سلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا دندان شیری عصب دارد؟

دندان های شیری مانند دندان های دائمی دارای تمام اجزای دندانی هستند و در صورت لزوم می توان آنها را با کانال ریشه درمان کرد.

در این ها روش درمان ریشه نسبت به دندان های دائمی متفاوت است و درمان ریشه دندان های شیری معمولا سطحی تر و محدود به پالپ کرونال است. با این حال، در برخی موارد، درمان کامل کانال ریشه نیز انجام می شود.

حتی الامکان باید سعی کنید دندان های شیری را حفظ کنید (البته با تشخیص دندان های کودکان) زیرا کشیدن زودهنگام آنها می تواند در آینده منجر به کار نکردن دندان های دائمی شود.

پوسیدگی دندان های شیری گاهی اوقات به دلیل عدم ارجاع سریع به دندانپزشک اطفال گسترده است و برای درمان دندان باید از درمان حذف ریشه عصبی استفاده شود.

معمولا والدین با شنیدن کلمه دندان شیری نگران می شوند و سوالات زیادی برایشان پیش می آید.

والدین اغلب نگران هستند که آیا فرزندشان می تواند با روش های برداشتن اعصاب کنار بیاید. یا عصب کشی دندان شیری همان پوسیدگی دندان دائمی است؟

در این مقاله به رایج ترین سوالات والدین در مورد دندان درآوردن پاسخ می دهیم.

آیا دندان شیری ریشه دارد؟

اغلب والدین بارها دندان های شیری فرزندان خود را دیده اند. زمانی که این دندان ها می افتند، ریشه آن ها به طور کامل از بین می رود. بنابراین، حتی هنگام گاز گرفتن غذا، دندان لق به راحتی می افتد. این باعث می شود برخی از والدین فکر کنند آن دندان ها ریشه ندارند!

در واقع تمام دندان های شیری چه جلو و چه عقب دارای ریشه هایی به طول حداقل 10 میلی متر هستند. این دندان‌ها ریشه‌های مختلفی در پشت فک دارند.

آیا دندان های شیری اعصاب دارند؟

آره! دندان های شیری دارای تمام اجزای دندان های دائمی هستند. دندان های شیری مانند همه دندان ها دارای دو قسمت تاج و ریشه هستند که شامل مینا، عاج و بافت پالپ به نام عصب دندان می باشد.

ساختار دندان های شیری

تمام اجزایی که در دندان دائمی وجود دارد در اندازه های کوچکتر در دندان شیری نیز وجود دارد.

دندان ها: همه دندان ها، چه دندان های شیری و چه دندان های دائمی، دارای پوشش بیرونی به نام پلاک هستند که سخت ترین قسمت بدن انسان است.

دندانپزشکی: در زیر مینای دندان لایه ای به نام عاج وجود دارد. حاوی 70 درصد مواد معدنی است. حاوی 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب. عاج نرمتر و از نظر فیزیکی انعطاف پذیرتر از مینای دندان است که از خرد شدن مینای شکننده موجود در آن جلوگیری می کند.

سمنتوم: در سطح ریشه یک بافت سخت بسیار شبیه به استخوان وجود دارد که سطح ریشه را می پوشاند و سمنتوم نامیده می شود.

عصب دندانی: در زیر عاج دندان پالپ دندانی به نام عصب دندان وجود دارد. پالپ یک بافت عروقی است که در قسمت مرکزی دندان قرار دارد و به دو قسمت پالپ تاج و پالپ ریشه تقسیم می شود. بافت پالپ یا عصب دندان حاوی سلول ها، رگ های خونی و رشته های عصبی مختلف است.

زمانی که پوسیدگی دندان رخ می دهد، در مراحل اولیه پوسیدگی، به پالپ دندان محدود می شود، سپس پوسیدگی گسترش می یابد و به ناحیه دندان می رسد. اگر پوسیدگی درمان نشود و گسترش نیابد، قسمت هایی از پالپ یا عصب دندان کشیده می شود.

بدن انسان دندانی

آناتومی دندان

اهمیت درمان عصب کشی در کودکان

دندان های شیری پایه دندان های دائمی هستند و مراقبت از آنها یکی از وظایف اصلی والدین است.

دندان‌های شیری پایه و اساس دندان‌های دائمی هستند و محافظت از آن‌ها یکی از وظایف اولیه والدین است.

همانطور که در مقاله پوسیدگی دندان در کودکان گفتیم، پوسیدگی دندان در کودکان مانند سرماخوردگی خود به خود از بین نمی رود و یا با آنتی بیوتیک های ساده مانند عفونت گوش درمان می شود و پوسیدگی دندان درمان می شود. به عصب رسیده و نیاز به کانال ریشه داریم.

اگر دندان های کودک به شدت آسیب دیده باشد، توانایی جویدن و استفاده از انواع غذا کاهش می یابد و این امر باعث کاهش در دسترس بودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک می شود و عوارض زیادی در آینده کودک ایجاد می کند.

اگر پوسیدگی دندان های کودکان به موقع درمان نشود و ادامه یابد و اگر دندان ها باید برداشته شوند. در این صورت کودک باید سال ها از وسیله ای به نام فاصله نگهدارنده در دهان استفاده کند، در غیر این صورت اگر فضای لازم برای رشد دندان های دائمی از بین برود، بعداً نیاز به درمان پیچیده ارتودنسی خواهد بود.

دندان های دریده و دندان های پوسیده و نامناسب زیبایی و اعتماد به نفس و همچنین روابط اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیرات ماندگاری بر رشد شخصیت کودک می گذارد.

دندان های دائمی و دندان های شیری

جوانه های دندان های دائمی و دندان های شیری

بنابراین دندان پوسیده کودک باید در اسرع وقت درمان شود و اگر پوسیدگی دندان کودک شدید باشد و بافت پالپ را عفونی کند، دندان باید در اسرع وقت برای بهبودی تحت درمان عصب کشی قرار گیرد. التهاب در دندان ها

زیرا با توقف درمان ریشه، پالپ دندان عفونی و ملتهب می شود و همچنین می تواند برای جوانه دندان دائمی زیرین مشکل ایجاد کند.

علاوه بر این، هر چه سطح التهاب بالاتر باشد، درمان دشوارتر است.

اگر پوسیدگی دندان کودک به موقع اتفاق بیفتد، هیچ آسیبی به دندان دائمی جایگزین شده وارد نمی کند و دندان دائمی بدون مشکل رشد می کند.

مراقبت های پیشگیرانه از دندان نیاز به چک لیست کودکان دارد

علائم زیر نیاز به درمان ریشه را نشان می دهد:

آبسه دندان

پوسیدگی و عفونت شدید در دندان های کودک

تورم یا قرمزی اطراف دندان دردناک

حساسیت ویژه دندان های کودک به سرما یا گرما

دندان درد در شب

درد خود به خود

پوسیدگی عمیقی که با رادیوگرافی قابل تشخیص است نزدیک به عصب دندان است

درد مداوم در دندان هنگام جویدن یا لمس کردن

غدد لنفاوی دردناک و حساس هستند

دندان شکسته ای که بخشی از دندان را تحت تاثیر قرار می دهد

لق شدن غیرمنتظره دندان آسیب دیده

برخی از موارد نهفتگی دندان

نکاتی که قبل از برداشتن عصب در کودکان باید در نظر گرفت

دندانپزشک کودک شما فاکتورهای زیر را برای تصمیم گیری در مورد انجام روت کانال برای کودک و انجام درمان ریشه یا کشیدن دندان شیری یا سایر درمان ها بر اساس شرایط کودک در نظر می گیرد.

سن کودک

موقعیت دندان شکسته

وضعیت عمومی کودک

وسعت آسیب یا عفونت

زمان سقوط طبیعی دندان های شیری

لثه ها یا استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد

انواع دندان کودکان

کشیدن دندان های شیری با توجه به وضعیت دندان و تشخیص دندان به دو روش انجام می شود که در حالت اول فقط بافت پالپ تاج دندان برداشته می شود اما در حفره های وسیع تر، پالپ برداشته می شود. بافت ریشه نیز برداشته می شود.

این دو روش مختلف پالپوتومی و پالپکتومی نامیده می شوند:

پالپوتومی: درمان و برداشتن شریان کرونری.

پالپکتومی: درمان و برداشتن عصب کرونر و ریشه دندان

پالپکتومی یک روش درمانی بسیار تهاجمی است و معمولاً در هنگام التهاب شدید انجام می شود.

بین مراحل کاری هر یک از این درمان‌های دناتوره کردن دندان‌های دائمی تفاوت‌هایی وجود دارد.

نحوه درمان پوسیدگی دندان

نحوه درمان ریشه دندان

کشیدن دندان در چه مواردی توصیه می شود؟

بهتر است به طور مرتب هر شش ماه یک بار به دندانپزشک کودک مراجعه کنید و دندان ها را به طور دقیق معاینه کنید، در غیر این صورت گاهی حتی با کشیدن عصب هم نمی توان دندان های شیری را نجات داد.

زیرا در برخی موارد التهاب ریشه دندان به حدی گسترش یافته که برای جوانه دندان دائمی مضر است و یا باعث پوسیدگی زودرس ریشه دندان شیری شده و در این موارد دندان شیری قابل درمان نیست. با روش های عصب کشی و باید دندان شیری را بکشیم. .

بعد از کشیدن زودرس دندان های شیری. وسیله ای به نام فضا نگهدار باید در دهان کودک قرار داده شود تا فضای لازم برای رشد دندان های دائمی حفظ شود.

آیا نشان دادن دندان کودکان درد دارد؟

البته دندانپزشک قبل از شروع فرآیند درمان از بیهوشی مناسب استفاده می کند و کودک در حین عمل احساس درد نمی کند.

والدین هرگز نباید تجربیات و نظرات خود را در مورد درمان با فرزندشان در میان بگذارند. برای هر درمان، دندانپزشک متناسب با سن کودک و با کلمات مناسب توضیحات لازم را می دهد.

درمان ترس کودکان از کشیدن دندان

ترس و اضطراب دندانپزشکی در کودکان

ترس و اضطراب کودکان در دندانپزشکی

دندانپزشک اطفال از روش هایی برای کنترل رفتار کودک با توجه به وضعیت روحی او استفاده می کند. این روش ها بر اساس روش های روانشناسی کودک است.

اگر این روش ها موثر نبود و کودک بسیار مضطرب است، باید از روش های آرام بخشی دارویی و بیهوشی عمومی استفاده کرد.

راهی برای ایجاد مزاحمت برای کودکان

کشیدن دندان قطعا نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارد و پس از ویزیت توسط دندانپزشک، دندان مشکل برداشته و پوسیدگی از بین می رود.

اگر التهاب به تاج دندان محدود شود، پس از برداشتن عصب از تاج دندان، خمیر مخصوصی در داخل دندان زده می شود و سپس دندان شیری ثابت و پوشانده می شود.

در صورت وجود التهاب در ریشه دندان، عصب ریشه دندان را باید با وسایل مخصوص خارج کرد و داخل ریشه و تاج دندان شیری را با چسب های مخصوص پر کرد، سپس دندان شیری را پر کرد. باید ثابت، پوشش داده شود.

مراقبت از کودکان پس از عصب کشی

در صورت بروز درد از مسکن ها استفاده کنید.

اگر دندانپزشک اطفال برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، دوره درمان را کامل کنید و آنتی بیوتیک ها را برای مدت زمان تجویز شده مصرف کنید.

سوالات دیگری که والدین اغلب در مورد عصب کشی دندان در کودکان می پرسند

چرا وقتی دندان شیری می افتد ریشه ندارد؟

هر دندان شیری باید برای مدت معینی در دهان بماند و در سنی مشخص به صورت خود به خود و فیزیولوژیکی می افتد و دندان های دائمی جایگزین آن می شوند.

بنابراین ریشه دندان نوزاد به مرور زمان به آرامی پوسیده می شود و در هنگام ترشحات فیزیولوژیکی ریشه کاملا می ریزد و والدین احساس اشتباه می کنند و هرگز غرق نمی شوند.

آیا ممکن است دندان شیری به عصب رسیده باشد اما دردی احساس نکند؟

آره! پوسیدگی دندان شیری می تواند به سرعت پیشرفت کند و بر ناحیه عصب دندان شیری تأثیر بگذارد

حتی ممکن است این پوسیدگی در ذهن والدین بسیار کوچک و غیرعادی باشد، پس از معاینه توسط دندانپزشک اطفال و تهیه رادیوگرافی های لازم، تصمیم گرفته می شود که نیاز به درمان عصبی داشته باشند، حتی اگر کودک هرگز تجربه نکرده باشد. . درد .

در برخی موارد پوسیدگی زمانی که زخم دائمی در دهان وجود دارد توجه والدین را به خود جلب می کند و والدین با تعجب می گویند که کودک از درد شکایت نکرده است. در ارتودنسی دندان شیراز این موارد به طور کامل توضیح داده می شود.

لازم به ذکر است که در برخی موارد، حفره ها از ابتدای ایجاد حفره ها با درد همراه است و زمانی که التهاب به ناحیه دندان کودک برسد، کودک درد بیشتری را تجربه می کند.

بنابراین عدم وجود درد به تنهایی ملاک عدم درگیری عصب دندان نیست و دندان باید توسط دندانپزشک اطفال معاینه و با اشعه ایکس مناسب تحت نظر باشد.

آیا برای عصب کشی دندان های شیری کودکان باید آرام بخش شوند یا آرام بخش؟

درمان دندان با بیهوشی و آرامبخش

دندانپزشکی با بیهوشی و آرامبخش

هرگز! اگر کودک حمایت های لازم را در مطب دندانپزشکی داشته باشد، نیازی به بیهوشی و آرامبخش نیست.

و اگر سن کودک خیلی کم باشد و یا دندانپزشک اطفال با اضطراب زیاد همکاری لازم را نداشته باشد درمان لازم با بیهوشی یا آرامبخش زیر نظر دندانپزشک اطفال انجام می شود.

آیا مراحل عصب کشی دندان های شیری کودکان همانند دندان های دائمی بزرگسالان است؟

خیر، روش‌های کشیدن دندان شیری آسان‌تر از روش‌های کشیدن دندان دائمی برای بزرگسالان است.

اگر التهاب در مرحله اولیه باشد، فقط عصب تاج دندان برداشته می شود و اگر التهاب گسترش یافته و فضای عصبی ریشه دندان شیری نیز تحت تاثیر قرار گرفته باشد، عصب ریشه دندان خارج می شود. نیز درگیر است. حذف شده.

تقاطع دندان های دائمی بالا و پایین دندان های شیری.

دندان های دائمی بالا و پایین کودک.

اگر دندان شیری بیرون بیاید، آیا دندان دائمی کوچکتر و عصب جدیدی خواهد داشت؟

دندان جایگزین دائمی ساختار خاص و مینا، عاج و بافت پالپ خاصی دارد و عصب کشی دندان شیری باعث آسیب به اعصاب دندان جایگزین دائمی نمی شود.

هنگامی که دندان های شیری می افتند، یک دندان دائمی با سیستم عصبی مربوطه رشد می کند.

چقدر طول می کشد تا گریه سطحی دندان شیری به عصب برسد؟

این مشکل قابل پیش بینی نیست و به عوامل مختلفی مانند بهداشت دهان، تغذیه و محل پوسیدگی بستگی دارد.

پوسیدگی بین دندانی در دندان های شیری معمولاً باعث برداشتن عصب دندانی بسیار سریعتر می شود.

عصب کشی دندان شیری چند جلسه انجام می شود؟

تعداد جلسات بر اساس تشخیص دندانپزشک کودک و مشاهده اشعه ایکس دندان تعیین می شود. در بیشتر موارد درمان در یک جلسه کامل می شود، اما به دلیل میزان التهاب دندان ممکن است چندین جلسه نیاز باشد.

آیا جلسات متعدد موثرتر از جلسات تک جلسه ای است؟

خیر، تعداد جلسات توسط دندانپزشک اطفال تعیین می شود.

هر جلسه عصب کشی چند دقیقه طول می کشد؟

حفظ دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی زمان کمتری می برد، اما زمان مورد نیاز به همکاری و سلامت دندان کودک بستگی دارد.

آیا می توان عصب کشی و پرکردن دندان را در یک جلسه انجام داد؟

که در صورت تشخیص توسط دندانپزشک اطفال مشکلی پیش نخواهد آمد.

آیا کودک در طول درمان عصب کشی دندان های شیری دچار درد می شود؟

دندان قبل از پایان کار گاز گرفته می شود و کودک در حین کار دردی نخواهد داشت و بسیاری از کودکان به راحتی اقدامات پزشکی را تحمل می کنند.

شایان ذکر است که عدم همکاری کودکان در محیط دندانپزشکی همیشه با درد همراه نیست. کودک در حین کار دندانپزشکی با صدای وسایل، بوهای مختلف مواد دندانپزشکی، طعم های متفاوت و حتی وضعیت دندان ها مواجه می شود. بی حسی زبان و گونه ها می تواند برای برخی از کودکان ناراحت کننده باشد.

اما والدین نباید اولین تجربه خود را به کودک بدهند و اجازه دهند دندانپزشک با کودک صحبت کند و اگر کنترل رفتار کودک در مطب ممکن نیست بهترین راه را انتخاب کرد.

آیا بعد از درمان پوسیدگی دندان در کودکان درد وجود دارد؟

معمولاً درد پس از درمان عصب کشی دندان های شیری با یک یا دو دوز مسکن تسکین می یابد و ممکن است پس از از بین رفتن بیهوشی کمی درد ایجاد شود.

پیشگیری از پوسیدگی و پوسیدگی دندان

دندان های کودکان

پوسیدگی دندان های شیری

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان یا حتی قبل از اینکه پوسیدگی به جایی برسد که عصب دندان را تحت تأثیر قرار دهد، می توان اقدامات پیشگیرانه خاصی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام داد.

بهداشت دهان و دندان: از مسواک و نخ دندان استفاده کنید

فیشور سیلانت: با فیشور سیلانت، حفره های دندان های دائمی با مواد خاصی پر می شود تا از تجمع مواد غذایی در داخل جلوگیری شود.

فلوراید: هر 4 تا 6 ماه یکبار روی دندان ها اعمال می شود تا سطوح دندان سالم در برابر حفره مقاوم شود.

برای مطالعه موارد کامل کارهای پیشگیرانه به مقاله پوسیدگی در کودکان و نوزادان مراجعه کنید.

هزینه عصب کشی دندان های شیری

به دلیل انواع مختلف درمان عصب کشی و نوع ترمیم مورد نیاز برای تاج دندان، هزینه درمان متفاوت خواهد بود و میزان آن تنها با مشاوره شخصی قابل تعیین است. برای متخصص لمینت دندان در شیراز اینجا کلیک کنید.

دکمه بازگشت به بالا