اقتصادیسلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا تحرکات جسمانی می‌تواند به رشد مو کمک کند؟

چرا ما عرق میکنیم ؟

قیمت تونیک ضد ریزش دکتر بیز: بدن انسان وقتی در شرایطی همچون گرمای هوا، انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند ورزش کردن یا استرس‌های شدید قرار می‌گیرد، گرم می‌شود. اگر بدن به مدت طولانی گرم بماند در عملکرد اجزای داخلی، از سلول‌ها گرفته تا ارگان‌های اصلی آن اختلال به وجود می‌آید.

به همین دلیل است که در چنین شرایطی مغز به غدد عرق ریز بدن دستور می‌دهد که قطرات عرق را تولید و آن‌ها را روانه پوست کنند.

تونیک تقویت و رویش مجدد مو بیز: قطرات عرق پس از رسیدن به سطح پوست برای تبخیر شدن از بدن گرما می‌گیرند. همین امر منجر به خنک شدن تدریجی بدن و حفظ تعادل شیمیایی آن می‌شود. به همین دلیل است که یک بدن سالم باید در مواجه با شرایط خاصی مانند گرم شدن هوا یا ورزش کردن عرق بریزد.

عرق کردن در حقیقت یک واکنش طبیعی از بدن در برابر گرماست که توسط غدد زیر پوست به نام‌های «اکراین» و «آپوکراین» تولید می‌شود. این واکنش در واقع در راستای خنک کردن بدن صورت می‌گیرد.

عرق بدن نیز از آب، اسید لاکتیک، اوره و مقداری مواد معدنی مانند: سدیم، پتاسیم و … تشکیل می‌شود که حجم بیشتر آن آب است. افراد بالغ اصولاً در طول روز به میزان 14 لیتر عرق می‌کنند.در مقاله ای دیگر به  پرداختیم.

اگر میزان تعریق بدن متعادل باشد یا عرق ریختن به دلیل موجهی مانند آنچه در بالا به آن اشاره شد رخ دهد، هیچ‌کس با آن مشکلی ندارد. یعنی می‌توان عوارض ناشی از تعریق بدن، مانند بو گرفتن بدن یا خیس شدن لباس در ناحیه زیر بغل را با دوش گرفتن، استفاده از محصولات بهداشتی ضد تعریق مانند و… یا تعویض لباس برطرف کرد.

اما زمانی که میزان تعریق بدن آن‌قدر زیاد باشد که لباس فرد همیشه و در هر شرایطی خیس باشد یا هرگز نتواند بدون شرمساری باکسی دست بدهد، قطعاً این فرآیند طبیعی به یک معضل جدی تبدیل خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه نمایید.

عرق کردن اصولاً در واکنش به گرما، تحرکات فیزیکی، مصرف مواد غذایی تند یا داغ، احساسات و عواطفی مانند: ترس و استرس، عوارض جانبی برخی دارو‌ها، بیماری و تب، تغییرات هورمونی مانند: یائسگی، بارداری، بلوغ و …، پوشیدن لباس‌هایی با جنس الیاف مصنوعی و اضافه وزن در بدن رخ می‌دهد.

بنابراین عرق کردن یک واکنش دفاعی و در راستای حفظ سلامت بدن است. اما چرا گاهی اوقات بیش از حد معمول عرق می‌کنیم؟

آيا عرق كردن باعث ريزش مو ميشود |آیا بدنسازی باعث ریزش مو میشود

دلیل عرق کردن زیاد بدن از دیدگاه طب سنتی

بدن به کمک آب و بخش صفرایی مزاج می‌تواند مواد زائد را از خود دفع کند. بخشی از این مواد زائد به کمک کلیه دفع می‌شوند و برخی نیز با فضولات بدن ترکیب و به شکل عرق از طریق منافذ پوستی دفع خواهند شد.طب سنتی عنوان می‌کند که عرق هر فرد با توجه به نوع خلط و سوء مزاجی که دارد، مزه و بوی متفاوتی دارد.

  • بوی ترش عرق نشان‌دهنده غلبه مزاج بلغم است.
  • بوی تند عرق غلبه مزاج صفرا را بیان می‌کند و علت عرق بسیار بدبو، عفونت اخلاط بدن است که گاهی بعد از خوردن دارو یا غذایی خاص ایجاد می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی زمانی که رطوبت بدن زیاد می‌شود، مشکل تعریق زیاد اتفاق می‌افتد.اگر قوه‌ی ماسکه در بدن ضعیف باشد، بدن نمی‌تواند غذا را به‌درستی هضم کند، لذا سیستم گوارش نمی‌تواند مواد زائد را از بدن خارج کند.این مسئله مشکلاتی چون بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را نیز به وجود می‌آورد.

مشکل تعریق زیاد می‌تواند از ترکیب مزاج بلغم و صفرا در بدن باشد. مشکل عرق کردن زیاد در افرادی که با سوء مزاج بلغم و صفرا در بدن خود روبه‌رو هستند، وجود دارد و این افراد اغلب از تعریق شبانه رنج می‌برند.

زیرا زمانی که فرد به‌صورت افقی قرار می‌گیرد، مزاج بلغم با صفرا در بدن او ترکیب‌شده و موجب افزایش تعریق می‌شود. بنابراین از دیدگاه طب سنتی وجود مشکلاتی در بدن می‌تواند موجب زیاد عرق کردن آن شود، برخی از علت تعریق شبانه در طب سنتی عبارت‌اند از:

 یبوست:

زمانی که سیستم گوارشی بدن به‌درستی کار نکند، بدن به یبوست دچار شده و قادر به دفع مواد زائد نخواهد بود. یبوست رطوبت را در بدن افزایش می‌دهد. پیش‌تر گفتیم، تعریق زیاد با رطوبت بدن مرتبط خواهد بود.

ضعف نیروی بدنی:

اگر فرد، طولانی‌مدت دچار استرس باشد یا رژیم غذایی سخت بگیرد به‌ مرور نیروی بدنی خود را از دست می‌دهد.کاهش قوای بدنی، موجب تعریق زیاد در بدن می‌شود. تعریق به دلیل ضعف بدنی عموماً محدود به قسمتی از بدن مثل سر و گردن می‌باشد یا زمان خاصی مثلاً شب‌ها، اتفاق می‌افتد.

یائسگی در بانوان:

عرق کردن زیاد در بانوان به دلیل برهم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه است.این مشکل با گرگرفتگی در ارتباط است. گرگرفتگی یکی از عوامل طبیعی یائسگی در بانوان محسوب می‌شود.

تعریق پس از غذا:

به سه دلیل ممکن است بدن بعد از خوردن غذا عرق کند.

  • دلیل اول مربوط به ضعف و ناتوانی معده در هضم غذا می‌باشد.
  • دلیل دوم به بالا بودن چربی بدن مربوط است.
  • پرخوری در وعده شام نیز یک دلیل شایع و شناخته‌شده برای تعریق شبانه  است.

درمان عرق کف دست در طب سنتی

عرق کف دست یکی از مشکلات بزرگ برای افرادی می باشد که دچار تعریق زیاد هستند و همیشه بدنبال راه های برای درمان سنتی عرق کف دست خود می باشند و در بیشتر موارد هزینه های زیادی را در این راه صرف میکنند که نتیجه مطلوبی شاید به همراه نداشته باشد درمان عرق کف دست در طب سنتی یکی از کم هزینه و موثرترین راه ها می باشد که می توان از آن استفاده کرد .

در طب سنتی گفته شده است از غذاهای طبع گرم و ادویه زیاد پرهیز شود. همچنین یونتوفورز(iontophoresis) برای افرادی پیشنهاد می‌ شود که کف دست ‌شان بیش از اندازه عرق می ‌کند و این عرق کردن بسیار شدید است. در کشور بلژیک نیز روشی را تحت عنوان درمان عرق کف دست به کمک طب سنتی را معرفی نموده اند که در این روش آن ها برخی از اعصاب ویژه را دست کاری می‌ کنند و به این وسیله عرق کردن کف دست ‌ها را برای همیشه از بین می‌ برند.

محققان می‌ گویند در روش جدیدی که ارایه کرده ‌اند اعصاب سمپاتیک کف دست افراد را مسدود می ‌کنند. دانشمندان معتقد هستند در طب سنتی برخی از گیاهان بطور خودکار پس از مصرف این فرایند را بوجود می آورند.

نکاتی که برای رفع مشکل تعرق زیاد باید رعایت شود

آکنه، شوره سر، چاقی از مشکلات شرم‌آوری هستند که معمولاً موردبحث قرار می‌گیرند. مسئله رایج دیگری که به‌ندرت در مورد آن صحبت می‌شود عرق کردن بیش‌ازحد بدن است.

نکاتی که برای رفع مشکل تعریق زیاد باید به آن توجه شود:

درمان عرق سرد در طب سنتی

  • اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده

مصرف مواد غذایی فرآوری شده که سرخ‌شده، یخ‌زده و بسته‌بندی می‌شوند، سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. چرا که برای طعم بهتر و بالا بردن زمان نگه داری، در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، که مشکلاتی چون تعریق زیاد را در بدن به وجود می‌آورد.

زمانی که کافئین در بدن افزایش یابد، اضطراب ایجاد می‌شود و این امر به‌صورت عرق کردن زیاد در بدن، آشکار می‌شود.

اگرچه حمام کردن موجب از بین رفتن سموم بدن می‌شود اما حمام گرم مشکل تعریق را افزایش می‌دهد. افرادی که بدن آن‌ها بیش‌ازحد عرق می‌کند بهتر است از دوش آب سرد برای شستشوی خود استفاده کنند.

میزان هیدراته بدن با نوشیدن آب پایین نگه‌داشته می‌شود و از تعریق زیاد جلوگیری می‌کند. اغلب پزشکان توصیه میکنند هر فرد در طول روز بین  6 تا 8 لیوان آب بنوشد.

غذای تند سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و موجب سستی بدن می‌شود. مصرف زیاد غذای تند منجر به عرق کردن زیاد بدن می‌شود.

  • اجتناب از الکل، سیگار و مواد مخدر

این مواد موجب اختلال در گردش خون شده و سیستم تعریق را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

اگر عرق کردن شما به استرس و اضطراب ارتباط دارد ، یوگا می‌تواند در کاهش این موارد بسیار مفید باشد. یوگا از طریق مراقبه، اعصاب را آرام کرده و منجر به کاهش تولید عرق می‌شود.یوگا در تحریک سیستم گوارش هم بسیار مؤثر است و برای افرادی که به دلیل اضافه‌وزن، زیاد عرق می‌کنند، مناسب خواهد بود.

طب سوزنی باهدف قرار دادن برخی از نقاط بدن، موجب به تعادل رسیدن انرژی در بدن خواهد شد. همچنین غدد تعریق را در بدن کنترل کرده و جلوی تعریق زیاد را می‌گیرد.

درمان سنتی تعریق زیاد با استفاده از خوراکی ها

مهم‌ترین مسئله در سلامت فردی، تغذیه است. با تغذیه مناسب، ویتامین‌ها و سایر مواد موردنیاز بدن تأمین‌شده و سلامت فردی حفظ خواهد شد. به‌طور مثال کمبود ویتامین B در بدن توانایی بدن برای جذب مواد مغذی و تجزیه سموم را کاهش می‌دهد. عدم توانایی بدن برای دفع مواد زائد مشکلاتی نظیر تعریق زیاد را ایجاد می‌کند. از نگاه طب سنتی مصرف برخی از خوراکی‌ها، برای درمان سنتی عرق کردن زیاد بدن، می‌تواند مؤثر باشد:

خاصیت آرام بخشی گلاب، اضطراب را در بدن کاهش می‌دهد و جلوی عرق کردن زیاد بدن را می‌گیرد.

برای درمان تعریق زیاد می‌توان مریم‌گلی را به‌صورت چای، دم‌کرده و آن را باکمی عسل مخلوط و روزی دو تا 3 لیوان مصرف کرد.درمان تعریق زیاد دکتر خیراندیش چیست؟

مخلوط آب‌زرشک با کمی عسل، یک شربت فوق‌العاده خواهد بود که برای کاهش تعریق بدن مؤثر می‌باشد.

مخلوط سرکه سیب و عسل در یک لیوان آب، اگر به‌صورت روزانه مصرف شود مشکل تعریق زیاد را برطرف می‌کند.مصرف این مخلوط با معده خالی، با چاقی مفرط نیز مبارزه خواهد کرد.

بلغمی‌ مزاج‌ها برای رفع سنگینی بدن می‌توانند روزی یک لیوان عرق کاسنی مصرف کنند تا مزاج آن‌ها متعادل شده و مشکل تعریق زیاد در آن‌ها برطرف شود.

اکثر مردم به‌ اشتباه تصور می‌کنند که رطب طبع گرمی دارد اما مزاج رطب متعادل بوده و برای متعادل شدن مزاج بدن می‌توان از آن استفاده کرد.

اگر مخلوط سرکه سیب و عسل در یک لیوان آب به‌صورت روزانه مصرف شود
می تواند مشکل تعریق زیاد را تا حدی برطرف ‌کند.

آشنایی با چند ضد تعریق خانگی

شخصی که به هایپرهیدروزیس مبتلاست، عموماً قسمتی از بدن او عرق می‌کند.بیشتر از ، دست و پا و کشاله ران رنج می‌برد. عرق کردن زیاد بدن، می‌تواند فرد را از انجام فعالیت‌های روزانه نیز بازدارد. بوتاکس یکی از درمان‌های معمول برای حل این مشکل است که برای رفع مشکل تعریق نقطه‌ای بدن استفاده می‌شود. در موارد حادتر پزشکان از جراحی برای حذف غده تعریق استفاده می‌کنند. اما تمامی این راهکارها عوارض جانبی زیادی دارد.

عرق كردن زياد نشانه چيست؟

علت عرق كردن زياد چیست؟ شایع‌ترین و مهم‌ترین علت عرق کردن زیاد مربوط به بیماری است. اگر فردی بدون این‌که در معرض هوای گرم قرار بگیرد، زیاد فعالیت کند یا از نظر روحی دچار دل‌شوره و اضطراب شود دائماً عرق کند و این تعریق زیاد و غیرقابل کنترل باشد، به احتمال زیاد دچار بیماری هایپرهیدروزیس hyperhidrosis است.

هایپر هیدروزیس hyperhidrosis چیست؟

شاید اسم این بیماری کمی پیچیده و ترسناک به نظر برسد. اما جای نگرانی نیست. هایپرهیدروزیس نه بیماری دردآوری است و نه جان افراد مبتلا را تهدید می‌کند. این بیماری شایع‌ترین علت تعریق زیاد است. و می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی در افراد بروز کند.

این بیماری بر تمام بدن یا فقط بخشی از آن مانند: دست، صورت، سر و … تأثیر می‌گذارد. بنابراین در برخی موارد علت عرق گرم پیشانی، علت عرق کردن سر و دیگر نواحی بدن می‌تواند بیماری هایپرهیدروزیس باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

آمارها نشان می‌دهد که در حدود 5 درصد مردم جهان به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند. البته همه این افراد نمی‌دانند که دلیل عرق زیاد بدن آن‌ها ابتلا به این بیماری است. در حقیقت بیشتر افرادی که از معضلات ناشی از زیاد عرق کردن رنج می‌برند دلیل بروز این مشکل را نمی‌دانند یا آن را به عوامل محیطی مانند گرمای هوا و استرس ربط می‌دهند.

به همین دلیل است که باوجود شناخته شده بودن این بیماری و آغاز بروز نشانه‌های اولیه آن در نوجوانی، تنها 40 درصد کسانی که به هایپرهیدروزیس دچار هستند به بیماری خود واقف بوده و برای درمان جدی آن به پزشک مراجعه می‌کنند.

زیاد عرق کردن و خیس بودن همیشگی لباس، کف دست‌ها یا پیشانی برای کسانی که به این معضل دچار هستند آن‌قدر آزاردهنده است که بیشتر افرادی که به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند بدون این‌که به دنبال راهکاری برای رفع مشکل خود باشند، دوری از جامعه و تنهایی را برای جلوگیری از خجالت‌زدگی خود انتخاب می‌کنند.

اینکردن زیاد در این بیماری کار دشواری است. بیماری گاهی اوقات به علت عوارض جانبی سایر بیماری‌ها بروز می‌کند. به همین دلیل تشخیص علت عرق

دکمه بازگشت به بالا