شأن اهل بیت (ع) در محتوای نوحه ها باید رعایت شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار آنلاین، منصور ارضی عصر جمعه در گردهمایی نوحه سرایان کشور که به میزبانی کارگاه نوحه خوشدل در قم برگزار شد اظهار داشت: نوحه سابقه ۱۰۰ ساله در کشور دارد و نوحه در حقیقت گریه با صدا است که حضرت آدم ۲۰۰ سال نوحه کرده است و زمانی گریههای انبیا الهی معنا پیدا میکرد که برای امام حسین علیه السلام نوحه میکردند.
این مداح پیشکسوت اهلبیت (ع) تاکید کرد: نوحه باید ماندگار باشد و اگر سبک نوحه و شور مبنای آن فرهنگ اسلامی نباشد ممکن است که دیده شود اما تأثیرگذار نیست.
ارضی عنوان داشت: تأثیر نوحه باید بلند مدت باشد اما امروز میبینیم که برخی از نوحهها یکبار مصرف است.
وی تاکید کرد: شاعر در زمان سرودن نوحه باید توسل داشته باشد تا بتواند ارتباط خود را با ذات مقدس که مرکز علم الهی هستند برقرار کند که این امر منجر خواهد شد تا اثری که خلق میکند رنگ و بوی دیگری داشته باشد که شاعران در گذشته برای سرودن نوحه ابتدا دو رکعت نماز میخواندند و با وضو دست به این کار میزدند.
مداح اهلبیت (ع) بیان داشت: شعری که قرار است با آن سینه زنی انجام شود باید معنا خاصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دسته جات عزاداری خیابانی باید تقویت شود که این امر نشان دهنده قدرت و پیام حسینی است افزود: متأسفانه این دسته جات عزاداری خیابانی در محرمها کم رنگ شده است و همین امر موجب شده تا بی حجابها در خیابانها راه بیفتند و ضرورت دارد تا این دستههای عزاداری بار دیگر راه بیفتند و پیامهای ارزشی و دینی را به گوش جامعه برسانند.
ارضی گفت: نوحه دو گونه است که نوحه زمینه به صورت نشسته است که آرام آرام صورت میگیرد و کوتاه است.
وی ادامه داد: نوحهای که در ایستاده خوانده میشود باید مستمع را به میدان بیاورد و مداحان باید از عزاداران استفاده کنند با آنان هم خوانی داشته باشد.
این مداح پیشکسوت اهلبیت (ع) اضافه کرد: نوحه باید جلوهای در مجلس ایجاد کند و مستمع شعر را بخواند و همه با هم همخوانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در محتوای نوحه باید شأن اهل بیت علیهم السلام رعایت شود افزود: بند اول نوحه بسیار مهم است که مستمع باید جواب دهد و همین امر موجب میشود تا یک نوحه ماندگار و اثر بخش باشد.
ارضی ابراز داشت: مداحان باید توجه داشته باشند که گاهی برخی شورها بسیار عالی است اما نباید بیش از اندازه باشد.
وی گفت: انسان باید بینایی خودش باشد و کور مردم و امروز گمشده انسان درون خود انسان است و باید به جای پرداختن به دیگران به خودمان توجه داشته باشیم.
مداح اهلبیت (ع) ابراز داشت: نوحهها نباید به گونهای باشد که بعد از اجرا بتوان بر روی آهنگ و موسیقی گذاشت.
و اگر سبک نوحه و شور مبنای آن فرهنگ اسلامی نباشد ممکن است که دیده شود اما تأثیرگذار نیست.
ارضی عنوان داشت: تأثیر نوحه باید بلند مدت باشد اما امروز میبینیم که برخی از نوحهها یکبار مصرف است.
وی تاکید کرد: شاعر در زمان سرودن نوحه باید توسل داشته باشد تا بتواند ارتباط خود را با ذات مقدس که مرکز علم الهی هستند برقرار کند که این امر منجر خواهد شد تا اثری که خلق میکند رنگ و بوی دیگری داشته باشد که شاعران در گذشته برای سرودن نوحه ابتدا دو رکعت نماز میخواندند و با وضو دست به این کار میزدند.
مداح اهلبیت (ع) بیان داشت: شعری که قرار است با آن سینه زنی انجام شود باید معنا خاصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دسته جات عزاداری خیابانی باید تقویت شود که این امر نشان دهنده قدرت و پیام حسینی است افزود: متأسفانه این دسته جات عزاداری خیابانی در محرمها کم رنگ شده است و همین امر موجب شده تا بی حجابها در خیابانها راه بیفتند و ضرورت دارد تا این دستههای عزاداری بار دیگر راه بیفتند و پیامهای ارزشی و دینی را به گوش جامعه برسانند.
ارضی گفت: نوحه دو گونه است که نوحه زمینه به صورت نشسته است که آرام آرام صورت میگیرد و کوتاه است.
وی ادامه داد: نوحهای که در ایستاده خوانده میشود باید مستمع را به میدان بیاورد و مداحان باید از عزاداران استفاده کنند با آنان هم خوانی داشته باشد.
این مداح پیشکسوت اهلبیت (ع) اضافه کرد: نوحه باید جلوهای در مجلس ایجاد کند و مستمع شعر را بخواند و همه با هم همخوانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در محتوای نوحه باید شأن اهل بیت علیهم السلام رعایت شود افزود: بند اول نوحه بسیار مهم است که مستمع باید جواب دهد و همین امر موجب میشود تا یک نوحه ماندگار و اثر بخش باشد.
ارضی ابراز داشت: مداحان باید توجه داشته باشند که گاهی برخی شورها بسیار عالی است اما نباید بیش از اندازه باشد.
وی گفت: انسان باید بینایی خودش باشد و کور مردم و امروز گمشده انسان درون خود انسان است و باید به جای پرداختن به دیگران به خودمان توجه داشته باشیم.
مداح اهلبیت (ع) ابراز داشت: نوحهها نباید به گونهای باشد که بعد از اجرا بتوان بر روی آهنگ و موسیقی گذاشت.