اقتصادیکسب و کار برتر

پماد حساسیت به طلا

حساسیت به طلا و مشکلات اساسی آن در زنان

حساسیت به طلا جزء آلرژی های پوستی است که بیشتر برای خانم ها دردسر درست می کند . محبوب ترین جواهر در میان خانمها جواهراتی از جنس طلا است که بدلیل درخشندگی و زیبایی طرفداران بسیاری دارد. حساسیت به می تواند در برخی افراد بروز کند . اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از 1 تا 10 درصد متفاوت است اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیتی در صورت، دست و پلک ها شود.
در کل میتوان گفت طلا ضرری برای بدن ندارد. تا آنجا که پزشکان در بعضی از موارد از آن برای درمان بعضی بیماریها نظیر آرتریت روماتوئید ، آسم، سرطان و .. استفاده می کنند. با اینحال از اثرات جانبی آن نیز نباید غافل بود. برهم زدن سیستم ایمنی بدن از آن جمله است.

گردنبند مردانه: شاید شما هم از آندسته افرادی باشید که پس از استفاده از جواهرات طلایی با تغییر رنگ پوست مواجه شدید.این واکنش بدلیل ناخالص بودن طلا ایجاد شده است. آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را بدنبال داشته باشد. درماتیت تماسی، نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت بروز می‌کند؛ تماس مستقیم با بسیاری از محرک‌ها و آلرژن‌ها عامل التهاب است. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.بهبود این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و فقط وقتی به طور کامل از بین می‌رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با ماده حساسیت‌زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولاً نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می‌شود.

نوع شدید‌تر واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می‌شود. ساده‌ترین نوع واکنش بدن به لوازم تزئینی و جواهرآلات، سبز تیره یا سیاه‌شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال‌تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس‌شدن پوست شما نیست.

گاهی ممکن است شما به خاطر استفاده از طلا نامرغوب دچار حساسیت شده ای . وجود آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را برای شما ایجاد کند. درماتیت تماسی،که نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت ایجاد می‌شود ؛ درماتیت تماسی فقط سطح پوست را اثر می گذارد .که درمان این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و و در صورتی ازبین می رود که دیگر از این طلا ها استفاده نشود. این حساسیت نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. مخصوسا سطحی که در ان قسمت طلا استفاده شده است
پوست بصورت طبیعی اسیدی دارد با مس موجود در طلا واکنش می دهد. تعریق بدن و رطوبت حاصل از آن این واکنش را بیشتر می کند. در این شرایط با انجام یک واکنش شیمیایی ماده سبز رنگی تشکیل میشودکه باعث تغییر رنگ پوست می شود که معمولا زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با اکسید شدن این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌کند. جواهرآلات طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار کمتر دچار اکسیدشدن می‌شوند طلا هم می تواند حساسیت زا باشد. اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از ۱ تا ۱۰ درصد متفاوت است اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیتی در صورت، دست و پوست شود.

علت اصلی حساسیت به طلا

حتما می‌دانید طلای زینتی، خالص نیست. برای اینکه از حالت نرمی اولیه دربیاید، با آلیاژهای دیگری مثل نیکل و کبالت و کروم ترکیب می‌شود. نیکل حساسیت‌زا‌ترین فلز است و حتی وقتی در ساخت سگک کمربند هم از آن استفاده می‌شود، آلرژی به وجود می‌آید. به‌طور کلی بنا به اینکه چه مقدار نیکل در ساختمان باشد، می‌تواند حساسیت بیشتر یا کمتری ایجاد کند.
گاهی ممکن است شما به خاطر استفاده ازی نامرغوب دچار حساسیت شوید. وجود آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را برای شما ایجاد کند. درماتیت تماسی،که نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت ایجاد می‌شود ؛ درماتیت تماسی فقط سطح پوست را اثر می گذارد .که درمان این حساسیت معمولاً روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و و در صورتی ازبین می رود که دیگر از این طلا ها استفاده نشود. این حساسیت نقاط خارش‌داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌شود. مخصوسا سطحی که در ان قسمت طلا استفاده شده است.
پوست بصورت طبیعی اسیدی دارد با مس موجود در طلا واکنش می دهد. تعریق بدن و رطوبت حاصل از آن این واکنش را بیشتر می کند. در این شرایط با انجام یک واکنش شیمیایی ماده سبز رنگی تشکیل میشودکه باعث تغییر رنگ پوست می شود که معمولا زیورآلات، به جز زیورآلات ساخته شده از طلا، با این حالت سبز شدن را در پوست ایجاد می‌کند. طبیعی، مثل طلای 18 عیار، بسیار کمتر دچار اکسیدشدن می‌شوند طلا هم می تواند حساسیت زا باشد. برای جلوگیری از ایجاد چنین عوارضی توصیه می شود از طلای خالصتری استفاده شود.

وع شدید‌تر واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، ‌عموما به دلیل وجود نیکل‌ در زیورآلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می‌شود. این واکنش سن و سال نمی‌شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن‌که برای نخستین‌بار از زیورآلات نیکل‌دار خود استفاده کردید، رخ می‌دهد.

واکنش پوستی ممکن است شامل جوش‌های قرمز خارش دار باشد یا حتی کهیرهای حاوی مایع تشکیل شود. به‌طور معمول این واکنش‌ها فقط در ناحیه‌ای از پوست که با آن زیورآلات تماس داشته ایجاد می‌شود. اما گاهی هم دیده شده است که واکنش در تمام نقاط بدن ایجاد می‌شود. اگر واکنش شدید نسبت به نیکل در بدن شما ایجاد شود، ممکن است هر بار که از یک زیورآلات حاوی نیکل استفاده کنید در کل بدن‌تان واکنش‌های پوستی شدید داشته باشید.

پیشگیری از حساسیت به طلا

  • در تابستان‌ها پوست بیشتر عرق می‌کند و نمک موجود در عرق بدن این روند را تشدید می‌کند کمتر از زیور الات استفاده کنیم
  • هنگام فعالیت بدنی کمتر از طلا استفاده کنید به خصوص در فصل تابستان زمان استفاده زیور الات را کاهش دهید و فقط در مهمانی مهم از انها استفاده کنید.
  • از زیورالات مرغوب استفاده کنید .
  • هنگام شستو شو و حمام زیور الات خود را استفاده نکنید.
  • از زیور الات تنگ استفاده نکنید .

رفع مشکل حساسیت به طلا

این طور که از شواهد پیداست، طلای زرد و طلای سفید به یک اندازه حساسیت‌زا هستند. فلزاتی که با طلا ترکیب می‌شوند باعث و بانی آلرژی محسوب می‌شوند. از طرفی هرچه عیار طلا بالاتر باشد، میزان آلیاژهای ترکیبی با آن کمتر خواهد بود و احتمال ابتلا به آلرژی خود به خود کم می‌شود. طلا با عیارهای 17، 18 و 24 در بازار به فروش می‌رسد. بنابراین اگر بتوانید بیشتر از مقدار معمول هزینه کنید و طلای با عیار 24 بخرید، دست کم میزان آلرژی را به حداقل می‌رسانید.

اسم پماد حساسیت به بدلیجات |پماد حساسیت پوستی

توصیه هایی به استفاده کنندگان از زیور آلات

  • بهتر است استفاده از وسایل زینتی را تا حد ممکن کاهش دهید و استعمال آن را محدود به زمان های خاص و کوتاه کنید و از استعمال مداوم در یک محل بپرهیزید.
  • استفاده از زیورآلات مرغوب و پرهیز از بدلیجات و وسایل بی کیفیت، کنار توجه ویژه به بهداشت زیورآلات و جدا کردن آن هنگام شستشو و استحمام روزانه و استفاده نکردن از دستبندهای تنگ یا با اشکال نامتعارف می تواند مانع از ایجاد بسیاری از عوارض پوستی و بدنی ناخواسته نامبرده شود.
  • حساسیت به مواد سازنده زیورآلات، بسیار شایع است. با شیوع کمتر، عوارض مربوط به محکم بستن دستبند را هم داریم. در حالت عادی علائم اولیه مثل گزگز باعث می شود فرد خودش دستبند را باز کند که این موضوع مانع از تشدید و بروز علائمی مانند سلولیت و عفونت می شود، اما در افرادی که اختلال هوشیاری دارند، در کما هستند، اختلال های ذهنی دارند یا به اختلال های حسی مبتلا هستند (مثل دیابتی ها) ممکن است علائم پیشرفته دیده شود.

نکاتی برای از بین بردن حساسیت پوستی به بدلیجات

  • هر وقت که خواستید از زیورآلات بدل استفاده کنید حتما تمام مناطق پوست‌تان را که در تماس با آن بدلیجات قرار می‌گیرند را کاملا خشک کنید.
  • قبل از استفاده از هر زیورآلات بدلی منطقه پوستی در تماس با آن زیورآلات را با یک لایه مرطوب‌کننده محافظ پوشانید. این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود.
  • اگر زیورآلات قدیمی دارید که خیلی دوست‌شان دارید و می‌خواهید دوباره از آن‌ها استفاده کنید آن‌ها را پیش سازنده‌های اینگونه محصولات ببرید و از آن‌ها بخواهید که لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند. زیورآلات بدلی در گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و اینگونه حساسیت‌زایی آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • اگر لوازم تزئینی غیرطلا و جواهر را دوست دارید می‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده کنید. یادتان باشد که گیره گوشواره و سنجاق گردنبند هم بسیار حساسیت‌زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید.
  • هنگام فعالیت بدنی کمتر از طلا استفاده کنید به خصوص در فصل تابستان
دکمه بازگشت به بالا