اقتصادیسلامت و دانشکسب و کار برتر

آیا دمنوش زنجبیل می‌تواند به کاهش سوء خوابی کمک کند؟

چگونه برای خودمان خواب تجویز کنیم؟

قیمت دمنوش مفرح بیز: تا راحت باشد یا نه، این‌یک واقعیت است که افراد بالغ شب‌ها به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند. این در حالی است که ۶۶ درصد از افراد هرگز این مقدار نمی‌خوابند و کمبود خواب دارند. البته کم‌خوابی تنها به خستگی روز بعد ختم نمی‌شود، بلکه ممکن است منجر به بروز افسردگی، چاقی، دیابت، سکته، حملات قلبی، آلزایمر و سرطان شود. اپیدمی خاموش کمبود خواب بزرگ‌ترین چالش بهداشت عمومی است که کشور‌های توسعه‌یافته در قرن ۲۱ با آن روبرو هستند. بهترین تجویزی که پزشکان برای داشتن خوابی بهتر دارند، رعایت یک برنامه منظم برای خوابیدن است. به‌طور طبیعی بدن به یک ریتم منظم برای خوابیدن و بیدار شدن عادت می‌کند و رعایت این نظم به راحت‌تر خوابیدن کمک می‌کند. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که در صورت امکان از مصرف دارو‌هایی که با تجویز پزشکان برای خواب مغایرت دارند، از قبیل: دارو‌های قلب، فشارخون یا آسم و نیز درمان‌هایی که برای سرماخوردگی، سرفه و حساسیت مصرف می‌شوند، خودداری کنید. برای بسیاری از این دارو‌ها جایگزین وجود دارد بنابراین، حتماً با پزشک دراین‌باره مشورت کنید.

چگونه خارج از خانه بخوابیم؟

دمنوش بانوان بیز: برخی عادت دارند که فقط در خانه خودشان راحت می‌خوابند، اما اگر شب را در هتل یا منزل دیگری بگذرانند، تا صبح خواب به چشمشان نمی‌آید. تصویربرداری‌های مغزی نشان می‌دهد که در انسان‌ها هم مانند دلفین‌ها، پنگوئن‌ها و سایر حیوانات زمانی که در محیط ناآشنا قرار می‌گیرند نیمی از مغز کم‌تر از نیم دیگر استراحت می‌کند. این ویژگی برای اجداد ما که به دلیل ترس از شکار شدن در حیات‌وحش باید هوشیارتر بودند، مزیت محسوب می‌شد، اما این امر برای دنیای امروز کمی غیرعادی است.

چگونه رؤیاهایمان را بپرورانیم؟

خرید اینترنتی دمنوش لاغری دکتر بیز: دانشمندان بر این باورند که خواب و رؤیا دیدن فقط در مرحله حرکات سریع چشمی یا REM یا مرحله پایانی چرخه خواب اتفاق می‌افتد. می‌دانیم که در مراحل اولیه خواب، رؤیا‌های زیادی ممکن است مشاهده کنیم، اما در مرحله REM خواب‌هایی با جزئیات بیشتر، فعال‌تر و احساسی‌تری را مشاهده می‌کنیم. کمبود خواب خطرناک است، اما نبود REM هم می‌تواند مسئله آفرین باشد؛ به‌طوری‌که دانشمندان بر این باورند افرادی که رؤیا‌های کم‌تری در فرآیند خواب مشاهده می‌کنند، بیشتر در معرض بر هم خوردن تعادل خلق‌وخو می‌شوند، حساسیت آن‌ها نسبت به درد بیشتر می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون و زوال عقل قرار می‌گیرند، بیشتر دچار اضطراب و توهم می‌شوند.

آیا هل خواب آور است |ایا دارچین باعث بی خوابی می شود

آپنه یا وقفه تنفسی انسدادی را چگونه تشخیص دهیم؟

یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب که یکی از خطرناک‌ترین آن‌ها هم به شمار می‌رود، وقفه تنفسی انسدادی است. در این حالت، ماهیچه‌های پشت گلو موقع خواب به حدی شل می‌شوند که تنفس را مسدود می‌کند که منجر به افت میزان اکسیژن خون می‌شود. درصورتی‌که چنین عارضه‌ای به‌موقع درمان نشود، ممکن است سیستم قلبی و عروقی را تحت‌فشار قرار داده و طی زمان احتمال بروز مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. مبتلایان به این عارضه به‌طور خودکار از خواب بیدار می‌شوند تا راه هوایی باز شود، اما صبح که بیدار می‌شوند چیزی به خاطر نمی‌آورند و همسر یا خانواده فرد معمولاً شب‌ها متوجه خرخر او موقع خواب می‌شوند. اما محققان بر این باورند افرادی که به‌تن‌هایی زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از اپلیکیشن‌های موبایلی که برای این منظور طراحی شده‌اند، استفاده کنند که سر و صدا‌ها را کنترل می‌کند.

چگونه از مصرف کافئین مخفی خودداری کنیم؟

کافئین یکی از اصلی‌ترین عوامل تغدیه‌ای ایجاد اختلال در خواب است. این در حالی است که عده‌ای، منابع مختلف حاوی این ماده را نمی‌شناسند و بی‌خبر از این که کاکائو، برخی نوشیدنی‌ها و قهوه نیز کافئین بالایی دارند، آن‌ها را بی‌احتیاط مصرف می‌کنند. کافئین، محرکی است که باعث هوشیاری بیشتر افراد می‌شود.

چگونه با بیخوابی مزمن مبارزه کنیم؟

گاهی دلایل متعددی برای نخوابیدن و بی‌خوابی وجود دارد. اما بی‌خوابی معمولا عادت‌های بدی را به دنبال خود می‌آورد. اغلب مردم تصور می‌کنند که اگر شب‌ها خواب خوبی نداشته باشند، عملکرد مناسبی هم نخواهند داشت یا تصورشان بر این است که خواب بد نتیجه بروز مشکلات شیمیایی در مغز پدید می‌آید که خارج از کنترل انسان است. یادگیری آرام شدن، رعایت سبک زندگی مناسب و آموختن راهی برای این که راحت‌تر بخوابیم، بسیار مؤثر هستند.درمان رفتاری شناختی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان بی خوابی به شمار می‌رود که خطرات و عوارض جانبی قرص‌ها و دارو‌های خواب‌آور را نیز ندارد؛ به همین دلیل به عنوان نخستین درمان برای درمان مبتلایان به مشکلات مزمن خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با خوابیدن مبارزه کنید

گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرید که بسیار احساس خستگی می‌کنید، اما از سوی دیگر، مجبورید که بیدار بمانید و هوشیار باشید. برای این کار بهتر است چند کار انجام دهید:

موسیقی بنوازید. این کار در واقع، مغز را گول می‌زند که بهتر کار کند و کم‌تر احساس خستگی کند.بیرون بروید و در نزدیکی یک منبع روشنایی قرار بگیرید. بدن انسان نشانه‌های بیدار ماندن را از نور دریافت می‌کند به طوری که حتی اگر در یک روز آفتابی در معرض نور زیاد قرار نگیرید، احساس خواب‌آلودگی کنید.آب بنوشید. کمبود آب در بدن خواب‌آلودگی را تشدید می‌کند.ورزش کنید. انجام فعالیت‌های هوازی اکسیژن را در بدن پمپاژ می‌کند و هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که به شما انرژی می‌دهد.مغزتان را تحریک کنید. ملالت و بی‌حوصلگی، خستگی را تشدید می‌کند. در این مواقع سعی کنید درباره موضوعی جالب با کسی صحبت کنید یا مقاله‌ای مطالعه کنید.

مسکنی طبیعی برای درد مفاصل

دمنوش‌ها فواید زیادی دارند و برای تسکین درد‌ها گزینه‌ای موثر هستند، بنابراین اگر شما هم جزء افرادی هستید که در فصول سرد سال دچار درد مفاصل و استخوان‌ها می‌شوید نوشیدن دمنوش سیب، دارچین، زنجبیل و هل را فراموش نکنید. مصرف این دمنوش در تسکین درد‌های روماتیسمی موثر است.

خواص سیب

سیب مغز را در برابر عوارض ناشی از آلزایمر محافظت می‌کند و عملکرد گوارش را بهبود می‌بخشد. مصرف این میوه تاثیر بسزایی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان و میزان کلسترول خون دارد.

خواص زنجبیل

زنجبیل خاصیت آرام‌بخشی دارد و سبب رفع تورم می‌شود.

خواص دارچین

دارچین طبع گرم دارد و برای دستگاه گردش خون مفید است. دارچین قند خون را کاهش می‌دهد. مصرف این ادویه به مبتلایان به دیابت نوع ۲ و سرماخوردگی توصیه می‌شود.

خواص هل

هل طعم دهنده‌ای عالی و پادزهری برای بسیاری از بیماری‌هاست که بر اثر مسمومیت ظاهر می‌شوند. این ادویه اشتهاآور است و بزاق دهان را افزایش می‌دهد. مصرف هل به درمان عفونت لثه، گلودرد و اختلالات تنفسی کمک شایانی می‌کند. در طب سنتی چین از هل برای درمان ناراحتی معده، نفخ معده و سایر مشکلات گوارشی استفاده می‌شد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش سیب، زنجبیل، دارچین و هل

سیب: یک عدد
هل:۸ عدد
دارچین: یک قاشق مرباخوری
عسل: ۲ قاشق مرباخوری برای هر لیوان
زنجبیل: یک دوم قاشق مرباخوری

مراحل آماده سازی دمنوش سیب، زنجبیل، دارچین و هل

سیب‌ها را نگینی یا رنده می‌کنیم و همراه دارچین، هل و زنجبیل داخل قوری چینی می‌ریزیم. سپس سه لیوان آب جوش به قوری اضافه می‌کنیم و قوری را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا دم بکشد. پس از آماده‌شدن دمنوش آن را در یک لیوان یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا عسل کاملاً حل شود.

موارد منع مصرف زنجبیل

این گیاه صفراآور است بنابراین افرادی که سنگ صفرا دارند نباید بدون تجویز پزشک آن را مصرف کنند.زنجبیل باعث رقیق‌شدن خون می‌شود و مصرف آن برای بیماران هموفیلی ممنوع است.مصرف زنجبیل با معده خالی سبب زخم‌های گوارشی می‌شود. زنان باردار نیز باید از استفاده از این گیاه خودداری کنند.پرهیز از مصرف این گیاه در افرادی که از دارو‌های ضد انعقاد، فشارخون و دیابت استفاده می‌کنند نیز ضروری هست.

نکاتی ضروری که شب کارها باید رعایت کنند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ گزارش کرده است که شب کاری از ریسک فاکتور‌های سلامت و تندرستی به حساب می‌آید، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر روان تنی. بهم خوردن ریتم شبانه روزی بدن و اختلال در چرخه‌ی خواب و بیداری موجب مشکلات روان تنی و ناهنجاری‌هایی می‌شود که سرطان هم جزئی از آنهاست. همچنین کار کردن در شیفت شب، زندگی اجتماعی و خانوادگی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که روی پرستار‌ها انجام شد نیز نشان داد شب کاری و کار کردن برای ساعت‌های طولانی، باعث کارآیی، چاقی، آسیب. طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن می‌شود. در دنیای امروز ممکن است نتوانیم از شیفت‌های شب فرار کنیم و به ناچار قربانی عوارض مرتبط با شب کاری شویم، اما نکات مفیدی وجود دارد که می‌توانید کمک‌مان کند.

۱. مکررا استراحت کنید

چه شیفت کاری شما ۹ صبح تا ۵ عصر باشد و چه شب کار باشید باید مکررا استراحت کنید. این استراحت کوتاه می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به ازای هر یک ساعت کار باشد و بستگی به این دارد که بیشتر اوقات یکجا می‌نشینید یا تحرک دارید و این طرف و آن طرف می‌روید. استرحت‌های کوتاه می‌تواند از شما در برابر عوارض ناشی از ساعت‌ها یکجا نشستن محافظت کند و خلاقیت و کارآیی شما را بالا ببرد، تمرکزتان را بیشتر کند، شاخص توده‌ی بدنی‌تان را پایین بیاورد، به سلامت چشم‌های‌تان کمک کند و حافظه و توان یادگیری‌تان را تقویت کند.

۲. هر وقت که میتوانید ورزش کنید

شب کار بودن دلیل نمی‌شود از ورزش کردن فرار کنید. ورزش منظم به بدن کمک می‌کند خودش را با شرایط استرس برانگیز، مثلا برنامه‌ی شب کاری و خوابیدن در ساعت‌های غیرمعمول وفق دهد. ورزش کردن سیستم ایمنی‌تان را تقویت کرده، شما را هوشیار نگه داشته و تمرکز و حافظه‌تان را تقویت می‌کند. هر چند درست است که کار کردن در ساعت‌های غیرمعمول ممکن است تاثیرات مخربی بر روتین ورزشی‌تان بگذارد، اما شما همچنان نیاز دارید روزانه برای ورزش کردن وقت بگذارید.اگر در شیفت شب کار می‌کنید باید زمانی را برای تمرین اختصاص دهید که متناسب با برنامه‌ی کاری‌تان باشد. می‌توانید درست قبل یا بعد از کار، ۳۰ دقیقه وقت بگذارید و کمی فعالیت هوازی مانند شنا یا دوچرخه سواری انجام دهید. حتی می‌توانید حین شیفت‌تان نیز کمی تمرین کنید. در زمان‌های استراحت کمی پیاده روی کنید، از پله‌ها بالا و پایین بروید یا نرمش کنید. قبل از خواب هم می‌توانید یوگا تمرین کنید.

دکمه بازگشت به بالا