اقتصادی

باتری‌های دستگاه پوز ساخته شد/ انعقاد قرارداد با بانک مرکزی

توسط محققان کشور؛

محققان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به ساخت باتری‌های دستگاه پوز با نصف قیمت نمونه خارجی شدند.

محمدرضا سیف رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری  آنا اظهار کرد: طراحی و ساخت باتری‌ها و منابع ذخیره‌ساز انرژی از جمله اقدامات این شرکت است.

وی با بیان اینکه به تازگی موفق شدیم باتری‌های دستگاه پوز و باتری‌های بکاپ (ATM) را تولید کنیم.

سیف گفت: تاکنون باتری‌های دستگاه پوز جز اقلام وارداتی بوده اما اکنون توانستیم با نصف قیمت نمونه خارجی، آن را در داخل تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ضمن تولید این نوع باتری ها، موفق به انعقاد قراردادی برای فروش آنها شدیم، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های پرداختی زیرمجموعه بانک مرکزی با این شرکت دانش‌بنیان قرارداد دارند و از این نوع باتری بومی سازی شده بهره می برند.

این فعال دانش‌بنیان تصریح کرد: باتری‌های لیتیومی از سه بخش سلول‌های باتری، اتصال و آرایش آن‌ها و مدار شارژ تشکیل شده؛ کاربرد مدار شارژ، جلوگیری از انفجار و بالا رفتن حرارت است.

وی ادامه داد: این سلول‌ها عمدتاً وارداتی بوده که یک شرکت ایرانی اخیراً بر روی این موضوع کار کرده است، اما کسب و کاری که در ایران جواب داده، طراحی این بُرد‌ها و ساخت اپلیکیشن آن است درحالی که خود سلول‌ها وارداتی است.

سیف خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم زنجیره ارزش صنعت باتری را در ایران پیاده‌سازی کنیم، هیچگاه قدیمی نشده و فقط تکنولوژی آن به‌روز خواهد شد.

این فعال دانش‌بنیان گفت: ایران در صنعت باتری‌ها ارزبری فراوانی دارد به عنوان مثال  ۱۲ میلیون دستگاه پوز در کشور فعال هستند که به طور میانگین هر ۱.۵ سال باتری‌های آن عوض می‌شود.

وی گفت: قیمت هر باتری نیز به صورت میانگین ۳۰۰ هزار تومان یا ۷ دلار است که با یک حساب ساده می‌توان به این نتیجه رسید که نزدیک به ۸ میلیون دلار در سال هزینه تامین اسن باتری ها می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین استفاده از این نوع باتری های بومی شده می‌تواند صرفه حوری ارزی فراوانی داشته باشد.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا