کسب و کار برتر

8 نکته مهم در تدریس ریاضی

روش تدریس ریاضی

به عنوان یک معلم خصوصی ریاضی یا معلم ریاضی مدرسه، آیا این سوال را دارید که بهترین روش برای تدریس ریاضی چیست؟ چند روش جدید و موثر برای آموزش ریاضیات چیست؟ از چه منابعی می توانم برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه بهترین تدریس ریاضی برای پایه های مختلف استفاده کنم؟

در ادامه این مقاله نکاتی را برای آموزش بهتر ریاضی به اشتراک می گذاریم. اما فراموش نکنید که برای هر کلاس ممکن است روش های مختلفی برای آموزش ریاضی وجود داشته باشد. به عنوان مثال نحوه تدریس ریاضی پایه بسته به سن دانش آموز و یا نحوه تدریس ریاضی در کنکور با توجه به شرایط خاص دانش آموز کمی متفاوت است اما در کل با در نظر گرفتن نکات زیر سطح درس ریاضی شما به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

1. کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره را به دانش آموزان نشان دهید.

یادگیری ریاضیات به خصوص برای دانش آموزان دبستانی به دلیل ماهیت انتزاعی و ناملموس آن می تواند دشوار باشد. بنابراین، هرچه بیشتر بتوانید به عنوان یک معلم خصوصی یا معلم ریاضی در مدرسه در مورد کاربردهای مختلف آن در زندگی روزمره صحبت کنید و مثال بزنید، هرچه بیشتر رابطه ریاضیات را با رشته های مختلف توضیح دهید، دانش آموزان درک بهتری از آنچه دارند خواهند داشت. این درس را می گیرند و در نتیجه به ریاضیات علاقه بیشتری پیدا می کنند.

2. در روش تدریس ریاضی خود به سبک های یادگیری دانش آموزان توجه کنید

دانش آموزان سبک های یادگیری متفاوتی مانند دیداری، شنیداری، حرکتی و خواندن/نوشتن دارند. با توجه به حجم زیاد کلاس در مدرسه، زمان کافی برای مد نظر معلم برای تمام سبک های یادگیری وجود ندارد، اما شما به عنوان یک معلم خصوصی ریاضی این فرصت را دارید که سبک یادگیری دانش آموز و روش تدریس ریاضی را شناسایی کنید. شما وظایفی را در نظر خواهید گرفت که برای او آموزشی است و با سبک دانش آموز همخوانی دارد.

به عنوان مثال، بهتر است از تصاویر و ویدئوهای بیشتر برای دانش آموزان یا سبک یادگیری تصویری استفاده شود. از طرف دیگر، دانش آموزی با سبک یادگیری حرکتی ممکن است از تکالیف تدریس عملی ریاضی سود زیادی ببرد.

3. به دانش آموزان اجازه دهید تا ایده ها و راه حل های خود را ارائه دهند

تا حد امکان سعی کنید از دانش آموز خود بخواهید که راه حل ها و ایده های خود را برای حل یک سوال یا مسئله ریاضی بیان کند. اگرچه این راه حل ممکن است متناسب با برنامه درسی نباشد، اما به دانش آموز اعتماد و علاقه به درس می دهد. در پایان می توانید راه حل مورد نظر را نیز در کتاب به او آموزش دهید.

4. هدف شما باید درک درس باشد، نه حفظ فرمول ها

درک ریاضی چیزی بیش از به خاطر سپردن فرمول ها و رویه هاست. حفظ هزاران فرمول کمکی به درک دروس ریاضی نمی کند. به عنوان یک معلم ریاضی، مهمترین نکته شما باید ایجاد درک عمیق و دقیق از مفاهیم ریاضی باشد.

5. بازی ها، نرم افزارها و سایر ابزارهای جانبی را در روش تدریس ریاضی در نظر بگیرید

این بازی یک ابزار بسیار قدرتمند برای جذاب تر کردن آموزش ریاضی است. پیشنهاد می کنیم از بازی های ریاضی برای بهبود روش تدریس ریاضی خود به خصوص در پایه های پایین تر استفاده کنید. برای مثال می توانید جدول ضرب سوم دبستان را از طریق بازی، شعر، موسیقی و داستان آموزش دهید.

از سوی دیگر ابزارها و نرم افزارهایی وجود دارند که درک مفاهیم ریاضی را برای دانش آموزان پیشرفته آسان تر می کنند. نرم افزار Geogebra یکی از این برنامه هاست که برای آموزش و درک مفاهیم ریاضی به بهترین شکل ممکن استفاده می شود.

6. محیط کلاس را شاد و جذاب کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، ماهیت انتزاعی درس ریاضی آن را برای بسیاری از دانش آموزان خشک و خسته کننده می کند. بنابراین معلم ریاضی باید سعی کند محیطی شاد و مفرح در ریاضی ایجاد کند.

البته صرف اینکه کلاس ها سرگرم کننده هستند به این معنی نیست که شما کلاس را جدی نگیرید یا خیلی به دانش آموز نزدیک نشوید. زیرا در آن صورت دانش آموزان درس را جدی نخواهند گرفت و حتی ممکن است تکالیف ریاضی را به درستی انجام ندهند، معلم ریاضی باید بتواند بین جدیت و جذابیت درس برای دانش آموزان تعادل برقرار کند.

7. تسلط بر درس

وقتی صحبت از تدریس ریاضی می شود، دانستن موضوع یکی از مهمترین موارد است.

ریاضیات یکی از دروس مهم مدارس ایران است. لذا والدین به این درس توجه ویژه ای دارند. برای آموزش این درس باید با موضوع درس آشنایی کامل داشته باشید. زیرا در حین تدریس سوالات زیادی برای دانش آموزان می تواند ایجاد شود.

به عنوان یک معلم خصوصی خوب، باید موضوع را به خوبی بلد باشید تا بتوانید به خوبی به سوالات پاسخ دهید. با این حال، معلمی با هر سابقه ای پاسخ برخی از سوالات را نمی داند. سعی کنید در این مورد کاملاً حرفه ای باشید. تا حد امکان به دانش آموز خود اطلاعات دقیق بدهید. اگر این اطلاعات کافی نیست، به دانشجو فرصت تحقیق و ارائه اطلاعات دیگر را در جلسه بعدی بدهید.

8. تمرین کنید و مشکل را حل کنید

تمرین و حل مسئله جزء ضروری تدریس در ریاضیات است. پس از تدریس هر مبحث باید یک یا چند نمونه از مشکلات مربوط به دانش آموزان شما حل شود. در این صورت متوجه نقاط ضعف، سوء تفاهم ها و مواردی می شوید که دانش آموز متوجه آنها نشده است. پس از اصلاح این موارد، می توانید به موضوع بعدی بروید.

برای تدریس خصوصی ریاضی میتوانید به تدریس ریاضی لوتوس مراجعه کنید.

ریاضی لوتوس

لوتوس به معنای گل نیلوفر آبی است و به‌عنوان سمبل و نماد همگانی مطرح شده است. هدف ریاضی لوتوس، شکوفایی تحلیل درست و همگانی کردن ریاضی در ایران عزیزمان هست، به شکلی که در دورترین نقاط این مرز و بوم، عزیزان ما از آموزش با کیفیت بالا برخوردار باشند.
دکمه بازگشت به بالا