اقتصادیکسب و کار برتر

مبالغ سرمایه گذاری برای اخذ اقامت در دبی چقدر است؟

در سال‌های اخیر کشورهای عرب‌نشین خاورمیانه در زمینه‌های مختلف پیشرفت بسیاری داشته‌اند؛ تا جایی که برخی از مناطق مانند امارات و دبی شرایطی مانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را برای شهروندان خود فراهم کرده‌اند. دریافت اقامت دبی از طریق سرمایه‌گذاری یکی از راهکارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید در این کشور زندگی کنید. در این مقاله قصد داریم شرایط مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در دبی و امارات را مورد بررسی قرار دهیم. با اطلاعات این مقاله متوجه خواهید شد که برای سرمایه‌گذاری خصوصا خرید ویلا در دبی؛ باید چه اقداماتی انجام دهید و برای دریافت از چه طریقی اقدام کنید.

اقامت دبی+کار |با اقامت دبی به کدام کشورها میتوان سفر کرد

شرایط عمومی سرمایه گذاری در دبی در سال 2023

کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای پیش بردن برنامه‌های خود به سرمایه زیادی نیاز دارند. بسیاری از آ‌ن‌ها تمایل دارند که سرمایه مورد نیاز خود را از خارج از کشور تأمین کنند و اقامت دادن از طریق سرمایه‌گذاری یکی از متداول‌ترین راهکارها برای جذب سرمایه است. جالب است بدانید که نیمی از جمعیت دبی و امارات را افراد غیربومی تشکیل داده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که این کشور شرایط مطلوبی برای زندگی مردمانی از ملت‌‌های مختلف دارد.

اما با وجود تمام مزایا، دریافت تابعیت امارات به این سادگی نیست و افراد باید سی سال در این کشور زندگی کنند (کار داشته باشند یا سرمایه‌گذاری کرده باشند) تا به عنوان شهروند امارات شناخته شوند و بتوانند پاسپورت بگیرند. بنابراین سرمایه‌گذاران تا قبل از این مدت باید به صورت موقت اقامت دبی را دریافت کنند و در بازه‌های زمانی مشخص اقامتشان را تمدید کنند. به عنوان مثال زمانی که برای اولین بار در دبی سرمایه‌گذاری می‌کنید، اقامت دو یا سه ساله دریافت خواهید کرد و بعد از آن باید برای تمدید اقامت اقدام کنید.

مراحل انجام یک سرمایه گذاری در دبی

سرمایه‌گذاران ابتدا باید سرمایه مورد نظر خود را وارد دبی کنند و بعد از آن (یا به صورت همزمان) برای دریافت اقامت امارات درخواست دهند. در قسمت‌های بعدی روش‌های مختلف سرمایه گذاری در دبی را نام می‌بریم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد، اما نکته مشترک میان همه روش‌ها این است که باید به کمک یک وکیل حرفه‌ای و آشنا با قوانین سرمایه گذاری در امارات، انجام شود. برای انجام مراحل اولیه سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک یا بررسی شرایط راه‌اندازی شرکت، لازم است با ویزای توریستی دبی وارد شوید.

ما در این مقاله به صورت کلی شرایط سرمایه گذاری و اخذ اقامت دبی را توضیح می‌دهیم، اما این فرایند جزئیات بسیاری دارد که با توجه به شرایط هر شخص متفاوت خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری در دبی عبارت است از:

  • رزومه کاری، تحصیلی و تخصصی
  • آدرس محل زندگی یا ملک خریداری شده در دبی
  • پاسپورت معتبر
  • افرادی که قصد راه‌اندازی شرکت در جاهایی غیر از مناطق آزاد دارند، باید مدارکی مبتنی بر شراکت با فرد بومی امارات ارائه دهند.
  • گواهی اثبات تمکن مالی برای زندگی در دبی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت
  • مدارک شناسایی

بعد از تکمیل مدارک و ترجمه آن‌ها به همراه مدارک سرمایه‌گذاری شما در امارات (یا دبی) باید همه آن‌ها را به سفارت ارسال کنید و فرم درخواست دریافت ویزا را نیز تکمیل کنید. در نهایت درخواست شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از موافقت می‌توانید برای زندگی وارد امارات شوید.

مزایای سرمایه گذاری در دبی

مزایا و معایب دریافت اقامت در هر کشور از طریق سرمایه‌گذاری برای هر شخص متفاوت است. به عنوان مثال برای فردی که می‌خواهد در یکی از کشورهای خاورمیانه زندگی کند تا راحت بتواند به ایران برگردد، دبی بهترین گزینه است. در مقابل اگر شخصی به دنبال دریافت تابعیت برای استفاده از پاسپورت و حقوق شهروندی یک کشور باشد، دبی را در اولویت اول مهاجرت قرار نمی‌دهد، زیرا افراد غیر عرب باید ۳۰ سال در دبی اقامت کنند تا بتوانند پاسپورت بگیرند (در برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت امکان دریافت پاسپورت و شهروندی دبی وجود نخواهد داشت). این موضوع مشخص می‌کند که باید متناسب با شرایط و ارزش‌های خود مشخص کنید که مهاجرت به دبی از طریق سرمایه‌گذاری چه مزیت‌ها و معایبی برای شما دارد.

برای راهنمایی بهتر شما در ادامه به چند مورد از مزیت‌های عمومی سرمایه‌گذاری و زندگی در دبی اشاره می‌کنیم:

  • شما در کشوری ثروتمند و در حال توسعه زندگی خواهید کرد که برنامه‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک کشور پیشرفته دارد و روز به روز به امکانات بیشتری دسترسی خواهید داشت.
  • شما می‌توانید در هر منطقه‌ای از دبی یا امارات ملک بخرید یا یک شرکت راه‌اندازی کنید؛ معمولاً محدودیت مکانی برای سرمایه‌گذاری در دبی وجود ندارد.
  • دریافت اقامت موقت برای زندگی در دبی راحت است و افراد می‌توانند به همراه خانواده‌شان به این کشور مهاجرت کنند (البته در صورتی که گواهی اثبات تمکن مالی ارائه داده باشند).
  • در مناطق آزاد امارات مانند برخی از قسمت‌های دبی نیازی به پرداخت گمرک ندارید. البته در مناطقی که گمرک وجود دارد نیز هزینه زیادی از شما دریافت نمی‌شود.
  • اگر بعد از گذشت مدت زمان مشخص موفق به دریافت پاسپورت امارات شوید، امکان مسافرت به بسیاری از کشورهای جهان را بدون نیاز به ویزا خواهید داشت.
  • اقامت موقت افراد در دبی به راحتی تمدید می‌شود و اگر مشکلات قضایی یا از بین رفتن سرمایه وجود نداشته باشد، افراد می‌توانند ویزای اقامتی خود را برای چند سال دیگر تمدید کنند تا زمانی که به شهروند تبدیل شوند.
  • واحد پولی امارات بسیار ارزشمند است و با کسب درآمد در این کشور می‌توانید مخارج دلاری داشته باشید.
  • کسب و کارهای اماراتی در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و اگر شرکتی در این کشور یا در شهر دبی راه‌اندازی کنید، می‌توانید با سایر کسب و کارهای داخل کشور و حتی شرکت‌های بین‌المللی کار کنید.
  • دبی و امارات جزو کشورهای تحت تحریم آمریکا نیستند!
  • در این کشور ثبات اقتصادی و سیاسی وجود دارد.
  • سرمایه‌گذاران اماراتی از استارتاپ‌ها به شدت حمایت می‌کنند و اگر بیزینس پلنی ببینند که می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرمایه لازم برای توسعه آن را در اختیار شما قرار خواهند داد.

تنها معایب سرمایه‌گذاری در دبی این است که احتمالاً شما مجبور خواهید شد یک شریک اماراتی را نیز به کسب و کار یا سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. همچنین نمی‌توانید به راحتی اقامت دائم این کشور را دریافت کنید و به عنوان تبعه دبی شناخته شوید.

استانداردهای موثر در سرمایه گذاری در دبی

برخی از شاخص‌ها و استانداردهایی که توسط نهادهای مختلف ارائه می‌شوند، برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارند؛ به خصوص زمانی که قصد دارید در یک کشور خارجی سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به مهم‌ترین شاخص‌هایی که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

  • اولین استاندارد، نرخ مصادره اموال است. با توجه به این شاخص متوجه می‌شوید احتمال اینکه سرمایه‌تان در دبی مصادره و از تملکتان خارج شود، چقدر خواهد بود. در بررسی‌‌‌های جهانی نرخ مصادره اموال با شاخصی بین ۱ تا ۷ ارزیابی می‌شود. در سال ۲۰۱۴ و قبل از آن نرخ مصادره در دبی و امارات ۳ بود، اما از آن زمان این شاخص روند نزولی داشته و در سال‌های اخیر به عدد ۲ رسیده است.
  • شاخص کنترل فساد از دیگر استانداردهایی است که باید به آن توجه کنید؛ به خصوص اگر قصد دارید با سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها یا را‌ه‌اندازی شرکت در این کشور اقامت بگیرید. این شاخص از عدد ۲.۵- تا ۲.۵+ است و نشان می‌دهد دولت و نهادهای مسئول تا چه اندازه فساد در ارگان‌ای دولتی و غیر دولتی را کنترل می‌کنند. نرخ کنترل فساد در امارات در سال ۲۰۱۳ به اوج خود در ۱.۲ رسید، اما بعد از آن کمی کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۲۰ عدد ۱.۱۵ را به خود اختصاص داد.
  • نرخ مالیات از دیگر مواردی است که متقاضیان مهاجرت به دبی از طریق سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشته باشند. جالب است بدانید که دولت امارات هیچ مالیاتی از درآمد شخصی افراد دریافت نمی‌کند. مالیات بر درآمد شرکت‌ها هم در ده سال اخیر ثابت و ۵۵% بوده است.

برخی از شاخص‌ها و استانداردهای دیگر مانند تورم یا رکود، میزان تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و… آماری هستند که به زمان مهاجرت شما بستگی دارد. بررسی اخبار و آمار منتشر شده به شما کمک می‌کند درباره اقامت دبی از طریق سرمایه‌گذاری راحت‌تر تصمیم بگیرید و تمام شرایط را مورد بررسی قرار دهید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در دبی

زمانی که صحبت از اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری می‌شود، اکثر افراد به خرید ملک فکر می‌کنند. در دبی راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و شما می‌‌توانید بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید. به طور کلی دبی از سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت امکان اقامت طولانی مدت (۵ تا ۱۰ سال) را برای افراد ارزشمند (از نظر سرمایه، دانش و…) فراهم کند.

در ادامه ما توضیحاتی درباره هر کدام از روش‌های سرمایه گذاری در دبی ارائه خواهیم داد.

سرمایه گذاری در دبی از طریق خرید املاک و مستغلات

خرید ملک یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که برای دریافت اقامت وجود دارد و افراد با هر ملیتی می‌توانند در این کشور ملک خریداری کنند. البته هزینه املاک امارات و به خصوص شهر دبی بسیار زیاد است و برای مهاجرت از این طریق به بودجه زیادی نیاز خواهید داشت.

متقاضیان دریافت  می‌توانند پس از خرید ملک برای خود و اعضای خانواده‌شان ویزا بگیرند، البته لازم است که اثبات کنند تمکن مالی لازم برای تأمین هزینه‌های زندگی در این کشور را دارند. اولین ویزایی که برای صاحب ملک و اعضای خانواده او صادر می‌شود، دو ساله است و بعد از پایان این مهلت، در صورتی که ملک همچنان تحت مالکیت فرد باشد، امکان تمدید ویزا وجود خواهد داشت.

نکته مهم درباره خرید ملک در دبی این است که افراد با این روش تنها می‌توانند اقامت موقت و ویزای دبی را بگیرند و امکان دریافت تابعیت و پاسپورت امارات، حتی بعد از ۳۰ سال هم برایشان وجود نخواهد داشت.

سرمایه ‌گذاری در دبی از طریق ثبت شرکت

همان‌طور که گفتیم دبی یکی از کشورهایی است که در سال‌های اخیر اقدامات بسیاری برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف و راه‌اندازی کسب و کارهای گوناگون انجام داده است. در امارات شرکت‌های مختلفی از جمله سهامی عام و خاص، شرکت‌های مشارکتی و… وجود دارد.

شرکت‌ها در امارات با مجوزهای مختلف تجاری، صنعتی یا حرفه‌ای راه‌اندازی می‌شوند و شرط راه‌اندازی شرکت برای افراد غیربومی این است که بخشی از سهام یا امتیازات شرکت به یک یا چند نفر که تبعه امارات هستند، تعلق بگیرد. البته اگر شرکت در مناطق آزاد دبی یا امارات ثبت شده باشد، می‌تواند تماماً به نام افراد غیربومی تعلق داشته باشد. اقامت این روش سرمایه‌گذاری در دبی هم موقت است و برای صاحب شرکت و اعضای خانواده او ویزای اقامت سه تا پنج ساله صادر می‌شود. بعد از این مدت، اگر کسب و کار همچنان دوام داشت، امکان تمدید ویزا وجود دارد.

جالب است بدانید که افراد کارآفرین نیز می‌توانند در دبی کسب و کاری را راه‌اندازی کنند و بدون سرمایه صاحب یک بیزینس در این کشور شوند. البته برای این کار باید رزومه قدرتمند و بیزینس پلن حرفه‌ای ارائه دهند تا بتوانند نظر مثبت مقامات اماراتی را برای سرمایه‌گذاری روی ایده جلب کنند.

سرمایه گذاری در دبی از طریق خرید اوراق قرضه

این متد نیز از دیگر روش‌های اقامت دبی از طریق سرمایه گذاری است که نسبت به دو روش قبلی ریسک کم‌تری دارد، زیرا اقتصاد امارات از ثبات بالایی برخوردار است و شاخص روبه‌رشد دارد. البته فرایند خرید اوراق قرضه برای افراد غیربومی و به خصوص افراد غیر عرب ساده نیست و حتماً باید به کمک وکیل متخصص در این زمینه انجام شود.

برخی از کشورها روش‌های سرمایه‌گذاری دیگری چون سرمایه‌گذاری با خود حمایتی و… را نیز ارائه می‌دهند. اما شرایط مهاجرت به دبی از طریق سرمایه‌گذاری در این سه مورد محدود می‌شود و باید بررسی کنید که شرایط کدام فرایند با انتظارات شما مطابقت بیشتری دارد.

سرمایه گذاری در دبی و دریافت اقامت

سرمایه گذری در دبی شرایط و ریسک‌های منحصر به خود را دارد. مثلاً یکی از ریسک‌های خرید ملک در دبی این است که اگر فردی با شرایط مالکیت و قیمت ملک در این کشور آشنایی نداشته باشد، ممکن است ملک را به قیمتی بالاتر از حد واقعی خریداری کند یا ملکی را بخرد که پیش از این به چند نفر دیگر هم فروخته شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله به صورت کلی شرایط دریافت اقامت دبی از طریق سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دادیم. این اطلاعات جامع برای مراحل اولیه آشنایی با فرایند مهاجرت به این کشور لازم است، اما کافی نیست. اگر همچنان سؤالی درباره اخذ اقامت دبی از طریق سرمایه‌گذاری دارید یا می‌خواهید بررسی کنید که آیا شرایط شما برای سرمایه‌گذاری در این کشور مناسب است یا باید برای کشورهای دیگر اقدام کنید، می‌توانید از مشاوره رایگان تلفنی بهره‌مند شوید و با کارشناسان مجموعه یونایتد سون صحبت کنید.

دکمه بازگشت به بالا