سلامت و دانشکسب و کار برتر

تاثیر خودارضایی بر سلامتی

خودارضایی زنان

همانطور که گفته‌شد،‌ خودارضایی هم در زنان و هم در مردان دیده‌می‌شود. خودارضایی خانمها نسبت به آقایان کمتر دیده‌می‌شود و اما حدود سه چهارم خانم‌ها خودارضایی انجام می‌دهند. خودارضایی دخترها می‌تواند با مالیدن آلت جنسی و یا بخش‌هایی از بدن که لذت جنسی زیادی به فرد می‌دهد، انجام شود و یا اینکه همراه با ورود یک جسم خارجی به داخل واژن باشد.

گاهی از اسباب‌بازی‌های جنسی نیز در خودارضایی زنان استفاده می‌شود که می‌توان از میان آنها به ویبراتورها اشاره‌کرد. برخی از خانم‌ها با نقطه‌ی جی (G spot) خود را ارضا می‌کنند و برخی دیگر به کلیتوریس می‌پردازند. گاهی هم با دخول برخی از وسایل و ادامه دادن این حرکت تا زمان ارضاشدن، به ارگاسم واژینال می‌رسند. معمولا برای زنانی که میل جنسی کمی دارند و یا به ارگاسم نمی‌رسند، خودارضایی می‌تواند مفید باشد و به آنها کمک کند که بخش‌هایی از بدن خود را بشناسند.

خودارضایی

مقاله مرتبط: روش های ترک خودارضایی تضمینی

خودارضایی پسران

بدن پسران نسبت به دختران پیچیدگی کمتری دارد و نسبت به دختران، ساده‌تر می‌توان آنها را شناخت و به اوج لذت جنسی رساند. از طرفی، ارگاسم در مردان شکل دیگری نسبت به ارگاسم در زنان دارد. بنابراین خود ارضایی در پسران، ساده‌تر از خودارضائی در دختران است. معمولا خود ارضائی در پسران به حلقه کردن دست به دور آلت تناسلی و جلو و عقب کردن بر روی آن انجام می‌شود. این حالت، تصور ورود به واژن را برای فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند با لمس نقاط حساس‌تر، سریع‌تر به اوج لذت جنسی یا ارگاسم برسد. پسران معمولا در سنین پایین خودارضایی را آغاز می‌کنند. اولین باری که یک پسر خود ارضایی می‌کند، حتی ممکن است درک درستی از رابطه‌ی جنسی و فیزیولوژی بدن خود نداشته‌باشد، اما این کار را انجام دهد چون لذتی ناشناخته در بدن او ایجاد می‌کند.

عوارض خودارضایی از نظر علمی در پسران

خودارضایي اگر با کنترل و به اندازه انجام شود، مشکلی برای پسر ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورتیکه خارج از کنترل و بیش از اندازه باشد،‌ باید هشدار داد که ممکن است عوارضی گریبانگیر پسر شود. در ادامه به معرفی برخی از این مشکلات و عوارض می‌پردازیم؛

  • فرد ممکن است دچار سردمزاجی شود و دیگر با شریک جنسی آینده‌ی خود احساس گرمی و عطش نکند.
  • دچار سردردها و ضعف بدنی شود و تمرکز نداشته‌باشد.
  • ممکن است پوست آلت تناسلی دچار آسیب شود.
  • در کسانی که نمی‌دانند چگونه و چه اندازه خودارضایي انجام‌دهند، ممکن است آسیب‌هایی به آلت تناسلی و پوست کلاهک وارد شود که جبران‌ناپذیر است.‌

دلایل و فواید خود‌ارضایی

خود ارضایی موجب کاهش استرس، بهبود خواب، آرامش و آزاد کردن تنش های جنسی ایجاد شده در فرد می باشد. در حقیقت یک روش ارضای جنسی است که برخلاف رابطه جنسی با فرد دیگر مشکلاتی نظیر ابتلا به بیماری های مقاربتی یا بارداری ناخواسته را ندارد. از کاربرد‌های آن برای شناخت بهتر خود و چیزهایی است که می تواند شما را در روابط جنسی فعال‌تر کند. همچنین وقتی شریک جنسی خود را در حین انجام این کار تماشا کنید، می‌توانید لذت های مورد علاقه او را بهتر بشناسید و در روابط جنسی، از آن برای تحریک او استفاده کنید.

تاثیر خودارضایی بر سلامتی

در گذشته تصور می‌شد که خودارضایی از کارهایی است که باعث آسیب رسیدن به سلامتی می‌شود و هیچ کس نباید آن را انجام دهد. این ممنوعیت در قرن نوزدهم ادامه داشت تا اینکه پزشکان به این نتیجه رسیدند که خودارضایی یکی از فعالیت‌های جنسی طبیعی است و اشکالی ندارد اگر فرد آن را انجام دهد. فقط باید مراقب باشید که بیش از اندازه و آسیب‌رساننده نباشد. همچنین اگر خودارضائی باعث بی‌توجهی به همسر شود و یا در ملاعام انجام گیرد، طبیعی نیست و می‌تواند آسیب‌هایی را به جای بگذارد.

اما به طور کلی انجام دادن خود ارضائی باعث خالی شدن انرژی بدن و ضعف نمی‌شود و آسیب جسمی برای فرد ایجاد نمی‌کند. همچنین کسانی که خودارضایی می‌کنند، بهتر خود را می‌شناسند و البته با دیدن لذت شریک جنسی خود،‌ بدن او را هم خواهندشناخت.

    خود ارضایی در حالت طبیعی عوارضی ندارد، مگر اینکه خود فرد بیش از حد طبیعی و به روش های آسیب‌زننده این عمل را انجام دهد.

ممکن است با خود‌ارضایی ایدز بگیریم؟

احتمال ابتلا به ایدز با خودارضایی بسیار پایین است. اگر خودارضایی به تنهایی و توسط خود فرد انجام بشود احتمال ابتلا به ایدز صفر است. در صورت خودارضایی به همراه شریک جنسی نیز احتمال فقط به صورت یک فرضیه می باشد و تنها یک مورد ابتلا به ایدز از این طریق گزارش شده است.

خود ‌ارضایی باعث کاهش خطر سرطان پروستات می شود؟

ارتباط این دو موضوع با هم هنوز جای بحث دارد که آیا اثر منفی دارد یا مثبت؟ در مطالعه ای نشان داده شد که یک سوم مردانی که در دهه بیست زندگی خود، هفته ای ۵ بار ارضا می شوند و انزال دارند، کمتر از افرادی که کمتر از ۵ بار انزال دارند مبتلا به سرطان پروستات می شوند. علت این امر را این می دانند که انزال مکرر منجر می شود از ساخته شدن سلول های سرطانی جلوگیری شود.

عوارض خودارضایی چیست؟

برعکس آنچه به نظر می رسد؛ خودارضایی عوارض زیادی که از نظر علمی ثابت شده باشند و آسیب رسان باشند را به همراه ندارد. با این حال افرادی هستند که از انجام این عمل احساس گناه می کنند و یا با زیاد تکرار شدن این عمل مشکلاتی را تجربه می کنند. اما همه به چیز به خود فرد بستگی دارد. که آیا خودارضایی انجام دهد یا نه؟ آیا عوارضی دارد یا خیر؟

مقالات عملی خاطر نشان می کنند که خود ارضایی در حالت طبیعی عوارضی ندارد، مگر اینکه خود فرد بیش از حد طبیعی و به روش های آسیب زننده این عمل را انجام دهد. خودارضایی زمانی مشکل ساز می شود که فرد بیش از حد نیاز آن را انجام بدهد. در این زمان منجر به عدم انجام فعالیت های روزمره مثل کار و درس می شود؛ همچنین می تواند بر مسئولیت پذیری افراد و روابط آن ها اثر گذار باشد.

عوارض اجتماعی خودارضایی

انجام مکرر خودارضایی می‌تواند باعث به‌هم خوردن برنامه‌ریزی‌های کاری و شغلی شما شود. اگر پیوسته به فکر این باشید که فرصتی پیدا کنید و با لمس خود، به خودارضایی بپردازید، نمی‌توانید رفتار طبیعی داشته‌باشید و از کارهای روزانه‌ی خود عقب می‌مانید. کسانی که معتاد به خودارضایی می‌شوند، نمی‌توانند در محیط درس و یا کار از این کار دست بردارند و هر زمان که احساس نیاز به تحریک داشته‌باشند، خود را لمس می‌کنند و این مسئله می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. از طرفی، خودارضایی و اعتیاد به آن می‌توانند باعث ایجاد روحیه‌ی پرخاشگرانه در فرد شوند و از طرفی این مسئله می‌تواند در برخورد با دیگران تاثیر منفی بگذارد.

عوارض روانی خودارضایی

برخی از عوارضی که ممکن است گریبانگیر افرادی شود که خودارضایی با تعداد دفعات بالا انجام می‌دهند، می‌تواند روانی و روحی باشد. این که زن باشید یا مرد چندان اهمیتی ندارد و تاثیری در عوارض روانی که خودارضائی زیاد به جای می‌گذارد، ندارد. در ادامه به برخی از عوارض روانی خودارضائی اشاره می‌کنیم.

۱.      کم تحمل شدن

معمولا کسانی که دائم در حال خود ارضایی هستند، صبر و تحمل کمی دارند و پرخاشگر می‌شوند. از این رو این افراد درگیری‌های بیشتری خواهند داشت و کمتر احساس آرامش می‌کنند. اگر خودارضایی به طور مداوم انجام‌نشود، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شد و حتی در تخلیه ی استرس موثر خواهد بود.

۲.      مضطرب بودن

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است خودارضایی برای فرد به جا بگذارد، اضطراب و استرس است. در صورتیکه فرد نتواند در برابر تمایل برای خود ارضایی صبر و تحمل کند، دچار اضطراب می‌شود. این حالت باعث به هم ریختگی روان فرد شده و آن را متشنج می‌کند. استرس مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند که می‌توانند برهم زننده‌ی آرامش خیال فرد باشند.

۳.      افسرده شدن خانم‌ها

معمولا زنانی که با خودارضایی به ارگاسم می‌رسند، احساس خیلی خوبی را بعد از رهاشدن تجربه نمی‌کنند. این مسئله به مرور زمان باعث ناراحتی و فرسودگی زن می‌شود.

شایعات درباره عوارض خودارضایی

شایعات زیادی درباره‌ی عوارض خودارضایی وجود دارد که پشت بیشتر آن‌ها هیچ منطق علمی و پزشکی نیست. پس باید شفاف سازی کرد که خودارضایی منجر به موارد زیر نخواهد شد:

  • نابینایی یا اختلال بینایی
  • رشد مو در کف دست ها
  • ناتوانی جنسی
  • اختلال در نعوظ (نعوظ به معنای سفت و راست شدن آلت تناسلی مرد است)
  • کوچک شدن آلت تناسلی
  • کج شدن یا ایجاد انحنا در آلت تناسلی
  • کاهش میزان اسپرم
  • نازایی و ناباروری
  • ضعف بدنی
دکمه بازگشت به بالا