جامعهکسب و کار برتر

والدین چه انتظاراتی از سرویس مدرسه دارند؟

سردرگمی والدین در انتخاب سرویس مدارس

با وجود کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید طرح ساماندهی و ثبت نام سرویس مدرسه به درستی اجرا نشده و بسیاری از مدارس و والدین تهرانی همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.به گزارش خبرنگار مهر، طرح ساماندهی سرویس مدارس که چندی پیش به منظور حمل ونقل و جابه جایی مناسب دانش آموزان از سوی وزارت آموزش و پرورش و با امضای سه وزیر کشور، راه و ترابری و آموزش و پرورش به مدارس شهر تهران ابلاغ شد هنوز به درستی پیاده نشده است و والدین در چگونگی انتخاب سرویس فرزندان خود دچار سردرگمی شده اند.

انتظارات |سرویس مدرسه

ناهماهنگی تاکسیرانی و آموزش و پرورش شهر تهران

ناهماهنگیهای موجود بین سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش شهر تهران بر سر نرخهای تصویب شده از سوی شورای شهر وهمچنین عدم توافق بسیاری از مناطق آموزش و پرورش با تاکسیرانی بر سر نرخها از جمله مشکلاتی است که طرح ساماندهی سرویس مدارس در اولین سال اجرای خود طی می کند.به گفته محمدحسین تیموری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هنوز بسیاری از مدارس برای انعقاد قرارداد جهت استفاده از خدمات سازمان تاکسیرانی اقدام نکرده اند.

اما قربانعلی منافی، مسئول انجمن مرکزی اولیاء و مربیان شهر تهران که عهده دار اجرای طرح ساماندهی سرویس مدارس شهر تهران است علت عدم توافق مسئولان مناطق آموزشی با نمایندگان تاکسیرانی را نرخهای تعیین شده دانست و اظهار داشت : طی جلساتی که با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و سازمان تاکسیرانی داشتیم تاکید شد که با توجه به حجم بالای نیاز مدارس به خودروهای دانش آموزی سازمان تاکسیرانی امسال قسمتی از مسئولیت جابه جایی و حمل و نقل دانش آموزان را با حداقل قیمتها و کیفیت مناسب بر عهده گیرد و به تدریج در سالهای آینده این مسئولیت به صورت کامل به آنها تفویض شود.

آموزش پرورش : نرخ تاکسیرانی بالا استمنافی علت عدم مراجعه مدارس را برای انعقاد قرارداد با سازمان تاکسیرانی نرخهای بالایی دانست که از سوی آنها تعیین شده و گفت : این نرخها نسبت به تعرفه های سال گذشته بسیار بالا است و در بعضی از موارد نیز تا دو برابر افزایش داشته است.وی با بیان اینکه اولیای دانش آموزان باید برای سرویس مدرسه فرزند خود به طور متوسط هر ماه 44 هزار تومان هزینه کنند افزود: حداقل تعرفه تعیین شده سرویس مدارس برای سال جاری 396 هزار تومان و حداکثر آن 594 هزار تومان است.

مسئول انجمن اولیا و مربیان شهر تهران خاطرنشان کرد : البته فرمانداری نیز همچون آموزش و پرورش با نرخهای سرویس مدارس که طی تابستان امسال در شورای شهر تصویب شد مخالفت کرده است بنابراین تکلیف نرخها هنوز مشخص نشده و این امر باعث عدم تصمیمگیری مدارس و از جهتی دیگر نگرانی والدین برای سرویس فرزندانشان شده است.محمدحسین تیموری مدیرعامل تاکسیرانی تهرانتاکسیرانی : نرخ ما پایین تر از سال گذشته استاما تیموری در این خصوص به مهر گفت : نرخی را که ما برای سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید تعیین کرده ایم پایین تر از سالهای گذشته است ضمن اینکه این نرخ با همفکری آموزش و پرورش تصویب شده و آنها در تعیین آن مشارکت داشته اند.

این در حالی است که مسئول انجمن اولیاء و مربیان شهر تهران عنوان کرد که نرخهای تعیین شده برای سرویس مدارس تنها پیشنهاد سازمان تاکسیرانی بوده و آموزش و پرورش در این زمینه نظری ارائه نداده اند.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با محاسبه اینکه هزینه رفت و آمد روزانه یک دانش آموز با سرویس مدرسه در سال جاری یک هزار و 600 تومان است افزود: در سال گذشته سرویس مدارس ماهیانه بین 45 تا 50 هزار تومان از هر دانش آموز هزینه دریافت می کردند که این رقم در سال جاری به 44 هزار تومان رسیده است.سردار رویانیان – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگیرویانیان : استفاده از خودروهای شخصی برای جابه جایی دانش آموزان ممنوع استاما مسئله دیگری که در این میان وجود دارد تاکید سردار رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بر عدم استفاده مدارس از خودروهای شخصی برای جابه جایی دانش آموزان است.

رویانیان در گفتگو با مهر تاکید کرد: هیچ خودروی شخصی اجازه کار به عنوان سرویس مدارس را ندارد و در صورت مشاهده، پلیس با متخلفان برخورد خواهد کرد.وی افزود: با توجه به افزاش تعداد تاکسی و ون در کشور تمامی مدارس می توانند از خودروهای عمومی مانند تاکسی و ون برای جابه جایی دانش آموزان استفاده کنند.این سخنان سردار رویانیان و مشکلات پیش آمده در خصوص نرخ سرویس مدارس  این سوال را در اذهان عمومی ایجاد می کند که آیا امسال نیز می توان خودروهای دانش آموزی را آن طور که باید ساماندهی کرد یا خیر؟

آموزش و پرورش  به 21 هزار خودرو  نیاز دارد منافی با بیان اینکه مدارس شهر تهران همچون سال گذشته به بیش از 21 هزار خودرو برای جا به جایی دانش آموزان نیاز دارد  افزود : در سال گذشته سرویسهای مدارس در قالب اتوبوس، مینی بوس، خودرو شخصی، خودروهای خطی و مسافربری، تاکسی و ون، 130 هزار و 521 دانش آموز تهرانی در یک هزار و 795 مدرسه را حمل و نقل می کردند که البته فعالیت همه آنها به صورت انفرادی و خارج از چارچوب قوانین سازمان تاکسیرانی شهر تهران بوده است.

تاکسیرانی آمادگی کامل برای ساماندهی سرویس مدارس را دارد

اما تیموری نیز در این زمینه گفت : در سال تحصیلی گذشته سازمان تاکسیرانی با 2 هزار تاکسی و با ساماندهی 5 هزار خودرو مسافربرشخصی در سرویس دهی دانش آموزان به آموزش و پرورش کمک کرد.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تاکید کرد : تاکسیرانی تهران امسال آمادگی کامل برای ساماندهی سرویس مدارس را دارد و با هیچ کمبودی در زمینه خودرو مواجه نیست.سردرگمی والدیندر آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و شور و شوق دانش آموزان برای رفتن به مدرسه مشکل تهیه سرویس مدرسه به دغدغه ای برای آن دسته از والدین تبدیل شده که می خواهند با فراغ بال رفت و آمد فرزندانشان را به دست افرادی مطمئن بسپارند و نگرانی از بابت دیر رسیدن بچه ها به خانه ها نداشته باشند.

 اما به رغم همه انتظاراتی که والدین از مسئولان دارند گویی هنوز مشکل سرویس مدارس پابرجاست. زیرا آنچه را که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از میزان آمادگی این سازمان برای جابجایی دانش آموزان خبر می دهد مسئولان آموزش و پرورش منکر شده و همچنان معتقدند که امسال نیز دچار سردرگمی در بحث سرویس مدارس خواهیم بود.

از حضور مراقب در سرویس های مدارس تا کم شدن دغدغه والدین

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید یکی از دغدغه‌های والدین به ویژه در شهر‌ها رفت و آمد فرزندانشان از خانه به مدرسه است. موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در کارگروه ماده ۱۸، موضوعاتی همچون نرخ سرویس مدارس، نوع وسیله و ویژگی‌هایی که راننده باید داشته باشد مطرح و نتایج جلسه به اطلاع اولیا رسیده است.

او افزود: این کارگروه در سطح استان تشکیل و به شهرستان‌ها نیز ابلاغ شده است.

این موضوع برای والدین بسیار مهم است که فرزندانشان با چه شرایطی به مدرسه رفت و آمد دارند. یکی از والدین بیرجندی گفت: تاکید ما این است که نظارت بر کار سرویس‌ها ادامه داشته باشد، راننده سرویس‌های مدارس تعویض نشوند و همچنین والدین در جربان تغییرات باشند. او افزود: با توجه به اینکه بیشتر خانواده‌های بیرجندی بیش از دو فرزند دارند هزینه‌های سرویس مدارس نیز باید متناسب با سطح درآمد خانواده‌ها باشد. در مدارس جلسات توجیهی برای اولیا برگزار می‌شود.

یکی از والدین بیرجندی گفت: در جلسه‌ای که تشکیل داده شد شرایط سرویس مدرسه توضیح داده شد و تأکید شد از شرکت‌های مورد اعتماد و رانندگان مجرب استفاده می‌شود.

انتظارات دانش آموزان از راننده‌ها

دانش آموزان هم انتظاراتی از راننده‌ها دارند؛ راننده با احتیاط رانندگی کند و با توجه به اینکه محیط سرویس‌ها بسته است و در پبک کرونا قرار داریم بهتر است سرویس‌ها خلوت باشد. امسال در سرویس‌های عمومی به ویژه مقطع ابتدایی یک نفر به عنوان مراقب با هدف حفاظت از سرویس و نظارت بر دانش آموزان حضور دارد.

خانواده‌ها سعی کنند از مدارس موجود در محدوده محل سکونت برای ثبت نام فرزندانشان استفاده کنند تا با کوتاه شدن مسیر رفت و آمد خطرات کمتری فزندانشان را تهدید کند. نرخ سرویس مدارس در کارگروه ماده ۱۸ مطرح و به وسیله شورای شهر هر شهرستان مشخص و به اطلاع والدین می‌رسد. پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ درصد از مدارس استان دارای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزی باشند.

دکمه بازگشت به بالا