کسب و کار برتر

نکاتی که قبل از خرید لپ تاپ ایسوس باید بدانید

لپ تاپ یکی از وسایل ضروری برای اکثر افرادی است که به فعالیت های متفاوتی از تماشای فیلم و بازی گرفته تا وب گردی و استفاده از نرم افزارهای مختلف نیاز دارند.

با این حال، انتخاب مدل مناسب به دلیل تورم و محدودیت بودجه کار آسانی نیست. به همین دلیل است که ما اکنون در سری راهنمای خرید خود نکات برتر برای خرید لپ تاپ را ارائه کرده ایم تا به شما کمک کنیم تا خریدی هوشمندانه و مقرون به صرفه داشته باشید که تمام نیازهای شما را برآورده کند.

بودجه و نیازهای لپ تاپ خود را تعیین کنید

البته اولین و مهمترین نکته در تهیه یک دستگاه جدید این است که بودجه و کاربرد آن دستگاه را برای شما مشخص کنید. دانستن این دو مورد به شما کمک می کند تا لپ تاپی متناسب با نیاز خود پیدا کنید.

اگر محدودیت بودجه ندارید، می توانید مستقیماً به سراغ مدل های به روز و برتر بروید که سریع هستند و تمام نیازهای شما را برای چندین سال پوشش می دهند. اما اگر بودجه محدودی دارید، روند خرید متفاوت خواهد بود.

اگر از لپ تاپ خود برای نیازهای روزانه و عمومی مانند وب گردی، تماشای فیلم و کار با تجهیزات اداری استفاده می کنید، لپ تاپ های ارزان قیمت تا 15 میلیون واحد پاسخگوی تمامی نیازهای شما خواهند بود.

اگر نیاز به استفاده از نرم افزارهای سنگین تری مانند فتوشاپ، نرم افزارهای مهندسی، ماشین های مجازی یا IDE های نرم افزاری و غیره دارید، انتخاب لپ تاپ با پردازنده میان رده و بیش از 8 گیگابایت رم به همراه فضای ذخیره سازی SSD می تواند بهترین راه حل برای شما باشد.

اما اگر کارهای سنگینی مثل انتشار و ترجمه، کار یا بازی سنگین دارید، به دنبال مدل ها و مدل های بالاتر باشید. سیستم خنک کننده قدرتمند به تنهایی و عالی.

کدام پلتفرم برای شما مناسب است؟

نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز در ایران طرفداران زیادی دارد، اما جایگزین هایی مانند توزیع لینوکس، سیستم عامل مک و حتی کروم او اس نیز وجود دارد. اینکه کدام یک از این پلتفرم‌ها برای شما مناسب‌تر است، به نیاز و میزان استفاده از رایانه شما بستگی دارد.

اگر نیاز به اجرای نرم افزارهای مهندسی و طراحی عمومی دارید، ویندوز همچنان باید اولین انتخاب شما با پشتیبانی نرم افزار با کیفیت بالا باشد. اولین انتخاب برای گیمرها و علاقه مندان به بازی های ویدیویی با این پلتفرم ویندوز

ارائه مک بوک، با وجود قیمت بالا، ممکن است برای کاربرانی از زبان برنامه نویسی عمومی سوئیفت مناسب باشد. با این حال، باید به یاد داشته باشید که سیستم عامل مک شما را از نظر نرم افزاری محدود می کند. همچنین هزینه های سرویس، نرم افزار و نصب برای مک بوک ها بالاست و دریافت نرم افزار به راحتی ویندوز نیست.

کروم بوک های ارزان و با کاربری آسان که سال هاست در بازار ایران موجود است. قیمت ارزان این محصول ممکن است شما را وسوسه کند، اما باید به خاطر داشته باشید که تمام پیشنهادات کروم به شما یک سیستم صفحه وب است که به شما امکان می دهد نرم افزار آن را مرور کنید و از آن استفاده کنید.

در نهایت، توزیع های رایگان و متن باز لینوکس مبتنی بر گنو/لینوکس، جنتو، پکمن و … به صورت رسمی و غیر رسمی در دسترس هستند. این سیستم عامل ها اغلب برای کاربرانی با نیازهای تخصصی تر مانند مهندسان کامپیوتر، برنامه نویسان، متخصصان شبکه و غیره مناسب هستند. با این حال، کاربران عمومی تر نیز می توانند از توزیع های سبک و محبوبی مانند اوبونتو بهره مند شوند.

علاوه بر تجربه کاربری بسیار روان و محدودیت های سخت نرم افزاری، توزیع لینوکس استفاده از تمام جنبه های لپ تاپ را محدود می کند. این به دلیل عدم توسعه و توزیع بسته های نرم افزاری طراحی شده برای سخت افزار است. برای مثال مشکل درایورهای کارت گرافیک Nvidia همیشه یکی از مشکلات این سیستم عامل است. بنابراین خرید لپ تاپ لینوکس جز در موارد خاص توصیه نمی شود.

اندازه مناسب را انتخاب کنید

بدون شک کسانی که نیاز به حمل و نقل آسان و دسترسی مداوم به دستگاه دارند به سراغ خرید لپ تاپ می روند. بنابراین هنگام خرید یک لپ تاپ جدید باید وزن و اندازه آن را در نظر بگیرید.

لپ تاپ ها در اندازه های استاندارد 11 تا 18 اینچی موجود هستند. رایانه های بسیار سبک وزن در اندازه های 11 تا 12 اینچی و وزن کمتر از 1.5 کیلوگرم در دسترس هستند. این مدل ها معمولا برای استفاده عمومی و سبک ارائه می شوند و برای استفاده روزمره مناسب هستند.

مدل‌های 13 تا 15 اینچی، با تعادل مناسب اندازه و پیکربندی، انتخاب مناسبی برای کاربرانی هستند که به دنبال گزینه‌ای با وزن کمتر از 1.8 کیلوگرم هستند.

در نهایت، مدل های بزرگتر از 15 اینچ ممکن است تنها انتخاب ایده آل برای کسانی باشد که از لپ تاپ ها برای بازی یا ایستگاه های کاری روزانه استفاده می کنند.

بهترین پردازنده برای شما چیست؟

تصمیم گیری در مورد واحد پردازش مرکزی (CPU) که ​​مغز یک لپ تاپ است تا حد زیادی به نحوه استفاده شما از لپ تاپ بستگی دارد. این مؤلفه ماژولی است که تمام پردازش ها و محاسبات را برای رایانه شما انجام می دهد. بنابراین، پردازنده عامل اصلی تعیین کننده قدرت لپ تاپ شما است.

آیا به کارت گرافیک مستقل نیاز دارم؟

لپ تاپ ها معمولا با کارت های گرافیک مجزا یا تراشه های گرافیکی یکپارچه عرضه می شوند. برخی از مدل های گران تر هر دو را دارند. یک تراشه گرافیکی مجتمع یا گرافیک داخلی، یک پردازنده گرافیکی کوچک است که در واحد پردازش مرکزی لپ‌تاپ (CPU) تعبیه شده است.

برای پردازش گرافیکی، رندر، ویرایش، بازی و غیره، لپ تاپ شما باید کارت گرافیک اختصاصی داشته باشد. با این حال، اگر فعالیت شما محدود به کارهای سبک باشد، گرافیک یکپارچه کافی خواهد بود.

اگر قصد خرید لپ تاپ با گرافیک مجزا دارید، باید محصولاتی از Nvidia یا AMD را انتخاب کنید. با این حال، به دلیل نامگذاری متفاوت پردازنده های گرافیکی لپ تاپ، انتخاب بین این محصولات می تواند کمی دشوار باشد. لذا این عزم را به اختصار برای شما شرح می دهیم.

کارت های گرافیک AMD با نام Radeon شناخته می شوند و پیشوند آنها نشان دهنده عملکرد این کارت ها است. به عنوان مثال، R9 یک کارت گرافیک رده بالا در نظر گرفته می شود، در حالی که R7 یک کارت گرافیک میان رده، R5 و R3 کارت های پایین رده هستند.

کارت های گرافیک انویدیا و اینتل بر خلاف پردازنده های خود از اصطلاحات خاصی استفاده نمی کنند. اما به عنوان یک مثال کلی، سری های پیشرفته GeForce و Quadro، Iris برخی از مدل های سبک تر و قدرتمندتر اینتل هستند، و سری HD Graphics نشان دهنده مدل های سبک وزن اولیه هستند.

ایجاد کارت های گرافیک معمولاً با عددی که در کنار نام تراشه نمایش داده می شود مشخص می شود. به طور کلی، هرچه این عدد بیشتر باشد، پردازش بهتری انجام می شود.

چقدر رم نیاز دارم؟

RAM یا حافظه موقت یک ماژول حافظه با سرعت بالا است که وظیفه ذخیره اطلاعات پردازش شده توسط پردازنده را بر عهده دارد. افزایش مقدار رم و فرکانس نیز سرعت کامپیوتر شما را افزایش می دهد، زیرا حافظه رم بیشتر به پردازنده اجازه می دهد تا فرآیند محاسبات را سریعتر انجام دهد.

لپ تاپ های جدید دارای 4 نسخه 32 گیگابایت رم DDR4 هستند. با این حال بهترین انتخاب برای کاربران رم بین 8 تا 16 گیگابایت است. اگر هدف شما خرید یک لپ تاپ سبک و روزمره است، ممکن است 8 برای شما کافی باشد.

اگر تمایل دارید چندین برنامه را همزمان اجرا کنید، از نرم افزارهای سنگین در برنامه روزانه خود استفاده کنید یا می خواهید بازی کنید، لپ تاپ با حداقل 16 گیگابایت رم بخرید.

حافظه لپ تاپ؛ SSD یا هارد؟

برای مدت طولانی، تنها ماژول حافظه رایج در لپ تاپ ها و رایانه ها هارد دیسک ها یا HDD ها بود. با این حال، با وجود هزینه کم فلش مموری مبتنی بر NAND، این روزها استفاده از درایوهای SSD در لپ تاپ ها بسیار رایج شده است.

سرعت لپ تاپ هایی که از درایوهای SSD استفاده می کنند بسیار بالاتر است. این لپ‌تاپ‌ها برای گیمرها، کاربران نرم‌افزارهای سنگین و افرادی که خواهان سرعت بارگذاری بالا هستند، گزینه‌ای عالی هستند.

با این حال، اگر به دنبال خرید یک لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه با فضای ذخیره‌سازی HDD هستید، نگران نباشید، زیرا بسیاری از لپ‌تاپ‌های مدرن توانایی اضافه کردن ماژول‌های SSD را حتی در صورت وجود اسلات‌های خالی دارند. همچنین می توانید هارد لپ تاپ را با SSD تعویض کنید یا درایو نوری را بردارید و SSD را جایگزین کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، راهنمای خرید حافظه SSD لپ تاپ را ببینید.

ماژول های حافظه در اندازه های 500 گیگابایت تا 2 ترابایت موجود هستند. انتخاب سایز مناسب تا حد زیادی به شما و نیاز شما بستگی دارد. با این حال، ارائه یک لپ تاپ با حداقل 1 ترابایت فضای ذخیره سازی، کم و بیش نیاز کاربران عادی را برآورده می کند.

وضوح پنل و صفحه نمایش چقدر باید باشد؟

شاید حساسیت سوایپ روی صفحه لپ تاپ برای همه کاربران در اولویت نباشد. گرافیست ها، فعالان رسانه ای، عکاسان و هرکسی که با نور و رنگ سر و کار دارد باید در این قسمت سختگیرتر باشد.

اگر کاربر با نیازهای معمولی هستید، لپ تاپ های اقتصادی با وضوح HD و پنل های ارزان قیمت TN برای شما کافی است. اما در غیر این صورت، باید با صرف پول بیشتر به دنبال گزینه های بهتر باشید.

اگر کارهای مربوط به طراحی، رنگ و طراحی را انجام می دهید، لپ تاپی با وضوح حداقل Full HD و دقت رنگ بالا تهیه کنید. لپ تاپ با مانیتور IPS بهترین انتخاب برای این دسته از کاربران است.

و اگر هنگام خرید لپ‌تاپ تمرکز اصلی شما بازی است، نرخ تازه‌سازی حداقل 60 هرتز و زمان پاسخگویی کمتر از 5 ثانیه باید در اولویت‌های شما باشد.

مورد دیگری که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید صفحه نمایش لمسی در اولترابوک ها یا لپ تاپ های بسیار سبک است. این لپ تاپ ها بسیار گران هستند و شاید برای همه کاربران گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای نباشند

به طور کلی، طرفداران این نوع لپ تاپ ها کاربران فعال و علاقه مند به طراحی دیجیتال و کارهای گرافیکی هستند. اما به جای دریافت این گزینه های گران قیمت؛ توصیه می شود به همراه لپ تاپ خود یک خودکار و تبلت جداگانه به همراه داشته باشند. قیمت پایین برای تست با کیفیت بالا.

شارژ لپ تاپ چقدر مهم است؟

به طور کلی باتری های لپ تاپ معمولاً مصرفی هستند و صرف نظر از برند، هر چند سال یکبار باید تعویض شوند. با این حال، خرید لپ تاپ با عمر باتری طولانی می تواند فرآیند تعویض را به تاخیر بیندازد.

همچنین بسته به نیاز شما، اگر نیاز به حمل طولانی مدت لپ تاپ در محل کار، دانشگاه و … داشته باشید، عمر طولانی باتری مزیت بزرگی برای شما خواهد بود.

شارژ باتری لپ تاپ بر اساس تعداد سلول ها تعیین می شود. به عنوان مثال، یک لپ تاپ با باتری سه سلولی احتمالاً 6 تا 7 ساعت کار مفید به شما می دهد. به طور طبیعی، باتری های شش یا نه سلولی ظرفیت شارژ بیشتری دارند.

نکته دیگری که هنگام خرید لپ‌تاپ باید در نظر گرفت این است که مدل‌های دارای پردازنده‌های نسل دهم و به‌ویژه یازدهم اینتل ظرفیت بار بالاتری دارند.

به کدام پورت نیاز دارید؟

تعداد و انواع پورت ها برای هر لپ تاپ بسته به قیمت، اندازه و ویژگی ها متفاوت است. با این حال، معمولا تعداد پورت های ارتباطی موجود در کیس لپ تاپ بسیار محدود است. با این حال، همیشه می‌توانید تعداد پورت‌های پرکاربرد USB را با یک هاب USB با کیفیت افزایش دهید.

با این حال، حداقل به یک پورت USB Type-A، یک پورت USB Type-C و یک جک هدفون یا هدفون در لپ تاپ خود نیاز دارید. سایر پورت ها و کانکتورها مانند HDMI، LAN، VGA و غیره. بسته به نیاز لپ تاپ مورد نظر ممکن است وجود داشته باشند یا نباشند.

بعضی چیزها را نباید فراموش کنید

به هر حال نکاتی وجود دارد که می تواند برای همه کاربران هنگام خرید لپ تاپ مهم باشد. با این حال، نگاهی گذرا به برخی از این موارد ضرری ندارد.

وب کم یکی از مواردی است که معمولا در هنگام خرید نادیده گرفته می شود. با این حال، ارزش آن برای کاربرانی که در جلسات و کنفرانس های آنلاین شرکت می کنند، بالا است. کیفیت دوربین وب کم ها به خصوص در مدل های ارزان قیمت بسیار ضعیف است. بنابراین، اگر قصد استفاده مکرر از وب کم را دارید، توصیه می شود حداقل کیفیت 720P را در نظر بگیرید.

تاچ پد و صفحه کلید از مهم ترین قسمت های لپ تاپ هستند که بیشترین استفاده را برای تعامل دارند. بنابراین، همیشه قبل از خرید از راحتی دستان خود در هنگام استفاده اطمینان حاصل کنید.

به عنوان یک قاعده، لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه‌کلید غشایی بدون صفحه شماره (پد شماره) هستند که ممکن است برای همه مناسب نباشد. پس قبل از خرید امتحان کنید. همچنین توجه داشته باشید که کلیدهای لپ تاپ از پلاستیک بی کیفیت ABS ساخته نشده اند تا از ساییدگی طولانی مدت جلوگیری شود.

در نهایت هنگام خرید لپ تاپ به جنس بدنه و استحکام آن توجه کنید. در اکثر مدل های مقرون به صرفه، بدنه، لولاها و فریم نمایشگر از پلاستیک ساخته شده است که بسیار مستعد آسیب و شکستگی است. بنابراین، خرید یک لپ‌تاپ با بدنه آلومینیومی قوی را در نظر بگیرید.

کدام مارک لپ تاپ بخرم؟

با توجه به بازار نابسامان ایران و قیمت گران تجهیزات کامپیوتری، در خرید تجهیزات گران قیمت مانند لپ تاپ باید بسیار دقت کرد. بنابراین توصیه می شود لپ تاپ هایی را از برندهای معروف خریداری کنید که بهترین عملکرد ممکن را نسبت به قیمت ارائه می دهند.

برندی که ما به شما معرفی میکنیم، لپ تاپ ایسوس است که با خرید آن به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. برای خرید هم میتوانید به نمایندگی رسمی ایسوس مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا