سلامت و دانشکسب و کار برتر

حرکات آب درمانی در استخر

تعریف آب درمانی

در اوایل قرن ۲۰ دلایل عملی کافی در اثبات خواص آب در درمان با کمک آب گرم یا سرد به دست آمد در واقع نتایج حاصل شده از آب درمانی به قدری تاثیرگذار است که می‌توان با قدرت کامل بیان کرد که آب وسیله‌ای بسیار مؤثر و قطعی در بهبود برخی بیماری‌ها و کاهش دردهای عضلانی و مفاصل و مداوای نارسایی‌های جسمانی و سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران توان‌بخشی ناشی از صدمات استخوانی و تقویت عضلانی با به کار گیری عضلات غیرفعال است و باعث بهبود گردش خون در عروق می‌شود. آب درمانی در مرکز ایکس بادی پاسداران می‌تواند راه درمان بسیار مؤثری برای بیماران روحی و روانی نیز باشد.

آب درمانی بانوان |آب درمانی در استخر

آب درمانی چگونه انجام میشود؟

آب درمانی شامل استفاده از آب برای درمان بیماری‌های مختلف مانند آرتروز، ناراحتی‌های روماتیسمی، کاهش وزن و سایر بیماری‌ها است. اگرچه شبیه شنا به نظر می‌رسد، اما در عمل بسیار متفاوت است زیرا فرد را ملزم می‌کند تمرینات متفاوتی را در استخر آب گرم انجام دهد. دمای آب در استخر برای آب درمانی تقریباً 33-36 درجه سانتی‌گراد است. این آب بسیار گرم‌تر از چیزی است که در یک استخر معمولی با آن روبرو می‌شوید. آب درمانی معمولاً زیر نظر متخصصان حرکات اصلاحی انجام می‌شود. متخصصان حرکات اصلاحی که دارای آموزش‌های تخصصی هستند تمرینات را اداره می‌کنند.

خواص آب درمانی چیست؟

همچنین آب درمانی از واکنش بدن در برابر محرک‌های سرد یا گرم، فشار وارد شده توسط آب، استفاده طولانی مدت از حرارت و همچنین احساس آب استفاده می‌کند. این احساسات و اثرات سپس توسط اعصاب به اعماق پوست منتقل می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، این احساسات سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، در نتیجه بر ترشح هورمون‌های استرس تأثیر می‌گذارد، در حالی که هضم، گردش خون و جریان خون را بهبود می‌بخشد و همچنین حساسیت بدن به درد را کاهش می‌دهد.

در بیشتر شرایط، گرما برای تسکین و آرامش بدن استفاده می‌شود، در حالی که فعالیت اندام‌های داخلی را کند می‌کند. از طرف دیگر، سرما برای تقویت و تحریک استفاده می‌شود، بنابراین فعالیت داخلی بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، اگر از اضطراب و تنش ماهیچه‌ای رنج می‌برید، باید با آب گرم استحمام کنید. اگر احساس استرس و خستگی می‌کنید، باید با آب گرم دوش بگیرید و سپس دوش آب سرد کوتاه بگیرید. این باعث تحریک ذهن و بدن می‌شود.

وقتی در آب غوطه‌ور می‌شوید مانند استخر یا حمام، نوعی بی وزنی را تجربه می‌کنید. در این زمان، آب اثرات گرانش را برطرف می‌کند. علاوه بر این، آب باعث ایجاد اثر هیدرواستاتیک و همچنین احساس ماساژ می‌شود، زیرا بدن را ماساژ می‌دهد. حرکت آب باعث تحریک گیرنده‌های لمسی پوست می‌شود. این اثر ضمن آزاد شدن عضلات سفت، گردش خون را افزایش می‌دهد.

اصول آب درمانی

آب درمانی برای لاغری منحصر به فرد است، زیرا می‌تواند به عنوان یک انتخاب درمانی برای نیروی کمکی یا مقاومتی عمل کند. اصول منحصر به فرد آب وجود دارد که می‌تواند این امر را ممکن سازد:

شناوری: بر اساس اصل شناور ارشمیدس، جسمی غوطه‌ور در مایع، نیرویی رو به بالا معادل وزن مایع جابجا شده را تجربه می‌کند. به همین دلیل است که بدن وزن کمتری در آب نسبت به خشکی احساس می‌کند (این نیز اصل وزن کشی هیدرواستاتیک است).

شناوري آب می‌تواند با تمرينات اندام‌ها كمك كند يا مقاومت كند. علاوه بر این، تغییر سرعت یا درجه ورزش را دشوار می‌کند یا تغییر می‌دهد. علاوه بر این، شناوری آب تحت تأثیر تراز وضعیتی و سطح غوطه‌وری در آب قرار می‌گیرد.

فشار هیدرواستاتیک: فشار عمود بر سطح بدن که توسط آب وارد می‌شود فشار هیدرواستاتیک نامیده می‌شود. این فشار با افزایش عمق و چگالی مایع افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که حرکت در نزدیکی سطح آب راحت‌تر از عمق بیشتر انجام می‌شود.

انسجام: مولکول‌های آب تمایل به جذب یکدیگر دارند. در نتیجه، مولکول‌ها منسجم هستند. این امر باعث افزایش مقاومت در برابر دامنه حرکت نسبت به هوا می‌شود.

ویسکوزیته: ویسکوزیته یک اصطکاک داخلی است که مستقیماً به سرعت مایع بستگی دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه سرعت بیشتر باشد، ویسکوزیته نیز بیشتر است و بنابراین، مقاومت در برابر حرکت بیشتر است. علاوه بر این، شکل جسم (بدن) بر ویسکوزیته نیز تأثیر می‌گذارد. یک جسم بزرگ‌تر یا گسترده‌تر با مقاومت بیشتری در برابر حرکت در آب مواجه می‌شود.

فواید و ویژگی های آب درمانی چیست؟

آب درمانی عبارت است از استفاده از آب به منظور بهره‌مندی از سلامتی. در نظر گرفتن مزایای آب درمانی می‌تواند به درک بهتر اینکه آیا برای فرد مناسب است کمک کند. کنترل جریان خون (افزایش یا کاهش) کاربردهای زیادی در درمان‌های بهداشتی دارد. یکی از این کاربردها رسیدگی به شرایطی است که در آن التهاب یک عامل اصلی است. دیگری جایی است که بار جریان خون نگران کننده است، مانند سکته مغزی یا سلامت قلب و عروق. در زیر برخی از بسیاری از شرایط سلامتی که آب درمانی ممکن است مفید باشد آورده شده است:

آرتروز

پوکی استخوان

آسیب ورزشی

سلامت قلب

التهاب عمومی

همچنین آب درمانی به نحوی از آب در جهت سلامت فردی و یا اجتماعی استفاده می‌کند.

آب درمانی با آب سرد، آب گرم و ترکیبی از هر دو، همه از مزایای مختلف سلامتی پشتیبانی می‌کنند.

آب درمانی تا حد زیادی بر تحریک اتساع عروق و انقباض عروقی متکی است.

آب درمانی در طول تاریخ بشر به عنوان یک عمل درمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

توانایی بدن ما برای سازگاری با تغییرات دما با افزایش سن کاهش می‌یابد.

ممکن است به درمان آرتروز، آسیب، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

مزایای آب درمانی با آب سرد

اول، مهم است که تشخیص دهیم که یخ نوعی آب درمانی آب سرد محسوب می‌شود. این امر باعث می‌شود حمام یخ و بسته‌های یخ اعمال شده در مناطقی استفاده شود. آب درمانی با روش سرما برای محدود کردن تورم موضعی در پی ضربه فیزیکی استفاده می‌شود. یکی از نمونه‌های این روش استفاده از کیسه حین پیچ خوردگی مچ پا است. هرکسی که با ورزش بزرگ شده است احتمالاً با این مفهوم آشنا است.

آب درمانی با آب سرد از انقباض عروق برای تأثیر بر تغییرات موضعی یا سیستمیک در بدن استفاده می‌کند. در مواردی مانند پیچ خوردگی مچ پا، کاهش جریان خون می‌تواند به کاهش تورم (ادم) کمک کند. در مقیاس جامع، کمپرس سرد می‌تواند به کاهش افت دما در بافت عمیق و در صورت آسیب وسیع به اندام‌ها کمک کند. برخی از نتایج آب درمانی با آب سرد شامل موارد زیر است:

کاهش ضربان قلب

کاهش فشار خون

سطوح پایین کورتیزول

افزایش دفع ادرار

افزایش میزان متابولیک

افزایش نوردرنین و دوپامین

توجه به این نکته ضروری است که دمای مختلف اغلب، واکنش‌های متفاوتی را در بدن ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، محققان افزایش بسیار بیشتری در میزان متابولیسم کل هنگام استفاده از آب با دمای پایین را مشاهده کرده‌اند.

مزایای آب درمانی با آب گرم

آب درمانی با دمای گرم مزایای مربوط به اتساع عروق را ارائه می‌دهد. می‌توان مزایای افزایش جریان خون را نیز در نظر گرفت؛ به عبارت دیگر، باز شدن عروق منجر به افزایش جریان خون می‌شود. حمام‌های گرم به بهبود عملکرد قلب در بیماران مبتلا به نارسایی قلب اشاره کرده است. هیچ کس برای دویدن در ماراتن از وان بیرون نمی‌رود، اما می‌توان انتظار افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون را داشت. تحقیقات نشان می‌دهد که آب درمانی آب گرم احتمالاً آثار زیر را ایجاد می‌کند:

کاهش فشار خون

افزایش ضربان قلب

بهبود گردش خون محیطی

افزایش کل خروجی قلب

بهبود جریان خون پوست

کاهش درد عضلات

افزایش سطح کراتین

آب درمانی متناوب کنتراست

روش دیگر آب درمانی که آب درمانی کنتراست نامیده می‌شود با قرار دادن متناوب در معرض سرد و گرم توصیف می‌شود. یک مثال می‌تواند پرش از حمام یخ به وان آب گرم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای سیستم ایمنی بدن که توسط برخی از درمان‌های غوطه‌وری در سرما استفاده می‌شود را می‌توان در صورت ترکیب با درمان‌های حرارتی افزایش داد.

در مجموع سلول‌های ایمنی در گردش، سلول‌های کشنده طبیعی و سطوح نشانگرهای زیستی التهابی اندازه‌گیری شد. در این مطالعه خاص از آب درمانی به عنوان پیش درمان و قرار گرفتن در معرض هوای سرد به عنوان درمان استفاده شد. مقایسه کاملی برای آب درمانی نیست، اما بر اساس یک اصل مشابه طراحی شده است.

موارد منع آب درمانی

در شرایط زیر باید از آب درمانی اجتناب کرد:

زخم‌های باز

عفونت فعال

تغییر حس

هیدرو فوبیا

عدم تحمل گرما یا سرما

تعادل ضعیف

انواع آب درمانی

انواع مختلفی از آب درمانی وجود دارد که هر کدام بر اساس نیاز مزیتی دارند. درمان می‌تواند به سادگی دوش گرفتن با آب سرد باشد. همچنین آب درمانی یکی از روش‌های محبوب درمان طبیعی است، اما در زمینه‌هایی مانند پزشکی ورزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب درمانی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که آب درمانی خارجی و آب درمانی داخلی هستند.

اب درمانی خارجی

یکی از روش‌های رایج آب درمانی جدید، روش ویم هوف است که تمرینات متناوب هیپوکسی را با غوطه‌وری در آب سرد ترکیب می‌کند. آب درمانی هنگامی که به درستی انجام شود چیزهای زیادی برای ارائه دارد. آگاهی از رویکردها و تکنیک‌های مختلف آب درمانی می‌تواند به فرد اطمینان دهد که آن را با حداکثر موفقیت به کار می‌برد. آب درمانی خارجی کاربرد یخ یا آب، بر بدن است. همچنین شامل غوطه‌ور شدن بدن در آب است؛ بنابراین هدف آن استفاده از تکنیک‌های آب درمانی مبتنی بر دما، مانند تأثیر آب سرد و گرم بر روی پوست و همچنین بافت زیرین است.

در صورت استفاده، آب گرم باعث تعریق و شل شدن عضلات می‌شود. این یک روش بسیار مؤثر برای درمان گردش خون ضعیف، آرتروز، روماتیسم و ​​درد عضلات است و اغلب با رایحه درمانی ترکیب می‌شود. از طرف دیگر، آب درمانی آب سرد به تحریک عضلات زیرین و همچنین جریان خون به پوست کمک می‌کند. برخی از درمان‌های متداول مبتنی بر آب شامل استفاده از گرمای مرطوب در قسمت‌های مختلف بدن است. این عملیات با حرارت مرطوب به عنوان بخار نامیده می‌شود. هنگامی که به درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، آنفولانزا و سرماخوردگی قفسه سینه می‌پردازیم، عمل بسیار مفیدی است.

از کمپرس یخ یا کمپرس سرد برای تسکین دردهای ناشی از جراحی دندان، سردرد و پیچ خوردگی استفاده می‌شود. این کار به آرامش بیماران روانی و سم‌زدایی کمک می‌کند. آب درمانی خارجی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. بیمار در حمامی منحصر به فرد می‌نشیند، جایی که شکم به طور کامل در آب غوطه‌ور است. این حمام‌ها برای درمان بواسیر، دردهای قاعدگی، تورم پروستات و سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی توصیه می‌شود. همچنین درمان مبتنی بر حرکت وجود دارد که در آن از آب با فشار بالا برای ماساژ بدن استفاده می‌شود. این روش برای از بین بردن استرس و اضطراب استفاده می‌شود.

اب درمانی داخلی

این نوع درمان شامل تنقیه و شستشوی روده است. حمام بخار نیز نمونه خوبی از آب درمانی داخلی است. شستشوی روده شامل تمیز کردن کل روده است. این به درمان بسیاری از مشکلات و مشکلات گوارشی کمک می‌کند. دوش واژینال یکی دیگر از انواع آب درمانی داخلی است. جریان آب را مستقیماً به واژن هدایت می‌کند تا ناحیه را تمیز کند. با این حال، بسیاری از پزشکان این نوع آب درمانی را توصیه نمی‌کنند.

آب درمانی و درمان بیماری‌ها

آب درمانی نه تنها وضعیت فیزیکی کلی بیماران را بهبود می‌بخشد. بلکه در روند توان‌بخشی جسمی برای بیمارانی که در حال بهبودی از بیماری‌ها هستند، کمک می‌کند و در عین حال باعث تقویت مفاصل می‌شود. از آنجا که ورزش کردن در محیط‌های آبی اغلب برای بیماران دردناک‌تر است، این امر باعث می‌شود که تمریناتی در مورد توان‌بخشی برای افرادی که از تصادفات، جراحی‌ها، صدمات و بیماری‌ها بهبود می‌یابند.

تأثیر آب درمانی بر بیماران آلزایمر

آب درمانی برای بیماران مسن‌تر که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند ایده آل است، زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد تمریناتی را که از ترس از افتادن یا درد غالباً همراه با تمرین‌هایی که در خشکی و غیر آبی همراه هستند، انجام دهند. مقاومت آب به تقویت عضلات مرکزی بدن کمک می‌کند و باعث ایجاد تعادل و قدرت بهتر در خارج از وضعیت آب می‌شود. همچنین شرایطی را فراهم می‌کند که به طور طبیعی برای مفاصل و عضلات مفید باشد.

یک مطالعه تأثیر آب درمانی بر فردی با ناتوانی شدید ذهنی و جسمی را نشان داد که:

سرعت پیاده‌روی را بهبود بخشیده است.

توانایی او را در حرکت از حالت نشسته به حالت ایستاده آسان کرده است.

فاصله پیاده‌روی بدون تکیه گاه را افزایش داده است.

از نظر عاطفی او را بهبود بخشیده است.

طبق گفته بنیاد تحقیقات و پیشگیری از آلزایمر، انجام تمرینات ورزشی و تمرینات اصلاحی منظم می‌تواند تا 50 درصد از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کند. این امر به دلیل کمک به تحریک ظرفیت مغز برای حفظ خاطرات است. شواهد جدید نشان می‌دهد که ورزش یک روش درمانی ایده آل برای درمان آلزایمر نیز است. برای کسانی که از قبل شروع به ایجاد مشکلات شناختی کرده‌اند، ورزش ممکن است روند رو به زوال را کندتر کند.

دکمه بازگشت به بالا