خبرهای کلیکسب و کار برتر

بهترین زمان قلمه زدن انگور + تکنیک‌های مهم

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر نهال و درخت میوه‌ای باید در فصل مخصوص به خودش با روش‌های موثر تکثیر و ازیاد شود، نهال انگور نیز باید در زمان مناسبی قلمه زده شود تا تکثیر موثر باشد.

قلمه زدن

 برای تکثیر و قلمه‌ی برخی از درختان در فصل بهار و برخی دیگر باید در فصل زمستان این کار را انجام داد لذا برای نهال انگور باید بدانید که بهترین و مناسب‌ترین زمان برای قلمه زدن نهال انگور زمانی است که شروع فصل سرما یعنی زمستان می‌باشد، حتما باید توجه کرد که قلمه زدن باید قبل از برگ دهی درختان و بعد از ریزش برگ نهال‌های انگور انجام بگیرد.

ویژگی قلمه سالم

 بهتر است توجه داشته باشید قلمه‌ای را انتخاب کنید که از پایه مادر باشد و از هیچ گونه آسیب و شکستگی برخوردار نباشد همچنین باید توجه نمود که قلمه شما هیچ گونه سیاهی و لک که منشا بیماری و آفت است نداشته باشد لذا شاخه انتخابی به عنوان قلمه باید ضخامت استانداری را داشته باشد که بعد از قرار دادن آن در خاک امکان رشد و ریشه‌دهی را به طور مطلوبی داشته باشد.

بررسی تکنیک‌های مهم برای قلمه زدن نهال انگور

  • ابزار تیز
  • شناخت شاخه استاندارد

ابتدا لازم است برای انجام قلمه زدن اطلاعات خود را به حد کافی بالا ببرید تا بتوانید این کار را به صورت صحیحی انجام دهید ابتدا بهترین تکنیک برای قلمه زدن نهال انگور استفاده از یک چاقو تیز می‌باشد که با اولین حرکت شاخه مورد نظر را از نهال جدا کند.

 حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که استفاده از چنین ابزارهای تیزی چه تاثیری بر روی قلمه دارد؟ باید بدانید که این کار سبب می‌شود تا سلول‌های قابل رشد قلمه شما اسیب نبیند و در هنگام رشد سازگاری بهتری را برای ریشه زدن داشته باشد.

 از طرفی باید حتما دقت داشته باشید که چه شاخه‌ای را به عنوان قلمه انتخاب می‌کنید چرا که اگر قلمه شما نازک و ضعیف باشد عمر بالایی رانداشته و تحت کوچک‌ترین وزش باد دچار آسیب و شکستگی می‌شود و عمر خود را برای رشد از دست می‌دهد و اگر قلمه از خیلی ضخیم باشد باز هم برای پرورش و تکثیر گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

فصول مناسب برای قلمه زدن نهال انگور به عنوان تکنیک مهم

  1. فصل زمستان
  2. فصل پاییز

در رابطه با قلمه زدن در فصل تابستان نکاتی را در مطالب بالایی بازگو کردیم که می‌توانید با مطالعه آن اطلاعات لازم را دریافت نمایید اما نکته‌ای که باید بگوییم فصل پاییز است البته باید قلمه زدن را در اوایل پاییز انجام نداد بلکه آن را در اواخر این فصل یعنی نزدیکی فصل زمستان به انجام رساند چرا که درخت و نهال انگور به خواب زمستانی خواهد رفت برای داشتن انرژی بهتر نیاز است تا برخی از شاخه‌های آن را بریده و به عنوان قلمه مناسب برای پرورش بیشتر نهال انگور از آن استفاده نمود.

قلمه زدن

با رعایت نکات گفته شده در بالا باعث می‌شوید تا نهال انگور در باغتان از باردهی بهتری برخوردار شود همچنین قلمه‌های خود را در یک جا جمع آ‌وری کنید و از قسمتی که برش خورده است آن را بهه صورت اریب علامت گذاری کنید این کار به عنوان یک کار رایج بوده که اغلب کشاورزان برای رشد بهتر قلمه انگور خود از آن استفاده می‌کنند که امروزه از آن به عنوان یکی تکنیک مهم بازگو می‌شود.

تکنیک ‌های مهم بعد از قلمه زنی

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده که بعد از قلمه زدن باید برای رشد و پروش آن چه اقداماتی را انجام داد باید بدانید که برخی از افراد آن را در گلدان‌هایی که دارای شن و ماسه مرطوبی هستند قرار می‌دهند تا قلمه‌ها شروع به سبز شدن کنند اما برخی از افراد که در کشورهای توسعه یافته هستند از شیوه نوینی استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید برای این که رشد و سلامت قلمه خود اطمینان بیشتری را داشته باشید انتهای قلمه را که با چاقوی تیز بریده شده است با پودر ریشه‌‌زا آغشته کنید تا زمان رشد را تا حد بالایی کاهش دهید این کار موجب می‌شود تا قلمه بعد از گذشن چند هفته دچار خسکی و مرگ سلول‌های جدید و قابل رشد نشود و ادامه حیاط بالاتری را داشته باشد لذا این امر موجب شده تا افراد پرورش دهنده در این حوزه فروش نهال انگور را تا حد زیادی در مراکز خود بالا ببرند و قیمت نهال انگور را با هزینه مناسب‌تری به بازاهای هدف ارائه کنند.

قلمه زدن

نتیجه‌گیری

طبق توضیحات انجام شده در این مقاله متوجه شدیم که زمان مناسب برای قلمه زدن نهال انگور در اواخر پاییز و اواسط زمستان می‌باشد همچنین دریافتیم که استفاده از تکنیک و ابزارهای تیز و مناسب می‌تواند در بهبود رشود و پرور نهال‌های انگور بسیار تاثیر گذار باشد لذا اگر قصد خرید نهال انگور به صورت سالم و مطمئنی را دارید پیشنهاد ما این است که با سایت برتر نهال به صورت آنلاین ارتباط حاصل کنید و مشاوران ما شما را در زمینه‌های مختلف و سوالاتی که برایتان ایجاد شده است به خوبی راهنمایی کنند برای تماس تنها لازم است از طریق شماره تماسی که در انتها سایت قرار گرفته است ارتباط بگیرید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا