آموزش رایگان کیورد ریسرچ + 10 ابزار تحقیق کلمه کلیدی

با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی به راحتی می‌توان تعداد زیادی عبارات پرجستجو را شناسایی نمود و بر اساس این کلمات کلیدی، بهترین استراتی محتوایی را تدوین کرد.

توجه داشته باشید که ابزارهایی نظیر کیورد پلنر، کیورد تول و سرچ کنسول از بهترین ابزارهای رایگان و اشتراکی تحقیق کلمات کلیدی می‌باشند که در روند تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید واقع شده‌اند.

به بیان بهتر زمانی که شروع به بهینه سازی صفحات سایت خود می‌کنید، کلمات کلیدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. با این وجود شاید برای شما این سوال پیش آمده است که کلمات کلیدی در ؟ کلمات کلیدی در واقع کلماتی هستند که دلالت بر یک موضوع خاص داشته و از سوی کاربران در موتورهای جستجو بیشتر وارد می شوند.

ما در این مقاله قصد داریم بهترین ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ را به شما معرفی کنیم. در این خصوص باید گفت که ابزار بسیار زیادی وجود دارند که پیشنهاد کلمات کلیدی را به شما می‌دهند و ما در این مقاله از قصد داریم در خصوص این سوال که چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ با شما صحبت خواهیم داشت.

از ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی (ابزار کیورد ریسرچ) مربوط به Google گرفته تا ابزار Semrush و غیره می تواند گزینه‌ای مناسب به شمار رود.

شما می توانید با وجود ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی (ابزار کیورد ریسرچ) هزاران کلمات کلیدی را پیدا کرده و در خود استفاده کنید.

کسب اطلاعات بیشتر :  سپید آکادمی

ابزار تحقیق کلمه کلیدی چیست و چه مزایایی دارند؟

به طور کلی متخصصان با استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی به راحتی می‌توانند عبارات پر جستجو را شناسایی کنند و با تولید محتوای اصولی ترافیک سایت را به طور چشمگیری افزایش دهند. ویژگی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی عبارت‌اند از:

  • ارائه حجم جستجوی کلمات کلیدی
  • تعیین میزان ترند بودن کلمات کلیدی
  • شناسایی کلمات کلیدی رقبا
  • شناسایی کلمات کلیدی طولاتی

بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی

اساسا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار زیادی وجود دارد که بهترینشان عبارت‌اند از:

  1. Keyword Planner
  2. KeywordTool
  3. KWFinder
  4. Google Trends
  5. Keyword Generator
  6. Keyword Sheeter
  7. Answer the Public
  8. Keyword Surfer
  9. Keyworddit
  10. Google Search Console
  11. Questiondb
  12. Bulk Keyword Generator
  13. پیشنهادات گوگل
  14. Keyword Gap

آشنایی با ابزار تحقیق کلمه کلیدی

بدون شک آشنایی با ابزار تحقیق کلمه کلیدی گام مهمی در استراتژی تولید محتوا می‌باشد؛ افراد می‌توانند با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، پرجستجوترین عبارات کلیدی را بیابند و با استفاده از این نوع کلمات، محتواهایی جذاب و کاربردی تولید نمایند.

توجه داشته باشید که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی میزان جستجوی عبارات را در بازه زمانی‌های مختلف ارائه می‌دهند و تعداد زیادی کلمه‌ی مرتبط نمایش خواهند داد.

14 ابزار رایگان و اشتراکی تحقیق کلمات کلیدی

بدیهی است که نحوه استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، بخش مهمی از بهینه سازی سایت‌ها می‌باشند که تاثیر مستقیم در شناسایی عبارات پر جستجو و افزایش ترافیک سایت‌ها دارند. بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی عبارت‌اند از:

کیورد پلنر را می توان دیگر ابزاری دانست که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شما می توانید از این ابزار به داده های مختلفی همچون میزان حجم جستجوی هر کلمه کلیدی بپردازید و همچنین تحقیق کلمات کلیدی بیشتر را برای شما بسیار ساده کرده است.

  1. ابزار کیورد ریسرچ KeywordTool

ابزار از سوی گوگل توسعه یافته است پس می توان گفت که یکی از برترین ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی به شمار می رود و برای وب سایت های ایرانی نیز بسیار مفید واقع خواهد شد. این ابزار رایگان به شما تمامی کلمات کلیدی مرتبط با موضوعی که وارد می کنید را نشان خواهد داد و از این رو می توان گفت که یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود.

این ابزار زمانی قدرت خود را نشان می دهد که می تواند پیش بینی های دقیقی از نوع سرچ های کاربران مرتبط با موضوع را به شما نمایش دهد. در واقع علاوه بر این که Keyword Tool قادر است کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را نمایش دهد، می تواند ساجست های گوگل را نیز پیش بینی کرده و شما را در امر بهینه سازی بهتر سایت خود یاری رساند.

  1. ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی KWFinder

این ابزار به صورت کامل رایگان نیست. در واقع برخی از امکاناتی که KWFinder ارائه می دهد به صورت غیر رایگان و در صورت پرداخت هزینه های مرتبط در دسترس شما است. با این وجود برای شروع به کار می توانید از قسمت رایگان استفاده کنید و یا از اعتبار ده روزه یافتن کلمات کلیدی توسط این ابزار استفاده نمایید.

  1. ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی Google Trends

گوگل ترندز را می توان یکی از ابزار کیورد ریسرچ دانست که در طول زمان می تواند کلمات کلیدی را برای شما بررسی کرده و به شما اطلاعات لازم را ارائه دهد. این ابزار کلمات کلیدی گوگل می تواند برای مثال در 5 سال گذشته به جستجوی کلمات کلیدی در مقاله ها بپردازد و محبوبیت های مربوطه را ارائه می کند.

شما می توانید از Google Trends برای یافتن کلمات کلیدی در مقاله های خود استفاده کرده و از آن استفاده بسیار خوبی داشته باشید. در نظر داشته باشید که این ابزار می تواند فهرست های مربوط به کلمات کلیدی را به تفکیک ماه های میلادی در اختیار شما قرار دهد.

در عین حال می توان گفت که این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی یا ابزار کیورد ریسرچ برای یافتن کلمات کلیدی فارسی نیز مورد استفاده قرار گرفته و پیشنهاد کلمات کلیدی را به صورت کاملا حرفه ای در اختیار شما قرار می دهد.

برای مثال زمانی که کلمه کلیدی iPhone را در ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی سرچ کنید، متوجه می شوید که در زمان سپتامبر هر سال (ماهی که آیفون جدید معرفی می شود) میزان محبوبیت این کلمه کلیدی به شدت افزایش پیدا می کند.

ابزار کیورد ریسرچ Google Trends در صورتی که شما یک وبلاگ دارید می تواند گزینه ای بسیار مناسب به شمار رود و شما می توانید از این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید. در صورتی که می خواهید بیشتر با این ابزار رایگان آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

این ابزار کیورد ریسرچ قادر است که 150 ایده برای کلمات کلیدی سایت شما را در هر موضوعی جستجو کرده و پیدا کند. برای مثال در صورتی که کلمه کلیدی بیت کوین را جستجو کنیم، می توانیم به صدها ایده برای یافتن کلمات کلیدی دست پیدا کنیم. همچنین می توانیم حجم تخمینی جستجوی ماهیانه این کلمات کلیدی را نیز به صورت رایگان دریافت نماییم.

ده کلمه کلیدی اول که برای هر لیست در نظر گرفته می شود، می توانند گزینه های اصلی شما در بهینه سازی سایت به شمار روند. باید در نظر داشته باشید که این ابزار رایگان یافتن کلمات از بک لینک ها استفاده کرده و می توانید از آن استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی مربوط به که از این ابزار در دسترس شما قرار داده می شود، بر اساس کشور رتبه بندی می شود و زمانی که وارد این ابزار می شوید، به صورت پیش فرض کشور آمریکا برای شما در نظر گرفته می شود. این ابزار قابلیت پیدا کردن کلمات کلیدی از میان بیش از 170 کشور را در اختیار شما قرار می دهد.

این ابزار برای کسانی که برای آمازون، یوتیوب و Bing تولید محتوا می کنند نیز دارای کاربرد است.

  1. ابزار کیورد ریسرچ Keyword Sheeter

یکی از ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است را می توان دانست که امروزه بسیار مورد توجه کسانی قرار گرفته است که وب سایت خود را برای موتور جستجوی Google بهینه سازی می کنند.

برای شروع شما می توانید یک یا چند کلمه کلیدی اولیه خود را وارد کرده و سپس با یک دکمه در عرض چند ثانیه حدود 1000 ایده کلمات کلیدی ظاهر می شود. شما می توانید از این ابزار رایگان بهترین استفاده را داشته باشید.

با این وجود ابتدایی بودن این ابزار باعث شده است تا بسیاری از کسانی که قصد دارند یک ابزار حرفه ای برای یافتن کلمات کلیدی داشته باشند، نتوانند از آن بهترین استفاده را داشته باشند.

زمانی که شما از فیلتر مثبت استفاده می کنید، می توانید کلمات کلیدی حاوی یک کلمه خاص را پیدا کنید. برای مثال در صورتی که می خواهید این ابزار رایگان به شما نتایجی را نمایش دهد که به صورت سوالی هستند، می توانید عبارت چگونه را به ابتدای کلمه کلیدی خود اضافه کرده و با فیلتر مثبت، تنها کلماتی را مشاهده کنید که شامل این کلمه می شوند.

فیلتر منفی برعکس عمل کرده و کلمات اضافه را از کلمه کلیدی مورد نظر شما خارج کرده و می تواند نتایج را برای شما محدودتر سازد. همین قابلیت در یک ابزار رایگان می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه گیری را در یافتن کلمات کلیدی داشته باشید و دقیقا کلماتی را بیابید که از هر لحاظ برای سایت شما مفید خواهند بود.

ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی که در این بخش به شما معرفی می کنیم، در واقع می تواند به شما در مورد تمامی ویژگی های یک کلمه کلیدی از جمله حروف اضافه، مقایسه آن ها با یکدیگر، تاثیر حروف الفبا در آن ها و جستجوهای مرتبط را برای شما آشکار سازد.

در واقع ابزار کیورد ریسرچ به عنوان یک ابزار بیرون آمدن از سردرگمی به شمار می رود و به شما کمک می کند تا بتوانید کلمات کلیدی را به صورت حرفه ای بیابید و از آن ها استفاده کنید.

می‌توانید کلمات کلیدی را پیدا کنید که مردم بیشتر آن را سرچ می کنند و در نهایت می توان گفت که شما را آن قدر قدرتمند می سازد که تبدیل به اولین نتیجه گوگل شوید.

در واقع مهم ترین ویژگی و وجه تمایزی که برای این ابزار رایگان می توان بیان کرد، آن است که این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید به سوالات دسترسی داشته باشید. سوالاتی که خود مردم و مخاطبین در مورد کسب و کار شما از موتور جستجو می پرسند.

  1. ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی Keyword Surfer

ابزار کیورد ریسرچ به عنوان یک برنامه افزودنی رایگان برای کروم به شمار می رود و حجم جستجوی جهانی را به صورت ماهیانه تخمین زده و برای شما نمایش می دهد. این ابزار را می توان به عنوان یک جستجوگر کلمه کلیدی نیز بیان کرد.

در واقع ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی Keyword Surfer به عنوان یک افزونه کروم به شمار می رود و مانند Keyword Everywhere می تواند به شما کمک کند که همواره کلمات کلیدی رقبای خود را پیدا کرده و آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

این ابزار به صورت صد در صد رایگان برای همیشه به شمار می رود و در کشورهای مختلف مانند ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، برزیل، فرانسه و آلمان بسیار محبوب است.

یکی از مهم ترین ویژگی که برای این ابزار کیورد ریسرچ می توان بیان کرد، آن است که این ابزار می تواند حجم جستجوی جهانی را به شما نمایش دهد. از این رو اگر یک کسب و کار بین المللی دارید، می توانید از آن استفاده کرده و در پایگاه های داده از آن استفاده کنید.

باید در نظر داشته باشید که این ابزار می تواند 10 کلمه کلیدی مشابه به هر کلمه را به شما نمایش دهد و همین امر باعث شده است تا بسیاری از وبمسترها از این افزونه رایگان کروم در راستای یافتن کلمات کلیدی استفاده داشته باشند.

این ابزار مبنای پیشنهاد کلمات کلیدی را، میزان جستجوی کاربران قرار می دهد.

  1. ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی Keyworddit

را میتوان یک ابزار کیورد ریسرچ منحصر به فرد دانست که کلمات کلیدی را از Reddit بیرون کشیده و در دسترس شما قرار می دهد.

در واقع این کلمات کلیدی که معمولا بیشتر از 500 کلمه هستند بیشتر مورد بحث در دنیای مجازی بوده اند و همین امر باعث می شود که کاربران بتوانند به خوبی از آن استفاده داشته باشند.

این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی می تواند یک نقطه شروع بسیار مناسب باشد تا بتوانید در مورد موضوعی، کلمات کلیدی منحصر به فرد را به دست بیاورید. در واقع شما می توانید با استفاده از این ابزار به آن چیزی دست پیدا کنید که بیشتر مردم در مورد آن صحبت کرده اند.

همچنین کسب و کارهای اینترنتی بین المللی که به زبان انگلیسی نیز در حال فعالیت هستند می توانند حجم جستجوی تخمینی ماهیانه ایالات متحده را برای هر کلمه به دست بیاورند. همین مسئله باعث شده است تا کاربران بتوانند با خیال راحت از آن استفاده داشته باشند.

شما می توانید با کلید بر روی دکمه Context که در این ابزار رایگان مورد استفاده است، موضوعات و کلمات کلیدی را استخراج کنید که در Google میزان سرچ بالایی را داشته اند.

به طور کلی می توان گفت که این ابزار، یک گزینه کاملا مناسب برای استفاده در یافتن ایده های جذاب در بلاگ سایت ها به شمار می رود و این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی را می توان به عنوان یک پاسخ برای سوال چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم، در نظر بگیریم.

گوگل سرچ کنسول به عنوان یکی از بهترین ابزار برای جستجوی ارگانیک کلمات کلیدی به شمار می رود. در واقع شما می توانید با این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی که مستقیما از سوی Google در دسترس شما قرار داده شده است، کلمات کلیدی را به ترتیب رتبه بندی مشاهده کرده و مورد استفاده قرار دهید.

همین مسئله باعث می شود تا کاربران بتوانند از ایده های ناب‌تر و بهتری برای تولید محتوا و همچنین به کارگیری کلمات کلیدی استفاده داشته باشند.

در نظر داشته باشید که میانگین موقعیت و متوسط CTR برای هر کلمه در این ابزار قابل مشاهده بوده و همین مسئله سرچ کنسول گوگل را به یکی از اصلی ترین ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی تبدیل کرده است.

با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود که رتبه بندی جایگاه سه الی ده را مشاهده کرده و ترافیک مربوط به کلمات کلیدی این جایگاه ها را مشاهده کنید.

از سوی دیگر می توان گفت که این ابزار به صورت حرفه ای توسعه پیدا کرده است تا پیشنهاد کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار دهد و از این روی یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما خواهد بود.

  1. ابزار ریسرچ کیورد Questiondb

به عنوان یکی از ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی به شمار می رود که می تواند در مورد یک موضوع خاص به شما پیشنهاد کلمات کلیدی را ارائه دهد.

پایگاه های داده این ابزار بر اساس 48 میلیون سوالی که در Reddit قابل مشاهده است استخراج شده است و همچنین یک برنامه برای گسترش منابع در آن قرار داده شده است که قادر است به شما بر اساس محبوبیت هر سوال اطلاعات لازم را ارائه کند.

در آکادمی سفینه به شما کمک می‌کنیم سئو جدید را بیاموزید و رتبه‌های وب‌سایت خود را در گوگل ارتقا دهید.

همین مسئله یک ویژگی بسیار مفید به شمار می رود و در واقع دست شما را در یافتن کلمات کلیدی باز می گذارد. برای مثال در صورتی که کلمه پودر پروتئین بدنسازی را در این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی جستجو کنیم، به این نتیجه می رسیم که تمامی موضوعات مرتبط به صورت سوالاتی در می آیند که گروه بندی شده و در دسترس شما قرار داده می شوند.

از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که این ابزار می تواند در زمان نوشتن هر پست برای وبلاگ گزینه ای کاملا مناسب و حرفه ای به شمار رود. چرا که به شما می گوید اصولا به کدام سوال ها باید پاسخ دهیم.

اگر سئو محلی برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، قطعا می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای شما به شمار رود و کلمات کلیدی را بر اساس نوع حوزه فعالیت شما مشخص می کند.

در نظر داشته باشید که این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی به شما کمک کرده و می تواند لیستی از کلمات مربوط به کسب و کار یا خدماتی که ارائه می دهید را مشخص کند. برای مثال اگر در زمینه تهیه روغن های گیاهی در اصفهان فعالیت دارید، می توانید کلمات کلیدی مرتبط را دریافت کنید.

خدمات روغن گیری در اصفهان مثلا یکی از کلماتی است که از سوی این ابزار به شما پیشنهاد خواهد شد و می توانید برای بهینه سازی سایت خود از آن استفاده داشته باشید.

ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی محلی می تواند برای کسب و کار آنلاین شما مانند یک معجزه باشد! در واقع می توانید در سطح کشور یا شهر نسبت به یافتن کلمات کلیدی مشخص اقدام کرده و با تقویت کردن آن ها قادر خواهید بود که بهترین عملکرد را داشته باشید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید. در ادامه آخرین ابزار کیورد ریسرچ را به شما معرفی خواهیم کرد که یقینا می تواند برای شما مفید واقع شود.

  1. Google آخرین ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی

Google را می توان بزرگترین، برترین و قوی ترین ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی دانست که در این قاره در حال فعالیت است. در واقع می توان گفت که مهم ترین ویژگی این ابزار آن است که می تواند تکمیل خودکار برای کلمات کلیدی شما داشته باشد و همین پیشنهادها هستند که به عنوان کلمات کلیدی بسیار قدرتمند شاخته می شوند.

پس می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. هر ثانیه میلیاردها جستجو که تعدادی از آن ها هم به زبان فارسی است و شاید مربوط به کسب و کار شما شود، در Google تایپ می شود و این موتور جستجوی دوست داشتنی آن را به دیگران نیز پیشنهاد می کند.

پس می توان گفت که خود گوگل بهترین ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی مربوط به هر صنعت و هر منطقه جغرافیایی به شمار می رود که امروزه در دسترس شماست و می توانید از آن استفاده داشته باشید.

در موتور جستجوی Google شما می توانید عبارات مربوط به کسب و کار خود را جستجو کرده و به عبارات بیشتر دست پیدا کنید.

می توانید از کلمات کلیدی که رقبای شما استفاده کرده اند و غیره نیز بهره برده و از این ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی بهترین استفاده را داشته باشید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

اساسا کیورد گپ یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌باشد که به راحتی می‌توان با استفاده از این ابزار، کلمات کلیدی کم رقابت در عین حال پر ترافیک را شناسایی نمود.

به بیان بهتر کارشناسان سئو با استفاده از ابزار کلمات کلیدی طولانی را شناسایی می‌کنند که کاربران زیادی را جذب وب سایت خواهند کرد.

آیا از ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان استفاده کنیم؟

در ابتدا باید این حقیقت را بیان کرد که ابزار کیورد ریسرچ که به صورت رایگان در دسترس شما قرار داده می شود، نسبت به ابزاری که شامل هزینه برای سایت شما می شوند محدود‌تر بوده و از این رو اگر می خواهید به صورت واقعی نسبت به تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود اقدام کنید

بهتر است که در کنار ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی از برخی ابزاری که شامل هزینه می شوند نیز استفاده داشته باشید.

در واقع شما می توانید با استفاده از این ابزار رایگان ایده های کلی را پیدا کرده و در خصوص آن ها فعالیت داشته باشید. زمانی که این کار را به صورت حرفه ای انجام دهید قادر خواهید بود عملکرد خود را بهبود بخشیده و به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کنید.

به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت که ابزار یافتن کلمات کلیدی رایگان در کنار برخی از ابزار پولی که در دسترس هستند می توانند کاربرد بسیار زیادی داشته باشند و شما نیز می توانید از هر دو این ابزار در راستای یافتن کلمات کلیدی بیشتر و تولید محتوای بهینه سازی شده استفاده کنید.

سخن نهایی

ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی یا ابزار کیورد ریسرچ معرفی شده در این مقاله تا حدی می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید عملکرد بسیار خوبی را در بهینه سازی سایت و همچنین تولید محتوا داشته باشید و از این لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت.

در صورتی که قصد دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید، هم‌چنین می‌توانید در وب سایت ما ثبت نام کنید.


سوالات متداول

1- آیا برای جستجوی کلمات کلیدی حتما باید ابزار پولی استفاده کنم؟

خیر. ما در این مقاله به شما مهم ترین ابزاری را معرفی کردیم که برای جستجوی رایگان کلمات کلیدی استفاده می شود.

2- برای شروع بهینه سازی سایت باید از کدام ابزار برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنم؟

به منظور کاهش هزینه ها و بودجه بهینه سازی سایت توصیه می شود که از ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید. آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کلمه کلیدی چیست؟ این یکی یک‌دانه سئو!

کلمه کلیدی یا keyword، کلمه یا عبارتی است که کاربران در مرورگر تایپ کرده و جستجو می‌کنند. در علم سئو به این کلمه سرچ شده توسط کاربر Query هم گفته می‌شود. کلمات کلیدی یک حوزه، یعنی درخواست‌هایی که کاربران آن حوزه دارند و آن را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می‌کنند. این روزها قبل از خرید اکثر افراد ابتدا با سرچ در گوگل راجع به مزایا، معایب و قیمت محصول مورد نظرشان مطالعه می‌کنند.

به عنوان مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی برای فروش گوشیِ همراه داشته باشید، نیاز دارید بدانید کدام مدل گوشی بیشتر توسط کاربران سرچ می‌شود؟ آن‌ها به دنبال چه اطلاعاتی از گوشی همراه هستند؟ و…
به این صورت است که مشتریان بالقوه را دعوت به خرید از خودتان می‌کنید. مثلا اگر شخصی سرچ کند مشخصات گوشی سامسونگ اولترا، به احتمال خیلی بالا قصد خرید آن را دارد؛ حالا یا همین الان یا بعدتر. تا اینجا باید متوجه اهمیت کلمه کلیدی در سئو شده باشید و بدانید که با انتخاب درست کلمات کلیدی می‌توانید گام اول سئو را پر قدرت بردارید.

کلمات کلیدی دانه (Seed Keyword)؛ این خرده نان‌های راهنما را پیدا کنید

اولین سوالی که برای کیورد ریسرچ باید از خودتان بپرسید این است که: “مشتریان بالقوه کسب و کار من برای پیدا کردن محصول یا خدماتم چه چیزی را در گوگل جستجو می‌کنند؟”

به این صورت است که می‌توانید چندین سرنخ به دست آورید. فرض کنید یک گل فروشی آنلاین دارید، اگر مشتری بخواهد از شما خرید کند، عبارت”خرید گل” را احتمالا در مرورگر خود جستجو می‌کند که یک عبارت خیلی کلی است. به این سرنخ‌ها کلمه کلیدی دانه یا seed keyword می‌گویند.

Seed keywordها را می‌توانید از طریق تحلیل رقبا هم پیدا کنید؛ فرض کنید قصد راه‌اندازی یا توسعه یک فروشگاه آنلاین گوشی موبایل را دارید. به مثال زیر توجه کنید:

عبارات مشخص شده هر کدام می‌توانند برای شما یک سرنخ باشند. به این صورت آنالیز صفحات و محتوای رقبا می‌تواند به سادگی چراغ راه‌تان شود.

هدف کسب و کارتان را مشخص کنید

اگر هدف کسب و کار شما در همان ابتدا مشخص نباشد ممکن است در روند تحقیق کلمه کلیدی بیراهه رفته و زمان و بودجه خود را هدر دهید. در ابتدا باید تعیین کنید که هدف از راه‌اندازی کسب و کار آنلاین افزایش مشتری است؟ افزایش آگاهی از برند است؟ یا صرفا افزایش فروش مطرح است؟

پاسخ دادن به این سوال مسیر شما را برای تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی واضح می‌کند.

لیست کلمات پیشنهادی (Suggest) گوگل را جمع آوری کنید

با دیدن این لیست متوجه می‌شوید که کاربران خرید موبایل سامسونگ، خرید موبایل قسطی و… را به وفور سرچ می‌کنند؛ این کلمات را در یک فایل گوگل شیت یا اکسل یادداشت کنید. شما باید انقدر این کار را تکرار کنید تا متوجه شوید هیچ کلمه جدیدی نمانده که پیدا نکرده باشید.

این روش رایگان اما زمان‌برِ کیورد ریسرچ است؛ این روش به دقت و تمرکز بسیار بالایی احتیاج دارد و یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌ها برای این کار است.

کلمات کلیدی بسته به طولانی یا کوتاه بودن و یا از نظر قصد کاربر از جستجو، به 4 نوع تقسیم می‌شود.

در کلمات کلیدی طولانی تکلیف کاربر کاملا مشخص است و به طور قطعی می‌داند دارد دنبال چه محصولی می‌گردد و تنها باید تصمیم بگیرد آن را از چه فروشگاهی خریداری کند. در این مرحله شما می‌توانید مشتری را با یک پیشنهاد رد نشدنی مال خودتان کنید.

بیشتر بخوانید:

کلمات کلیدی سوالی (Question)

همانطور که از عنوان پیداست، این گروه شامل عبارات سوالی جستجو شده می‌شود. این نوع از کلمات کلیدی، بهترین عناوین برای مقالات وبلاگ هستند. از طریق این کلمات می‌توانید ترافیک زیادی را وارد سایت‌تان کرده و سپس با روش‌های بازاریابی مخاطب را برای خرید بازگردانید. مثال:

“گوشی خوب چی بخرم؟”

“کیفیت سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟”

“چرا شیائومی نخریم؟”

چگالی کلمات کلیدی؛ یک معیار منسوخ شده!

خیلی قبل‌تر که هنوز الگوریتم‌های گوگل پیشرفت آنچنانی نکرده بود و سطح هوش مصنوعی این موتور جستجو ابتدایی بود، محتوای سایت‌ها را بر اساس میزان تکرار کلمه کلیدی یا همان چگالی رتبه بندی می‌کرد. در این مدل از رتبه بندی اشکالات زیادی وجود داشت. یکی از این اشکالات این بود که افراد صرفا صفحه خود را مملو از کلمه کلیدی می‌کردند؛ تا حدی که متن بی مفهوم و زننده می‌شد و هیچ کیفیتی نداشت.

به این ترتیب کاربر با جستجو نیاز خود را پیدا نمی‌کرد و فقط با یک سری سایت بی کیفیت و به دردنخور مواجه می‌شد. به همین دلیل، گوگل با در نظر گرفتن رضایت کاربر و پیاده سازی الگوریتم‌های درست و حسابی و سخت گیری مثل پاندا، پنگوئن، Helpful Content و… هدف اساسی خود را رفع نیاز و جلب رضایت کاربر با تولید محتوای باکیفیت و مفید قرار داد. به این ترتیب این روزها اغلب، چگالی کلمه کلیدی معنای خاصی ندارد؛ بلکه اگر خیلی زیاد از کلمه کلیدی استفاده کنید، به اصطلاح Keyword Stuffing رخ داده و جریمه می‌شوید.

بیشتر بخوانید:

11 ابزار در جعبه ابزار تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای رایگان و غیر رایگان بسیاری برای کیورد ریسرچ وجود دارد. ما سعی کردیم یک لیست کامل از انواع ابزارهای کاربردی، هم رایگان و هم پولی را در اختیارتان قرار دهیم:

  1. موتور جستجوی گوگل

همانطور که در قسمت آموزش کیورد ریسرچ گفتیم؛ خود گوگل و پیشنهادهای آن می‌تواند یک ابزار برای پیدا کردن کلمه کلیدی باشد.

  1. گوگل کیورد پلنر

  2. گوگل ترندز

این ابزار برای مقایسه میزان سرچ کلمات مختلف است و نسخه رایگان آن کلمات جدیدی به شما ارائه نمی‌دهد. این سرویس هم متعلق به کمپانی گوگل است.

  1. افزونه‌های کیورد ریسرچ کروم

افزونه‌های متعددی برای کیورد ریسرچ در کروم وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. چند نمونه از این اکستنشن‌ها عبارتند از:

Keyword Everywhere

Keyword Surfer

و…

  1. گوگل سرچ کنسول

  2. ابزار kwfinder

این ابزار یک ابزار پولی برای پیدا کردن کلمه کلیدی است. کار با این ابزار بسیار ساده است.

این ابزار نیمه رایگان می‌تواند در روند تحقیق کلمات کلیدی برای شما بسیار مفید باشد. همچنین این ابزار کلمات سوالی را برای شما جدا می‌کند. با نسخه رایگان این ابزار می‌توانید تعداد محدودی کلمه پیدا کنید.

  1. ماز (Moz)

این ابزار سئو، قابلیت‌های زیادی از جمله تحقیق کلمه کلیدی دارد؛ با خرید اکانت ماز می‌توانید به امکانات گسترده آن دسترسی داشته باشید. البته لازم به ذکر است که تعدادی از قابلیت‌های این ابزار رایگان و بقیه پولی هستند.

  1. Semrush

این ابزار، یک ابزار کاربردی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که یکی از خدمت‌های آن کیورد ریسرچ است. اکانت Semrush پولی است.

در این ابزار کافی است کلمه کلیدی و آدرس سایت رقبایتان را وارد کنید تا لیستی از کلمات کلیدی به درد بخور به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی و حسن ختام!

انتظار می‌رود تا الان متوجه شده باشید که کلمه کلیدی چیست؟ چطور می‌شود تحقیق کلمات کلیدی انجام داد و کیورد ریسرچ برای توسعه کسب و کارمان چه فایده‌ای دارد؟ تحقیق کلمه کلیدی را باید بارها و بارها انجام دهید و تجربه کنید تا در انجام آن خبره شوید. سعی کنید در این راه از یک فرد کاربلد کمک بگیرید تا راهنمای راه‌تان شود. برای پیدا کردن کلمات کلیدی از ابزارهای رایگان و در صورت امکان، ابزارهای پولی هم استفاده کنید تا در نهایت یک فایل مرجع و کامل از کلمات حوزه‌تان در اختیار داشته باشید.

سوالات متداول

  1. کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی عبارت یا کوئری است که توسط کاربر برای پیدا کردن نتیجه مورد نظر خود در موتور‌های جستجو سرچ می‌شود.

  1. کیورد استافینگ (Keyword stuffing) یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی چیست؟

استفاده بیش از اندازه و اسپم از کلمات کلیدی در محتوا، انکرتکست ها و متاتگ‌های صفحه مورد نظر برای به خطا انداختن و گرفتن رتبه بهتر در موتور‌های جستجو، Keyword stuffing گفته می‌شود.

  1. انواع کلمات کلیدی کدام‌ند؟
  2. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کدام‌ند؟

 

3- آیا همواره می توانیم از ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

 

دکمه بازگشت به بالا