خبرهای کلی

قاچاق سوخت تنها دلیل صف‌های طولانی دریافت سوخت نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بلوچستان |زاهدان

قربانعلی مردانی در خصوص صف‌های طولانی دریافت سوخت در سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه قاچاق سوخت تنها عامل ایجاد صف‌های طولانی دریافت سوخت در دو منطقه پخش فرآورده‌های نفتی زاهدان و چابهار نیست، به خبرنگار آنلاین گفت: عوامل متعددی در ایجاد صف‌های طولانی دریافت سوخت در سطح استان دخیل هستند، در این استان در دو منطقه زاهدان و چابهار، زمانی که مرز باز است، گاهی قیمت فرآورده در این استان هر ۲۰ لیتر به ۵۰۰ هزار تومان و بالاتر و زمان بسته بودن مرز قیمت هر گالن ۲۰ لیتری سوخت آزاد به کمتر از این رقم می‌رسد این شرایط خاص این خطه است.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان یک‌سری شرایط در کنار هم قرار گرفته و این اتفاق رخ می‌دهد و این صف‌ها همیشگی نیست، متأسفانه مسئله سوخت در این استان به محلی برای تأمین معاش مردم تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: به طور میانگین روزی سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین توسط نفت کش‌ها در مجموعه پخش فرآورده‌های نفتی زاهدان توزیع می‌شود، وظیفه ما تأمین فرآورده‌های نفتی است نه چرایی تشکیل ایجاد صف، اگر قرار بر نظارت باشد تمام اعضای کمیسیون کالا و قاچاق و ارز سیستان و بلوچستان باید پای کار بیایند.

وی اظهار کرد: در حوزه سوخت، ۱۷۰ مورد پرونده تخلف در حال حاضر در سیر مراحل قانونی خود قرارگرفته که بین این پرونده‌ها یک‌پرونده مربوط به یک مورد پژو بوده که در طول یک ماه، ۳۶۲ بار به جایگاه سوخت مراجعه و سوخت گیری کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی تریلی‌ها و کامیون‌ها، بارنامه صوری برایشان صادر می‌شود، اداره متولی باید نظارت و بررسی کند که خودرویی که توان پیمودن مسیر را برای سوخت گیری ندارد، چگونه بارنامه به آن تعلق گرفته و روزانه ۳۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کند؟ و این خودروها که عملکرد و کارایی ندارند، به خودی خود در تشکیل صف طولانی دخیل هستند.

وی تاکید کرد: اگر همه دستگاه‌های دخیل در این حوزه به درستی ایفای نقش کنند، مشکلات حوزه سوختی از جمله صف‌های طولانی در جایگاه‌ها، برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده، برخی خودروها در جایگاه‌ها با کارت‌های متعدد اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه پخش فرآورده‌های نفتی زاهدان، ۷۲ جایگاه مایع فعال و دو جایگاه سی ان جی داریم، ادامه داد: در حال حاضر احداث هشت جایگاه سی ان جی با تجهیزات دولتی، پنج جایگاه سی ان جی با تجهیزات شخصی و ۱۴ جایگاه مایع در دست در حوزه استحفاظی این شرکت در دست اقدام است.

وی افزود: اگر برخی جایگاه‌ها، با پیشرفت کاری کم روبرو هستند به آنها تذکر داده و در صورت دریافت سه بار تذکر، خلع ید می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت نفت در سیستان و بلوچستان علیرغم سایر استان‌ها، به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و بنا بر چهارچوب قانونی مجوز جایگاه صادر می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی زاهدان در پایان گفت: مجوز ۳۰ جایگاه مایع و ۵۰ جایگاه سی ان جی «با تجهیزات دولتی رایگان که در هیچ استانی شرایط اینگونه نیست» به سیستان و بلوچستان داده شده که به بهره برداری رسیدن آنها چندان زمان‌بر نیست.

شایان ذکر است در ماه‌های اخیر صف‌های طولانی دریافت سوخت در سیستان و بلوچستان به عنوان یک دغدغه ساکنان و مسافران و معضل تبدیل شده و قاچاق سوخت نیز روزانه باعث مرگ و میر در جاده‌های استان می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا