استان ها

دانشگاه‌ها نباید صرفا مصرف کننده دانش باشند/ لزوم تمدن سازی در دانشگاه‌ها

رویداد برتر/قم عضو هئیت علمی دانشگاه قم گفت: دانشگاه باید در راستای تمدن سازی حرکت کند و نه اینکه فقط مصرف کننده دانش باشد که البته تحقق این امر نیاز به تربیت انسان‌های جامع در همه ابعاد دارد.

دکتر محمد علی حاجی ده آبادی در نشست خبری امروز، یکشنبه ۹ آنلاین، در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: آن چیزی که لازم است به آن توجه داشته باشیم، شاخصه‌های یک دانشگاه بین‌المللی در تراز انقلاب اسلامی است، براساس تفحصی که در اندیشه‌های امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله) و همچنین اسناد بالا دستی در کشور انجام شده است، شاخصه های گوناگونی را می‌شود برای یک دانشگاه بین‌المللی در تراز انقلاب اسلامی ذکر کرد.

وی افزود: اولین مسئله این است که این دانشگاه باید در راستای تمدن‌سازی باشد و نه فقط مصرف‌کننده دانش. دانشگاه باید در راستای تمدن‌سازی حرکت کند، برای تمدن‌سازی نیاز به تربیت انسان‌های جامع در همه ابعاد است، چه بینش سیاسی و چه اقتصادی در واقع این فرد باید تحول یافته و متحول کننده باشد؛ ما به دنبال چنین انسان‌هایی هستیم تا بتوانند اهداف تمدنی انسان را که به ویژه در بیانیه گام دوم برآن تاکید شده است، محقق کنند.

حاجی ده آبادی بیان کرد: دومین شاخص دانشگاه بین‌المللی در تراز انقلاب اسلامی، دانشگاهی است که در تولید علم دینی نقش موثری دارد و هدف اصلی خود را تولید علم دینی قرار دهد به خصوص برای دانشگاه قم که دارای موقعیت جغرافیایی و مذهبی بوده و دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: سومین شاخص، بحث انقلابی بودن به معنای این است که انسان‌هایی را تربیت کنیم که در راستای دادخواهی و ایفای مسئولیت در قبال مستضعفان جهان بتوانند وظایف خود را انجام دهند و در مقابل ظلم و ستم در دنیا احساس مسئولیت داشته باشند.

حاجی ده آبادی گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به وقایع جهان بی‌تفاوت باشیم، انسان موجودی است که نمی‌تواند به ظلم و ستم بر انسان، طبیعت و غیره بی‌تفاوت باشد، دانشگاه قم با این نگاه پذیرای دانشجویان از ۲۴ ملیت بوده است و هم اکنون نزدیک به ۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه قم تحصیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه قم اولین رتبه جذب دانشجو خارجی را دارد و از این حیث سعی کردیم وظایف خود را در قبال خون شهدا و مسئولیتی که داریم انجام دهیم.

حاجی ده آبادی اضافه کرد: دانشگاه قم ظرفیت‌هایی دارد که ما را وادار می‌کند که در این زمینه بیشتر کار کنیم، یکی بحث حضور اساتید سرآمد علمی دنیا است که ما در دانشگاه قم از این نعمت بهره‌مند و در حوزه پژوهش، حقوق و الهیات دارای رتبه‌های برتر کشوری نیز هستیم.

وی عنوان کرد: بهره‌مندی از اعضای هیئت علمی که مسلط به دروس حوزه هستند نیز از ظرفیت‌های مهم دانشگاه قم است که از این اساتید، تعداد زیادی از آن‌ها در حال تحصیل و یا حتی تدریس درس خارج فقه حوزه هستند و این چیزی است که فقط در دانشگاه قم وجود دارد.

حاجی ده آبادی گفت: در دانشگاه قم علاوه بر اینکه سطح پذیرش را بالا برده‌ایم، بحث آموزش زبان اساتید دانشگاه را نیز پیگیری جدی می‌کنیم، آموزش کارکنان و بحث فرهنگ‌شناسی ملیت های مختلف نیز در دستور کار است.

وی یادآور شد: بحث تدریس اساتید دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه قم نیز در حال پیگیری است، هم اکنون ۷۰ نفر از دانشگاه‌های دیگر با دانشگاه قم در حال همکاری هستند، همچنین یک ظرفیت ویژه‌ای را برای فعالان بین‌الملل قرار داده‌ایم، چرا که این افراد اگر از حیث علمی نیز تقویت شوند بهتر می‌توانند نقش و مسئولیت خود را ایفا کنند.

حاجی ده آبادی افزود: نشریات بین‌المللی نیز در این حوزه به زبان‌های مختلف در دانشگاه منتشر می‌شود، همچنین برگزاری همایش‌های بین‌المللی با حضور اساتید برجسته بین‌الملل، انتقاد تفاهم نامه با سایر دانشگاه‌های دنیا، همچنین کارگاه‌های ویژه برای اساتید در خصوص روابط بین‌الملل و در راستای تقویت بنیه‌ی بین المللی در دانشگاه قم در حال انجام است.

وی گفت: دانشجویی که در دانشگاه قم حضور دارد سعی می‌کنیم رساله ای را که در پایان مقطع ارشد و دکتری می‌نویسد در راستای این اهداف دانشگاه، که تولید علم دینی و استخراج فرهنگ دینی مورد نیاز است، باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه قم، بیان کرد: یک حرکتی که ما دنبال می کنیم این است که بتوانیم با یک حرکت ۵ ساله در سال‌های آتی هم ملیت‌هایی که در این دانشگاه حضور دارند، تعدادشان گسترش پیدا کند و هم اینکه اساتید ما بتوانند در مجامع علمی حضور داشته باشند، در دانشگاه قم همچنین پذیرای اساتید برجسته از دانشگاه‌های معتبر دنیا خصوصا در جهت فرصت‌های مطالعاتی و علم دینی هستیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا