خبرهای کلیکسب و کار برتر

علائم خرابی آی سی شارژ گوشی

تمام دستگاه های الکترونیکی که با برق کار می کنند دارای برد هستند که به آن ها مادربرد گفته می‌شود؛ روی این بردها تمام قطعات لازم برای کار کردن یک دستگاه چیینده می‌شود، لای برد‌ها سیم‌های بسیار باریکی کشیده شده که با چشم دیده نمی‌شوند و همین سیم‌ها باعث می‌شوند یک برد تبدیل به مغز اصلی یک محصول الکترونیکی شود. حالا اگر به این بردها آسیبی برسد، قطعا آن محصول به درستی کار نخواهد کرد و به‌جز تعمیر یا عوض شدن راه دیگری ندارد؛ روی مادربرد قطعات بسیار زیاد و ریزی و درشتی وجود دارند که هرکدام از آن ها مسئول اجرای یک دستور هستند و هیچ قطعه‌ای بی‌دلیل روی مادربرد جای نمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین قطعات روی مادربرد، آی سی ها هستند که نقش پررنگی در درست به انجام رسیدن وظایف برخی از قطعات دارند. دنیای ic و مدارها به‌طور کلی جهان بزرگی هستند که به‌تنهایی تخصص جدایی محسوب می‌شود، به‌همین دلیل در این مطلب سعی می‌کنیم به طور مختصر توضیح دهیم که ic گوشی چیست و اصلا کار آی سی گوشی چیست و علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن را به شما آموزش می‌دهیم.

لیست قیمت موبایل را هر روز در سایت تکنولایف ببنید:

آی سی گوشی چیست؟

آی سی ها یک مدار مجتمع هستند متشکل از چندین ترانزیستور، کیت‌های منطقی و دیگر اجزا که روی قطعه کوچکی از نیمه هادی‌ها قرار می‌گیرند. هر کدام از این قطعات ریز و زیاد وظیفه مشخصی دارند و درون این مدارها قطعاتی مانند خازن قرار دارد. دلیل به‌وجود آمدن آی سی ها کم شدن و منظم شدن بسیاری از مدار ها است که همه در یک مدار بزرگتر جمع می‌شوند و مادربرد منظم و تمیز تر طراحی می‌شود.

کار آی سی گوشی چیست؟

همانطور که گفتیم آی سی گوشی از چندین مدار تشکیل شده، پس کار آی سی تامین و تقسیم انرژی به صورت دقیق میان قطعات است که باعث می شود یک گوشی به درستی روشن شود و کار کند. در نتیجه وظیفه آی سی گوشی تامین انرژی مورد نایز و ضروری گوشی است.

تمام قطعاتی که روی گوشی وجود دارند و وظیفه انجام دادن کار مهمی را بر عهده دارد، سر راه آن ها ic قرار گرفته که باعث می شود انرژی آن ها تامین شود. ic ها انواع بسیار مختلفی روی مادربرد دارند که هرکدام وظیفه مشخصی دارند، خراب شدن هر کدام از ic های گوشی باعث اختلال در کار گوشی و حتی خاموش شدن گوشی می شود.

هنرجویان می توانند برای آموزش تعمیرات موبایل در اصفهان به سایت ما مراجعه کنند

علائم خرابی آی سی گوشی و نحوه تعمیر آن

همانطور که گفته شد ic ها انواع مختلفی روی مادربرد دارند، برای مثال یک ic برای نمایشگر وجود دارد به نام ic لایت یا ic صفحه نمایش که وظیفه برق رسانی و روشن کردن نمایشگر را دارد، اگر در زمانی نمایشگر شما خاموش شد و یا قطع و وصلی داشت، احتمال زیاد مشکل از ic صفحه آن است.

یکی دیگر از ic های بسیار مهم ic تغذیه است که نزدیک باتری گوشی وصل می شود و وظیفه آن بسیار مهم است؛ این آی سی وظیفه دارد که نیروی مورد نیاز هر قطعه را به میزان مورد نیازش تامین کند. اگر گوشی شما خاموش می شود و یا یک قطعه از آن مانند دوربین کار نمی کند، امکان دارد که مشکل از ic تغذیه آن باشد.

از دیگر آی سی های مهم روی برد گوشی ها، ic شارژ گوشی است که از اسمش می توان فهمید که وظیفه مدیریت نحوه شارژ رسانی به گوشی و در کل شارژ رسانی را بر عهده دارد. اگر این ic خراب باشد گوشی شارژ نمی شود، زمانی که گوشی را به کامپیوتر وصل می کنید و یا جک 3.5 میلی متری هدفون میزنید تشخیص نمی دهد و در کل هر ایرادی که مربوط که شارژ و سوکت گوشی باشد به این ic ربط دارد.

اگر با آنتن وای فای و یا بلوتوث گوشی خود مشکل دارید، قطعا ic wifi-bluetooth خراب است؛ این آی سی وظیفه تقویت آنتن را دارد و زمانی که وای فای شما روشن نشود و یا مدام ضعیف باشد، باید این آی سی را تعمیر کنید.

اما در نهایت ic سی پی یو که از مهمترین بخش های گوشی موبایل است، زیرا وظیفه نیرو رسانی و کنترل قدرت cpu را بر عهده دارد. سی پی یو مغز گوشی محسوب می شود و تمام اطلاعات سیستم گوشی و دستوراتی که باید اجرا کند روی آن نوشته شده؛ از طرفی سی پی یو با تمام قطعات حیاتی گوشی مثل نمایشگر، اسپیکر، دوربین و دیگر بخش ها در ارتباط مستقیم است، به همین دلیل اعمالی که cpu انجام می دهد اهمیت بالایی دارد و تامین نیروی مورد نیاز و محاسبه شده آن باید توسط ic cpu انجام شود. در نتیجه این آی سی اگر صدمه ببیند، صد در صد به cpu گوشی هم صدمه وارد می شود و امکان دارد گوشی برای همیشه از کار بی افتد و بدون استفاده شود.

سوالات متداول

آیا ic گوشی می سوزد؟ آی سی ها هم یک قطعه الکترونیکی هستند که امکان دارد در اثر ضربه و یا نوسان برق از بین بروند.

آیا ic گوشی تعمیر می شود؟ اکثر ic های گوشی قابل تعمیر هستند، به شرطی که هرچه زودتر تعمیر شوند تا به دیگر بخش های گوشی صدمه وارد نشود و مشکل گسترش پیدا نکند.

IC گوشی چیست؟ آی سی ها مجموعی از چند مدار، ترانزیستور، سلف و خازن هستند که با پایه به در بین انواع قطعات سخت افزاری مهم گوشی‌های تلفن همراه، آی سی شارژ جزو قطعاتی است که در صورت خرابی، تا زمانی که با قطعه سالم جایگزین نشود، امکان روشن شدن گوشی وجود ندارد. خرابی این قطعه استراتژیک به ‌صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد و معمولاً علائمی وجود دارد که به ‌صورت نامحسوس به شما هشدار می‌دهد که آی سی تغذیه در حال فرسودگی است و نیاز به تعویض دارد. برای آشنایی با علائم خرابی آی سی تغذیه موبایل پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آی سی تغذیه چیست؟

آی سی تغذیه یا Power IC یک میکرو تراشه مهم در بُرد گوشی‌های تلفن همراه است که وظیفه آن تأمین ولتاژ و جریان برق مورد نیاز برای گوشی است. این قطعه تأمین ولتاژ مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های گوشی، انرژی مورد نیاز برای کارکرد سایر آی سی‌ ها و قطعات بُرد، باتری، دوربین و همچنین حفاظت از مدار را بر عهده دارد.

کنترل درایو و تأمین ولتاژ مورد نیاز برای روشن و خاموش شدن گوشی نیز جزو وظایف آی سی تغذیه است. در صورتی که این قطعه از گوشی شما خراب شود باید آن را با آی سی سالم جایگزین کنید.  سالم با توجه به اورجینال، نیو یا استوک بودن این قطعه متفاوت است. آی سی تغذیه اورجینال کاملاً نو و آکبند است، به همین دلیل قیمت بالاتری دارد.

علائم خرابی یا سوختگی آی سی تغذیه

آی سی تغذیه با توجه وظایف خود به‌ طور دائمی با جریان برق در تماس است، به همین دلیل بیش از سایر آی سی‌ ها احتمال دارد دچار سوختگی یا خرابی شود. اگر آی سی تغذیه گوشی شما دچار ایراد شود، با همین ۳ علامت ساده متوجه آن خواهید شد:

  1. گوشی دچار خاموشی‌های مکرر و ناگهانی می‌شود

اولین و رایج‌ترین علامت خرابی آی سی هارد، خاموش شدن‌های ناگهانی و مکرر گوشی است. این اتفاق در مواقعی که گوشی در حال اجرای یک برنامه است و به‌ اندازه کافی شارژ دارد، رخ می‌دهد و بعضاً استفاده از تلفن همراه را غیرممکن می‌کند.

  1. باتری گوشی به ‌درستی شارژ نمی‌شود

معمولاً علامتی که در ابتدای خرابی آی سی تغذیه با آن روبه‌رو می‌شویم، شارژ ناقص یا طولانی مدت گوشی است. اگر بعد از عوض کردن شارژ گوشی خود متوجه شدید که شارژ شدن آن بیش از حد عادی طول می‌کشد، احتمالاً قطعه آی سی تغذیه در حال فرسودگی است.

  1. آنتن دهی گوشی با مشکل مواجه می‌شود

یکی دیگر از اختلالاتی که در پی خرابی یا فرسودگی قطعه Power IC گوشی رخ می‌دهد، آنتن‌دهی ضعیف گوشی یا پریدن آنتن گوشی است. خرابی آی سی تغذیه روی کیفیت عملکرد NTC اثر می‌گذارد. وقتی درجه حرارت برد گوشی از حالت نرمال خارج شد، طبیعی است که آنتن‌دهی آن با مشکل مواجه شود.

علت خرابی آی سی تغذیه چیست؟

دلایل مختلفی ممکن است باعث خرابی یا سوختگی آی سی تغذیه شود، ولی به ‌طور کلی مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود این قطعه مهم و حساس دچار سوختگی شود، عبارتند از:

  1. وارد شدن ضربه به گوشی یا تماس با رطوبت

شایع‌ترین دلیلی که باعث خرابی انواع آی سی گوشی می‌شود، وارد شدن ضربه به گوشی یا تماس با رطوبت است. معمولاً گوشی‌هایی که با سطوح سخت برخورد می‌کنند، پس از مدتی دچار خرابی آی سی تغذیه و حتی آی سی شارژ می‌شوند.

  1. قرار دادن طولانی مدت دستگاه در شارژر

احتمالاً بارها شنیده‌اید که متخصصین تعمیرات موبایل می‌گویند: «گوشی‌های نسل جدید نباید بیش از اندازه و تا مرز ۱۰۰ درصد شارژ شوند!». این موضوع کاملاً درست است، زیرا اگر گوشی بیش از زمان استاندارد در شارژ بماند، زودتر دچار فرسودگی قطعات سخت افزاری داخلی می‌شود. یکی از مشکلات این کار خرابی یا سوختگی قطعات آی سی شارژ و تغذیه است.

  1. عدم استفاده از شارژر اورجینال

از وجود شارژرهای تقلبی در بازار و مشکلات عدیده آنها که بگذریم، بعضی از افراد با وجودی که گوشی آنها از شارژر فست پشتیبانی نمی‌کند، همچنان تمایل دارند گوشی خود را با این روش شارژر کنند. در حالی که این کار می‌تواند به آی سی تغذیه، باتری گوشی و حتی آی سی شارژ صدمه بزند.

علاوه بر این موارد که تقریباً رایج‌ترین علل خرابی و سوختگی آی سی‌ ها محسوب می‌شدند، عوامل دیگری هم وجود دارند، از جمله:

  1. خرابی شارژر دستگاه و نوسان جریان برق
  2. استفاده از شارژر فندکی ماشین
  3. استفاده از پاور بانک غیر استاندارد
  4. مکالمه یا بازی کردن با تلفن همراه در حین شارژ شدن دستگاه

خرید آی سی تغذیه اورجینال بهتر است یا استوک؟

همان طور که احتمالاً می‌دانید، قطعات سخت افزاری موبایل از جمله آی سی تغذیه نیز مانند سایر قطعات موجود در بازار در دو نو اورجینال و کار کرده ارائه می‌شوند. قطعات اورجینال کاملاً نو و آکبند هستند و می‌توانید با اطمینان ‌خاطر آنها را خریداری کنید. چون آی سی تغذیه اورجینال ساخت کارخانه تولید کننده گوشی است و به‌ عنوان قطعه یدکی به بازار ارائه شده ‌است.

آی سی تغذیه استوک و نیو متعلق به گوشی‌های از رده خارج ‌شده و اوراقی هستند و در واقع نو نیستند. این قطعات هم در صورت سالم بودن می‌تواند به‌ عنوان جایگزین آی سی سوخته مورد استفاده قرار بگیرند. در هر صورت پیشنهاد ما خرید آی سی تغذیه نو و اورجینال است، چون از سلامت قطعه، طول عمر و کیفیت آن مطمئن خواهید بود.

از کجا آی سی تغذیه اصل بخریم؟

اگر آی سی تغذیه گوشی شما با مشکل مواجه شده و نیاز به تعویض دارد یا حرفه شما تعمیرات موبایل است، پیشنهاد ما خرید آی سی تغذیه از آی سی استور است. فروشگاه آنلاین آی سی استور  یکی از معتبرترین مراکز فروش آنلاین انواع آی سی تغذیه، آی سی شارژ، آی سی هارد و دیگر آی سی های گوشی و همچنین لوازم تعمیرات موبایل است. این فروشگاه معتبر کلیه کالاهای خود را با ضمانت اصالت کالا، ضمانت کیفیت و قیمت رقابتی ارائه می‌کند.

آی سی استور با عرضه بهترین و باکیفیت‌ترین آی سی ‌های موبایل امکان خرید اینترنتی مجموعه کاملی از آی سی‌ های موبایل مورد نیاز تعمیرکاران موبایل را فراهم کرده ‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره در میان قطعات موجود در گوشی ها یکی از مهمترین بخش هایی که در مدار و بُرد گوشی وجود دارد، قطعه آی سی تغذیه یا شارژ موبایل است. ای سی شارژ نقش بسیار مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی و فعالیت گوشی شما دارد و عوامل متعددی می تواند به آن آسیب وارد کند. در ادامه با بررسی نشانه های خرابی IC سی شارژ گوشی و نحوه تعمیر آن با جانبی همراه باشید.

بهترین آموزشگاه تعمیر موبایل در اصفهان تحت نظارت و هدایت اساتید برجسته تعمیر موبایل توانسته است بهترین آموزش های نظری را با تمرین های عملی متنوع ترکیب کند. شما در عملکرد داخلی دستگاه های مختلف تلفن همراه غوطه ور خواهید شد، با اجزای مختلف و عملکرد آنها آشنا خواهید شد و بر هنر تکنیک های تعمیر صحیح تسلط خواهید داشت.

آی سی شارژ باتری |آی سی گوشی چیست

آی سی شارژ گوشی، مهمترین قطعه در تامین انرژی موبایل های هوشمند

اگر روزگار گذشته را بیاد داشته باشید حتما می دانید که گوشی های نسل قدیم به اندازه گوشی های امروزی پیشرفته نبودند. تا چندین سال پیش خاص ترین تکنولوژی موجود برروی گوشی ها فرستنده مادون قرمز بود که با ورود بلوتوث به عرصه تکنولوژی انقلابی نو به پا شده بود.

اما امروز با نسل جدیدی از گوشی های هوشمند روبرو هستیم که توانایی پردازش و سرعتی در حد رایانه های هوشمند دارند. همانطور که می دانید قطعات بسیار زیادی در گوشی های هوشمند وجود دارد که هریک وظیفه خاصی را انجام می دهند.

در میان تمام این قطعات، آی سی (IC)  تغذیه یکی از مهمترین سخت افزار های موجود درون تمام گوشی هاست. قطعه ای که نقشی حیاتی در تامین انرژی و شارژ باتری گوشی به عهده دارد. همانطور که انتظار هم می رود آی سی شارژ همواره در معرض جریان برق بوده و به واسطه حساسیت و ظرافتی که دارد از جمله قطعاتی است که همواره احتمال بروز خطر در آن وجود دارد. در این قسمت دلیل تاکید بر استفاده از برای گوشی هوشمند مشخص می شود. اما آی سی شارژ دقیقا چیست؟

آی سی شارژ چیست؟

آی سی شارژ یکی از مهمترین قطعاتی است که در مدار هر گوشی همراهی وجود دارد. قطعه ای که برای تامین ولتاژ و جریان الکتریکی مورد نیاز در عملکرد گوشی همراه نقش به سزایی دارد. IC شارژ گوشی وظیفه مدیریت بخش های بسیاری از تلفن هوشمند شما را به عهده دارد و از جمله مهمترین آنها می توانیم به کنترل درایور نور پشت صفحه گوشی اشاره کنیم.

اما این تنها وظیفه آی سی شارژ نیست و حتی زمانی که هدفون یا هندزفری شما دچار مشکل می شود نیز آی سی شارژ خرابی را مشخص می کند. از دیگر وظایفی که به عهده آی سی شارژ است می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم:

  • کنترل کلید های ولوم
  • دکمه پاور
  • دکمه سایلنت در برخی گوشی ها
  • کنترل دمای CPU
  • هدایت و کنترل NTC
  • دوربین
  • باتری

در یک بررسی کلی می توان گفت بیشتر بخش های موجود در گوشی های هوشمند در ارتباط مستقیم با آی سی شارژ هستند.

 

به همین دلیل اگر آی سی شارژ آسیب ببیند در عملکرد کلی گوشی تاثیری جدی و به سزا خواهد داشت. اگر به فکر گوشی خود، خصوصا گوشی های گران قیمت اپل هستید، توصیه می کنیم در قدم اول حتما به فکر استفاده از باشید.

بررسی ساختار آی سی شارژ گوشی

IC تغذیه قطعه در بحث ساختار دارای سه یا چهار پین می باشد که در ارتباط مستقیم با باتری است. همچنین براساس طراحی داخلی و با گرفتن ولتاژ باتری، انرژی مورد نیاز برای سایر بخش ها را تامین می کند. ولتاژ مورد نیاز از طریق قطب مثبت باتری به مدار حفاظت جریان آی سی وارد می شود و در ادامه انرژی دیگر بخش ها نیز تامین می گردد.

مشکل زمانی به وجود می آید که جریان ورودی به آی سی تغذیه بیش از حد مجاز باشد. در چنین شرایطی مدار محافظ جریان وارد عمل می شود و گوشی را یکباره خاموش می کند.

نشانه های خرابی آی سی شارژ ساموسنگ و آیفون

یکی از شایع ترین نشانه های خراب بودن این قطعه خاموش شدن گوشی همراه است. وقتی آی سی شارژ گوشی سامسونگ آسیب ببیند شارژ مجدد گوشی انجام نمی شود و گوشی خاموش می شود. همانطور که انتظار می رود خراب شدن آی سی شارژ تاثیر به سزایی در عمر باتری و حتی خراب شدن کامل آن نیز دارد. اما این تنها نشانه آسیب دیدگی آی سی شارژ نیست.

احتمالا در گوشی های قدیمی تان دچار مشکل آنتن دهی شده اید، اگر نمی دانستید یکی از دلایل بروز مشکلات آنتن دهی خرابی آی سی شارژ گوشی است. اگر در حالت عادی که شبکه مخابراتی دارای وضعیت مطلوبی است آنتن دهی نا مناسبی را تجربه می کنید جای شکی برای خراب شدن ای سی شارژ باقی بگذارید. البته به این نکته توجه کنید که نوع مورد استفاده نیز در آنتن دهی اثرگذار است. برای مثال می توانیم بامپر یا قاب های فلزی را مثال بزنیم.

با توجه به اهمیت بالا و نقش مهمی که آی سی شارژ دارد، در صورت آسیب دیدگی و یا ایجاد مشکل در آن به زودی قطعات بیشتری دچار خرابی می شوند. لذا در صورت مشاهده اولین نشانه های مشکوک از آسیب دیدگی آی سی شارژ توصیه می کنیم سریعا به رفع مشکل بپردازید تا از پرداخت هزینه های بیشتر جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، خالی از لطف نیست اگر نگاهی به مقاله داشته باشید. به طور مثال خرابی  خود میتواند باعث بروز آسیب به گوشی شما شود.

نحوه تعمیر ای سی شارژ گوشی آیفون

پیش از هر چیز باید بدانید که تعمیر گوشی نیاز به مهارت و تخصص بسیار بالایی دارد، خصوصا گوشی های نسل جدید و امروزی که در بازار وجود دارند.هر چه گشوی شما پیشرفته تر باشد، دارای حساسیت بالاتری نیز هست و برای تعمیر آن باید از ابزار های مناسب استفاده کنید و تخصص لازم را داشته باشید.

آی سی شارژ قطعه ای بسیار حیاتی در گوشی هوشمند شماست و اگر در فرایند تعمیر آن اشتباهی رخ دهد ممکن است گوشی شما برای همیشه از کار افتاده و دیگر روشن نشود. به همین دلیل در صورت وجود تردید در خرابی آی سی شارژ بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از خرابی آی سی تغذیه اطمینال حاصل کنید.
  • از باز کردن گوشی بدون آگاهی و ابزارهای لازم خودداری کنید.
  • از دستکاری قطعات مختلف برای تعمیر آی سی تغذیه ی موبایل خودداری کنید.
  • آی سی تغذیه را به هیچ وجه جا به جا یا دستکاری نکنید.
  • قطعه اصل و اورجینال را از نمایندگی های معتبر تعمیرات موبایل فراهم کنید.

با توجه به این توضیحات مسلما به درک صحیحی از اهمیت و نقش آی سی شارژ رسیده اید. به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت تشخیص مشکل آی سی شارژ گوشی، تعمیر آن را به متخصصین واقعی بسپارید.

آی سی شارژ گوشی چیست؟

ای سی شارژ ، یک قطعه در مدار موبایل است که در تامین ولتاژ و جریان الکتریکی مورد نیاز برای عملکرد گوشی نقش موثری دارد.

چطور بفهمیم ای سی شارژ گوشی خراب شده است؟

خاموش شدن بی دلیل گوشی یکی از نشانه های خرابی ای سی شارژ موبایل است. البته علائم دیگری وجود دارد که خبر از خراب شدن ای سی شارژ گوشی می دهد. در این مقاله به بررسی نشانه های خرابی ای سی شارژ گوشی پرداختیم.

آیا میتوان آی سی شارژ گوشی را تعمیر کرد؟

امکان تعمیر ای سی شارژ وجود دارد اما با توجه به حساسیت این قطعیکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی که در مدار و برد گوشی‌های همراه وجود دارد، است. وظیفه اصلی این قطعه، همان‌طور که از نام آن مشخص بوده، تأمین انرژی و شارژ لازم برای فعالیت گوشی است. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که آی سی شارژ در اثر آن آسیب دیده و دچار اختلال در عملکرد می‌شود. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با مشکل شارژ گوشی خود مواجه شده باشید. کند شارژ شدن، قطع و وصل شدن شارژ و یا عدم شارژ شدن گوشی ازجمله مشکلات رایج در اثر خرابی آی سی شارژ به شمار می‌روند. از آن‌جایی که عدم شارژ شدن گوشی مساوی است با عدم کارکرد آن، این مشکل می‌تواند بسیار دردسرساز باشد؛ بنابراین در این راهنما قصد داریم در رابطه با علائم خرابی این قطعه با شما صحبت کنیم.

آی سی شارژ گوشی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، آی سی شارژ یکی از اصلی‌ترین قطعاتی بوده که در مدارهای تلفن‌های همراه تعبیه شده است. این قطعه در تأمین ولتاژ و جریان الکتریکی موردنیاز برای فعالیت گوشی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. آی سی شارژ گوشی موظف است بخش‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند را مدیریت کند. ازجمله مهم‌ترین این بخش‌ها می‌توان به مدیریت درایور نور پشت صفحه گوشی اشاره کرد. علاوه بر این، یا شارژ گوشی نقش موثری در بخش‌های دیگر تلفن‌های هوشمند نظیر دکمه پاور، کنترل کلیدهای ولوم، دکمه سایلنت در برخی از مدل‌های تلفن همراه، کنترل دمای CPU، هدایت و مدیریت NTC، دوربین و باتری نیز دارد.

بنابراین می‌توان گفت که آی سی شارژ در ارتباط مستقیم با اکثر بخش‌های گوشی‌های همراه است؛ در نتیجه خرابی آن می‌تواند بر قسمت عمده‌ای از تلفن همراه تأثیرگذار باشد. دانستن علائم خرابی آی سی شارژ این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد که زودتر اقدام به تعمیر این قطعه مهم کرده و از خرابی کامل گوشی خود جلوگیری به عمل آورند. به ویژه اگر تلفن همراه شما آیفون باشد! همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های آیفون در بازار در مقایسه با مدل‌های دیگر از قیمت گران‌تری برخوردار هستند؛ از این رو بی‌توجهی به علائم خرابی آی سی شارژ در آیفون می‌تواند سبب خسارات مالی زیادی برای کاربران شود.

ساختار و کارکرد آی سی شارژ

آی سی شارژ موبایل به باتری متصل است و با دریافت ولتاژ باتری و بر مبنای طراحی خاص خود شارژ را از شارژر دریافت کرده و انرژی لازم را به باتری تلفن همراه می‌رساند. بدین صورت که شارژ ابتدا به قسمت سوکت شارژر می‌رسد و در ادامه آی سی شارژ این جریان الکتریکی را به باتری منتقل می‌کند.

از آنجایی که قطعه فوق در معرض مستقیم جریان الکتریسیته قرار می‌گیرد اختلال در جریان یا دستگاه شارژر، بر عملکرد این آی سی تأثیر گذاشته و ممکن است خرابی آن را به همراه آورد. هرگونه خرابی در قطعه فوق عدم شارژ گیری مناسب تلفن همراه یا دیگر مشکلات را منجر می‌شود.

نشانه‌های مختلفی می‌توانند علت خرابی آی سی شارژ در تلفن‌های هوشمند باشند. شناسایی و آشنایی با علائم خرابی آی سی شارژ می‌تواند به کاربر در تشخیص مشکلات مربوط به این قطعه کمک شایانی کند. همین موضوع سبب می‌شود که پیش از این که گوشی شما با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شود، اقدام به تعمیر آی سی آن کنید. در ادامه با این علائم آشنا خواهیم شد:

خاموش شدن ناگهانی گوشی

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آسیب دیدن این قطعه، خاموش شدن ناگهانی تلفن همراه است. البته خاموشی ناگهانی گوشی می‌تواند در اثر خرابی قطعات دیگری نیز رخ دهد، اما با این حال یکی از علائم خرابی آی سی شارژ محسوب می‌شود. هنگامی که فرآیند تأمین ولتاژ دچار مشکل شده باشد و به درستی انجام نشود، احتمال خرابی آی سی شارژ گوشی وجود دارد.

عدم آنتن‌دهی گوشی

از دیگر نشانه‌های آسیب‌دیدگی آی سی شارژ، ایجاد مشکل در آنتن‌دهی گوشی است. هنگامی که این مشکل در تلفن هوشمند شما ایجاد می‌شود، شبکه در حالت نرمال قرار داشته اما آنتن‌دهی گوشی با اختلال مواجه است. از آن‌جایی که این بخش به باتری تلفن همراه متصل است، خرابی آن می‌تواند بر باتری تأثیرگذار باشد. البته لازم به ذکر است که نوع قاب گوشی نیز می‌تواند در آنتن‌دهی تلفن همراه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال بامپر یا قاب‌های فلزی از جمله قاب‌هایی بوده که در این امر اختلال ایجاد می‌کنند.

علت خرابی آی سی شارژ

اکنون که با علائم خرابی آی سی شارژ آشنا شدیم، ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گیرد که دلایل خراب شدن این قطعه چیست؟ در ادامه با علت‌های اصلی که سبب آسیب‌دیدگی آی سی شارژ تلفن‌های هوشمند می‌شوند آشنا خواهیم شد:

  • استفاده از شارژهای تقلبی یا فیک
  • شارژ شدن بیش از اندازه گوشی
  • استفاده از شارژهای غیراستاندارد نظیر شارژر فندکی ماشین و یا پاوربانک‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد
  • نوسانات ولتاژ برق
  • خرابی کابل شارژر
  • نوسان آمپر دستگاه
  • کار کردن با گوشی در هنگام شارژ شدن
  • وارد شدن ضربه یا فشار
  • آب‌خوردگی

علائم خرابی ای سی شارژ ایفون

در مدل‌های آیفون 5 و 5s، آی سی شارژ داخل آی سی تغذیه قرار داشته و به صورت جداگانه روی برد قرار ندارد، اما در مدل‌های بالاتر آیفون، آی سی به طور مستقل روی برد قرار می‌گیرد و مستقیماً شارژ دستگاه را تأمین می‌کند. این آی سی در گوشی‌های آیفون از ۳-۴ پین تشکیل می‌شود که مستقیماً به باتری وصل هستند. ولتاژ از قطب مثبت باتری به مدار محافظتی جریان آی سی وارد شده و از آنجا، انرژی سایر قسمت‌های گوشی را تأمین می‌کند. وظایف اصلی آن عبارتند از تأمین شارژ باتری آیفون، کنترل کلیدهای ولوم، کنترل میزان دمای CPU، هدایت و کنترل NTC و کنترل عملکرد دوربین؛ اما علائم خرابی آی سی شارژ آیفون و دلایل آن چیست؟

زمانی که آی سی شارژ آیفون خراب می‌شود، با توجه به اینکه مهم‌ترین وظیفه آی سی تأمین شارژ دستگاه است، طبیعتاً روند شارژ با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو، می‌توان در رابطه با نشانه های خرابی آی سی شارژ گوشی آیفون به این امر اشاره کرد که گوشی به دلیل شارژ نشدن، ناگهان خاموش می‌شود. از دیگر علائم آن می‌توان به دیر شارژ شدن باتری یا تخلیه زود هنگام آن اشاره کرد. در برخی موارد، خرابی آی سی شارژ آیفون باعث می‌شود آنتن‌دهی گوشی نیز به مشکل بر بخورد یا گوشی در حالت استندبای بیشتر از ۱۰ درصد شارژ مصرف کند.

خرابی آی سی شارژ آیفون می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ از جمله استفاده از کابل و آداپتورهای تقلبی، شارژ گوشی با استفاده از شارژر فندکی ماشین، استفاده از پاور بانک بی‌کیفیت، کار کردن با گوشی هنگام شارژ شدن، خراب بودن کابل شارژ یا آداپتور، نوسانات جریان برق، آب‌خوردگی یا ضربه دیدن گوشی.

علائم خرابی ای سی شارژ سامسونگ

اما علائم خرابی آی سی شارژ در گوشی‌های سامسونگ چیست؟‌ خرابی آی سی شارژ در تمامی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد، اما این امر در بین گوشی‌های سامسونگ نسبتاً شایع‌تر بوده و کاربران این برند بیشترین شکایت را از شارژ نشدن یا خاموش شدن ناگهانی گوشی خود دارند؛ اما چگونه می‌توان علائم خرابی آی سی شارژ گوشی سامسونگ را تشخیص داد؟

شارژ نشدن گوشی، مهم‌ترین نشانه خرابی آی سی شارژ است. برای مثال شاید گوشی شما به طور کلی شارژ نشود یا روند شارژ شدن آن در مقایسه با گذشته بسیار کُند شده باشد. همچنین اگر می‌توانید گوشی خود را با برخی از شارژرهای متفرقه شارژ کنید اما با شارژر اصلی نمی‌توانید این کار را انجام دهید، احتمال خرابی آی سی شارژ وجود دارد. البته این موارد جزو علائم خرابی باتری نیز به شمار می‌روند؛ به همین دلیل مهم است که گوشی را برای تشخیص حرفه‌ای نزد یک تعمیرکار ببرید.

تعمیر آی سی شارژ گوشی

بسیاری از کاربران زمانی که با مشکل خرابی آی سی شارژ تلفن همراه مواجه می‌شوند، به طور کل از تعمیر آن منصرف شده و به دنبال خرید گوشی جدید می‌روند! لازم به ذکر است که امکان تعمیر این قطعه وجود دارد اما در صورتی که توسط تعمیرکاران متخصص سخت‌افزار موبایل انجام گیرد. توجه فرمایید که تعمیرکاران مبتدی عموماً از پس تعمیر این قطعه برنمی‌آیند؛ چرا که تعمیر آی سی شارژ یک قطعه بسیار ریز با تعداد بالای اتصالات حساس و نازک است و برای تعمیر و حتی جداسازی اولیه نیاز به دقت بالا در ترمیم پایه‌ها و برداشتن داشته و تنها افراد باتجربه می‌توانند این عمل را به نحو احسن انجام دهند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی که در فرآیند شارژ شدن دستگاه‌های هوشمند موبایل و تبلت دخیل بوده، آی سی شارژ است. این قطعه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار بوده و بیشتر از سایر قطعات گوشی در معرض خرابی و آسیب‌دیدگی قرار دارد؛ در نتیجه در صورت خرابی آی سی شارژ لازم است که تعمیر آن به دست افراد متخصص سپرده شده و با دقت و مهارت بالا انجام شود. مهم‌ترین علائم خرابی آی سی شارژ عبارتند از شارژ نشدن گوشی یا تخلیه سریع باتری آن. در صورتی که چنین علائمی را مشاهده کردید، بهتر است ابتدا گوشی را نزد یک تعمیرکار ببرید تا مشکل را تشخیص داده و با توجه به آن، اقدامات لازم (تعمیر یا تعویض) را انجام دهد. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این قطعه می‌توان به خاموش شدن ناگهانی تلفن همراه و عدم آنتن‌دهی درست آن اشاره کرد.

سوالات متداول

1- تفاوت آی سی شارژ و تغذیه چیست؟

روی برد گوشی قطعات ریز زیادی وجود دارد. آی سی تغذیه و شارژ نیز جزو این قطعات مهم بوده که روی برد قرار گرفته‌اند. آی سی تغذیه وظیفه تأمین و توزیع جریان و انرژی در بین سایر قطعات و آی‌ سی‌ها را بر عهده داشته در حالی که آی سی شارژ موظف به شارژ باتری و تأمین ولتاژ مورد نیاز در گوشی است.

2- هنگام برطرف کردن خرابی آی سی شارژ به چه نکاتی باید توجه شود؟

در مرحله اول علائم خرابی این قطعه به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و از خرابی آن اطمینان حاصل می‌شود. سپس با استفاده از ابزار موردنیاز و استاندارد تعمیرکار اقدام به باز کردن گوشی خواهد کرد. دو نکته اصلی در این بحث وجود دارد: یک این که آی سی نباید جابه‌جا شود و دو این که به منظور تعمیر حتماً می‌بایست از قطعات اورجینال استفاده شود.

3- بیشترین تأثیر منفی خرابی آی سی شارژ در چیست؟

خرابی این قطعه سبب کاهش عمر باتری شده و گاهی اوقات می‌تواند باعث خرابی کامل باتری تلفن همراه شود.

4- چگونه می‌توان تشخیص داد که مشکل از آی سی شارژ است یا کابل شارژ خراب؟

از کابل‌ها و آداپتورهای شارژ مختلفی که می‌دانید مشکلی ندارند استفاده کنید. اگر مشکل ادامه داشت، به احتمال زیاد مربوط به آی سی شارژ است.

5- آیا می‌توانم آی سی شارژ را خودم تعویض کنم؟

امکان تعویض آی سی شارژ توسط خودتان وجود دارد، اما این فرآیند پیچیده و ظریفی است که به ابزارها و مهارت‌های تخصصی نیاز دارد. اگر فرآیند تعویض یا تعمیر به درستی انجام نشود، می‌تواند بیشتر به گوشی آسیب برساند.

6- چگونه می‌توانم از خرابی IC شارژ جلوگیری کنم؟

برای به حداقل رساندن خطر خرابی IC شارژ، از شارژرها و کابل‌های باکیفیت و اورجینال استفاده کنید، از شارژ بیش از حد گوشی خودداری کرده و گوشی را از نوسانات برق و نوسانات ولتاژ دور نگه دارید.

ه نکات ریزی وجود دارد که برای تعمیر ای سی شارژ باید به آن ها دقت کنید.

مادربرد متصل می شوند و وظیفه آنان محافظت و کنترل کننده قطعات اصلی است.

 

دکمه بازگشت به بالا