کسب و کار برتر

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟

فولاد 316 درجه استاندارد برای فولادهای مولیبدن است. این فولاد در کنار فولاد 304 یکی از مهم ترین انواع فولاد زنگ نزن آستنیتی است. برخلاف تصور بسیاری، این دو فولاد تفاوت های مشخصی با یکدیگر دارند. تفاوت آنها برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری دارد تا در حین تولید دچار اشتباه نشوند. در این مقاله به معرفی فولاد 316 و فولاد 304 می پردازیم و سپس به تفاوت آنها می پردازیم. با مهفا همراه باشید.

ورق استیل 316 چیست؟

فولاد 316 یک فولاد آلیاژی و محبوب در بین فولادهای زنگ نزن است که دمای ذوب آن بین 1371 تا 1399 درجه است. این فولاد نیز نوعی فولاد زنگ نزن آستنیتی است و دارای خواص عالی از جمله استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالا می باشد. فولاد 316 دارای درصد بالایی از کروم و نیکل در ساختار خود است. این نوع فولاد دارای استحکام کششی در حدود 579 مگا پاسکال و حداکثر دما برای استفاده از آن حدود 800 درجه سانتیگراد می باشد.

آستنیت به این معنی است که از سخت شدن فلز هنگام قرار گرفتن در معرض گرما جلوگیری می کند و از نظر قانونی آن را غیر مغناطیسی می کند. تمام این فرآیندها به دلیل ساختار بلوری بزرگ آن به نام آستنیت اتفاق می‌افتد. آستنیت با افزودن عناصر آستنیتی به مواد اضافه می شود و این ساختار را به آلیاژ یعنی نیکل، منگنز و نیتروژن تشکیل می دهد.

فولاد 316 در ترکیبات خود دارای مولیبدن است که باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی اسیدی، قلیایی و کلر می شود. این ویژگی ها باعث شده استیل 316 محبوبیت زیادی داشته باشد و جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان حفظ کند. در زیر به بررسی و بررسی ویژگی ها و کاربردهای فولاد 316 می پردازیم.

316 مشخصات و موارد استفاده

از نظر شباهت ها فولاد 316 و استیل 304 بسیار به هم نزدیک هستند و شباهت های زیادی دارند. خواص و خواص فیزیکی و مکانیکی فولاد 316 مشابه فولاد 304 است. به همین دلیل، تشخیص این دو سبک با چشم تقریبا غیرممکن است. تفاوت اصلی فولاد 316 با فولاد 304 در نسبت مواد استفاده شده و برخی از ترکیبات شیمیایی فولاد 316 است که به شرح زیر است:

16٪ کروم

10 درصد نیکل

2 درصد مولیبدن

با افزایش درصد نیکل و افزودن مولیبدن، فولاد 316 گرانتر از فولاد 304 در هر اونس از این فولاد است. اما جایی که فولاد 316 برتری خود را نشان می دهد زمانی است که بحث در مورد مقاومت به خوردگی این دو فلز مطرح می شود. به خصوص زمانی که این خوردگی در برابر کلرید و محلول های کلردار باشد. بنابراین، هنگام بررسی موضوع قرار گرفتن فلز در معرض نمک یا سایر مواد خورنده قوی، فولاد 316 توصیه می شود زیرا عملکرد بهتری را نشان می دهد. برخی از کاربردهای رایج فولاد 316 در زمینه های زیر است:

سبد استیل ضد زنگ

قطعات مورد استفاده در تجهیزات دریایی

محوطه و نرده برقی

ابزار پزشکی و جراحی

تجهیزات دارویی

تجهیزات شیمیایی

فولاد 316 یک انتخاب عالی برای کاربردهایی است که نیاز به توجه ویژه به اسیدها و سایر مواد خورنده دارند. زیرا حاوی مقدار کمی مولیبدن است و از زنگ زدن فولاد جلوگیری خواهد کرد.

معرفی استیل 304

پس از بررسی های لازم از فولاد 316 نوبت به بررسی استیل 304 می رسد.یکی دیگر از محبوب ترین انواع فولاد ضد زنگ که دارای عملکرد مناسب و کاربرد همه جانبه می باشد فولاد 304 می باشد.این فولاد از نظر استحکام کششی، استحکام، عملکرد بسیار بالایی دارد. دوام، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون. نقطه ذوب این نوع فولاد بین 1399 تا 1454 درجه خواهد بود. هر چه فولاد 304 زودتر به نقطه ذوب خود برسد، استحکام کششی بیشتری را از دست می دهد. این نوع فولاد ضد زنگ به دلیل استحکام کششی بالا یعنی حدود 621 مگا پاسکال بسیار خاص و منحصر به فرد است. حداکثر دما هنگام استفاده از فولاد 304 تقریباً 870 درجه سانتیگراد است. فولاد 304 نیز به دلیل وجود نیکل در ساختار آن نوعی فولاد و آلیاژ آستنیتی محسوب می شود.

پارامترهای استفاده شده در فولاد 304 با فولاد 316 متفاوت است و در نتیجه عملکرد این دو فولاد متفاوت است. در نتیجه انتخاب سبک مورد نظر که نیازهای کاربر را برآورده می کند بسیار دشوار است.

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟
تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟

ویژگی ها و کاربردهای استیل 304

همانطور که گفته شد فولاد 304 یکی از رایج ترین انواع فولادی است که در صنعت یافت می شود. این نوع فولاد به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کروم در ترکیب آن، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. مواد شیمیایی مورد استفاده در فولاد 304 عبارتند از:

18 درصد کروم

8 درصد نیکل

گاهی اوقات مقدار کمی کربن و منگنز نیز به ترکیب این نوع فولادها اضافه می شود. این عناصر مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون را افزایش داده و ضدعفونی و تمیز کردن فولاد را آسان می کنند.

برخی از کاربردهای رایج فولاد 304 عبارتند از:

برش و ویرایش خودکار

قالپاق

تجهیزات ذخیره سازی

حصار الکتریکی

تجهیزات و لوازم آشپزخانه

یکی از معایب فولاد 304 حساس بودن آن به خوردگی به ویژه خوردگی موضعی ناشی از قرار گرفتن در معرض محلول های کلر بالا و محیط های شور است. غلظت کلرید تا 25 ppm نیز می تواند باعث خوردگی شود. همین ضعف باعث شده است که افراد زیادی به جای این فولاد از استیل 316 استفاده کنند. زیرا مقاومت در برابر خوردگی یکی از مهم ترین عوامل در خصوص فاز مقاومتی فلزات است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد.

تفاوت استیل 316 با استیل 304

تفاوت اصلی فولاد 316 با فولاد 304 این است که فولاد 316 حاوی مقدار بیشتری نیکل و مقداری مولیبدن در ترکیب آن است. خواص مکانیکی کلی این دو فلز بسیار شبیه به هم بوده و همانطور که گفته شد این امر تشخیص این دو فولاد را دشوار می کند.

وجود مقادیر بالاتر نیکل و مولیبدن در ترکیب فولاد 316 به این فلز مقاومت شیمیایی بیشتری نسبت به 40 فولاد ضد زنگ دیگر داده است که یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خاص فولاد 316 است. مقاومت آن در برابر اسیدها و کلریدها از جمله مانند از آنجا که فولاد 316 توسط نمک ساخته شده است، یک انتخاب ایده آل برای استفاده در تجهیزات دریایی و مواد شیمیایی است.

تفاوت دیگر فولاد 316 و 304 در قیمت تمام شده است. افزودن نیکل و مولیبدن به ازای هر اونس 316 گرانتر از فولاد 304 می شود.

3 مزیت مهم استفاده از استیل 316

همانطور که گفته شد مهمترین مزیت استفاده از فولاد 316 خاصیت ضد خوردگی آن است. این فلز به دلیل افزودن مولیبدن مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نشان می دهد. البته اگر در مکانی نیستید که خوردگی عامل اصلی خرابی باشد، می توانید از فولاد 304 برای جلوگیری از افزایش هزینه استفاده کنید. فولاد 316 ممکن است مقاومت بهتری در برابر محلول های خورنده نشان دهد و در جاهایی که در مورد خورنده بحث می شود مانند چربی زدایی با بخار یا سایر روش های تمیز کردن استفاده شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از فولاد 316 استفاده از آن در تجهیزات دریایی است. نمک و آب دریا می توانند به طرق دیگر به فولاد آسیب برسانند. نمک ها و کلریدهای موجود در آب دریا، علاوه بر سختی محیط دریایی و استفاده دریایی، می توانند حتی به سخت ترین فلزات آسیب بزنند. نمک لایه اکسید محافظ فولاد 304 را از بین می برد و چیزی از خود باقی نمی گذارد. بنابراین، این کیس می تواند از فولاد 316 ساخته شود که انتخاب ارجح برای این نوع کاربرد است.

آخرین مزیتی که در استفاده از فولاد 316 می توان به آن اشاره کرد استحکام نوع فولادی آن است. فولاد 316 استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به فولاد 304 دارد به همین دلیل از این نوع فولاد در سبدهای سیمی استفاده می شود. با استفاده از استیل 316 می توانید سبدی بسازید که بادوام باشد و در بسیاری از مواقع به راحتی آسیب نبیند. برای مثال می توان به خرید از فروشگاه های زنجیره ای اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا