خبرهای کلیکسب و کار برتر

سرمایه گذاری در بازار فلزات؛ سود یا زیان؟

سرمایه گذاری در بازار آهن، سود یا زیان مالی سرمایه گذاری در بازار آهن یکی از بهترین راه ها برای حفظ ثروت در کشور است. چند سالی است که تورم در ایران بیداد می کند. در این شرایط همه سعی می کنند با سرمایه گذاری پول خود در دلار، طلا، مسکن، زمین و … ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. آن را تغییر دهید در این میان برخی افراد باهوش نیز بازار پروفیل فولادی را انتخاب می کنند.

شکی نیست که بازار آهن بازدهی بالایی دارد و باعث افزایش سرمایه و حفظ دارایی می شود. با این وجود سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی در این بازار سرمایه گذاری کند بدون اینکه بداند و بداند چه کاری باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد، نه تنها سودی ندارد. اما به راحتی خاصیت اصلی خود را نیز از دست می دهد.

اگر به فکر سرمایه گذاری در اتو هستید، بدون شک ایده خوبی دارید. با این حال، توصیه می کنیم که وقت خود را صرف کنید. تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره. باید در نظر گرفته شود تا در آب نیفتید. ما هر آنچه را که قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. قبل از اینکه به عملکرد این بازار در سال 1401 نگاه کنیم، با نگاهی اجمالی بهتر شروع می کنیم.

1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در شهر آهن

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال، افزایش تورم به حدی رسیده است که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را شگفت زده خواهد کرد. قیمت ارز در سال جاری افزایش چشمگیری داشته و همه بازارهای مالی متشنج بوده است زیرا این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی تاثیر می گذارد. از جمله این بازارها بازار آهن بود. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها در معرض نرخ ارز و دلار قرار دارد. به محض اینکه دلار رفتار نزولی یا صعودی از خود نشان دهد، قیمت تمام قطعات فولادی نیز تغییر خواهد کرد.

بنابراین در سه ماهه دوم سال 1401 که نرخ رشد دلار و در نتیجه فلز بسیار بالاست، یکی از بهترین فرصت های مالی در بازار فلز به مخالفان این حوزه داده شد. اکثر افرادی که در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند، سودهای کلانی به دست آوردند.

مقایسه بازده سرمایه گذاری آهن با سایر بازارهای مالی

همانطور که گفتیم در سال 1401 تمامی بازارهای مالی رکوردهای تاریخی را ثبت کردند، قیمت آهن در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافت. به عنوان مثال در اسفند 1401 قیمت تیرآهن فولادی نسبت به اسفند 1400 حدود 15200 تومان افزایش یافت. افزایش باورنکردنی با 93 درصد به همین ترتیب، سایر دسته‌ها مانند لاستیک افزایش غیرمنتظره‌ای داشتند.

با این حال، بازارهای مالی دیگر مانند: طلا، آپارتمان و خودرو مطمئناً عقب نمانده اند. سکه و طلا بیشترین بازدهی را داشتند. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 تقریباً 142 درصد سود داشت. پس از آن، هر گرم طلا در سال گذشته با افزایش 113 درصدی در رتبه دوم پر سودترین بازارهای مالی قرار گرفت. دلار که عامل اصلی این افزایش قیمت بود، از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد رشد داشت. سپس از نظر سودآوری، بورس 42 درصد و املاک 37 درصد در سایر رده های بازارهای مالی رشد کردند.

سرمایه گذاری در بازار فلزات سودآور است؟

همانطور که آمار سال 1401 نشان می دهد سرمایه گذاری در بازار آهن نسبت به بازار بزرگ مالی بازدهی بسیار خوبی دارد. ناگفته نماند که این مشکل در سال های گذشته نیز تکرار شده و کارآمدی این بازار بر همگان ثابت شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سود بازار میلگرد به 23.5 درصد رسید. اگر این بازده را با سود سایر بازارها مانند سکه و دلار در سال 1400 مقایسه کنیم، این مشکل برای شما آشکارتر می شود. زیرا در آن سال ارز تنها 0.4 درصد و دلار 8 درصد افزایش یافت.

بنابراین از آنجایی که توصیه می شود تمام دارایی های خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، می توانید در این بازار به همراه دلار، طلا و … نیز حساب باز کنید. علاوه بر این، فلزات کالاهای مصرفی هستند و در هر صورت مشتریان خود را دارند. این نقش ها به صنعت ساخت و ساز محدود نمی شود. آنها همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شوند. در واقع قبل از ورود به این بازار باید نکات مهمی را که قصد داریم در مورد آنها صحبت کنیم را به خاطر بسپارید.

هنگام سرمایه گذاری در اتو به مهم ترین نکات توجه کنید

قیمت قطعات فلزی با توجه به وزن آنها محاسبه می شود. به همین دلیل، حتی خرید یک تن کوچک نیز به بودجه زیادی نیاز دارد. بنابراین ورود به این بازار با سرمایه اندک چندان منطقی و عملی به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک های بیشتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. بنابراین، باید همه جوانب را در نظر بگیرید و قبل از اقدام، مطمئن ترین اقدامات را انجام دهید. در مرحله بعد، مهم ترین عواملی که باید در نظر بگیرید را مرور می کنیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید قیمت های این بازار نیز مانند بازار طلا و دلار به صورت روزانه منتشر می شود. علاوه بر این، قیمت ها به ارزش دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و … بستگی دارد. بنابراین دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. بسیاری از افراد بی تجربه نگران قابل پیش بینی بودن هزینه اطمینان هستند. یا اینکه می توان قیمت تمام شده سایر قطعات فولادی را تخمین زد؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به شرایط سخت و بد سال های اخیر اقتصاد کشور که تحت فشار شدید تحریم ها قرار دارد. با این حال، اگر می خواهید بهترین فرصت سرمایه گذاری را در بازار فلز پیدا کنید، باید بتوانید تا حدودی وضعیت بازار را ارزیابی کنید. برای این کار باید مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این قطعات را بشناسید.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل فولادی را بشناسید

هنگام تعیین دوز روزانه برای مقاطع فولادی چندین فاکتور در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری دارند و برخی دیگر می توانند به طور غیر مستقیم روند قیمت گذاری را تغییر دهند. البته برای سرمایه گذاری روی آهن باید تمامی این عوامل را زیر نظر داشت که مهمترین آنها به شرح زیر است:

مبادله: ارزش دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. نوسانات کوچک این بازار را بسیار نوسان می کند. زیرا هر دو بازارهای مالی مهمی هستند. از سوی دیگر این مناطق به عنوان یکی از منابع اصلی کالاهای خارجی و صادرات به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به نوسانات قیمت حساس تر می کند.

قیمت طلا: اجزای فلزی مانند طلا، فلزات گرانبها محسوب می شوند. به همین دلیل طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی سکه و طلا با نرخ ارز در این مواقع ارتباط مستقیم دارد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن، باید بازارهای جهانی را نیز رصد کنید. بیشتر شاخص های جهانی فولاد بر اساس قیمت های صادراتی تامین کنندگان عمده ای مانند چین تعیین می شود. بنابراین تحولات سیاسی، اقتصادی و یا حتی کوچک در این کشورها ارزش های جهانی را به شدت تغییر خواهد داد. از سوی دیگر حجم عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان پروفیل فولادی می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیر بگذارد. اما این رابطه متقابل است. این بدان معناست که نرخ ارز داخلی تحت تاثیر نرخ ارز جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز از طریق واردات این مناطق تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

توسعه سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان ممکن است به طور غیرمستقیم بر قیمت فولاد در بازار تأثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا یک کشور تامین کننده درگیر این مسائل باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد بود. بنابراین برای فعالیت و سرمایه گذاری در بازار فولاد باید اخبار داخلی و خارجی را بدانید. به خصوص اگر کوچکترین نشانه ای مبنی بر تفاوت ایران با سایر کشورها مشاهده کردید، حتما بیشتر توجه کنید.

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت هر محصول را تغییر دهد، سطح عرضه و تقاضا است. قیمت قطعات فولادی نیز تحت تاثیر این عامل است. البته در مقایسه با بازار طلا و دلار، فعالیت در این بازار نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم. با این حال، برای شناسایی بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن، باید هم عرضه و هم تقاضا را پیش بینی کنید.

به عنوان مثال باید بدانید که در فصل زمستان معمولا شاهد یک رکورد مشترک از بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول سال با ریسک کمتری به نظر می رسد. در واقع ذکر نشده است که شرایط اقتصادی کشور گاهی این قانون را زیر پا می گذارد. مانند نیمه دوم سال 1401.

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری در آهن هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت امکان پذیر است. هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه هر دو روش را به اختصار بررسی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری در بازار آهن در بلندمدت

تجربه نشان می دهد که قیمت آهن در ایران به طور کلی در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین، سرمایه گذاری در بلندمدت قطعا نتیجه خواهد داد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ریسک در این نوع سرمایه گذاری کمتر است. با این حال، قطعا برای دریافت بازی مورد نظرتان باید مدت زیادی صبر کنید. برعکس برای اینکه ملک شما در این مدت ارزش خود را از دست ندهد باید سرمایه اولیه بالایی برای آن تعیین کنید. علاوه بر این، باید هزینه نگهداری قطعات یدکی را در این مدت در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که به طور کلی، این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند طلا، دلار، املاک و مستغلات، پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت زیادی ندارد. به ویژه مقاطع فولادی بسیار حساس هستند. باید بدانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند در مدت زمان بسیار کوتاهی زنگ زده و کیفیت خود را از دست می دهند. بدون شک این کاهش کیفیت در زمان فروش نیز بر قیمت ها تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در آهن آلات، توجه به این نکته ضروری است که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به درستی پیش بینی کنید، می توانید با خرید و فروش واحدها در مدت زمان کوتاهی سودهای کلانی به دست آورید. برای شروع نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاهی به سود مورد نظر خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه مدت، ممکن است قیمت ها در حالی که بالا می روند، کاهش پیدا کنند. بنابراین باید ریسک بزرگ آن را بپذیرید. بهتر است این نوع پول را بدون تجربه یا دانش کافی در مورد بازار مالی، اقتصاد و حتی سیاست امتحان نکنید.

بهترین گزینه را انتخاب کن

تنوع قطعات فلزی بسیار زیاد است، از ورق و میله گرفته تا پروفیل، لوله و غیره. معمولاً سرمایه‌گذاری در هر حوزه نتیجه می‌دهد. با این حال، بهتر است بر روی مناطق تولیدی تمرکز کنید. در زیر، سودآورترین فرصت های سرمایه گذاری را برجسته می کنیم:

میلگرد بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار سخت افزار

حتما می دانید که این مکان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. ردپای این مقاطع را در بسیاری از پروژه های عمرانی و شهری می توان یافت. علاوه بر این، این بخش در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت ابزارآلات مختلف، ماشین آلات صنعتی و … نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل بهره وری این بخش مصرف و تقاضای بالای آن است. علاوه بر این، صادرات در این سطح تقریباً همیشه بازار موفقی است.

از طرفی قیمت این بخش تا حدودی توسط دولت عرضه کننده این بخش در بورس کنترل می شود. در نتیجه سرمایه گذاری در آن ریسک کمتری خواهد داشت. البته فراموش نکنید که قبل از سرمایه گذاری، قیمت زره ها را از طریق یک منبع مرجع معتبر به مدت چندین ماه رصد کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت های سرمایه گذاری را در بازار آهن پیدا کنید.

گیرگیر; زمان خوبی دیگر برای سرمایه گذاری

این واحد یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی بوده و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود. این قطعه آهنی انواع و اندازه های مختلفی دارد. ما توصیه می کنیم که متداول ترین اندازه ها و سبک ها را انتخاب کنید. در ایران تیرآهن های نوع IPE با سایز 12-20 در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارند. برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله مطمئن ترین روش برای پیش بینی قیمت تیرآهن فولادی و جزئیات می باشد.!!

بهترین استراتژی های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار فلز انتخاب کنید

سخت افزار در مراکز مختلف فروخته می شود. از کارخانه ها تا شرکت های تجاری. این در حالی است که کارخانه ها این قطعات را با قیمت پایین به فروش می رسانند. با این وجود، آنها کمتر از 22 تن از محصولات خود را به فروش می رسانند. از طرفی خرید مستقیم از آنها به دلیل شرایط خاصی که تعریف می کنند; نامزدهای زیادی وجود دارد و غیره، مشکلات زیادی وجود دارد.

پس بهتر است سراغ شرکت ها یا شرکت ها بروید. توصیه می کنیم برای سرمایه گذاری از نمایندگی ها خرید کنید. زیرا این مراکز معمولاً مستقیماً با کارخانه ها سروکار دارند و قطعات را مستقیماً از تولیدکنندگان ارسال می کنند. در نتیجه آنها محصولاتی را با قیمت های مقرون به صرفه به شما ارائه می دهند.

در هر صورت مراقب باشید که برای سرمایه گذاری مطمئن باید مرکز مطمئنی را انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره ها بسیار متفاوت است و خرید دوره های بی کیفیت جز ضرر هیچ سودی برای شما ندارد. بازرگانی آراد آهن یکی از مراکزی است که با ارائه قیمت های بسیار مناسب، فراهم آوردن شرایط نگهداری و … می تواند شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری های سودآور باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این تجارت می توانید به وب سایت این مجموعه به نشانی www.aradahan.com مراجعه کنید.

آیا می توانید روی خرید بورس حساب کنید؟

گاهی اوقات، سهام در بازار سهام با قیمت های بسیار مناسب عرضه می شود. اما شرایط بسیار خاصی دارد. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. ضمنا خرید از طریق واسطه و آن هم به صورت حراجی امکان پذیر است که شانس موفقیت بسیار کمی دارد. مهمترین نکته این است که باید مجوز ساخت پروژه داشته باشید تا بتوانید مصرف کننده واقعی این هزینه دولتی را وارد کنید.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، شرایط نقدینگی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند که بتوانید در هر زمانی سرمایه خود را از آن خارج کنید. وقتی بازار در رکود است، پیدا کردن مشتریان خوب آسان نیست. همچنین باید زمانی که قیمت ها بالاست بفروشید تا به سود مطلوب برسید. ارائه این شرایط ممکن است کمی طول بکشد.

پس پیشنهاد می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. به ویژه مهم ترین دارایی های خود مانند: خانه، ماشین و … را به تجهیزات تبدیل نکنید تا دچار مشکل نشوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

هنگام خرید آهن با حجم بالا باید بدانید که هزینه حمل بار شما افزایش می یابد. به خصوص اگر فاصله مبدا و مقصد زیاد باشد.

علاوه بر این، شما باید یک مخزن مناسب برای ذخیره این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با سطوح دیوار و غیره تماس پیدا کنند. یا اگر در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند به زودی پوسیده می شوند. این فساد باعث می شود دیگر نیازی به آنها نباشد و هیچ کس تمایلی به خرید و استفاده از آنها نداشته باشد. پس قبل از سرمایه گذاری در بازار فولاد به این نکات توجه کنید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی بی نظیر برای سود بالا

اهمیت فراوان آهن در صنعت و اقتصاد، مصرف بالای این قطعات در صنایع مختلف و … سرمایه گذاری در آهن را به فرصتی طلایی تبدیل کرد. وضعیت این بازار در سال های گذشته به خوبی این را ثابت می کند. گاهی اوقات سودآوری این بازار از بازارهای مالی اصلی مانند: دلار و طلا نیز بیشتر است. البته اگر بایدها و نبایدها را رعایت کنید سرمایه گذاری در این بازار سودآور است. به عنوان مثال، شما باید مقداری دانش از تجزیه و تحلیل بازار و تجربه در پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین با سودآورترین بخش ها آشنا شوید. شرایط ذخیره بخش ها و ده ها مورد دیگر که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند را در نظر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا