اقتصادیکسب و کار برتر

نقشه موتورخانه استخر و جکوزی

در این آموزش 10 ساعته به طراحی و محاسبات استخر سونا جکوزی در یک ساختمان با کاربری تفریحی ورزشی شامل دو استخر خردسالان، بزرگسالان، جکوزی، حوضچه آب سرد، سونای تر و خشک اشاره شده است. جکوزی این پروژه با ظرفیت 8 نفر و 16 نازل بهمراه لوله کشی یو پی وی سی، در نظر گرفته شده و در طی آموزش تمام جزییات و برش های مربوط به جکوزی شامل لوله کشی ها، ابعاد و اندازه ها در نقشه های اتوکد آورده شده است. برای استخرها نیز از لوله کشی یو پی وی سی و 2 سیکل تصفیه سرریزی و اسکیمری استفاده شده است.

ابعاد موتورخانه استخر خانگی |دانلود رایگان نقشه تاسیسات استخر

سایز تمام لوله های دهش مکش بهمراه لوله بخار در سونای تر و قسمت های مختلف پروژه گام به گام با نرم افزار سایز و در محیط اتوکد دو بعدی ترسیم شده است. در بخش دیگری از آموزش به محاسبات تمام اجزای این موتورخانه که در فهرست ذیل آورده شده است، اشاره کرده ایم و در نهایت نقشه های فلودیگرام موتورخانه این پروژه و یک پروژه نمونه مسکونی نیز برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است. امید است با این آموزش، سوالات شما در بخش استخر سونا جکوزی مرتفع گردد.

کدام مخاطب به این آموزش نیاز دارد؟

  • مهندسین مکانیک طراح و محاسب، پیمانکارها و ناظرین

پیش نیازها؟

چرا نیاز به نقشه تاسیسات استخر داریم؟

از انجایی که محل ساخت اکثر پروژه های استخر در ویلا های خارج شهر هستند  و در این نقاط معمولا افراد با دانش فنی و مجهز به استاندارد های ساخت استخر کمتر فعالیت دارند لذا ساخت استخر ها به نصاب ها و لوله کش های سنتی سپرده میشود . ولی در صورت استفاده از یک نقشه که توسط یک تیم  مهندسی مخصوص استخر شما طراحی شده باشد که شامل: نقشه چیدمان تجهیزات استخر در موتور خانه و نقشه لوله کشی استخرو همچنین  نقشه تصفیه خانه استخر باشد معادلات کار شما را تغییر میدهد و شما میتوانید نسبت به ساخت استخر با کمک نقشه ها اجرایی نظارت داشته و از پیمانکار استخر خود تقاضاکنید تا مطابق نقشه های اجرایی طراحی شده رفتار کند.شرکت اطلس موج  ابتین با بهره گیری تیم فنی مهندسی خود امادگی همکاری با کلیه صاحبان استخر و فضا های ابی عمومی و اکواریوم های حرفه ایی جهت  طراحی نقشه استخر وطراحی نقشه موتور خانه استخر را دارد.

در مررحله اول در طراحی استخرباید به شناخت و تفاوت های استخر های سنتی(اسکیمر) و مدرن (سریز) بپردازیم.

نقشه موتور خانه استخر

جهت طراحی نقشه موتورخانه استخر باید این موارد را به طراح اطلاع رسانی فرمایید:

  1. ابعاد استخر و ابعاد جکوزی
  2. استخر جهت استفاده چهار فصل است یا فقط تابستان
  3. فیلتر شنی استخر دارای شیر از بالا است یا از کنار فیلتر
  4. قصد تجهیز و راه اندازی جکوزی را داریم یا خیر
  5. قصد تنظیم گرمایش اب استخر با پکیج گرمایشی دارید یا با دیگ و مبدل

مراحل طراحی موتورخانه استخر

موتورخانه استخر که به عنوان اتاق تجهیزات استخر نیز شناخته می شود، جزء حیاتی سیستم استخر است. تجهیزات مکانیکی و الکتریکی استخر از جمله پمپ ها، فیلترها، بخاری ها و کنترلرها را در خود جای داده است. مراحل طراحی موتورخانه استخر به شرح زیر است:

 مرحله اول انتخاب تجهیزات استخر وسایل تصفیه استخر فاکتور موثر در سایز موتور خانه استخر است جهت طراحی موتورخانه باید در ابتدا حجم اب قابل گردش استخر را محاسبه کنیم .بر اساس استاندارد جهت استخر های خانگی میزان 4 الی 6 بار گردش اب در روز محاسبه میشود.

مرحله دوم  در این مرحله با مراجعه به کاتالوگ شرکت اطلس موج ابتین یا برندی که قصد خرید از ان را دارید با در دست داشتن دبی گردش اب استخر به انتخاب پمپ تصفیه .فیلتر شنی فیلتر یو وی پکیج گرمایش استخر دیگ مشعل و مبدل استخری و اسکیمر و دستگاه ازون ژنراتور می پردازیم.

مرحله سوم طراحی الکتریکی: طراحی الکتریکی اتاق تجهیزات استخر شامل تعیین توان مورد نیاز برای هر قطعه از تجهیزات و طراحی یک سیستم الکتریکی است که این الزامات را برآورده می کند. طراح همچنین باید اطمینان حاصل کند که سیستم الکتریکی تمام قوانین و مقررات ایمنی را رعایت می کند.

مرحله چهارم طراحی لوله کشی: طراحی لوله کشی اتاق تجهیزات استخر شامل طراحی سیستمی از و شیرها است که تجهیزات را به استخر متصل می کند و امکان گردش و فیلتراسیون مناسب آب را فراهم می کند. طراح باید اطمینان حاصل کند که سیستم لوله کشی به درستی اندازه گیری شده است تا بتواند سرعت جریان و فشار آب را کنترل کند.

مرحله پنجم طراحی نهایی: پس از تکمیل تمام مراحل طراحی، طراح یک سند طراحی نهایی ایجاد می کند که شامل نقشه های دقیق و مشخصات اتاق تجهیزات استخر است. این سند به عنوان طرحی برای ساخت و نصب عمل می کند و اطمینان می دهد که اتاق مطابق با مشخصات طراح ساخته شده است و تمام الزامات ایمنی و مقررات را برآورده می کند

 طراحی پایپینگ استخر (نقشه لوله کشی استخر) :

با در دسترس داشتن دبی گردش اب استخر با کمک جدول زیر می توان سایز را با یکی از روش های سرعت جریان اب یا افت فشار محاسبه کرد. دبی در این جدول بر مبنای گالن بر دقیقه و افت فشار در هر 100 فوت از لوله کشی محاسبه شده است. سرعت 5.5 فوت بر ثانیه جهت انتخاب سایز لوله های اصلی و 4 فوت بر ثانیه پیشنهاد میشود. در خصوص طراحی استخر خود و ثبت سفارش طراحی موتور خانه استخر می توانید با بخش مهندسی شرکت اطلس موج در ارتباط باشید.

در انتها به این نکته اشاره می کنیم ساخت یک استخر سالم و زیبا که در طول سالیان دارای تصفیه مناسب باشد و زیبایی خود را حفظ کند علاوه بر خرید تجهیزات استخر صحیح و استاندارد نیازمند طراحی و نقشه موتور خانه است .شرکت اطلس موج ابتین اماده همکاری با شما کارفرمایان محترم در بخش طراحی و تجهیز استخر و فضا های ابی است

روژان احمدی هستم؛ نویسنده مقالات وبسایت اطلس موج آبتین، نویسنده، مؤلف، متخصص و محقق حوزه صنعت و تأسیسات، با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی.
بیش از ۷ ساله که در حوزه صنعت و تأسیسات، خصوصا حوزه تجهیزات استخر، لنقشه موتورخانه استخر خانگی نقشه‌ای است متشکل از نحوه چیدمان تجهیزات استخر در موتورخانه، نقشه مرتبط با لوله کشی استخر و همچنین نقشه تصفیه خانه استخر می‌باشد. استفاده از یک نقشه مهندسی شده کمک می‌کند تا بتوانید بر مرحله اجرا نظارت کافی را داشته باشید. اهمیت نقشه موتورخانه استخر خانگی بسیار بالا می‌باشد.که در ادامه به بررسی هرچه دقیق‌تر این موضوع پرداخته‌ایم.

عوارض عدم نقشه کشی موتورخانه استخر صحیح

نقشه کشی موتورخانه استخر یکی از اقدامات مهندسی است که بایستی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در صورت عدم انجام نقشه کشی به‌طور دقیق و صحیح در زمان راه رفتن در استخر قطعا متوجه اختلاف دمایی خواهید شد. این اختلاف دما یمی از دلایل اصلی عملکرد ناقص سیستم مکانیکی استخر و به اشتباه انجام شده لوله کشی می‌باشد.

در صورت ایجاد فضای مرده و نقطه کور در استخر عملیات سیرکولاتور به درستی انجام نخواهد شد. علاوه بر ایجاد اختلاف دمایی در این بخش‌ها، سیستم تصفیه آب نیز به درستی کار نمی‌کند. در نتیجه این فضاهای مرده به یکی از بهتین بخش‌ها برای تجمع و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل خواهد شد. در این صورت حتی با خرید بهترین و باکیفیت‌ترین سیستم‌های تصفیه قادر به پاکسازی آب نخواهید بود.

پیشنهاد ما به شما عزیزان به جای هزینه بابت ساخت استخری سنتی با مشکلات عدیده، ساخت استخری باکیفیت براساس نقشه کشی حرفه‌ای انجام شده می‌باشد.

توجه داشته باشید که در نقشه موتورخانه استخر خانگی قبل از هرچیزی باید تفاوت میان استخرهای سنتی اسکیمر دار و مدرن را بدانید.

معرفی استخرهای سنتی اسکیمر دارد

جمع آوری آلودگی‌هایی مانند برگ، چوب و سایر مواد در این استخرها با استفاده از تصفیه نقطه‌ای در سطح آب انجام می‌شود. در نتیجه در این نوع از استخر نمی‌توان به‌صورت همزمان تصفیه کل استخر را انجام داد.ساخت و طراحی این استخرها اصولا به صورت سنتی انجام می‌شود. در نتیجه مزایا و معایبی بسیاری نیز دارد. از نمونه مزایای استخر اسکیمری می‌توان به: اجرا بدون نیاز به دید فنی و ساده تر بودن آن، قیمت مناسب در اجرای آن اشاره نمود.در کنار این مزایا، بعد از ساخت این استخر مشکلاتی از قبیل:

  • محدودیت سیرکوله و ایجاد نقاط مرده در استخر
  • وجود قارچ، جلبک و باکتری‌ها در کف استخر به دلیل دهش دیواره‌ها و گاهی عدم وجود دهش از کف استخر
  • جمع شدن چربی، برگ و مو در سطح آب
  • عدم وجود گاتر در اطراف استخر که سبب میشود استخر آب زیادی را بعد از شیرجه شناگران از دست بدهد.
  • رسوب آب در دیواره‌ها که رد خشک شدگی ایجاد می‌نماید و دید بصری بسیار بدی دارد

https://berke.ir/نقشه-موتورخانه-استخر-و-جکوزی/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا