سلامت و دانشکسب و کار برتر

پروتئین وی خوبه یا گینر؟

با توجه به محبوب شدن بیش از پیش باشگاه‌های بدنسازی در سال‌های اخیر استفاده از مکمل‌های ورزشی نیز به سرعت طرفداران زیادی از آن خود کرده است. اما مهم است که بدانید استفاده از این مکمل‌ها بدون آنکه تاثیرات و ویژگی‌هایشان را بدانید، نه تنها شما را به اثر دلخواهتان نمی‌رساند بلکه احتمال دور شدن از هدفتان را نیز افزایش می‌دهند. برای مثال بسیاری افراد بدون آنکه درباره تفاوت پروتئین وی و گینر بدانند، یکی از این دو را به عنوان مکمل انتخاب می‌کنند. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی بر این است که با اقتباس از پژوهش‌های علمی دو نوع از محبوب ‌ترین یعنی پروتئین وی و گینر را با یکدیگر مقایسه کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

با توجه به اینکه هر کدام از ما اهداف مختلفی برای انجام فعالیت‌های ورزشی دنبال می‌کنیم، انتخاب مکمل‌های مطابق با هدف در اولویت قرار دارد. بنابراین در اینجا ابتدا ویژگی این دو مکمل را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد و سپس تفاوت آنها را برخواهیم شمرد. پس از آن شما تفاوت پروتئین وی و گینر را درخواهید یافت:

پروتئین وی چیست ؟

؟ whey به زبان ساده یکی از محصولات ثانویه تولید شده از صنعت فرآوری شیر و پنیر است. شیر حاوی 2 نوع پروتئین است: یکی کازئین و دیگری whey. اگرچه هر دوی این دو نوع پروتئین بسیار مفید و غنی از مواد مغذی هستند اما (آب پنیر) در قیاس با کازئین هضم و جذب سریع‌تری در بدن داشته و از محبوبیت بیشتری برخوردار است. پروتئین‌های وی به سه دسته ایزوله، کنسانتره و هیدرولیزه تقسیم می‌شوند:

پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف

قیمت با تخفیف:3.159.000 تومان

پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف

قیمت اصلی: 3.510.000 تومان

قیمت با تخفیف: 3.159.000 تومان

 

پروتئین وی کنساتره

میزان پروتئین در این نوع از مکمل، بین 25 تا 89 درصد است. بقیه حجم این مکمل از چربی، مواد معدنی و رطوبت تشکیل شده است. درصد پروتئین موجود در این نوع پروتئین وی بستگی به غلظت مواد تشکیل دهنده دارد.

پروتئین ایزوله

پروتئین آب پنیر ایزوله خالص‌ترین نوع پروتئین وی است که حاوی 90 تا 95 درصد پروتئین بوده و تقریبا بدون محسوب می‌شود. چربی موجود در این پروتئین‌ها به شدت کم است.

پروتئین هیدرولیزه

زنجیر پروتئینی در پروتئین‌های هیدرولیزه شکسته شده است. همین امر جذب این پروتئین را زیاد کرده است و باعث شده است که مصرف این نوع پروتئین‌ها معمولا هیچ واکنش آلرژی‌زایی در پی نداشته باشند. این نوع پروتئین‌ها در صنعت مکمل‌های ورزشی و محصولات پزشکی به فراوانی استفاده می‌شوند.

تا به اینجا با پروتئین وی آشنا شدیم. برای آنکه بتوانیم تفاوت پروتئین وی و گینر را توضیح دهیم بهتر است راجع به گینرها یا اضافه کننده های وزن و حجم نیز بیشتر بدانیم.

 

گینر چیست و چند نوع دارد ؟

گینر نیز از دیگر مکمل‌های پرطرفدار ورزشی به حساب می‌آید که کربوهیدرات، پروتئین و چربی از مواد تشکیل دهنده آن بوده و با توجه به درصد ترکیبات کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. به طور کلی 2 نوع داریم:

بر خلاف تعداد زیادی از افراد که برای لاغری و کاهش وزن به تمرینات منظم ورزشی روی می‌آورند، افرادی هستند که همواره از وزن پایین خود شکایت دارند و هدف خود را از ثبت نام در باشگاه‌های ورزشی و مصرف مکمل‌ها، افزایش وزن معرفی می‌کنند. همان‌طور که از نام مکمل ویت گینر می‌توانید حدس بزنید، مخصوص افرادی است که با کمبود وزن مواجه بوده و در کنار ورزش تمایل به اضافه کردن وزن دارند. در گینر وزن مقدار کربوهیدرات به پروتئین 3 به 1 است یعنی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات در آن وجود دارد که به وزن‌گیری کمک می‌کند.

 

تفاوت پروتئین وی و گینر وزن

تفاوت کاملا مشهودی بین پروتئین وی و گینر وزن وجود دارد و آن هم اینکه پروتئین وی از هر نوعی که باشد قاعدتا نسبت به گینر وزن که کربوهیدرات بالایی دارد، حاوی پروتئین بیشتری است. گینر وزن برای اشخاصی مناسب است که اندامی لاغر داشته و با هدف افزودن وزن و چاق شدن مایل به استفاده از کربوهیدرات در قالب مکمل ورزشی هستند. پروتئین وی به نسبت گینر وزن کالری بسیار کمتری دارد؛ به طوری‌که به طور معمول در هر سروینگ حدود 100 کاری برای بدن تامین می‌کند در حالی‌که گینر در هر سروینگ ممکن است تا بیش از 1000 کالری را به بدن برساند.

 

از 3 جهت می‌توان تفاوت پروتئین وی و گینر حجم را بررسی کرد:

نسبت بیشتر پروتئین در پروتئین وی نسبت به مس گینر

گینر حجم نسبت به whey protein حاوی مقدار بیشتری کربوهیدرات و چربی بوده و پروتئین کمتری را شامل می‌شود. پودر پروتئین آب پنیر می‌تواند حتی تا 95% پروتئین داشته و تنها مقدار اندکی چربی و کربوهیدرات در آن وجود داشته باشد.

پروتئین وی به رشد عضله بدون چربی کمک می‌ کند

مس گینرها در عین حال که نسبت به ویت گینرها پروتئین بیشتری دارند اما باز هم موجب افزایش وزن می‌شوند. بنابراین افرادی که تمایل به افزایش حجم عضلانی بدون توده چربی دارند، بهتر است از پروتئین وی استفاده نمایند زیرا مس گینر در کنار عضله سازی منجر به بالا رفتن وزن نیز خواهد شد.

مس گینر منبعی غنی از درشت مغذی هاست

این مورد از تفاوت پروتئین وی و گینر نیز به ترکیبات موجود در آنها مرتبط است. گینر منبعی سرشار از درشت مغذی‌هایی مثل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است در حالی‌که پروتئین وی به طور عمده مقادیر بالایی از پروتئین را در اختیار بدن ورزشکار قرار می‌دهد. پروتئین وی معمولا کالری اضافی را برای بدن تامین نمی‌کند و برعکس گینر حتی به منظور کاهش وزن نیز کاربرد دارد.

مقایسه پروتئین وی و گینر از لحاظ جذب پروتئین

پروتئین موجود در پروتئین وی زود جذب است و به سرعت جذب بدن می‌شود. اما پروتئین موجود در گینر ممکن است خیلی سریع عمل نکند. اگر در کنار افزایش حجم عضلات به دنبال افزایش وزن هم هستید، قطعا باید از گینر استفاده کنید تا مقدار کالری بیشتری را به بدن شما برساند.

تفاوت پروتئین وی و گینر از لحاظ چربی

افرادی که می‌خواهند با مصرف مکمل بدنسازی در کنار افزایش وزن ذخیره چربی را هم در بدن خود بیشتر کنند باید از گینر استفاده کنند. اما پروتئین وی سبب افزایش چربی‌های موجود در بدن نشده و فقط ذخایر پروتئینی را افزایش می‌دهد.

 

با چه هدفی پروتئین وی و با چه هدفی گینر مصرف کنیم ؟

افراد بسیار لاغر، بدنسازان و وزنه‌بردارانی که در پی عضله‌سازی هستند و همچنین بیماران مبتلا به برخی بیماری‌های متابولیک مثل کرون افرادی هستند که بهتر است برای رسیدن به اهداف خود از گینر استفاده کنند. اما پروتئین وی بیشتر مناسب اشخاصی است که در مرحله عضله‌سازی یا کات هستند، به مقدار کافی در رژیم غذایی خود از پروتئین استفاده نمی‌کنند و بدنسازان و وزنه‌بردارانی که مایلند حجم عضلانی خود را بدون چربی افزایش دهند. به طور کلی پروتئین وی کاربرد بیشتری نسبت به گینر دارد و افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند.

پروتئین وی را انتخاب کنیم یا گینر ؟

تفاوت پروتئین وی و گینر نشان می‌دهد که در مجموع پروتئین وی مکمل سالم‌تری بوده و حاوی چربی و کربوهیدرات‌ بسیار کمتری است. پروتئین وی همچنین از لحاظ عوارض جانبی به نظر می‌رسد که ریسک کمتری دارد. اما در نهایت تصمیم شما برای استفاده از پروتئین وی و گینر کاملا بستگی به هدف شما از بدنسازی و همچنین فیزیک بدنی شما دارد. اگر در کنار افزایش حجم می‌خواهید وزن بیشتری نیز داشته باشید، گینر مناسب شماست اما اگر خواستار ماهیچه‌های بدون چربی بوده و جهت تسریع ریکاوری به دنبال مصرف مکمل هستید، پیشنهاد می‌دهیم که حتما پروتئین وی را انتخاب نمایید.

عوارض مکمل پروتئین وی می توان بر قلب و کبدو کلیه تاثیر بدی دارد

اگر بین پروتئین وی و گینر مردد هستید یک راه دیگر آن است که ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا خیلی سخت وزن می‌گیرید و قادر به حفظ آن هستید؟
  • آیا به دنبال مکملی می‌گردید که جایگزین وعده‌های اصلی غذایی شود یا فقط پروتئین داشته باشد؟
  • در پی افزایش حجم بدون چربی هستید یا می‌خواهید در کنار آن وزن هم اضافه کنید؟

پاسخ پرسش اول اگر مثبت است پس باید گینر را انتخاب کنید. در سوال دوم اگر فقط به دنبال مصرف پروتئین هستید، پروتئین وی بهترین انتخاب است. در سوال سوم نیز اگر در کنار حجم در پی افزودن وزن نیز هستید، گنیر باید انتخاب شود.

تفاوت پروتئین وی و گینر از لحاظ زمان مصرف

چنانچه جزء افرادی هستید که سخت وزن می‌گیرید بهتر است از گینر استفاده کنید. بهترین زمان مصرف گینر قبل و بعد از تمرینات ورزشی است. اگر می‌خواهید قبل از تمرین مکمل گینر استفاده کنید، بهتر است 1 ساعت قبل از شروع ورزش این کار را انجام دهید و اگر مایلید بعد از تمرین از آن استفاده کنید، بلافاصله پس از اتمام تمرینات برای خوردن آن اقدام نمایید.

پروتئین آب پنیر را می‌توان بین وعده‌های غذایی، بعد از تمرین و حتی در روزهای استراحت نیز مورد مصرف قرار داد. مصرف پروتئین وی بعد از تمرین به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا مواد مغذی ضروری برای بازسازی بافت‌ها و ماهیچه‌ها هرچه سریع‌تر به بدن برسد و به رشد توده عضلانی بدون چربی کمک شود.

مصرف همزمان گینر و پروتئین وی

آیا می‌توان پروتئین وی و گینر را همزمان مورد استفاده قرار داد؟ بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان برای تسریع اهداف بدنسازی خود ترجیح می‌دهند به طور همزمان از مکمل‌های بدنسازی استفاده کنند. همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، 2 نوع گینر داریم: وزن و حجم. اشخاصی که لاغر بوده و کمبود وزن دارند می‌توانند برای وزن‌گیری از گینر وزن و پروتئین وی استفاده کرده و بعد از آنکه به وزن مطلوب خود دست یافتند، از پروتئین وی در کنار گینر حجم استفاده کنند تا حجم عضلات خود را افزایش دهند. در این زمینه برای تعیین مقدار دقیق استفاده از هر یک از این مکمل‌ها بهتر است با مربی بدنسازی مشورت شود.

مقایسه پروتئین وی و گینر از نظر عوارض جانبی

اگر از این دو مکمل در مقادیر معمولی که مربی برای شما تعیین می‌کند استفاده کنید، معمولا هیچ نوع عارضه جانبی خاصی به طور جدی برای شما ایجاد نخواهد شد. فقط ممکن است با عوارض خفیفی همچون:

  • گرفتگی عضلانی
  • افزایش حرکات روده، تهوع، استفراغ و نفخ معده

مواجه شوید که آن‌هم ممکن است به دلیل وجود لاکتوز در این مکمل‌ها باشد. اما عوارض جانبی دیگر مثل آسیب به کبد و کلیه تنها در صورت مصرف بی‌رویه ایجاد خواهد شد. البته افرادی که مشکلات کبد و کلیه دارند بهتر است از مکمل‌های بدنسازی زیر نظر پزشک استفاده کنند.

خلاصه کلام

گینر از هر نوعی که باشد کالری بیشتری را نسبت به پروتئین وی در اختیار بدن قرار می‌دهد؛ از این رو افرادی که مایل به افزایش وزن و در کنار آن عضله‌سازی هستند، بهتر است از گینر بهره بگیرند. اما پمصرف جهت مقاصد مختلف در رشته‌های ورزشی گوناگون رایج است. این مکمل‌ها برای عضله سازی، افزایش وزن و حجم و کاهش سطح چربی‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال ممکن است این سوال پیش آید که پروتئین وی چیست؟ پروتئین وی و گینرها جزء رایج‌ترین مکمل‌هایی هستند که اکثر ورزشکاران از آنها استفاده می‌کنند. اینکه تفاوت گینر و پروتئین وی چیست نیز یکی از سؤالات شایعی است که بسیار به گوش می‌خورد. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده در ادامه مقاله با ما در داروخانه آنلاین داروبوم همراه باشید.

پروتئین وی یکی از محصولات فرعی تولید پنیر است که حاوی انواع مختلفی از پروتئین‌ها مانند لاکتوآلبومین، بتا لاکتوگلوبولین و برخی ترکیبات دیگر است.

پروتئین وی با تحت تأثیر قراردادن شیر با آنزیم‌هایی که آن را به کازئین تبدیل می‌کنند، تولید می‌شود. این نوع از ، وی کنسانتره است که حاوی لاکتوز و چربی است.

پروتئین وی زود هضم و زود جذب است و منافع فراوانی برای بدن دارد از جمله اینکه عضله سازی را در بدن افزایش می‌دهد، ریکاوری را تسریع می‌کند و درد عضلانی ناشی از ورزش‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

گینر مکملی است که حاوی پروتئین وی، کازئین، کربوهیدرات و چربی است. برخی از شرکت‌ها به ترکیب گینر ویتامین‌ها، مینرال ها و نیز اضافه می‌کنند. تفاوت کلیدی مکمل گینر با پروتئین وی دریافت کالری بالاتر با این مکمل است که بیشتر برای افزایش وزن ورزشکاران مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:
برای آشنایی با سایر مکمل‌های گینر جهت افزایش وزن صفحه “” در داروخانه اینترنتی داروبوم را بررسی نمایید.

فواید مصرف پروتئین وی و گینر

ابتدا به معرفی مکمل وی می‌پردازیم این پروتئین محصول جانبی تولید پنیر است و اغلب به آن پروتئین آب‌پنیر نیز می‌گویند. پروتئین وی درواقع بخشی از شیر است که حاوی مقادیر مناسبی از آمینواسیدها برای پروتئین‌سازی است. به همین دلیل اکثر ورزشکاران برای عضله سازی از این پروتئین وی استفاده می‌کنند.

این پودر پروتئین محتوای لاکتوز کمی دارد و برای افراد مبتلابه بیماری عدم تحمل لاکتوز نیز قابل‌ استفاده می‌باشد. از فواید پروتئین وی می‌توان به افزایش حجم و قدرت عضلات اشاره کرد. پروتئین وی همچنین برای ، درمان فشارخون، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و بهبود مشکلات قلبی مورداستفاده قرارگرفته و اثرات ضد سرطانی نیز دارد.

گینر به مکمل‌هایی با کالری بالا گفته می‌شود که برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. گینرها دودسته هستند: گینر افزایش حجم و گینر افزایش وزن. ترکیب گینرها به‌طورکلی شامل انواع پروتئین، چربی، کربوهیدرات، مواد معدنی و آمینواسیدهاست.

ازنظر تفاوت فرمولاسیون گینر و پروتئین وی می‌توان گفت که گینرها حاوی پروتئین کمتری هستند اما در عوض چربی و کربوهیدرات بیشتری دارند. همان‌طور که می‌دانید کربوهیدرات‌ها سرشار از کالری هستند و برای اضافه‌وزن مصرف مقادیر بیشتری از این دسته مواد غذایی توصیه می‌شود.

گینرها با افزایش کالری دریافتی در طول روز به‌راحتی باعث افزایش وزن سریع ورزشکاران و افراد عادی می‌شوند و فواید بسیاری به همراه دارند. به‌عنوان‌ مثال وجود مقادیر مناسبی کربوهیدرات و پروتئین در فرمولاسیون مکمل گینر باعث تسریع سنتز پروتئین شده و برای افزایش حجم بسیار مناسب می‌باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کربوهیدرات و پروتئین در کنار همدیگر خطر آسیب‌دیدگی در افراد ورزشکار را کاهش می‌دهد. گینرها ذخایر گلیکوژن عضلات را مجدداً پرکرده و به رشد بافت عضلات و سرعت ریکاوری پس از تمرینات سخت کمک می‌کنند.

اگر به دنبال بهترین مکمل گینر ایرانی هستید بر روی “کلیک کنید.

تفاوت های عملی بین پروتئین وی و گینر

پروتئین وی در مقایسه با گینر از نظر کالری بسیار پایین‌تر است. پروتئین وی در هر سروینگ ۱۰۰ تا ۱۳۰ کالری دارد ولی گینر در هر سروینگ ۳۵۰ تا ۱۲۰۰ کالری دارد. گینرها علاوه بر ورزشکاران برای افرادی مفیدند که به شدت لاغرند و به سختی وزن می‌گیرند. دریافت کالری بالا به این افراد کمک می‌کند که راحت‌تر به وزن مورد نظر خودشان برسند.

۱تفاوت در جذب پروتئین

پروتئین وی یک پروتئین زود جذب است ولی گینر حاوی دو نوع پروتئین زود جذب و دیر جذب است. پروتئین وی باعث می‌شود عضلات شما سریع‌تر رشد کنند ولی به دلیل محتوای بیشتر، گینرها مکمل‌های ورزشی ارزشمندتری هستند. به عنوان مثال وقتی شما اولین مراحل بدنسازی را پشت سر می‌گذارید برای افزایش وزن و حجم نیازمند دریافت کالری بالاتری هستید که در این شرایط گینر مفیدتر از پروتئین وی خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مصرف همزمان گینر و پروتئین وی بر روی “” کلیک کنید.

مکمل وی برای ریکاوری خوب است اما گینر برای ریکاوری و افزایش وزن و حجم مفید است. اگر پروتئین وی مصرف کنید برای دستیابی به توده عضلانی بیشتر نیازمند دریافت کالریهای اضافی هستید. بنابراین باید مواد غذایی بیشتری مصرف کنید که ممکن است برای شما سخت باشد. در این مواقع اگر شما دوست ندارید حجم غذاهای دریافتی خودتان را افزایش دهید به جای پروتئین وی، می‌توانید از گینر استفاده کنید. افزایش توده عضلات با مصرف گینر به دلیل دارا بودن کالری بالاتر بسیار ساده‌تر خواهد بود.

۲تفاوت در عضله سازی

کراتین موجود در گینر باعث افزایش توده عضلات شده و به روشهای مختلف رشد عضلات را تحریک می‌کند. کراتین باعث می‌شود انرژی بیشتری در سلولهای عضلانی ذخیره شود و توانایی بدن شما برای انجام تمرینات سخت‌تر را افزایش می‌دهد. کراتین موجود در گینر باعث تحریک ترشح هورمون رشد می‌شود که بدن را در حالت آنابولیک قرار داده و عضله سازی را افزایش می‌دهد.

۳تفاوت پروتئین وی و گینر در تولید چربی

اگر بدون برنامه و بدون تحرک بدنی اقدام به مصرف گینر کنید حتماً به دلیل دریافت کالری‌های اضافی دچار اضافه وزن خواهید شد. بنابراین افرادی لاغری که قصد اضافه وزن دارند می‌توانند از کالری‌های اضافی گینر استفاده کنند و ذخایر چربی را در بدن خودشان افزایش دهند.

حال تفاوت پروتئین وی چیست، در مقابل گینر، پروتئین وی حتی اگر به مقدار زیاد مصرف شود نمی‌تواند باعث افزایش ذخایر چربی شود زیرا دو سروینگ آن در نهایت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کالری فراهم خواهد کرد. در حالی که دو سروینگ از گینر به ‌طور متوسط ۱۲۰۰ کالری خواهد داشت که حدود ۶ برابر بیشتر از پروتئین وی است. بنابراین خوبی به مار می رود.

۴تفاوت مخاطب هدف

گینرها جمعیت بسیار مشخصی را هدف قرار می‌دهند که عبارتند از افراد بسیار لاغر، افراد بدن ساز و وزنه بردار در فاز عضله سازی یا افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک مانند مبتلایان به بیماری کرون. مصرف مکمل گینر برای این افراد فوق العاده مفید است.

مخاطبین هدف پروتئین وی بسیار وسیع‌تر هستند و شامل ورزشکاران، وزنه بردارها، افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار کافی پروتئین نیست، افراد پرمشغله، وزنه برداران در هر دو فاز عضله سازی و کات و حتی افراد عادی است. پروتئین وی بسیار تطبیق پذیر است بنابراین شما می‌توانید آن را با هر نوع رژیم یا سبک زندگی ترکیب کنید. اما گینر را باید با دقت بیشتری مصرف کنید.

مصرف پروتئین وی یا گینر؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

انتخاب میان پروتئین وی و یا گینر تا حد زیادی، به هدف نهایی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدن خود را بسازید و تمرینات عضله سازی انجام دهید و احساس می‌کنید که در این حین ممکن است مقدار زیادی وزن از دست بدهید، بنابراین مصرف گینر می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد زیرا منجر به افزایش انسولین و در نهایت ذخیره شدن چربی‌های در بدن شما خواهد شد. برعکس، اگر مکمل‌های پروتئین وی را انتخاب کنید، بدن شما فقط با نیاز خود یعنی پروتئین خالص تأمین می‌شود. اگر مشتاق افزایش قدرت و عضله سازی بدون حجم زیاد هستید، پروتئین وی و یا آب پنیر گزینه بهتری است.

برای آشنایی با سایر محصولات داروخانه آنلاین داروبوم جهت بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت قوای جسمی با کلیک بر روی “” وارد صفحه اصلی شوید.

ورزشکاران اغلب از نظر وزن بسیار محتاط هستند و تناسب اندام خود را به دقت زیر نظر دارند، بنابراین مصرف مکمل گینر می‌تواند با اضافه وزن و چاقی باعث تداخل در عملکرد آنها در زمین شود و بدنسازان را از اهدافشان دور کند لذا آنها ترجیح می‌دهند خود را با استفاده از پروتئین وی تأمین کنند زیرا گفته می‌شود باعث افزایش استقامت و مقاومت در ورزشکاران می‌شود.

از موارد ذکر شده، مشخص است که پروتئین وی گزینه مناسب‌تری خواهد بود به خصوص در افرادی که به دنبال عضله سازی و بهبود عملکرد ورزشی در حین تمرینات هستند لذا در این صورت نیازی به مصرف مکمل گینر ندارند مگر آن که آن شخص ورزشکار بسیار لاغر بوده و نیاز بهمکمل های افزایش دهنده حجم داشته باشد.

آیا مصرف پروتئین وی و گینر همزمان کار درستی است؟

حالا که از فواید مصرف پروتئین وی و گینر آگاهی یافتید می‌توانید به‌راحتی به معایب و مزایای مصرف این دو مکمل به‌طور هم‌زمان پی ببرید. البته مصرف دو یا چند مکمل در کنار هم مسئله تازه‌ای نیست و در برخی شرایط به ورزشکاران کمک می‌کند که خیلی زودتر به اهداف خود دست یابند.

مصرف همزمان پروتئین وی و گینر در صورتی مفید است که برای ورزشکار برنامه افزایش وزن و حجم به‌طور هم‌زمان نوشته‌شده باشد. در این شرایط فرد ورزشکار می‌تواند در کنار عضله سازی افزایش وزن نیز داشته باشد و خیلی زودتر به هیکل موردنظر خودش دست یابد. ازآنجایی‌که دو نوع گینر وجود دارد هریک از آن‌ها را می‌توان در کنار پروتئین وی برای دستیابی به هدف موردنظر استفاده کرد.

پیشنهاد داروبوم برای مصرف مکمل پروتئین وی جهت عضله سازی و افزایش حجم مصرف “” می‌باشد.

مصرف پروتئین وی و گینر می‌تواند به این صورت باشد که ابتدا برای وزن گیری در کنار پروتئین وی از گینر افزایش وزن استفاده کنید و پس از رسیدن به وزن دلخواه از گینر افزایش حجم در کنار پروتئین وی استفاده کنید تا به وزن و حجم ایده آل خودتان برسید. زیرا همان‌طور که گفته شد ترکیب پروتئین و کربوهیدرات باعث می‌شود افزایش حجم در بدن‌سازان با سرعت بیشتری رخ دهد و این دو درشت مغذی با تسریع ریکاوری تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد بدنی ورزشکاران و بدن‌سازان خواهند داشت.

عوارض مصرف پروتئین وی و گینر

در ابتدا باید بدانید که در هر شرایطی باید از مصرف بیش‌ازحد هر نوع مکملی خودداری کنید تا از عوارض آن‌ها در امان بمانید؛ زیرا مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های ورزشی باعث مشکلات کبدی و کلیوی خواهد شد. حتماً در صورت تمایل به مصرف پروتئین وی و گینر آن‌ها را بر اساس نیاز بدن و توصیه مربی مورد مصرف قرار دهید.

تنها عارضه جانبی که با مصرف این دو مکمل در کنار هم تجربه خواهید کرد مشکلات گوارشی سبکی است که می‌تواند به دلیل وجود لاکتوز در پروتئین وی و وجود کراتین در گینرها رخ دهد که خیلی جای نگرانی ندارد و با تغییر نوع گینر می‌توان آن‌ها حل کرد.

مقاله پیشنهادی:
پیشنهاد داروبوم برای آشنایی با عوارض پروتیئن وی مطالعه “” می‌باشد.

پروتئین وی یک محصول جانبی است که در صنایع تولید شیر و پنیر تولید می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مکمل وی و خواص آن مطالعه مقاله “ ” پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی:
پروتئین وی یک پروتئین بسیار مفید برای ورزشکاران و افراد مختلف است. این پروتئین نسبت به گینر برتری دارد و با سرعت کمتری باعث افزایش وزن می‌شوند. مکمل وی حاوی پروتئین خالص است و برای افزایش عضله سازی و قدرت عضلانی یک مکمل فوق‌العاده مفید است. شما می‌توانید با توجه به نیاز بدنتان یکی از محصولات وی را از سایت داروبوم خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که مصرف چند مکمل در کنار هم به‌هیچ‌عنوان خصوصاً برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود و این کار باید تحت نظر پزشک یا مربی صورت بگیرد؛ و توصیه کلی ما این است که برای رسیدن به وزن و حجم دلخواه صبور باشید و با مصرف مکمل‌های مختلف عوارض جانبی منفی را به بدن خودتان تحمیل نکنید.

منبع: سایت Naked Nutrition

واقعیت این است که نمی توان گفت که گینر بهتر است یا پروتئین وی چرا که هر یک کاربرد متفاوتی دارند و اگر به هدف خود واقف باشید و متناسب با آن دست به انتخاب بزنید، به نتیجه دلخواه می رسید.

در واقع ما در این مقاله به بیان تفاوت کاربرد پروتئین وی با گینر می پردازیم.

تفاوت گینر و وی

تفاوت گینر با پروتئین وی از نظر ترکیبات

پروتئین whey برخلاف تصور بسیاری از افراد همان آب پنیر نیست بلکه پروتئینی است که از آب پنیر بدست می آید. این پروتئین محلول در آب بوده و به عنوان یکی از پروتئین ها با ارزش بیولوژیک بالا شناخته می شود.  به عبارتی پروتئین وی طیف کاملی از اسیدهای آمینه ضروری بدن را دارا است. امروزه پروتئین وی از شیر جدا شده و به عنوان مکمل با درصد خلوص متفاوت تولید می شود.

گینرها هم دسته ای از مکمل های غذایی هستند که شامل نسبت های متفاوتی از پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشند.

به همین دلیل گینرها را کربوپروتئین نیز می نامند. اگر نسبت پروتئین و کربوهیدرات در مکمل گینر برابر باشد آن را مکمل افزایش حجم یا مس می نامند و اگر نسبت کربوهیدرات به پروتئین سه به یک باشد در دسته گینرهای افزایش وزن قرار می گیرد.

پروتئین موجود در گینرها می تواند متفاوت باشد. پروتئین وی به صورت ایزوله یا کنسانتره، آلبومین، سویا، بیف از جمله پرکاربردترین پروتئین ها در مکمل های گینر می باشند.

فرق گینر با وی از نظر کاربرد

حال که با ترکیبات دو و آشنا شدیم می توان کاربرد آن ها را بیان کرد.

استفاده از کربوهیدرات در مکمل های گینر سبب افزایش دریافت کالری با مصرف این مکمل ها می شود. پس این مکمل ها به طور کلی با هدف افزایش وزن استفاده می شوند.

اگر فردی دچار کمبود وزن زیاد باشد و به سختی وزن بگیرد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش وزن استفاده کند.

اما اگر فردی در ابتدای دوره افزایش حجم قرار دارد، پیشنهاد می شود از گینرهای افزایش حجم استفاده کند.البته به شرط آنکه اضافه وزن نداشته باشد. چرا که این گینرها علاوه بر کربوهیدرات دارای مقدار قابل قبولی از پروتئین ها هستند که به ساخت عضله کمک می کنند.

مصرف پروتئین وی به افرادی پیشنهاد می شود که خواهان افزایش حجم خشک هستند( ساخت عضله و کاهش چربی) یا دارای اضافه وزن می باشند.

چرا که این دو گروه در رژیم غذایی خود با محدودیت کالری روبه رو هستند و کالری دریافتی حاصل از پروتئین وی بسیار کم تر از گینرها می باشد.

پروتئین گینر دیجی کالا |قیمت پروتئین گینر

تفاوت گینر و وی از نظر زمان مصرف

بهترین زمان مصرف در روزهای تمرین حدود سه ساعت قبل از تمرین و یک ساعت بعد از تمرین است.

و ر روزهای غیر تمرین و استراحت یک ساعت بعد از وعده های ناهار و شام است.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای افراد با هدف حجم خشک، نیم تا یک ساعت بعد از تمرین می باشد.

اگر پروتئین وی را با هدف کاهش وزن استفاده می کنید، دریافت آن همراه غذا و یا یک ساعت پیش از غذا به منظور کاهش اشتها توصیه می شود.

ترکیب وی و گینر

از جمله سوال های مطرح این است که آیا مصرف همزمان گینر و پروتئین وی امکان پذیر است؟

از نظر امکان پذیر بودن، امکان پذیر است اما دلیلی ندارد که این دو مکمل با هم استفاده شوند.

چرا که اگر هدف شما حجم خشک باشد(ساخت عضله بدون چربی و شکل دادن به آن ها) یک مکمل پروتئینی استاندارد کار شما را راه می اندازد و اگر هدف شما افزایش حجم باشد، یک مس گینر در این راستا به شما کمک می کند و اگر هدف شما افزایش وزن باست باید به دنبال یک گینر افزایش وزن که ر هر سروینگ آن حدود 800 کیلوکالری باشد، بگردید.

پس در ابتدا شرایط آنتروپومتریک( قد، وزن، درصد چربی) و هدف خود از مصرف مکمل ها را مشخص کنید و بعد بین گینرها و پروتئین ها یک انتخاب داشته باشید.

نحوه مصرف گینر در روز تمرین یک پیمانه (اسکوپ مخصوص خود مکمل که تقریبا ۳۵ گرمی است) را با حداقل ۲۵۰ میلی لیتر (یک لیوان) آب، آب میوه یا شیر مخلوط کرده و 2 تا 3 بار در روز میل نمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد که تفاوت گینر و وی از نظر ترکیبات، کاربرد و زمان مصرف بررسی شوند و در پاسخ به این سوال که وی بهتر است یا گینر، باید گفت که انتخاب بستگی به شرایط بدنی و هدف شما دارد. اگر تازه کار هستید و اضافه وزن ندارید به سراغ گینرها بروید و اگر به دنبال کات و شکل دهی به عضلات هستید، پروتئین وی بهترین انتخاب برای شما است.

 

روتئین وی درصد بالایی از پروتئین را شامل شده و کالری بالایی ندارد. ورزشکارانی که می‌خواهند بدون افزایش چربی توده عضلانی داشته باشند، باید از پروتئین وی استفاده کنند. با توجه به تفاوت پروتئین وی و گینر در پایان می‌توان گفت که شما بسته به هدف خود از بدنسازی باید از این مکمل‌ها استفاده کنید. بهتر است در این زمینه با مربی ورزشی خود نیز مشورت نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا