سلامت و دانشکسب و کار برتر

کاربردهای بوتاکس در رفع چین و چروک پوست

حتما اسم بوتاکس را شنیده‌اید. در دهه اخیر تزریق بوتاکس از پرطرفدارترین خدمات زیبایی بوده است و خانم‌ها برای رسیدن به زیبایی بیشتر، کارهایی مثل بوتاکس لب، بوتاکس صورت، بوتاکس ابرو و پیشانی را بیشتر از گذشته انجام داده‌اند. شاید شما هم بوتاکس تزریق کرده‌اید یا به داشتن این تزریق در آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنید. تزریق بوتاکس یکی از رایج‌ترین و پر استفاده ترین روش های  است. اما بوتاکس واقعا چیست؟ بوتاکس نام تجاری ماده‌ای است که با مقاصد دارویی از سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم گرفته شده است.

فیلم تزریق بوتاکس | نقاط تزریق بوتاکس در صورت | عوارض بوتاکس | مراقبت های بعد از بوتاکس

بوتاکس چیست؟

به نظر می‌رسد تزریق بوتاکس عملی مبهم است. خیلی از افراد تصور می کنند بوتاکس در دسته پرکننده‌ها یا فیلرها (مثل ژل) قرار دارد؛ در صورتی که این دارو یک نوع عامل فلج کننده است. ماده ی بوتاکس، سم باکتری بسیار خطرناک و کشنده‌ای است که متخصصان زیبایی با استفاده از مقادیر و دوزهای کم آن، از آن استفاده دارویی می‌کنند.

با تزریق مستقیم این ماده به عضلات، ماهیچه‌های صورت به شکل موقتی دچار ضعف یا فلج‌شدگی می‌شوند. تزریق این ماده در درمان برخی مشکلات عضلانی یا عصبی هم موثر است.

گاهی عمل تزریق بوتاکس پیچیده می‌شود. شما گاهی نمی‌دانید به چه دکتری مراجعه کنید. یا بهترین دکتر تزریق بوتاکس کیست. آیا مراکز، کلینیک های زیبایی و آرایشگاه‌ها مکان‌های امنی برای این عمل زیبایی هستند؟ بوتاکس لب، صورت و پیشانی چه عوارضی دارد؟ کدام مارک تجاری، بهترین ماده برای تزریق است؟

چند نوع بوتاکس وجود دارد؟

موادی که از سم باکتری گرفته می‌شوند، اسامی و نام‌های تجاری (برند) مختلفی دارند. در اکثر جوامع از جمله در ایران، به طور کلی به همه این مواد بوتاکس گفته می‌شود. زیرا قدیمی‌ترین ماده‌ای که در این زمینه استفاده شده، از مارک تجاری بوتاکس بوده است. اگر برای تزریق بوتاکس اقدام کنید، احتمالا اسم برندهای معروف بوتاکس را زیر بشنوید:

  • بوتاکس ویستابل (Vistabel)
  • بوتاکس دیسپورت (Dysport)
  • بوتاکس دیستون (Dyston)
  • بوکوچر، زئومین (Xeomin)
  • میو بلاک
  • نورونوکس
  • بوتاکس مسپورت (Masport)
  • بوتاکس کنیتوکس (Canitox)
  • بوتولاکس
  • درماتوکس
  • زنتوکس

از بین تولیداتی که با هدف و کارایی بوتاکس صورت، دور چشم، ابرو و پیشانی مصرف می‌شوند، چند مورد از رایج‌ترین‌های آن‌ها به شرح زیر است. مواردی که در ادامه می‌بینید انواع بوتاکس هستند که به مدل‌های ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند.

بوتاکس یا ویستابل محصولی است که توسط یک داروساز ایرلندی تهیه شده است. این دارو ماده‌ی موثری است؛ اما به طور موقت عمل می‌کند. بعد از تزریق ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد تا اثرات آن نمایان شود و در بیشتر بیماران بین ۳ تا ۴ ماه ماندگاری دارد. مواد غیرفعالی مانند آلبومین انسانی و سدیم کلرید هم در آن وجود دارد.

دیسپورت نوع دیگری از محصولات سم باکتری است. نوع دیسپورت نسبت به بوتاکس ضعیف‌تر است؛ چرا که وزن مولکولی آن یکنواخت نیست. در نتیجه‌ی عدم یکنواختی وزن مولکولی، دیسپورت پراکندگی بیشتری دارد که آن را برای نواحی بزرگ‌تر مناسب می‌کند. دیسپورت هم مانند بوتاکس، حاوی آلبومین است و علاوه بر این لاکتوز و پروتئین شیر گاو هم در دیسپورت وجود دارند.

وجود این مواد، دیسپورت را برای بیمارانی که به شیر حساسیت دارند نامناسب می‌کند. این نوع تجاری از نظر هزینه تقریبا مشابه بوتاکس است. دیسپورت می‌تواند سریع‌تر اثر کند (کمتر از ۲۴ ساعت). اما تحقیقات نشان داده‌اند که مدت زمان باقی ماندن اثر آن هم کمتر است. این موضوع دیسپورت را برای افرادی که از نتیجه تزریق بوتاکس و رضایت خودشان از این کار اطمینان ندارند مناسب می‌کند. در ایران یکی از پر مصرف ترین انواع بوتوکس، همین نوع دیسپورت است.

اصل کلام: دیسپورت برای نواحی بزرگ مناسب‌تر است؛ نسبت به برند بوتاکس سریع‌تر اثر می‌کند اما ماندگاری کمتری هم دارد. بنابراین بهتر است آن را برای بوتاکس پیشانی و بوتاکس صورت استفاده کرد.

۳- بوتاکس زئومین (Xeomin یا Bocouture)

زئومین یا بوکوچر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. از آن جایی که زئومین حاوی مواد غیرفعال مانند آلبومین نیست، نیاز به نگهداری در دمای پایین و فریز کردن نیز ندارد. در نتیجه به دلیل امکان نگهداری در دمای محیط و هم دما بودن آن، تزریق زئومین راحت تر صورت می گیرد. هزینه هر واحد آن تقریبا مشابه بوتاکس و دیسپورت است با این تفاوت که برای نتیجه گرفتن با زئومین میزان کمتری از تزریق نیاز است.

برای افرادی که به دو نوع قبلی مقاومت نشان دهند، احتمال موفقیت آمیز بودن زئومین بالاتر است چرا که مواد افزودنی و غیرفعال در آن نیست و تقریبا خالص می باشد. مدت زمان اثر کردن آن ۵ تا ۷ روز بوده و میزان باقی ماندن اثرات نیز مشابه بقیه مواد است.

جوو از جدیدترین برندها است که برای کاربرد های آرایشی در سال ۲۰۱۹ تولید شده است. ترکیبات آن کاملا مشابه بوتاکس است با این تفاوت که هزینه تهیه هر واحد آن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است.

با توجه به جدید بودن آن اطلاعات کمی در مورد نحوه اثر آن در دسترس است، اما ایمنی و میزان اثر آن در آزمایشگاه ها مشابه بوتاکس گزارش شده است. متقاضیان آثار آن را از روز ۳ تا ۵ بعد از تزریق مشاهده می کنند و تا حدود ۳ تا ۶ ماه آثار آن باقی می مانند.

بوتاکس مسپورت یا مصپورت از برندهای تولید داخل کشور است و می‌توان آن را یک بوتاکس ایرانی دانست که توسط شرکت مصون دارو تولید می‌شود. عملکرد و ترکیبات بوتاکس مسپورت مشابه بوتاکس خارجی دیسپورت است؛ ولی مدت زمان باقی ماندن اثر آن نسبت به نمونه های خارجی بیشتر است. مدت زمان استفاده از این ماده هر ۶ ماه یک بار است و تزریق آن باید توسط بهترین متخصص پوست و زیبایی انجام گیرد.

۶- دیستون

بعد از بوتاکس مصپورت، دیستون دومین محصول تولید ایران برای کاربرد بوتاکس است. دیستون فرآورده ای است که توسط شرکت ایرانی ایمن واکسن تولید می شود. در قالب ویال های ۳۰۰ و ۵۰۰ واحدی تهیه و عرضه می گردد.

بسته بندی این دارو حاوی یک ویال توکسین و یک حلال رقیق کننده است که بعد از ترکیب کردن آنها یک مایع روان و شفاف حاصل می شود. این دارو حاوی مواد نگهدارنده مثل آلبومین انسانی و لاکتوز (پروتئین موجود در شیر) است. پس برای تزریق در افرادی که به شیر حساسیت دارند باید از این برند خودداری کرد.

۷- میوبلاک

۸- نورونوکس

از جمله بهترین بوتاکس ها که متخصصین مورد استفاده قرار می دهند، نورونوکس است. این محصول تولید کشور کره است. اثرات این محصول پس از ۷ روز نمایان می شوند. ماندگاری آن ۴ الی ۶ ماه است.

از عوارض آن کبودی محل تزریق است که زود از بین می رود. در برخی موارد هم دیگر عوارض مانند سردرد، حالت تهوع، افتادگی پلک و علائمی مشابه سرماخوردگی را به همراه دارد.

۹- کنیتوکس

کنیتوکس که به عنوان بوتاکس چینی نیز معروف است. این ماده مانند دیگر برند ها برای از بین بردن چین و چروک های صورت، پیشانی، بین دو ابرو و غیره کارایی دارد. از نکات مهمی که در مورد کنیتوکس باید دانست نگهداری آن در دمای منفی ۴ درجه است.

۱۰- بوتولاکس

۱۱- درماتوکس

درماتوکس یکی از دیگر برند های بوتاکس است که تأثیر فوری در استحکام پوست و از بین بردن چین و چروک ها دارد. این محصول علاوه بر مقادیر جزئی از سم حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسید هیالورونیک (ماده ای که در ژل های تزریقی استفاده می شود) است.

به همین دلیل برای از بین بردن چین و چروک ها مناسب بوده و ماندگاری نسبتا طولانی تری دارد. ماندگاری درماتوکس به سن فرد، محل تزریق و موارد دیگری بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موارد بین ۳ تا ۹ ماه ماندگاری دارد.

مهم‌ترین نکته برای تزریق بوتاکس:

برای تعیین بهترین ماده برای بوتاکس صورت بهتر است هر فرد مطابق با خواسته ها و شرایط فیزیکی و پزشکی پوست خود و مشاوره با پزشک مو و زیبایی یک ماده را انتخاب کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا