اقتصادیکسب و کار برتر

روش تصفیه فاضلاب صنعتی

به نقل از آرکا گستر روش های تصفیه فاضلاب صنعتی (فاضلاب شیمیایی) با توجه به تاثیرات منفی که ورود این پساب ها به محیط زیست به همراه دارند، دارای تنوع بالایی است. به طوریکه هر یک از این روش ها با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب شیمیایی طراحی شده و دارای ویژگی های خاصی هستند. گروه صنعتی هفت؛ تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به رایج ترین روش های صنعتی و پساب ها پرداخته و ویژگی های هر یک را ارائه خواهد داد.

فاکتورهای مهم در تعیین خرید پکیج تصفیه فاضلاب

روش های معرفی شده برای تصفیه پساب های صنعتی و شیمیایی در تمام دنیا از دایره گسترده ای برخوردار است که در تعیین بهترین روش لازم است به چند فاکتور مهم توجه شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • مقدار چربی و ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب
  • مقدار یون های سمی از قبیل روی، نیکل،
  • مقدار مواد جامد معلق در فاضلاب و میزان بزرگی آنها
  • درجه تجدید ناپذیری فاضلاب صنعتی
  • پارامترهای کیفی از قبیل BOD، COD، TSS و PH
  • نوع مواد آلی و غیر آلی موجود در فاضلاب
  • کیفیت مورد نیاز برای فاضلاب خروجی به منظور استفاده مجدد در صنایع مختلف یا ورود به طبیعت
  • مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه خانه

بر اساس فاکتورهای فوق می توان روش های ، فیزیکی و بیولوژیکی خاصی را انتخاب نمود و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای فرآیند تصفیه فاضلاب را تهیه کرد.

رایج ترین روش های تصفیه پساب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی با توجه به وجود مواد جامد معلق، مواد آلی و غیر آلی متفاوت، نیاز به طی کردن چندین گام و مرحله مهم داشته تا در نهایت خروجی مطلوبی داشته باشد. به همین منظور، مجموعه ای از چند روش و گام مهم می باشد که در یک دسته بندی کلی می توان آنها را به این صورت بیان نمود:

تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی

وجود ذرات معلق موجود در پساب های صنعتی منجر به ایجاد رسوب در تجهیزات تصفیه می گردد و به همین منظور لازم است در حذف آنها را به عنوان اولین گام در نظر گرفت. جمع آوری مواد جامد معلق در فاضلاب به شیوه های مختلفی انجام میشود که از اصلی ترین آنها می توان به استفاده از آشغالگیرها اشاره نمود. نصب، و انواع با توجه به نوع ذرات معلق در فاضلاب در مسیر عبور آنها باعث میشود از ورود آنها به درون تجهیزات مختلف از قبیل پمپ جلوگیری شود. لازم به ذکر است که در این روش تصفیه فاضلاب صنعتی تنها ذرات جامد با اندازه بزرگ قابل حذف می باشند و تاثیری بر مواد آلی و غیر آلی و باکتری و میکروارگانیسم ها ندارد. علاوه براین، با کمک تجهیزاتی از قبیل عمل دانه گیری و حذف شن و ماسه معلق در فاضلاب تا 95 درصد بهتر انجام میشود.

تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

لازم به ذکر است که روش جمع آوری و منعقد کردن ذرات موجود در پساب با توجه به نوع آنها متفاوت بوده و برای برخی از انواع فاضلاب می توان از اشاره نمود. اساس کار این پکیج بر پایه تزریق پلی الکترولیت یا پلی آکریل آمید بوده و با توجه به نوع مواد و پودری که در آن استفاده می گردد به انواع مختلف فلوکولانت کاتیونی و آنیونی تقسیم می گردد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شیمیایی

از مهم ترین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی می توان به تصفیه بیولوژیکی آن اشاره نمود. وجود باکتری ها و میکروارگانیسم ها در پساب های شیمیایی از بزرگترین تهدیدها برای سفره های آب زیرزمینی و سلامت انسان و طبیعت به شمار می رود. به همین منظور لازم است با روش های مختلف نسبت به حذف این باکتری ها اقدام نمود که مهم ترین و رایج ترین راهکارها و تجهیزات مورد نیاز در این زمینه عبارتند از:

روش های هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

همان طور که از نام این گروه از روش های تصفیه فاضلاب صنعتی مشخص است، برای حذف باکتری ها در این روش از اکسیژن هوا استفاده می گردد. به همین منظور با کمک تجهیزاتی از قبیل سیستم های هواده سطحی شناور، هواده عمقی و نسبت به تزریق هوا به درون فاضلاب اقدام می گردد. تصفیه به کمک روش لجن فعال از رایج ترین شیوه های هوازی تصفیه فاضلاب محسوب می گردد.

تصفیه فاضلاب با روش CPF

از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های این روش، استفاده از تجهیزات هوادهی متعدد به منظور تزریق هوا به درون لجن و فراهم شدن شرایط بهتر برای رشد باکتری ها و میکروارگانیسم های هوازی می باشد. در این روش بخش زیادی از لجن ته نشین شده وارد حوضچه مخصوص شده و هوادهی با شدت بالاتر در آن صورت میگیرد.

تصفیه با SBR

به منظور کاهش هزینه های اقتصادی در تصفیه خانه هایی که ورودی ساب به آن کم می باشد، بخش های ته نشینی و هوادهی با هم ترکیب شده و تحت عنوان SBR فرآیند تصفیه صورت میگیرد. این روش در واقع از چند سیکل تشکیل شده است که در طول روز در زمان های مشخص انجام میشود. به عنوان مثال در این روش ابتدا حدود 3 ساعت زمان برای پرشدن منبع اختصاص داده شده و 2 ساعت برای هوادهی با تجهیزات مختلف انجام میشود. در نهایت و پس از تصفیه نیم ساعت برای ته نشینی مواد آلاینده و لحن و نیم ساعت نیز برای تخلیه پساب های تصفیه شده در نظر گرفته میشود. هوادهی در این روش به کمک دیوفیوزرها و هواده های جت انجام میشود.

تصفیه فاضلاب صنعتی با MBR

از دیگر روش های بیولوژیکی و هوازی برای تصفیه پساب ها می توان به MBR اشاره نمود. مراحل انجام کار در این روش شباهت زیادی با روش های لجن فعال دارد و تنها تفاوت موجود در آنها، عدم استفاده از حوضچه های ته نشینی می باشد. در واقع عمل جداسازی لجم در این روش به کمک فیلترهای مخصوص صورت میگیرد. غشایها و فیلترهای در نظر گرفته شده برای این کار قادرند ذراتی به اندازه های 0.1 تا 0.4 میکرومتر را از پساب تصفیه شده جدا کنند. البته لازم به ذکر است که این روش نیاز به هزینه اقتصادی بالایی داشته و ممبران های به کار رفته در آن گران می باشند. علاوه براین، اپراتورهای این روش نیاز به مهارت و دانش بالایی داشته و به همین دلیل از این روش زیاد استفاده نمیشود.

روش های غیر هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته برای تصفیه فاضلاب صنعتی با کمک روش های غیرهوازی می توان به اشاره نمود. در این روش، فاضلاب از لایه های لجن گرانولی عبور نموده و پس از ایجاد واکنش میان مواد آلی موجود در فاضلاب و میکروارگانیسم های لایه لجنی، در نهایت بیوگازها تولید میشوند. این گازها از قسمت بالایی مخزن خارج شده و در نتیجه آلاینده های آلی تا حد زیادی از فاضلاب حذف خواهند شد. این سیستم با نام پتوی لجن فعال بی هوازی با جریان رو به بالا نیز شناخته می باشد و در کارخانجات و صنایع مواد غذایی و تصفیه فاضلاب نساجی ها کاربرد گسترده ای دارد.

نکته بسیار مهم در تمام روش های تصفیه فاضلاب صنعتی این است که آلاینده ها پس از تزریق مواد شیمیایی یا اعمال روش های بیولوژیکی در کف مخزن یا استخر ته نشین می گردد. جمع آوری این مواد به منظور جلوگیری از ایجاد لایه های عظیم لجن در کف استخر توسط پل ته نشینی یا پل لجن روب، پل لجن روب دوار و و پل لجن روب رفت و برگشتی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از هر یک از این مدل پل ته نشینی به شکل و ظاهر کلی استخر و نوع مواد آلاینده و مقدار آنها بستگی دارد.

طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

گروه صنعتی هفت به عنوان یکی از باسابقه ترین تیم های تولید ، در طی سالها فعالیت موفق به طراحی و تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی گردیده است. این پکیج مجموعه ای کامل از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده که در محیط های صنعتی کاربرد گسترده ای خواهد کارخانه تصفیه فاضلاب یا ETP یک نوع روش تصفیه فاضلاب است که به ویژه برای تصفیه فاضلاب صنعتی و استفاده مجدد از آن شده است و هدف آن انتشار آب سالم به محیط زیست از اثر مضر ناشی از پساب است. می توان مشاهده کرد که تولید فاضلاب صنعتی به علت توسعه سریع صنایع مختلف که ترکیبی از آلودگی های خاص خود را ایجاد می کنند، بسیار محیط را آلوده می کنند. از این رو قوانین زیست محیطی تمام واحدهای صنعتی را جهت بهتر کردن به منظور جلوگیری از انتشار مستقیم فاضلاب های غیر تصفیه شده در آب ها هدایت کرده اند.

پسماندهای صنعتی شامل مواد مختلف، بسته به صنعت. برخی از فاضلاب حاوی هستند و برخی از آنها شامل مواد سمی (به عنوان مثال، سیانید) است. فاضلاب از و نوشیدنی حاوی آلاینده های آلی قابل تجزیه هستند. از آنجایی که فاضلاب صنعتی دارای تنوع ناخالصی است، بنابراین نیازمند فناوری خاصی به نام ETP است.

کارخانه ETP در سطوح مختلف کار می کند و شامل فرآیندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی، و برای تصفیه فاضلاب از بخش های مختلف یا مانند مواد شیمیایی، ، ، لبنیات، پلنت های آماده سازی مخلوط و و غیره می باشد.

مزایای ETP:

  • برای تمیز کردن پساب صنعت و بازیافت آن برای استفاده بیشتر
  • کاهش مصرف آب شیرین در صنایع
  • حفظ محیط زیست طبیعی علیه آلودگی
  • برای رعایت استانداردهای انتشار آلاینده ها
  • برای کاهش هزینه برداشت آب

برخی از صنایع مهم که نیاز به ایمن سازی کارخانه تصفیه پساب (ETP) برای تمیز کردن فاضلاب قبل از تخلیه دارند، عبارتند از:

۱چگونه پساب های صنعتی محیط زیست را آلوده می کنند؟

صنعت منبع حیاتی آلودگی آب است. فاضلاب صنعتی کیفیت زیبایی شناسی دوره های آب مانند حوضچه ها، دریاچه ها، رودخانه ها و غیره را کاهش می دهد. این امر موجب تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان می شود.

علاوه بر این، فاضلاب آلوده (فاضلاب غیر تصفیه شده) شامل هر دو مواد آلی و معدنی حیات دریایی را از بین می برد و توانایی تولید مثل آن را کاهش می دهد. تنوع ناخالصی ها در فاضلاب های صنعتی به بسیاری از مشکلات تصفیه فاضلاب بهداشتی جدی و آسیب رساندن به محیط طبیعی مرتبط است.

۲تصفیه پساب صنعتی چیست؟

فاضلاب صنعتی هر فاضلاب است که توسط فعالیت های صنعتی مختلف تولید می شود. کیفیت خروجی فاضلاب / فاضلاب صنعتی از یک صنعت به دیگر متفاوت است و مسئول تخریب منابع دریافت آب است. به عبارت دیگر، تصفیه انواع خروجی های ناشی از صنایع مختلف با استفاده از تاسیسات تصفیه فاضلاب صنعتی ETP بسیار مطلوب است.

تصفیه فاضلاب صنعتی، فرایند موثر تصفیه فاضلاب است که به شدت توسط زباله های صنعتی آلوده شده است، و آن را مناسب برای استفاده مجدد و یا دفع / تخلیه به محیط طبیعی میکند.

۳سطوح مختلف تصفیه در کارخانه تصفیه فاضلاب صنعتی یا ETP:

فن آوری تصفیه فاضلاب شامل روشهای فیزیکی، شیمیایی و است. بسته به نوع و میزان آلودگی، سطوح مختلف تصفیه در جریان تصفیه پساب صنعتی در جدول زیر نشان داده شده است:

سطح تصفیه شرح فرآیند درگیر
۱- تصفیه مقدماتی یا پیش تصفیه از بین بردن مواد جامد بزرگ که ممکن است به تجهیزات آسیب برساند یا به مشکلات عملیاتی منجر شود. این دستگاه از صفحات تسمه ای و محفظه شنی برای حذف این مواد جامد معلق استفاده می کند. فیزیکی
۲- تصفیه اولیه شامل حذف مواد شناور و ساکن شونده مانند مواد جامد معلق و مواد آلی است. حدود ۷۰-۸۰٪ مواد جامد معلق و ۲۵-۳۰٪ BOD را حذف می کند. لجن که به پایین مخزن جداسازی اولیه رسوب می شود و به صورت لجن پردازش می شود. فیزیکی و شیمیایی
۳- تصفیه ثانویه حذف مواد آلی زیست تخریب پذیر و مواد جامد معلق. شامل بیشترین فرآیند هوازی بیولوژیکی به نام “فرآیند ” است که به طور موثری حدود ۸۵ درصد مواد آلی را حذف می کند. و شیمیایی
۴- تصفیه سوم یا پیشرفته مواد جامد معلق باقی مانده یا مواد جامد محلول را از بین می برد. باعث بهبود کیفیت آب تصفیه شده به منظور رعایت استانداردهای تخلیه می شود. شامل فرآیندی است به نام ضد عفونی (از مواد ضد عفونی کننده مانند ، ، به طور مشترک استفاده می کند) برای از بین بردن هر گونه میکروب های نامطلوب است. فیزیکی، شیمیایی و

 فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی:

تصفیه پساب های مختلف با نوع پساب متفاوت است. فاضلاب وارد سیستم فاضلاب می شود و از طریق فرایندهای متعددی پیش میرود تا پساب خروجی شود. فرآیند تصفیه پساب صنعتی شامل مراحل زیر است:

الف) تصفیه مقدماتی:

هدف آن جداسازی فیزیکی آلاینده های بزرگ است. به عنوان مثال پارچه، کاغذ، پلاستیک، چوب سیاه و سفید و غیره. این سطح / فرایند عبارتند از:

غربالگری: اولین عملیات واحد است که در ایستگاه های تصفیه پساب رخ می دهد. غربال یک دستگاه با دهانه های یکنواخت است و هدف آن حذف جامدات شناور بزرگ است.

رسوب گذاری: یک فرایند تصفیه فیزیکی آب با استفاده از جاذبه برای حذف جامدات معلق از آب است.

محفظه شنی: فاضلابی که به محفظه شنی منتقل می شود، محفظه شنی، جامدات غیر معدنی چگال مانند خاکستر، قطعات فلزی و شن و ماسه را حذف می کند. حذف توسط شن و ماسه می تواند از آسیب رساندن به و مشکلات عملیاتی جلوگیری کند.

شفاف کننده ها (کلاریفایر ): مخازن ساخته شده با روش های مکانیکی برای حذف مداوم جامداتی است که در رسوب گذاری قبل از انباشته شده است.

ب) تصفیه اولیه:

هدف آن حذف مواد شناور و محلول مانند مواد جامد معلق و مواد آلی است. در این روش هر دو روش فیزیکی و شیمیایی استفاده می شود. که شامل:

انعقاد: فرایندی است که در آن منعقد کننده ها به منظور حل سریع ذرات جامد در یک مایع  و تبدیل به جرم بزرگ افزوده می شود. که باعث حذف ذرات توسط رسوب و مناسب برای فیلتراسیون می گردد.

خنثی سازی: هدف اصلی این فرآیند کمک به حفظ PH در محدوده ۶ تا ۹ برای رعایت الزامات واحد پردازش های مختلف در سیستم ETP می باشد.

شفاف کننده های اولیه:  برای کاهش سرعت آب به نقطه ای که جامدات ارگانیک در پایین تانک ته نشین شوند استفاده می شود و شامل تجهیزاتی است که برای حذف مواد جامد شناور و از سطح استفاده می شود.

ج)تصفیه ثانویه یا بیولوژیکی:

هدف از این تصفیه، تصفیه بیشتر پساب از تصفیه اولیه برای حذف مواد جامد معلق و آلیاژهای باقی مانده است. در این مرحله، فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی درگیر هستند.

: برای تصفیه فاضلاب صنعتی با استفاده از هوا و توده بیولوژیکی تشکیل شده از باکتریها استفاده می شود.

حوضچه های هوادهی: برای ارتقای اکسیداسیون زیست محیطی فاضلاب می باشد.

فیلترهای چکانه: فیلترهای چکانه، همچنین به عنوان فیلتر پاششی شناخته می شوند، معمولا برای و استفاده می شوند.
کنتاکتور چرخشی بیولوژیکی: برای اجازه دادن به فاضلاب در تماس با یک محیط بیولوژیکی برای حذف آلاینده ها در فاضلاب، قبل از تخلیه فاضلاب تصفیه شده به محیط زیست می باشد.

د) تصفیه سومی / پیشرفته / ضد عفونی:

هدف تصفیه سوم عبارت است از ارائه یک مرحله نهایی تصفیه برای بالا بردن کیفیت پساب به سطح مورد نظر قبل از استفاده مجدد، بازیافت یا تخلیه به محیط زیست.

انعقاد شیمیایی و رسوب گذاری: برای افزایش حذف مواد جامد از پساب پس از تصفیه اولیه و ثانویه استفاده می شود.

فیلتراسیون: فاضلاب تصفیه شده در اولین مرحله، از طریق پلنت تصفیه مجاور عبور می کند که شامل فیلترهای بزرگ برای اطمینان از آب با کیفیت بالا است.
: در این فرآیند، از فشار برای اجبار پساب، از طریق یک غشاء که حاوی آلاینده ها در یک طرف و استفاده از آب پاک برای عبور از طرف دیگر است استفاده می شود.
: یک ماده ضدعفونی کننده ایده آل برای فاضلاب صنعتی محسوب می شود. برای اطمینان از کیفیت آب، هیچ ماده ضدعفونی کننده در آب را باقی نمی گذارد.

طراحی پلنت تصفیه فاضلاب:

طراحی ETP پساب های تخلیه شده از صنایع مختلف و در دسترس بودن زمین دارد. اگر دسترسی به زمین در صنعت شما کم است، پس از ایستگاه تصفیه فاضلاب مشترک یا عمومی (ETP) ترجیح داده می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا