خبرهای کلیکسب و کار برتر

زگیل تناسلی در مردان چه شکلی است

مهم‌ترین راه انتقال ویروس اچ پی وی در مردان رابطه جنسی، رابطه بدون دخول، رابطه جنسی دهانی و مقعدی است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با زگیل تناسلی مردان، علائم و نشانه‌های وجود ویروس اچ پی وی در مردان، و درمان زگیل تناسلی مردان بیشتر آشنا شوید.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی در مردان چه شکلی است زگیل تناسلی مردان نوعی بیماری عفونی و ویروسی ناحیه تناسلی است که اگر با علائم باشد، ضایعات پوستی همراه با درد ظاهر می‌شوند. این بیماری مقاربتی که به‌راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست‌روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند.

به‌ شکل توده‌های برجسته نرم با سطح زبر یا صاف شبیه برآمدگی انگشت است، البته در مواردی هم از نظر ظاهری شکل گل‌کلم با سطح زبر تیره رنگ در فرد پدیدار می‌شود. تقریبا ۷۰ درصد افرادی که شریک جنسی‌شان آلوده شده باشد، طی ۳ ماه به ویروس HPV مبتلا می‌شوند. نخستین علائم زگیل تناسلی مردان بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می‌کنند.

بنابراین بهتر است زنان و مردانی که دارند، سلامت جسمی خود را به‌ صورت دوره‌ای چک کنند تا در صورت مشاهده علائم این عارضه، از انتقال ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنند.

به نقل از «»:

این بیماری مقاربتی که به‌راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود، مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست‌روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند.

علائم زگیل تناسلی مردان

پس از آلوده‌شدن به ویروس اچ پی وی، نشانه‌ها و علائم این عارضه طی چند ماه ظاهر می‌شوند. شایع‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

  • ایجاد برجستگی‌هایی شبیه گل‌کلم
  • ایجاد توده‌های کوچک در ناحیه تناسلی
  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ ناحیه تناسلی به رنگ قهوه‌ای، گوشتی یا صورتی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین رابطه جنسی

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چرا که بی‌ اعتنایی به این علائم ممکن است باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شود و احتمال بروز علائم سرطان دهان، سرطان آلت تناسلی، سرطان گلو و مری وجود دارد. اگر علائم مشکوک در ناحیه تناسلی مشاهده کردید و احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی در مردان باشد، اما امکان مراجعه حضوری به را ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر زگیل تناسلی مردان کمک بگیرید.‏

زگیل تناسلی در پسران مجرد

این عارضه در پسران مجرد در حالتی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به مهار ویروس HPV نباشد. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در پسران مجرد آلوده که علائم بالینی ظاهر شده باشند، بسیار بیشتر از فرد بدون علائم بالینی است. زگیل تناسلی در پسران مجرد در قسمت بیضه‌ها، آلت تناسلی، کشاله ران و مقعد دیده می‌شود.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

این عارضه توده‌های برجسته، رنگ پوست یا صورتی و قهوه‌ای رنگی است که در نواحی درگیر با رابطه جنسی در مردان خود را نشان می‌دهد، یعنی آلت تناسلی، بیضه‌ها، مقعد و دهان. این زائده‌ها گاهی به ‌حدی ریز و کوچک هستند که با چشم دیده نمی‌شوند و از طریق معاینه پزشک باید بفهمیم که زگیل تناسلی داریم یا خیر. بافت زگیل تناسلی نرم است که ممکن است روی ران، کشاله ران و داخل مقعد هم به ‌وجود بیاید.

به نقل از «»:

این عارضه توده‌های برجسته رنگ پوست یا صورتی و قهوه‌ای رنگی است که در نواحی درگیر با رابطه جنسی در مردان خود را نشان می‌دهد.

برای بررسی علائم زگیل تناسلی در مردان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه ویروس HPV در مردان باعث ایجاد زائده‌های پوستی در ناحیه تناسلی می‌شود، باید برای بررسی علائم این عارضه به دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر اورولوژی مراجعه کنید. دکتر پس از معاینه اولیه، دستور را تجویز می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زگیل تناسلی در مردان بهتر است با یا مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از هم استفاده کنید.

خارش شدید داری و علائم زگیل تناسلی رو مشاهده کردی؟

همین الان برای درمان فوری مشاوره بگیر!

علت زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV علت زگیل تناسلی در مردان است که از رابطه جنسی به فرد سالم سرایت پیدا می‌کند. و مقعدی هم می‌تواند ویروس اچ پی وی در مردان را منتقل کند. فاکتورهای مهمی که علت زگیل تناسلی در مردان هستند عبارتند از:

  • داشتن روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد
  • رفتارهای پرخطر جنسی به ‌خصوص در جوانان کم سن و سال
  • وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی
  • ختنه نبودن

بهتر است آقایان با مشاهده هرگونه توده برآمده یا بثورات پوستی در قسمت ناحیه تناسلی، علائم را جدی بگیرند و بلافاصله به دکتر پوست، دکتر عفونی یا دکتر اورولوژی مراجعه کنند. اگر رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده دارید و احتمال ابتلا به را می‌دهید می‌توانید به گزینه مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی هم فکر کنید. در هر صورت هرچقدر سریع‌تر اقدام کنید احتمالا با عوارض کمتری روبه‌رو خواهید شد.

عوامل ریسک ابتلای مردان به HPV

از فاکتورهای ریسک ابتلای مردان به ویروس اچ پی وی می‌توان به داشتن شریک جنسی متعدد، روابط جنسی محافظت نشده و عدم استفاده از کاندوم اشاره کرد. البته کاندوم تمام ناحیه تناسلی را پوشش نمی‌دهد به ‌همین خاطر راه قطعی برای پیشگیری از انتقال ویروس HPV در مردان نیست.

زگیل تناسلی مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

با مشاهده علائم غیرطبیعی باید جهت بررسی وضعیت سلامت و علائم این عارضه به پزشک مراجعه کنید. دکتر پوست، دکتر عفونی یا دکتر ارولوژی با معاینه اولیه ناحیه مشکوک به زگیل و بررسی سابقه روابط جنسی بیمار می‌توانند تشخیص دقیق‌تری بدهند. البته هر زخمی در ناحیه تناسلی لزوما زگیل نیست، برای مثال بیشتر زخم‌های قسمت مقعد به‌ خاطر یبوست مزمن یا ایجاد می‌شوند.

تشخیص درست و دقیق زگیل تناسلی اولین و مهم‌ترین گام در فرایند درمان این معضل به‌ شمار می‌آید. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود که در انتخاب دکتر و کلینیک درمان نهایت دقت را داشته باشید. پزشک برای معاینه بهتر و مشاهده واضح‌تر زگیل تناسلی از تکنیک تقویت‌کننده استوتو استفاده می‌کند. به ‌این ترتیب که از محلول اسیداستیک ۵ درصد روی ناحیه مشکوک می‌زند و ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر می‌ماند. سفیدشدن نواحی آلوده به ویروس اچ پی وی کمک می‌کند که پزشک با دقت بالاتری تشخیص زگیل تناسلی در مردان را اعلام کند.

آزمایش خون HPV برای مردان

هیچ آزمایش اختصاصی HPV برای مردان نیست و درصورتی‌که خودشان بخواهند، می‌توانند تست پاپ مقعدی بدهند. اما معمولا آزمایش روتین HPV برای مردان پیشنهاد نمی‌شود چرا که در تست پاپ اسمیر زنان، سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم برداشته می‌شوند. اما در مردان اگر تست مثبت باشد، صرفا باید منتظر ماند تا ویروس برطرف شود و راه درمانی نیست.

همین حالا برای درمان عفونت‌های مقاربتی اقدام کن!

درمان زگیل تناسلی مردان

در برخی موارد ابتلا به ویروس HPV در مردان پزشک به تشخیص و صلاحدید خود نیازی به برداشتن زگیل یا مصرف داروی خاصی نمی‌بیند؛ چرا که برخی از این زائده‌های پوستی بدون درمان خاصی خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما اگر زگیل تناسلی باعث درد، سوزش و خارش شود باید سراغ درمان دارویی یا حتی جراحی رفت. روش‌های رایج برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • دارو درمانی: تجویز ایمیکوید، پودوفیلین، تری‌کلرو استیک، سینکاتچینز
  • جراحی: در مواردی که زگیل بزرگ باشد یا درمان دارویی جواب ندهد.

روش‌های جراحی برای درمان زگیل تناسلی مردان عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا انجماد با نیتروژن مایع
  • الکتروکوتر
  • برداشتن زائده‌ها از طریق جراحی با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی
  • درمان لیزری برای زگیل‌هایی که روش‌های قبلی روی آن‌ها تاثیر ندارد.

۱. فریز کردن زگیل تناسلی

در روش فریز کردن زگیل تناسلی یا همان ، به‌ مدت چهار هفته از نیتروژن مایع برای ازبین‌بردن زگیل استفاده می‌کنند. فرد مبتلا باید چند هفته به‌ صورت مستمر از این محلول روی زگیل‌ها بزند تا توده‌ها به‌ صورت کامل از بین بروند. گاهی کرایو کردن باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک، سوزش و التهاب در فرد مبتلا می‌شود.

در روش فریز کردن زگیل تناسلی یا همان کرایوتراپی، به‌ مدت چهار هفته از نیتروژن مایع برای ازبین‌بردن زگیل استفاده می‌کنند.

۲. پماد برای درمان زگیل تناسلی مر‌دان

یکی از بهترین پمادهای درمان این عارضه، پماد آلدارا ۵ درصد است که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به درمان زگیل تناسلی مردان کمک کند. بیمار باید هر شب یک لایه نازک از پماد آلدارا را روی موضع آلوده بمالد و بعد از ۶ تا ۱۰ ساعت ناحیه موردنظر را با آب و صابون شستشو دهد. پماد رزورسینول، کرم ایمیکیمود، ژل پودوفیلین و پودوفیلوکس، پماد سینکاتچیز، از دیگر کرم‌ها و پمادهای درمان زگیل تناسلی مردان هستند.

۳. قرص زگیل تناسلی مردان

  • قرص کینوکو AHCC پلاتینیوم Quality Of Life
  • قرص کینوکو AHCC طلایی Quality Of Life
  • کپسول هگزایم AHCC 500 اشبال شیمی ۳۰ عددی
  • کپسول AHCC اکومکس

۴. بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

بهترین دارو برای این عارضه است که به ‌شکل خوراکی در دوزهای مختلف به‌ صورت کپسول، قرص، شربت و آمپول عرضه می‌شود. هرچند که شکل قرص سایمتدین رایج‌تر است. قرص لوامیزول هم در رده بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان قرار دارد.

۵. درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

بهترین کار پس از مشاهده علائم زگیل تناسلی مراجعه به دکتر و شروع درمان طبق تشخیص پزشک است. اما گاهی هم می‌توان به درمان خانگی این عارضه متوسل شد. رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی این مشکل عبارتند از:

  • روغن درخت چای به‌صورت خوراکی، موضعی یا داخلی
  • عصاره چای سبز به‌صورت موضعی
  • عصاره سیر به‌صورت موضعی در ناحیه مبتلا به ویروس
  • درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب
  • مصرف سبزیجات مانند کلم‌پیچ، کلم‌بروکلی، جوانه کلم بروکسل، گل‌کلم و کلم‌برگ (۴ تا ۵ وعده در روز)
  • اصلاح سبک غذایی و مصرف حبوبات، سبزیجات تیره، خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، گوشت بدون چربی و غلات
  • پرهیز از گوشت قرمز، نان سفید، پاستا، کافئین و غذاهای فرآوری‌شده
  • مصرف فولات و ویتامین B12

۶. درمان زگیل تناسلی مردان با سرکه سیب

کاربرد زیادی برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان دارد که با خاصیت اسیدی خود شبیه داروهای شیمیایی عمل کرده و ویروس را از بین می‌برد. یک گوش پاک‌کن تمیز، یک تکه پنبه یا گاز استریل را به سرکه سیب آغشته کنید و روی زگیل‌ها بمالید. استفاده از سرکه سیب بیشتر برای زگیل‌های خفیف توصیه می‌شود و در موارد حاد احتمال سوزش، حساسیت، درد و زخم وجود دارد.

۷. درمان زگیل تناسلی مردان با سیر

عصاره سیر می‌تواند باعث ازبین‌رفتن زائده‌های برجسته ناشی از ویروس اچ پی وی در مردان شود. می‌توانید عصاره سیر را مستقیم روی زگیل‌ها بگذارید یا اینکه چند گاز استریل را با سیر و روغن آغشته کرده و مستقیما روی زگیل‌ها قرار دهید. البته درمان زگیل تناسلی مردان با سیر باید مدتی به‌ شکل مستمر انجام شود تا نتیجه بگیرید. درد و سوزش شدید و احتمال آسیب پوستی از عوارض این روش درمان خانگی هستند. نکته مهمی که نباید از یاد ببرید درصد موفقیت پایین روش درمان خانگی زگیل تناسلی مردان با سیر است؛ به‌ عبارتی عوارض این روش به ‌مراتب بیشتر از فوایدش است.

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل تناسلی به دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر ارولوژی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زگیل تناسلی در مردان بهتر است با یا در دکترتو مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از هم استفاده کنید.

برخی از سویه‌های ویروس HPV در مردان صرفا عامل زگیل تناسلی می‌شوند؛ اما برخی از سویه‌های این ویروس هم هستند که علت سرطان مقعد به‌شمار می‌آیند. سالانه بیشتر از ۴۲ هزار نفر در آمریکا به سرطان مرتبط با اچ پی وی مبتلا می‌شوند که از این رقم ۱۸۳۰۰ نفر مرد هستند. از عوارض زگیل تناسلی مردان می‌توان به بروز سرطان‌های زیر اشاره کرد:

  • بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های مقعد در مردان به‌خاطر ویروس اچ پی وی است.
  • بیش از ۶۰ درصد سرطان‌های آلت تناسلی در مردان از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند.
  • ۷۰ درصد سرطان‌های لوزه، پشت زبان و گلو هم به‌خاطر ویروس اچ پی وی در مردان است.
  • سرطان مقعد در مردان همجنسگرا

پیشگیری از زگیل تناسلی مردان

واکسن HPV از بیشتر سویه‌های ویروس اچ پی وی که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند پیشگیری می‌کند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود؛ بنابراین عدم تماس با دهان یا آلت جنسی فرد مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از این عارضه است.

و کاندوم دهانی ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ویروس اچ پی وی در مردان را کاهش می‌دهد. درست است که هیچ آزمایش زگیل تناسلی وجود ندارد، اما انجام آزمایش‌ بیماری‌های مقاربتی به ‌صورت منظم خیالتان را از سلامت بدن راحت می‌کند.

واکسن HPV برای مردان

واکسن HPV برای مردان زمانی موثر است که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد. به ‌همین دلیل بهترین زمان تزریق در مردان پیش از سن شروع فعالیت جنسی بین ۹ تا ۲۱ سال است.

زگیل تناسلی خفیف در مردان

زگیل تناسلی خفیف در مردان یا زگیل تناسلی کوچک نوع کم‌خطرتر ویروس اچ پی وی در مردان است که اگر در زمان مناسب به متخصص مراجعه شود، قابل کنترل خواهد بود. HPV 6 و HPV11 دو نوع زگیل تناسلی خفیف در مردان هستند که در بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به شکل زائده‌های کوچک ظاهر می‌شوند و معمولا نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زگیل تناسلی مردان نوعی بیماری مقاربتی عفونی و مسری است که از ویروس اچ پی وی در مردان به‌وجود می‌آید و آلت تناسلی، بیضه‌ها، مجرای ادرار و راست‌روده را درگیر می‌کند. مهم‌ترین علت ایجاد این توده‌های پوستی گل‌کلم شکل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده و داشتن شرکای جنسی متعدد است.

زگیل تناسلی چیست؟ علائم، راه های انتقال و درمان | کلینیک صدف

برخی از سویه‌های زگیل تناسلی مردان نیازی به درمان خاصی ندارند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما در مواردی هم باید سراغ روش‌های مختلف درمان اعم از درمان خانگی زگیل تناسلی، دارودرمانی، کرایوتراپی یا جراحی و برداشتن زگیل‌ها رفت. ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس و تری‌کلرواستیک‌اسید داروهای موضعی موثر برای درمان زگیل تناسلی در مردان هستند.

در روش‌های خانگی این معضل می‌توان روی روغن درخت چای، روغن کرچک، زردچوبه، آلوئه ورا، چای سبز و عصاره آناناس حساب ویژه‌ای باز کرد. البته تمام روش‌های دارویی و خانگی درمان زگیل تناسلی نیازمند مشورت با دکتر پوست، دکتر عفونی و دکتر ارولوژی هستند. در صورت مشاهده علائم غیرعادی باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید. مشاوره تلفنی با دکتر ارولوژی هم می‌تواند در مراحل اولیه کمکتان کند.

همچنین خلاصه این مقاله در ویدئوی زیر آورده شده است که می‌توانید تماشا کنید. (درصورتی که از مرورگر Chrome استفاده می‌کنید فایل را دانلود کرده و سپس مشاهده کنید)

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که عامل اصلی آن یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر هرگونه ارتباطات جنسی (واژینال، دهانی و مقعدی) منتقل می‌شود. زگیل تناسلی بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این می‌توانند به شکل زائده‌های برجسته کوچک و گوشتی به نظر برسند و یا ظاهری شبیه گل‌کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها بسیار کوچک هستند و با درد، سوزش و خارش همراه‌ است().

از آنجایی که این بیماری به راحتی قابل سرایت است، معمولا با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد مقابل منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه‌ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. توجه کنید که تنها چند لحظه برخورد آلت تناسلی فرد آلوده با بدن شما کافی است تا شمارا به این بیماری مبتلا کند. آمار ابتلا به زگیل تناسلی روز به روز در حال افزایش است و مبتلایان به دنبال راه‌های درمان سریع این عارضه هستند. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی، یا  شوند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند باعث  شوند.

زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی در زنان و مردان اغلب در اثر تماس جنسی منتقل می شود. این ویروس در زنان عوارض خطرناک تری دارد.

ممکن است در قسمت نوک و طول آلت تناسلی، اسکروتوم (کیسه بیضه)، کشاله ران، در داخل یا اطراف حنجره، بیضه و ناحیه مقعد ایجاد شوند. همچنین این ویروس در اثر تماس جنسی دهانی می تواند در گلو و یا دهان شخص بروز پیدا کند.

در زیر چند نمونه از عکس زگیل تناسلی مردان را مشاهده می‌کنید:

زگیل تناسلی زنان

می‌تواند بر روی مجرا و دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم (سرویکس) رشد کند. همچنین می‌تواند در دهان یا گلو شخصی که با فرد آلوده، تماس جنسی دهانی داشته است ایجاد شود.

حتما بخوانید : healthline

بعد از ابتلا به این ویروس در زنان علائمی به این شرح ظاهر می‌شوند:

این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل تناسلی نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل‌ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ‌تر شوند، این وضعیت میتواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

عکس زگیل تناسلی در زنان

در زیر دو نمونه زگیل تناسلی زنان با عکس برای شما آورده شده است:

علائم زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی با علائم و نشانه‌های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آنها به سادگی توسط خود فرد قابل تشخیص هستند. البته در برخی موارد این زائده‌ها درون نواحی داخلی دستگاه تناسلی (درون واژن یا دهانه ی رحم) به وجود می‌آیند و با علائم خاصی هم همراه نیستند. در این صورت برای تشخیص این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم زیر شایع‌ترین نشانه‌های زگیل تناسلی هستند:

  • زائده‌های کوچک و گوشتی به رنگ قهوه‌ای یا صورتی (اغلب هم‌رنگ پوست) در ناحیه تناسلی
  • برجستگی‌هایی شبیه گل کلم ناشی از چندین زگیل نزدیک به هم
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی همراه با مقاربت

علائم زگیل را متوجه شدید؛ همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید می‌توانید با وارد کردن شماره تماس و مشکل خود در فرم زیر، به صورت رایگان، درخواست با متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان را ثبت نمائید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

علت ایجاد زگیل تناسلی

علت زگیل تناسلی غالبا در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد. 30 تا 40 نوع از این ویروس وجود دارد که تنها بر ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند. اما در این بین فقط چند نوع از آن باعث زگیل تناسلی می‌شوند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین دلیل جزو بیماری‌های آمیزشی یا جنسی در نظر گرفته می‌شود.

ویروس اچ پی وی شیوع گسترده‌ای دارد، بر طبق اعلامیه منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اغلب افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی آن را دریافت می‌کنند. با این حال، ویروس همواره منجر به عوارضی مانند زگیل‌های تناسلی نمی شود، بلکه زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع خاصی از ویروس HPV ایجاد می‌شود که از سایر انواعی که باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن می‌شوند، متفاوت است.

ویروس HPV دارای تیپ‌ها و ژن‌های مختلفی است که حسب مورد، هر کدام عملکردهای متفاوتی را به دنبال دارند. به طور کلی تیپ‌های مختلف این ویروس به دو نوع کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

تیپ کم خطر ویروس HPV فقط باعث به وجود آمدن زگیل‌ واژن (ناحیه تناسلی)، مقعد و دهان و انواع زگیل‌های معمولی در سرتاسر بدن می شوند.

این نوع تیپ های ویروس HPV می‌توانند علاوه بر ایجاد انواع زگیل تناسلی، مشکلات دیگری هم به همراه داشته باشند. یکی از مهلک‌ترین بیماری‌هایی که در اثر این نوع تیپ از ویروس HPV به وجود می‌آید سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد است که سالیانه جان عده‌ زیادی را در سرتاسر جهان می‌گیرد.

سرطان های مرتبط با زگیل تناسلی

همانطور که اشاره شد، تایپ‌های پرخطر ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی) می‌توانند باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر شود:

راه های انتقال زگیل تناسلی

شناخته شده‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی، تماس مستقیم پوست با پوست بدن فرد آلوده در حین برقراری انواع ارتباط جنسی از جمله رابطه واژینال، و  است و این هیچ تفاوتی در مردان و زنان ندارد. از زمان ابتلا به زگیل تناسلی تا زمان نمایان شدن علائم آن، یک هفته تا چندماه ممکن است طول بکشد.

ارتباط جنسی با فرد آلوده به یک میزان در ابتلا به زگیل تناسلی مردان و زنان تاثیرگذار است و در اولین ارتباط جنسی با فرد آلوده، ویروس این بیماری می‌تواند به بدن فرد منتقل شود. همچنین در موارد نادرتری این بیماری از طریق لباس زیر آلوده، تیغ اصلاح آلوده در ناحیه تناسلی و حین زایمان به جنین منتقل می‌شود. بیشتر بخوانید:

تمامی افراد بالغی که از نظر جنسی فعال هستند باید از روش‌های انتقال این ویروس آگاهی کامل داشته باشند؛ زیرا دلیل اصلی منتقل شدن زائده‌های زگیل تناسلی با سرعت بالا در چند دهه اخیر به دلیل عدم آگاهی درست مردم از روش‌های انتقال و دلیل آنها می‌باشد.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

برای پیشگیری از زگیل تناسلی راهکارهای زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

تزریق واکسن گارداسیل

() می‌تواند از ابتلا به انواع مشهور و پرخطر این ویروس جلوگیری کند، همچنین مصرف این واکسن در جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز موثر است. بهتر است تزریق این واکسن قبل از اولین فعالیت جنسی باشد. گارداسیل هم برای دختران و هم برای پسران قابل استفاده است. پیشگیری از زگیل تناسلی، سرطان مقعد، دهان، گلو، سر و گردن در زنان و مردان از اثرات دیگر این واکسن هستند. برای مشاوره خرید واکسن گارداسیل اینجا کلیک کنید:

استفاده از کاندوم

استفاده از خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد، اما قطعی نیست. به عبارت دیگر، درصورت داشتن ارتباط جنسی محافظت شده با کاندوم نیز احتمالی برای ابتلای شما به زگیل تناسلی وجود دارد، چراکه کاندوم کل ناحیه تناسلی را نمی‌پوشاند و ممکن است این ویروس در کشاله‌های ران نیز وجود داشته باشد.

ارتباط جنسی در چارچوب

برقراری ایمن با فردی که از سلامت آن اطمینان دارید قطعا به کاهش ریسک ابتلای شما به این بیماری کمک خواهد کرد. متاسفانه امروزه به دلیل شیوع زیاد روابط جنسی خارج از عرف، بیماری‌های مقاربتی نیز گسترش زیاده داشته‌اند.

محدود کردن تعداد شرکای جنسی

در ادامه داشتن روابط جنسی در چارچوب، یکی دیگر از مواردی که خطر ابتلای شما به بیماری زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد، محدود کردن تعداد شرکای جنسی است. سعی کنید با بیش از یک نفر و یا افرادی که با اشخاص دیگری روابط جنسی دارند، رابطه نداشته باشید.

روش تشخیص زگیل تناسلی

ویروس HPV، می‌تواند به دو بیماری مهم زگیل تناسلی و برخی سرطان های ناحیه تناسلی از جمله منجر می شود. در افرادی که علائم بیماری بروز پیدا کرده است، پزشک متخصص با معاینه، بیماری زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهد و در موارد دیگر با نمونه‌برداری از ترشحات واژینال و انجام و تست HPV این بیماری تشخیص داده می‌شود.

تست پاپ اسمیر

برای و بررسی خطرات احتمالی آن به زنان بالای 35 سال توصیه می شود که حداقل سالیانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. در این روش دهانه ی رحم به وسیله ی دستگاهی به نام اسپکولوم به آرامی باز می شود و سپس با یک برس استریل از سلول های دیواره ی رحم و واژن نمونه برداری های لازم را انجام می دهند. جهت درخواست تست پاپ اسمیر روی تصویر زیر کنید.

تست HPV

برای و نوع زگیل تناسلی در بدن فرد علاوه بر انجام تست پاپ اسمیر که روشی مخصوص خانم هاست، روشی با نام روش مولکولی وجود دارد که هم برای خانم ها و هم برای آقایان قابل استفاده است. میزان حساسیت و دقت این روش نیز بسیار بالاست. آزمایشگاه کیوان، به عنوان اولین آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی در خاورمیانه، انجام انواع تست زگیل تناسلی و را بالاترین دقت به شما ارائه خواهد داد. جهت درخواست مشاوره رایگان و تست HPV در آزمایشگاه کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

تفاوت زگیل با سایر بیماری ها

همانطور که گفته شد، هر زائده پوستی را نمی‌توان زیگیل تناسلی خواند. برخی ممکن است زگیل تناسلی را با جوش تناسلی اشتباه بگیرند، برخی آن را با تبخال تناسلی یا یکی می‌دانند. در ادامه شرح تفاوت و عکس واقعی از بیماری‌های مورد شباهت را برای شما آورده‌ایم.

زگیل تناسلی و جوش تناسلی

علائم زگیل تناسلی گفته شد که یک زائده گوشتی مانند است، اما جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی است که حاوی ماده سفید است. بیشتر در این خصوص را اینجا بخوانید:

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

  • تشخیص زگیل تناسلی و تبخال از آنجایی که هر دو در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند دشوار است.
  • زگیل‌های تناسلی برآمدگی‌های گوشتی رنگ و کوچک هستند، اما زخم‌های تبخال مانند یا زخم‌های باز هستند.
  • هم زگیل تناسلی و هم می‌توانند هم از طریق تماس پوستی و هم از طریق تماس جنسی منتقل شوند.

زگیل تناسلی و اسکین تگ

اسکین تگ نوعی زائده پوستی غیر مسری و غیر سرطانی است که به صورت منگوله از پوست آویزان می‌شود. تشخیص و تمیز آن از زگیل تناسلی شاید برای شما دشوار باشد. در این مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم:

زگیل تناسلی و ایدز

زگیل تناسلی و ایدز بدو بیماری کاملا جدا با منشاء جداگانه هستند. عامل زگیل تناسلی، ویروس HPV و عامل ایدز، ویروس HIV است. زگیل تناسلی از علائم نیست ولی وقتی فردی زگیل تناسلی دارد، احتمال اینکه به علت داشتن روابط پرخطر جنسی، در معرض مریضی‌هایی مانند ایدز، تبخال تناسلی، و غیره قرار گرفته باشد بیشتر می‌شود.

به دلیل عدم اضافه گویی، در یک مقاله جدا برای شما لیست همه بیماری‌های پوستی که ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه بگیرید را به همراه عکس گرد آوری کردیم، برای مطالعه کلیک کنید:

درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند. ولی ویروس این زگیل همچنان در بدن باقیمانده و پس از طی مدتی مجددا عود می نماید. بنابراین هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است. روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو باید با توجه به اندازه و محل دقیق زگیل‌ها یکی از درمان‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند را انتخاب کنند.

به طور کلی روش‌های درمان زگیل تناسلی به شرح زیر است:

لیزر درمانی

این روش برای از بین بردن زگیل های خوشه ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر می باشد. می تواند کمی نسبت به روش های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد ولی نتایج قطعی تری هم به دنبال دارد. این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملا سرپایی انجام می شود. بیمار بلافاصله پس از لیزر می تواند به محل کار خود برگردد. زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت می باشد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل ها

سوزاندن یا الکتروکوتر

در این روش که یک جراحی معمولی می‌باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت‌های غیرطبیعی روی پوست استفاده می‌کند. این روش بیشتر برای زائده‌های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر می‌باشد، لیزر و کرایو پیشنهادهای پزشک متخصص هستند.

عمل جراحی یا لیپ زگیل تناسلی

عمل اغلب برای زائده های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی حس می شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل ها بخیه زده می شوند.

پماد و دارو

داروها و پمادهای زیادی برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان وجود دارد که به جهت اختصار به نام آنها اکتفا می‌کنیم: ایمیکویمود، آلدارا، پودوفیلوم، رزورسینول، پودوفیلین، سایمتدین، سینکاتچیز. البته توجه داشته باشید که مصرف پماد و دارو باید زیر نظر پزشک متخصص باشد و از مصرف خودسرانه جدا خودداری نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید:

درمان خانگی زگیل تناسلی

روش‌های خانگی نیز برای بهبود علائم و درمان زگیل تناسلی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. سیر، روغن درخت چای، سرکه سیب، سبزیجات مفید، چای سبز، و آهن می‌تواند به کاهش علائم و درمان زگیل تناسلی کمک کننده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود:

و در آخر عکس از انواع زگیل تناسلی در مردان و عکس از انواع زگیل تناسلی در زنان را مشاهده می‌کنید.

همچنین در صورتی که هنوز ابهام یا سوالی در خصوص زگیل تناسلی در مردان و زنان دارید زیر همین مقاله برای ما نظر بگذارید تا با متخصصین ما در ارتباط باشید.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

اعلب زائده‌های زگیل تناسلی سرطانی نیستند و یا خوش خیم هستند. در برخی موارد نادر، افراد مبتلا به زگیل تناسلی، به برخی گونه‌های پرخطر HPV مبتلا می‌شوند و ممکن است به سرطان آلت تناسلی در آقایان و یا سرطان واژن و رحم در خانم‌ها منجر شود.

زگیل تناسلی در زنان شایع‌تر است یا مردان؟

این عارضه در زنان و مردان به یک نسبت شایع است. اما در زنان چون در قسمت‌های داخلی‌تر ناحیه تناسلی ایجاد شده و ممکن است دیرتر تشخیص داده شود، خطرناک‌تر خواهد بود.

روش های قطعی رفع و درمان زگیل تناسلی کدامند؟

کرایو و لیزر درمانی دو نمونه از روش هایی هستند که قطعی ترین جوابدهی برای رفع زگیل را دارند که به طور کامل زائده را از بین می برند، البته به صورت ظاهری.

آیا زگیل تناسلی همواره با علائم همراه است؟

ویروس ناشی از این بیماری اکثرا فاقد علائم است اما بیماری زگیلی تناسلی غالبا با زائده‌های برجسته در نواحی تناسلی خود را نشان می دهد.

آیا داروهای گیاهی روی زگیل تناسلی اثرگذارند؟

این داروها تنها در مراحل ابتدایی می توانند زائده‌ها را از بین ببرند. همچنین می توانند در پیشگیری از این زوائد موثر باشند.

مهمترین اقدام پس از تشخیص زگیل چیست؟

مراجعه به یک متخصص خوب قدم اول برای شروع روند درمان می باشد. زیرا روش‌های درمانی بستگی به اندازه، موقعیت و وضعیت زگیل متفاوت می باشند که او بهترین روش را به شما پیشنهاد می کند.

امکان انتقال زگیل تناسلی به جنین در بارداری وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. این احتمال تقریبا وجود ندارد. اما در صورت ابتلای مادر به زیگیلی تناسلی حین زایمان ممکن است نوزاد نیز آلوده شود.

آیا زیگیل تناسلی با درد، سوزش و خارش همراه است؟

معمولا بله. در صورتیکه زیگیلی تناسلی در اثر پوشیدن لباس تنگ و یا تماس با دست تحریک شوند، علائم فوق را نشان می دهند.

آیا زگیل تناسلی باعث ایجاد سرطان می شود؟

تیپ پرخطر ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی) می تواند باعث ایجاد سرطان در نواحی زیر شود:
سرطان دهانه ی رحم
سرطان واژن
سرطان دهانه واژن
سرطان بیضه و سرطان آلت تناسلی در مردان
سرطان مقعد
سرطان زبان
سرطان حنجره
سرطان دهان

 

آیا امکان ابتلای مجدد به زگیل تناسلی وجود دارد؟

بله؛ ابتلای یکباره شما به این زگیل تناسلی، مصونیت برای ابتلای مجدد ایجاد نخواهد کرد. درصورتی که با روش‌های درمانی ظاهر زگیل از بین می‌روند، اما ممکن است ویروس اچ پی وی به طور کامل از بدن خارج نشود. به همین دلیل ممکن است یک فرد چندین بار در طول زندگی خود به زگیل تناسلی مبتلا شود.

 

 

تیتر و عناوین این خبر مخفی کن
1 زگیل تناسلی مردان چیست؟
1.23 تزریق واکسن گارداسیل
دکمه بازگشت به بالا