استان ها

فضاپیمای سری ارتش آمریکا به مدار رفت

فضاپیمای سری ارتش آمریکا به مدار رفت

فضاپیمای سری ارتش آمریکا در ماموریت جدید خود به مدار بالاتر پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، فضاپیمای سری «ایکس-۳۷‌بی» ارتش ایالات متحده پنجشنبه شب در هفتمین مأموریت خود از مقر فضایی فلوریدا به مدار رفت. 

این فضاپیمای نظامی نخستین فضاپیمایی است  که از بالای موشک فالکون هوی اسپیس ایکس پرتاب شد و این موشک قادر بود آن را به مدار بالاتر از  ماوریت‌های قبلی برساند.

نیروی هوایی ایالات متحده ۲ فروند فضاپیمای «ایکس-۳۷‌بی» در اختیار دارد که هر ۲ توسط بخش فانتوم شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده‌اند.

موشک فالکون هوی نیز که متشکل از سه بخش است از سکوی پرتاب خود از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال در یک پرتاب تماشایی که به صورت زنده در پخش اینترنتی اسپیس ایکس انجام شد، پرتاب شد تا اجرای این مأموریت صورت گیرد.

این پرتاب پس از دو هفته تاخیر که ناشی از آب و هوای نامناسب و مسائل فنی نامشخص انجام شد.

پنتاگون جزئیات کمی درباره مأموریت ایکس-۳۷‌بی که توسط نیروی فضایی ایالات متحده تحت برنامه پرتاب فضایی امنیت ملی ارتش انجام شده در اختیار گذاشته است.

این وسیله نقلیه ساخت بوئینگ، تقریباً به اندازه یک اتوبوس کوچک و شبیه یک شاتل فضایی مینیاتوری، برای استقرار محموله‌های مختلف و انجام آزمایش‌های فناوری در پرواز‌های مداری چند ساله ساخته شده است.

این فضاپیما در پایان مأموریت خود مانند یک هواپیما روی باند فرود می‌آید.

فضاپیمای سری ارتش ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۶ مأموریت انجام داده است که پنج مورد اول توسط موشک‌های اطلس از  شرکت فضایی لاکهید مارتین به مدار زمین منتقل شده است. 

مأموریت روز پنجشنبه نخستین پرتاب این فضاپیما با موشک قدرتمندتر فالکون هوی اسپیس ایکس بود که قادر به حمل محموله‌های سنگین‌تر است و احتمالاً محموله آن را در مدار ژئوسنکرون که ۳۵ هزار کیلومتر بالای زمین است قرار داده است.

ایکس-۳۷‌بی که فضاپیمای آزمایشی مداری نیز نامیده می‌شود، قبلاً محدود به پرواز در مدار پایین زمین، در ارتفاعات زیر ۱۲ هزار کیلومتر بوده است.

دکمه بازگشت به بالا