اقتصادیکسب و کار برتر

معایب سنگ تراورتن مصنوعی

سنگ های مصنوعی با سنگدانه‌های سبک تولید می‌شوند تا وزن کمی نسبت به سنگ‌های طبیعی داشته باشند. وزن و هزینه کمتر و تنوع محصولات سنگ مصنوعی از مزیت‌های مهمی است که استفاده از این مواد را محبوب کرده است. هر طرح را می‌توان در یک یا چند رنگ تولید کرد. از همین رو تعامل و تلفیق علم و هنر با یکدیگر سبب ایجاد سنگ های مصنوعی شده است. سنگی که از زیبایی خاص، نمای یکدست و طرح‌های بسیار متنوعی برخوردار باشند. اگر به دنبال خرید سنگ تراورتن هستید این مطلب را از دست ندهید.

انواع سنگ‌های مصنوعی

در حال حاضر در ایران تنوع بسیاری از سنگ های مصنوعی توسط تولید کنندگان سنگ مصنوعی ارائه می‌شود. به چند مورد از پرکاربردترین سنگ های مصنوعی در ساختمان می‌پردازیم:

سنگ کوارتز مصنوعی: سنگ کوارتز از مواد معدنی خاص، مواد پلیمری، رنگ‌دانه و… تشکیل ‌شده است و تحت پرس، وکیوم و ساب قرار می‌گیرد. این سنگ دارای مقاومت بالا و همچنین جذب آب پایینی است. نکته مهم در مورد این سنگ مصنوعی کوارتز این است که در برابر ضربه و خش مقاومت بالایی دارد.

سنگ اونیکس مصنوعی: اگر بخواهیم از وپژگی سنگ اونیکس بگوییم این است که سنگ اونیکس مصنوعی قابلیت نورپردازی را دارد و می‌توان از آن  برای دیوار پوش‌ها و پارتیشن‌ها استفاده کرد.

سنگ تراورتن مصنوعی: یکی از پرطرفدارترین سنگ های مصنوعی، سنگ تراورتن مصنوعی می‌باشد. سنگ تراورتن مصنوعی از بتن فراوری شده و شن و ماسه، پوکه‌های معدنی، پودر سنگ، رنگ‌های معدنی آلمانی و مواد روان کننده بتن بدست می‌آید. همچنین در ترکیبات استفاده شده برای تولید سنگ تراورتن مصنوعی از هیچ نوع رزین ،مواد پلیمری و چسب استفاده نشده است.

سنگ مرمریت مصنوعی: این نوع سنگ بافت ریزی دارد و هیچ شباهتی به سایر سنگ‌ها ندارد. در برابر فشا عموما مقاومت بالایی نشان می‌دهد؛ این سنگ ها نسبت به سایرین سنگ‌ های مصنوعی وزن سبک‌تری دارد و معمولا در داخل ساختمان بیشتر استفاده می‌شود.

کاربرد سنگ مصنوعی: سنگ‌های مصنوعی با توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان، دیوار پوش‌ها‌، زیرسینک روشویی، کف‌پوش‌های خاص، باغ و ویلا، دیوارهای شومینه، نمای پنجره و همچنین سقف استفاده کرد. این سنگ تشکیل ‌شده از سنگ‌های طبیعی، پی‌وی‌سی و همچنین مواد افزودنی دیگر است که باعث می‌شود وزن کمتری داشته باشند. به ‌راحتی بتوان آن را نصب کرد، موادی که در این سنگ‌ها به ‌کاربرده می‌شود با شرایط آب و هوایی سازگار هستند. بعد از ساخت سنگ مصنوعی طرح و رنگ مورد نظر را چاپ می‌کنند. در حال حاضر شیت سنگ غیر طبیعی داریم که می‌توان نقش و نگارهای سنگ طبیعی را دارا باشد. با رنگی که به آن داده می‌شود. شکلی زیبا  به خود می‌گیرد و جلوه خاصی به نما می‌دهد.

سنگ مصنوعی کف: شبیه سازی ویژگی‌های سنگ کف طبیعی در این نمونه متریال در کنار مقاومت بالا، عایق رطوبت و دما، تنوع طرح و رنگ امکان دسترسی به ظاهر و مدل سفارشی وجود دارد. سنگ مصنوعی کف ساختمان بر اساس سلیقه و وضعیت طراحی داخلی ساختمان قابل نصب و اجراست.

سنگ مصنوعی نمای دیوار داخلی: استفاده از سنگ های مصنوعی برای نمای پشت تلویزیون، بالای شومینه و بین کابینت از نمونه‌های کاربرد سنگ مصنوعی نمای دیوار داخلی است. از سنگ‌های با تحمل بالای حرارت در قسمت بالایی و زیرین شومینه و نمونه‌های کلاسیک و مدرن برای برجسته نشان دادن جایگاه تلویزیون استفاده می‌شود.

معایب سنگ مصنوعی

ویژگی‌های سنگ‌ های مصنوعی چیست؟

  • تنوع در طرح
  • سبک‌تر از سنگ‌های طبیعی که همین امر باعث سبک سازی ساختمان و در نتیجه کاهش اثر زلزله بر ساختمان می‌گردد.
  • نفوذ آب در حد صفر
  • عدم محدودیت در ابعاد تولیدی
  •  استقامت (کشش و فشار) بالاتر از سنگ‌های طبیعی
  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوّی
  • استحکام و انسجام بالا
  • تنوع‌پذیری بالا
  • نصب راحت و بدون دردسر

تفاوت‌های سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی چیست؟

  • سنگ‌های مصنوعی از لحاظ ترکیب‌بندی رنگ و ساب عالی و یکدست هستند.
  • شاید ورق‌های سنگ مصنوعی بتوانند نیاز خیلی از ساختمان‌ سازها را فراهم کنند.
  • ولی اگر بخواهیم در مورد اصالت سنگ صحبت کنیم سنگ طبیعی باگذشت سال‌ها ازلحاظ ظاهری شکل خود را از دست نخواهند داد.

می‌توان در این زمینه به سازه تخت جمشید اشاره کرد که باگذشت سالیان سال همچنان شکل ظاهری خود را حفظ کرده است. یک سنگ دست‌ساز نمی‌تواند با یک سنگی که از دل طبیعت بیرون آمده است رقابت کند. سنگی که هزاران سال طول می‌کشد تا شکل گیرد و هر قطعه از سنگ با قطعه بعدی با هم از لحاظ شکل ظاهری متفاوت می‌باشد.

  • سنگ ‌های طبیعی که در طبیعت یافت می‌شوند، رنگ و طرح منحصر به ‌فردی دارند درصورتی‌که سنگ مصنوعی از ‌این طبیعی بودن و ترکیب رنگ برخوردار نیست.
  • سنگ‌های مصنوعی به ‌راحتی و در زمان کم بدون نیاز به اسکوپ کردن می‌توان نصب کرد.
  • در صورتی ‌که سنگ طبیعی برای نصب بر روی نمای ساختمان حتماً باید اسکوپ شود و زمان‌بر  و هزینه‌بر نیز می‌باشد.
  • سنگ مصنوعی در برابر جذب آب نفوذناپذیر می‌باشد.
  • ولی سنگ طبیعی به خاطر تخلخلی که دارد باعث جذب آب می‌شود.

بیشتر برای مناطق زلزله‌خیز استفاده می‌شود، چون سبک هستند و خسارت زیادی بجا نمی‌گذارد. در صورتی ‌که سنگ طبیعی به دلیل  وزن زیادی که دارد امکان دارد با گذشت زمان از نما جدا شود.

ضخامت سنگ مصنوعی: سنگ های مصنوعی ضخامتی در حدود 2 تا 4 سانتی‌متر دارند و در طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند. مشخصات کلی معمولا از طبیعت الهام گرفته شده و به شکل سنگ طبیعی تولید می‌شود. طرح‌ها می‌توانند سنگ های مربع، شکل نامنظم یا گرد، حتی آجرهای بدلی باشند.

تکنولوژی ساخت سنگ مصنوعی: موادی که برای خط تولید سنگ ‌های مصنوعی به کار می روند طوری انتخاب می‌شوند، که برای کارهای داخلی و خارجی ساختمان چه در کف و چه در نما ایده‌آل باشند. تکنولوژی ترکیبی ویبره پرس و نیز به کار بردن مواد طبیعی سنگ در ترکیب آن از جمله مرمرها، سنگ‌های کلسیتی، گرانیت‌ها، و سنگ‌های سیلیسی به همراه سیمان و مقدار کمیآب خواصی به سنگ می‌دهد، که 75 درصد کیفیت خواص سنگ طبیعی را دارا باشد.

محصولات استاندارد آن‌هایی هستند که پس از تولید آماده نصب بوده و پارامترهای آنها تکمیل و ضخامت آنها کالیبره شده باشند و لبه‌هایش نیز ابزار خورده باشند. سنگ‌های طبیعی امروزه در مقابل فشار، نور، اشعه ماورای بنفش و ناملایمات جوی به صورت بسیار کاملی مقاوم هستند. به علاوه محصولاتی هستند با نیاز به نگهداری کم و می‌توانند پس از نصب بارها ساب خورده و صد در صد مانند سنگ طبیعی رفتار کنند.

مشخصات عمده در پروسه تولید سنگ مصنوعی عبارتند از:

  • امکان استفاده از مقدار صحیح ترکیبات در مخلوط برای فشرده سازی
  • عدم وجود هوا در ترکیبات فشرده شده در خلال فاز فشرده سازی
  • عملیات ترکیبی فشرده سازی و ویبره مواد تحت شرایط خلا

تنوع در طراحی و رنگ سنگ مصنوعی

نسبت تنوع در طراحی و رنگ چرا که سنگ‌های مصنوعی ساخته دست بشر است و آن را می‌توانند در هر طرح و شکل با استفاده از تجهیزات پیشرفته ایجاد کنند. به همین دلیل اگر برای کارهای دکوراسیون داخلی و طراحی ساختمان به شرکت‌های مربوطه مراجعه کنید، آن‌ها یک کاتالوگ از نمونه طرح‌های مختلف با رنگ‌های بسیار گوناگون به شما نشان خواهند داد که هر یک را می‌توانید انتخاب نمایید.

استحکام و مقاومت بالا سنگ مصنوعی

مواد افزودنی که در ساخت سنگ مصنوعی به کار می‌روند، می‌توانند درجه استحکام آن را کم و زیاد کنند و اغلب درجه آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل سنگ‌های مصنوعی با کیفیت که در ساختمان به کار می‌روند. عموما استحکام و مقاومت بیشتری در شرایط جوی نظیر آب باران و رطوبت هستند که دشمن سنگ می‌باشند. حال که کمی با مفهوم سنگ مصنوعی آشنا شدید، بهتر متوجه می‌شوید که معایب سنگ مصنوعی به اندازه مزایا سنگ مصنوعی قابل فهم نیست و پیدا کردن این معایب به راحتی امکان پذیر نیست.

مزایای استفاده از سنگ مصنوعی 

  • سنگ‌های مصنوعی به سادگی تمیز می‌شود. اگر لکه بگیرد به راحتی با صابون یا مواد پاک کننده، تمیز می‌شود.
  • سنگ مصنوعی ضد گرد و خاک است امکان نفوذ مایعات در آن کم است. لکه‌های جوهر و سس را به راحتی می‌توان از آن زدود.
  • سنگ‌های مصنوعی در برابر ضربه مقاومت دارد.
  • در مقایسه با سنگ یا پلیمر، توانائی ضد خش بودن آن قوی تر است. خراش ریز را می‌توان با ورقه‌های شنی از آن برطرف کرد.

در مقایسه با سایر مواد موجود، سنگ مصنوعی در برابر گرما و حرارت مقاومت خوبی دارد. اما پیشنهاد می‌شود که از قرار دادن اشیاء داغ به طور مستقیم بر روی آن خود داری شود.

  • سنگ‌های مصنوعی دارای استاندارد در مجاورت مواد غذائی است و می‌توان مواد غذائی را مستقیما در تماس با آن قرار داد.
  • در سنگ‌های مصنوعی می‎‌توان حفره‌هائی را برا عبور دادن لوله، سیم های برق و غیره  قرار داد.
  • برای ایجاد تناسب با سایر اتصالات می‌توان در سنگ‌های مصنوعی به راحتی شیارهائی را قرار داد.
  • می‌توان سنگ مصنوعی را به هر شکل دلخواه درآورد.

می‌توان سنگ مصنوعی را در یک قسمت کوچک ساخت و بنابراین، مشکلات داشتن بلوک‌های بزرگی از سنگ برای سردرها از بین می‌رود.

  • می‌توان سنگ‌های مصنوعی را مستحکم تر از سنگ‌های طبیعی ساخت.
  • سنگ مصنوعی از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.
  • سنگ‌های پایداری و دوام بیشتری نسبت به سنگ طبیعی دارد.

در سنگ‌های مصنوعی همواری یکدست وجود ندارد. در نتیجه، لازم نیست نگران نگهداری سنگ مصنوعی با توجه به بستر هموار سنگ‌های طبیعی باشیم. سنگ مصنوعی نسبت به سائیدگی، مواد اسیدی، دماهای بالا، ضربه شدید، فشار، خم کردن و خاصیت نفوذ از خود مقاومت نشان می‌دهد. تغییر شکل و چسبندگی آن شیوه‌های مخصوص به خود را دارند.

نصب آسان سنگ مصنوعی

شاید بزرگ‌ترین مزیتی که سنگ‌های مصنوعی دارد، نصب راحت و بدون دردسر است. برای نصب این نوع سنگ‌ها ابتدا باید یک لایه زیرین مستحکم ایجاد کنیم تا زیرسازی به خوبی انجام شود. سپس روی سطح بتن پهن شده را با پودر سنگ و سیمان بپوشانیم و سپس موزاییک یا کفپوش مورد نظر را کنار هم قرار دهیم.

پس از انجام کارهای جانبی با استفاده از چکشی مناسب روی آن ضربه بزنید و دوغابی که بیرون ریخته‌اند را تمیز نماییم. این روش گفته شده یکی از پر کاربردترین تکنیک‌های نصب سنگ مصنوعی است. اگر فردی تجربه کافی داشته باشد می‌تواند آن را به راحتی انجام دهد. البته این موضوع بر ساخت سنگ مصنوعی تاثیر زیادی می‌گذارد. بدین گونه که نصب برخی سنگ‌های مصنوعی ممکن است به راحتی انجام نشود.

نکات مهم درباره خرید سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی همانند دیگر متریال‌های به کار رفته در تغییرات دکوراسیون و بهبود شرایط ساختمان در حالت درونی و بیرونی با یک سری نکات برای اجرا همراه است. سنگ کوارتز، مرمریت و تراورتن در دسته پرکاربرد ترین سنگ‌های مصنوعی قرار داشته که نشانگر تمایل زیاد افراد به نصب این شبه سنگ‌ها در محیط ساختمان دارد. قبل از انتخاب سنگ منصوعی از مرغوبیت مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی اطمینان حاصل کنید. برای استفاده از سنگ مصنوعی کف، دیوار و نما بهترین و متناسب ترین طرح با دیگر قسمت‌های دکوراسیون داخلی و خارجی در در نظر بگیرید. قبل از انتخاب انواع سنگ مصنوعی برای مکان‌های مشخص حتما با افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

قیمت سنگ مصنوعی

  • از لحاظ هزینه این سنگ نسبت به سنگ طبیعی خیلی مقرون بصرفه‌تر می‌باشد.
  • سنگ‌های مصنوعی نسبت به سنگ‌های طبیعی از دوام پایین‌تری برخوردار است.
  • سنگ‌های طبیعی از تخلخل کمتری دارا بوده و همین باعث طول عمر سنگ طبیعی می‌شود، درحالی‌که مصنوعی از نگهداری خاصی برخوردار هستند.

سنگ‌های طبیعی اگر در نمای ساختمان استفاده شود بهتر است چون از دل طبیعت آمده و باران، باد و نور خورشید تأثیر چندانی بر روی آن ندارند. اگر شما هم در مورد سنگ مصنوعی و نکات خرید آن سوال یا دیدگاهی دارید با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا