اقتصادیکسب و کار برتر

نحوه ترید زدن در فارکس

آموزش نحوه معامله در فارکس اولین و مهم ترین قدم برای شروع در بازار پرنوسان و پرسودی مثل فارکس است. برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق فارکس، داشتن درک کامل از بازار، عوامل موثر بر قیمت ارز و ابزارها و استراتژی های موجود ضروری است. در این مقاله راهنمای جامعی برای یادگیری نحوه خرید و فروش در فارکس در اختیار شما قرار می دهیم. ما اصول معاملات فارکس، از جمله انواع مختلف سفارشات، طریقه انجام معامله در فارکس، و خطرات و مزایای معامله در این بازار را پوشش خواهیم داد.

چه یک مبتدی یا یک معامله گر با تجربه باشید که به دنبال بهبود مهارت های خود هستید، این مقاله شما را با دانش و اعتماد به نفس برای تصمیم گیری آگاهانه در معاملات در دنیای هیجان انگیز فارکس مجهز می کند. اما پیش از شروع پیشنهاد می‌شود که اگر مبتدی هستید و قصد ورود به بازار فارکس را دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید مقاله را مطالعه نمایید و همچنین از دوره کاملاً رایگان نقشه راه موفقیت در بازار مالی که تیم مجموعه آموزش ساده بورس تهیه‌کرده است استفاده کنید.

این بازار بر اساس تقویم کاری بین‌المللی، روزهای یکشنبه تا جمعه به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است و حجم معاملاتی روزانه آن بر اساس تازه‌ترین آمار منتشرشده توسط بانک تسویه بین‌المللی ()، به 7.5 تریلیون دلار می‌رسد. در این بازار 5 جلسه (session) معاملاتی اصلی وجود دارد که به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک هستند که برای اطلاع از شروع هر سشن معاملاتی می‌توانید از استفاده کنید. در این مقاله با مثال‌های کاربردی نحوه انجام خریدوفروش در فارکس توضیح داده‌شده و همچنین چند اصطلاح موردنیاز برای ورود به معامله را نیز شرح داده‌ایم، ازجمله:

  • انواع معاملات در فارکس
  •  انواع سفارشات در فارکس
  • حد سود و حد ضرر در فارکس
  • طریقه باز کردن معامله در متاتریدر با ذکر مثال
  • چک لیست معاملات فارکس
  • معاملات فارکس با قرار گرفتن دو ارز مختلف در کنار یکدیگر انجام می‌شود
  • به قیمت جفت ارزها در بازار فارکس، نرخ تبادل ارزها گفته می‌شود.
  • حد ضرر نوعی دستور است که اگر قیمت برخلاف جهتی که شما پیش‌بینی کرده‌اید حرکت کرد، سفارش شما به‌صورت اتوماتیک در عدد مشخصی که برای استاپ‌لاس مشخص کرده‌اید، بسته شود.
  • حد سود نوعی سفارش اتوماتیک است که با رسیدن قیمت به عدد خاصی که شما تعیین می‌کنید، معامله شمارا می‌بندد.
  • سفارشات در فارکس به دو نوع Market Orders و Pending Orders انجام می‌شود.
  • چک‌لیست معاملاتی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی است که معامله‌گر از آن استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که همه عوامل لازم را قبل از انجام معامله در نظر گرفته است.

آموزش فارکس از صفر تا صد pdf رایگان |آموزش فارکس برای مبتدیان

خرید و فروش در فارکس چگونه است؟

فارکس که به بازار جفت ارزها مشهور است، محلی برای تبادل ارزهای کشورهای مختلف ‌دنیا با یکدیگر است، این ارزها به‌صورت جفتی و در کنار هم معامله می‌شوند، مثلاً یورو در برابر دلار آمریکا که با نماد EUR/USD شناخته می‌شود و یا پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا که نماد آن GBP/USD‌ است.

برای توضیحِ معاملات فارکس با یک مثال از جفت ارز EUR/USD شروع می‌کنیم.

وقتی این جفت ارز را می‌خرید به این معنی است که ارز یورو را خریده و ارز دلار را فروخته‌اید، اما:

  • اگر بعد از خرید شما، ارزش ارز یورو در برابر دلار بیشتر شده و قیمت افزایش پیدا کند، شما سود می‌کنید.
  • اگر بعد از خرید شما، ارزش ارز یورو در برابر دلار کمتر شده و قیمت کاهش پیدا کند، شما ضرر می‌کنید.

مثلاً ما قصد داریم 10,000 واحد از جفت ارز EUR/USD را بخریم (چون این‌طور پیش‌بینی و تحلیل کرده‌ایم که ارزش یورو در آینده نزدیک بیشتر خواهد شد) و می‌خواهیم وقتی قیمت افزایش پیدا کرد آن را بفروشیم، فرض کنید یک یورو برابر با 1.0310 دلار است.

نکته: به قیمت ، نرخ تبادل ارزها گفته می‌شود، پس در مثال بالا 1.0310 نرخ تبادل ارز EUR/USD در لحظه‌ای است که ما قصد شروع معامله راداریم.

با این حساب برای خرید 10,000 یورو باید نرخ تبادل EUR/USD را در 10,000 ضرب کنیم:

10,000×1.0310=10,310دلار

بعد از خرید ما، قیمت این جفت ارز افزایش پیدا می‌کند و به نرخ تبادل 1.0810 می‌رسد. حالا ما قصد داریم جفت ارزمان را بفروشیم تا سود حاصل از این افزایش قیمت را دریافت کنیم، برای این کار نرخ تبادل EUR/USD را در لحظه فروش در 10,000 ضرب کنیم:

10,000×1.0810=10,810دلار

10,810 – 10,310 = 500

در این معامله ما 500 دلار سود به دست آوردیم.

این‌یک مثال ساده و به دلار از نحوه خریدوفروش جفت ارزها بود، اما برای انجام معاملات خریدوفروش فاکتورهای مهم دیگری نیز اهمیت دارند که در مقاله‌ی “” در سایت آموزش ساده بورس به‌طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟

بازار فارکس، بازاری برای معاملات روی جفت ارزها است و در آن فقط جفت ارزها معامله می‌شوند اما برای معامله بر روی سایر نمادهای معاملاتی با توجه به پوشش دهی بروکر خود می‌توانید نمادهایی مانند سهام، انرژی، فلزات، ارزهای دیجیتال و… را بر اساس  خریدوفروش کنید.

در تصویر زیر انواع ابزارهای معاملاتی که در بازار مالی می‌توان معامله کرد دسته‌بندی و بیان‌شده‌اند، اما به یاد داشته باشید که در فارکس ما به بررسی و معامله انواع جفت ارزها می‌پردازیم.

برای اطلاع از انواع معاملاتی که در فارکس صورت می‌گیرد شما را به مطالعه مقاله‌ی “” دعوت می‌نماییم، در این مقاله به‌طور کامل توضیح داده‌شده که معامله گران خُرد و مؤسسات طی چه قراردادهایی و چگونه در فارکس به معامله می‌پردازند.

نحوه معامله در بازار فارکس

برای یادگیری نحوه خریدوفروش در فارکس، ابتدا باید آموزش‌های لازم و استاندارد را پشت سر گذاشته باشید، همچنین نوع استراتژی معاملاتی خود را نیز انتخاب کرده باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این بازارها بگیرید، ما در مجموعه آموزش ساده بورس علاوه بر آموزش انواع ابزارها و تکنیک‌های معاملاتی، استراتژی سوددهی که نتیجه سال‌ها تست و آزمون و تائید توسط اساتید برجسته ما هست را بانام () آموزش می‌دهیم تا بتوانید به سودهای عالی دست پیدا کنید.

در ابتدا برای شروع معامله در فارکس با تحلیل قیمت‌ها شروع می‌کنیم، فرض کنید به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت یک جفت ارز در آینده افزایش پیدا می‌کند، در این صورت شما باید این جفت ارز را خریده و پس از افزایش قیمت آن را به فروش برسانید، با استفاده از مراحل زیر می‌توانید  را انجام دهید.

  1. در یک بروکر معتبر فارکس ثبت‌نام کنید، برای پیدا کردن بروکر مناسب مقاله “” را پیشنهاد می‌کنیم.
  2. پلتفرم معاملاتی که معمولاً در بیشتر بروکرها، نرم‌افزار متاتریدر 4 و یا 5 است را از طریق سایت بروکر خود دانلود کنید.
  3. یک  بازکنید و مدتی با معاملات مجازی تمرین کنید (قبل از باز کردن حساب واقعی حتماً مدتی را به تکرار و تمرین آموزش‌های خود بپردازید).
  4. جفت ارزهای مناسب فارکس را از طریق آموزش‌هایی که دیده‌اید تحلیل و پیدا کنید.
  5. یک حساب معاملاتی واقعی در  بازکنید.
  6. خریدوفروش در فارکس را شروع کنید.

حد ضرر در فارکس چیست؟

تعیین کردن  به این معنی است که اگر قیمت برخلاف جهتی که شما پیش‌بینی کرده‌اید حرکت کرد، سفارش شما به‌صورت اتوماتیک در عدد مشخصی که برای استاپ لاس مشخص کرده‌اید، بسته شود. بدین طریق از ضرر بیش‌ازحد جلوگیری می‌شود.

بگذارید با زدن یک مثال مفهوم استاپ لاس را توضیح دهیم. فرض کنید در همین نماد USD/CHF باقیمت 0.9737 وارد پوزیشن خرید می‌شوید و منتظر افزایش قیمت هستید اما قیمت در جهت نزولی و کاهش قیمت تا عدد 0.9710 حرکت می‌کند. اگر در لحظه برگشت قیمت پای سیستمتان نباشید که معامله را ببندید چه می‌شود؟ در این حالت حدود 270 دلار ضرر می‌کنید. در این معامله اگر حد ضرر خود را مثلاً روی عدد 0.9736 تنظیم کرده بودید، تنها 10 دلار ضرر می‌کردید. دوره جامع ارز دیجیتال استاد ترید رونمایی از کاملترین و جامع‌ترین دوره ارز دیجیتال در ایران است، با آموزش است که شما هم استاد می‌شوید. همین الان ثبت نام خود را با تخفیف ویژه انجام دهید!

دکمه بازگشت به بالا