سلامت و دانشکسب و کار برتر

چرا بعد از عمل واریکوسل بیضه ورم میکند؟

واریکوسل بیضه یکی از شایع ترین بیماری ها در مردان است که در آن سیاهرگ های کیسه بیضه به طور غیر طبیعی متسع و پیچ خورده است. همانطور که می دانید سیاهرگ های سراسر بدن وظیفه انتقال خون از اندام های مختلف به قلب را بر عهده دارند.

اگر یکی از رگ‌های بیضه تحت تأثیر رگ‌های واریکوسل یا واریس قرار گیرد، گردش سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و خون نمی‌تواند به قلب بازگردد. بنابراین خون در کیسه بیضه جمع می شود و به شدت متورم و بزرگ می شود. با برداشتن این وریدهای متورم، جراحی واریکوسل عملکرد بیضه و تولید مثل را به حالت عادی برمی گرداند.

با توجه به عوارض جراحی واریکوسل، اگر این روش توسط متخصص مغز و اعصاب مجرب انجام شود، باید گفت که خطر عوارض کاهش خواهد یافت. اما از جمله مشکلات بعد از جراحی واریکوسل؛ ما یک جریان هیدروسل یا سیال داریم. می توانیم در مورد کوچک شدن بیضه و درد نوزاد بعد از جراحی صحبت کنیم.

واریکوسل چیست و چه عوارضی دارد؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، انسداد و بزرگ شدن غیر طبیعی ورید بیضه واریکوسل نامیده می شود که می تواند باعث مشکلاتی در عملکرد طبیعی دستگاه تناسلی شود. این مشکل در مردان مستقیماً بر ناباروری تأثیر نخواهد گذاشت، اما با افزایش دمای بیضه ها می تواند منجر به آسیب اسپرم و کاهش کمیت و کیفیت آنها شود.

از این رو، اگر درمان نشود، می تواند به طور غیر مستقیم بر ناباروری مردان تأثیر بگذارد. وریدهای واریسی معمولاً در سمت چپ کیسه بیضه ایجاد می شوند، اما در حدود 10 تا 15 درصد موارد، مشکلاتی در هر دو طرف کیسه بیضه ایجاد می شود. با توجه به درجه شدت بیماری را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

واریکوسل خفیف (درجه 1): در این حالت وریدهای بیضه کمی گشاد شده و قابل لمس هستند.

وریدهای واریسی مرکزی (درجه 2): در این حالت رگها کشیده شده و حالت ایستاده پیدا می کنند.

واریکوسل شدید (درجه 3): در این حالت سیاهرگ ها بیش از حد گشاد شده و به راحتی قابل مشاهده هستند. در این زمان دردهای مزمن و جزئی نیز در بیضه ها احساس می شود.

عوارض بعد از جراحی واریکوسل

همانطور که در بالا ذکر شد، اگر عمل توسط متخصص اورولوژی انجام شود، این عمل یکی از کم عارضه ترین عمل ها است. عوارض بعد از جراحی واریکوسل را می توان به عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم کرد. عوارض کوتاه مدت می تواند شامل مواردی مانند کبودی و خونریزی، خونریزی یا عفونت باشد. از عوارض طولانی مدت جراحی واریکوسل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیدروسل یا بیضه های آبکی

آسیب عصبی

عوارض بیهوشی

درد در بیضه ها و لگن

تست کند است

تورم بیضه ها بعد از جراحی

هیدروسل یا بیضه آبکی

اگر بیمار بعد از عمل توسط متخصص اورولوژی، استراحت کافی نداشته باشد یا زیاد بایستد و یا پزشک عروق لنفاوی را به طور صحیح و کامل جدا نکند، آب در اطراف بیضه جمع می شود و بیمار دچار هیدروسل می شود. بزرگ شدن بیضه بعد از عمل نشان دهنده بروز این مشکل است که یکی از عوارض جراحی واریکوسل است.

آسیب به شریان

از دیگر عوارض جراحی واریکوسل می توان به آسیب عروقی اشاره کرد. وریدها و سیاهرگ‌های بدن می‌توانند بسیار نزدیک به هم باشند، بنابراین احتمال آسیب رساندن به سیاهرگ‌های سالم در جراحی واریس، به‌ویژه در جراحی باز وجود دارد. احتمال بروز این مشکل در جراحی باز بین 12 تا 24 درصد است در حالی که در روش های دیگر مانند لاپاراسکوپی حدود 1 درصد است. سرخرگی که در این عمل بیشتر آسیب می بیند، شریان بیضه است که آسیب آن می تواند برای بیضه ها بسیار مشکل ساز باشد.

عوارض بیهوشی

اگر در حال انجام جراحی لاپاراسکوپی هستید، باید تحت بیهوشی عمومی باشید. هر دو روش جراحی باز و میکروسرجری را می توان با استفاده از دو حالت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام داد. بی حس کننده های بعد از عمل واریکسول مانند سایر بی حس کننده ها می توانند در عرض چند روز عوارض جانبی مانند سرگیجه و حالت تهوع ایجاد کنند.

درد در بیضه و کشاله ران

همانطور که در بالا ذکر شد، ممکن است چند روز پس از جراحی واریکوسل درد داشته باشید زیرا برخی از سیاهرگ‌های بیضه مسدود شده‌اند. احساس درد بیشتر در سمت چپ استخوان خواهد بود. نگران این درد نباشید و طبق توصیه پزشک از مسکن ها استفاده کنید. اگر درد شما بیش از 5 روز ادامه داشت و از شدت آن کاسته نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

انقباض بیضه ها

برخی از رگ های خونی سالم ممکن است توسط جراح در طول جراحی بریده شوند. این مشکل باعث کاهش خون رسانی به بیضه ها می شود که می تواند به مرور زمان باعث کوچک شدن بیضه ها شود. در این صورت هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد.

تورم بیضه بعد از جراحی

یکی دیگر از عوارض جراحی واریکوسل تورم در ناحیه بیضه است که با چشمان خود خواهید دید. این تورم معمولاً چند روز طول می کشد و جای نگرانی نیست، اما اگر کم نشد برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا