خبرهای کلیکسب و کار برتر

کارت گرافیک چیست؟

احتمالا هنگام خرید کامپیوتر یا لپ تاپ مشخصات کارت گرافیک و ویژگی های آن را دیده اید. می توان فرض کرد که این قطعه ربطی به ویژگی های گرافیکی و تصویری کامپیوتر و لپ تاپ دارد، اما در این مقاله به طور کامل به شما خواهیم گفت که کارت گرافیک چیست و چه کاربردی دارد و اگر کامپیوتر این کار را انجام ندهد چه اتفاقی می افتد. کارت گرافیک داشته باشید.

کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک سخت افزار کامپیوتری است که مسئول تولید تصاویری است که روی صفحه نمایشگر خود می بینید. کارت گرافیک با نام های دیگری مانند کارت گرافیک، کارت نمایش، آداپتور نمایشگر یا آداپتور گرافیک نیز شناخته می شود. می توانید این کارت ها را به صورت جداگانه با کارت گرافیک اختصاصی غانوان یا کارت گرافیک مجزا خریداری کنید.

پردازنده گرافیکی یا GPU چیست؟

کارت های گرافیک دارای یک پردازنده گرافیکی یا GPU هستند که مخفف عبارت Graphics Processing Unit است. GPU مهمترین بخش کارت گرافیک است که وظیفه محاسبات و پردازش داده ها را بر عهده دارد. در واقع پردازنده گرافیکی هسته اصلی کارت گرافیک 4090 است که تمامی دستورالعمل های مربوط به نمایش تصویر را از پردازنده اصلی دریافت کرده و پس از پردازش روی صفحه نمایشگر نمایش می دهد.در مقاله CPU چیست و اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر در این مورد بیشتر بخوانید. واحد کارت گرافیک یا GPU در واقع همان GPU است. البته گاهی اوقات این دستگاه به عنوان پردازنده ویدیویی یا zotac نیز شناخته می شود.

کارکرد کارت گرافیک چیست؟

تصاویر نمایش داده شده بر روی مانیتور کامپیوتر از نقاط کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده اند. در حالت کلی و در صورتی که صفحه نمایش در بالاترین وضوح خود باشد، یک میلیون پیکسل روی صفحه نمایش وجود دارد که هنگام نمایش تصویر استفاده می شود. اما برای اینکه کامپیوتر بداند با هر پیکسل چه کاری انجام دهد، به بخشی نیاز دارد که زبان کامپیوتر را ترجمه کند تا داده های باینری دریافتی توسط پردازنده را به تصویر تبدیل کند. اگر هیچ قابلیت گرافیکی روی مادربرد کامپیوتر وجود نداشته باشد، کارت گرافیک این کار را انجام می دهد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می کند، باید گفت که کارت گرافیک برای راه اندازی کامپیوتر ضروری است، مشروط بر اینکه این عملکرد روی برد کامپیوتر وجود نداشته باشد.

انواع کارت گرافیک کامپیوتر

برای اینکه بدانیم کارت گرافیک کامپیوتر در کجا قرار دارد، ابتدا باید نوع آن را بشناسیم. دو نوع کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

1- یکپارچه یا یکپارچه
کارت گرافیک یکپارچه روی مادربرد قرار دارد و در لپ تاپ ها و کامپیوترهای استاندارد استفاده می شود. این کارت گرافیک ها افزونه نیستند و قیمت پایینی دارند و به سختی ارتقا می یابند. کارت گرافیک یکپارچه در سیستم ها و کامپیوترهایی که کارهای عادی مانند تماشای فیلم و گشت و گذار در اینترنت را انجام می دهند استفاده می شود.

از جمله مزایای این نوع کارت گرافیک لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندازه کوچک

مصرف برق کم

تولید گرمای کمتر

بدون نیاز به خنک کننده اضافی

نیازی به هزینه جداگانه نیست

اما از جمله معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده محدود
  • جدا نمی شود و می توان آن را ارتقا داد
  • برای کارهای گرافیکی و بازی مناسب نیست
  • کارت های گرافیک AMD و pcmag یکپارچه شده اند

2- مستقل و فداکار یا فردی، فداکار، با احتیاط
این کارت های گرافیک به صورت افزونه هستند و به صورت جداگانه روی مادربرد نصب می شوند.این کارت های گرافیک قابل ارتقا و مناسب برای افرادی هستند که با سیستم خود کار گرافیکی انجام می دهند و یا گیمر هستند. سرعت پردازش تصویر در این نوع کارت گرافیک بسیار بالاست. اجرای نرم افزارهای گرافیکی پیشرفته بدون این نوع کارت گرافیک شما را دچار مشکل می کند.

کارت گرافیک کم مشخصات چیست؟

کارت های گرافیک می توانند اندازه ها و ابعاد مختلفی داشته باشند. اگر کامپیوترهای نازک تر با عملکرد بالاتر را ترجیح می دهید، باید طرح های بلند و کشیده را انتخاب کنید. اگر فضا مشکل دارد، می توانید از حالت ATX/Full Height استفاده کنید که برای سیستم های شخصی بزرگ است. اما کارت های گرافیکی با مشخصات پایین به صورت نصف ساخته می شوند. این نوع کارت گرافیک نسبت به ATX نازکتر است و در فضاهای کوچکتر و محدود استفاده می شود. این نوع کارت گرافیک در اکثر کامپیوترهای HTPC استفاده می شود.

Ti در کارت گرافیک چیست؟
شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که کلمه Ti که در انتهای برخی از کارت های گرافیک نوشته شده به چه معناست؟ Ti مخفف Titanium است و دلیل استفاده از آن در کارت‌های گرافیکی در واقع القای حس قدرت است.تیتانیوم فلز خاصی است که نسبت به وزن کمش استحکام بالایی دارد و البته این موضوع در مورد کارت گرافیک ها نیز صدق می کند و کارت های گرافیکی با نوشته Ti قدرت و سرعت و البته قیمت بسیار بالاتری دارند.

قیمت کارت گرافیک چیست |کارت گرافیک چیست به زبان ساده

معرفی بهترین کارت گرافیک

اکنون که می دانید کارت گرافیک چیست، خوب است بدانید که انتخاب بهترین کارت گرافیک به هدف شما بستگی دارد. در زیر، بهترین کارت‌های گرافیک را برای هر هدف شناسایی کرده‌ایم.

گیم پلی و گرافیک:

Nvidia GeForce GTX 10-series

سری AMD RX 400

اینتل آیریس پلاس

ایستگاه کاری:

Nvidia Quadro

گرافیک اینتل HD

استفاده روزانه و معمولی و لپ تاپ های نازک:

گرافیک اینتل HD

Intel Iris Plus 640

بازی اما با بودجه:

Nvidia GeForce GTX 10-series

نتیجه:
در این مقاله به بررسی کارت گرافیک و ویژگی های آن می پردازیم. به یاد داشته باشید که گران ترین کارت گرافیک لزوما بهترین نیست و شما باید بر اساس نیاز خود یک کارت گرافیک خریداری کنید. اگر پس از مطالعه مقاله همچنان در مورد کارت گرافیک سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات بپرسید.

دکمه بازگشت به بالا