شاید اگر به دور و اطراف خود نگاه کنید بسیاری حسابدار بشناسید. افرادی که دایره خانواده، دوستان و آشنایان و افراد سرشناس در این حوزه هستند. برخی از آنها حسابداران معمولی هستند و عده ای در جایگله شغلی مطلوبی در حسابداری قرار گرفته اند. به نظر شما فرق یک حسابدار ضعیف، معمولی و حسابدار خوب در چیست؟ خدمات حسابداری امین حسابان با تجربه ۲۰ سال سابقه حسابداری و امور مالیاتی، با ارائه خدمات مشاوره و پیگیری امور مالیاتی، به افراد حقیقی و شرکتها کمک میکند تا امور مالیاتی و حسابداری خود را سریعتر و بهتر انجام دهند.
ویژگی های یک شغل خوب
شغل حسابداری یک شغل خوب است و پردرآمد است. مهارت های یک حسابدار به او کمک میکند تا در کارش درآمد بیشتری هم داشته باشد. اما خوب بودن شغل حسابداری، تنها به دلیل درآمد آن نیست. قبل از اینکه مهارتهای مورد نیاز و اینکه یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد را بررسی کنیم، باید ببینیم که ویژگی های یک شغل خوب چیست.
- شغلی خوب است که بتواند حداقل درآمد مورد نیاز برای زندگی راحت را به شما بدهد.
- شغلی خوب است که امکان رشد و ارتقای شغلی را به شما بدهد. ویژگی های یک حسابدار موفق این است که در کارش میتواند پیشرفت کند.
- شغلی خوب است که مهارت و تواناییهای شما را افزایش بدهد. یک حسابدار حرفه ای، هیچ زمانی دست از تلاش برنمیدارد و هر روز به دنبال کسب مهارتها و دانش بیشتر است.
یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد
یک حسابدار برای موفقیت در حرفه خود به طیف وسیعی از مهارتها نیاز دارد. منظور از مهارتها صرفاً برخورداری از مدارج حرفهای نیست، بلکه این امر شامل ویژگیهای تعاملی نیز میشود. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، به چند مورد از این مهارتها اشاره میکنیم.
التزام قوی به اخلاقیات
صداقت و درستکاری از جمله ویژگیهای ارزشمندی هستند که یک حسابدار باید از آنها برخوردار باشد. حسابدار باید بتواند خوب و بد را بهدرستی از یکدیگر تشخیص دهد و همواره صداقت و درستکاری را سرلوحه کار حرفهای خود قرار دهد.
یادگیری مداوم
یک حسابدار باید از دانش بسیار قوی درمورد مبانی کار خود برخوردار باشد، اما آموزش مفاهیم اولیه حسابداری لزوماً کافی نیست. یک حسابدار باید همواره نسبت به بهروزرسانی دانش و مهارتهای خود کوشا باشد. با توجه به اینکه همواره تغییراتی در اصول، قوانین و مقررات رخ میدهد، این تغییرات مستقیماً حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار میدهند.
یک حسابدار باید شناختی کامل از آخرین اخبار و تغییرات رخدادها در حوزههای کاری خود داشته باشد. امروزه تکنولوژی نقشی انکارناپذیر و بااهمیتتر از قبل در حرفه ایفا میکند و یک حسابدار باید نسبت به روندهای نوظهور در حرفه خود کاملاً آگاه باشد. حسابداری که نسبت به یادگیری و آموزش حسابداری بیتفاوت است، در بلندمدت نمیتواند یک دارایی سودمند برای سازمان خود باشد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی هم میتواند به عنوان گام بعدی حسابداران ساده شناخته شود.
آزمون حسابدار رسمی نیازمند دانش بالاتر و توانایی بیشتر است که باید برای آن آمادگی کافی را داشته باشید. مزیتهای شغلی حسابدار رسمی باعث میشود که بتوانید ارتقا پیدا کنید و بهتر شوید.
دقت بسیار بالا
عنصر دقت نقشی بسیار کلیدی در کار حسابداری ایفا میکند. بهعنوان مثال، اشتباه در نگارش یک رقم یا قراردادن یک ویرگول در جای نادرست ممکن است یک سازمان را با ریسکهای مالی بسیار مهمی مواجه کند. از این رو، یک حسابدار باید با هوش بالا همواره به جزئیات توجه نماید و دقت در انجام امور محوله را سرلوحه کار خود سازد. در دوره مدیریت ریسک، یاد میگیرید که چطور ریسکها و موانع موجود در سیستم را کنترل کنید.
مهارتهای سازمانی
یک حسابدار روزانه با حجم انبوهی از اسناد، ارقام و دادهها سر و کار دارد؛ در نتیجه، برای آنکه بتواند نسبت به کلیه جزئیات مربوط به این موارد آگاهی داشته باشد و به روشی صحیح به اطلاعات مناسب دسترسی یابد، باید از مهارتهای سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشد. گذراندن دورههای حسابداری مالی مختلف، به شما برای کسب مهارتهای بیشتر کمک میکند.
پاسخگویی
یک حسابدار خوب کسی است که نتایج کار خود و هرگونه نقصانی که در عملکرد وی مشاهده شده است را بپذیرد. حسابدار خوب باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و اطمینان دهد که این اشتباه مجدداً تکرار نمیشود.
توانایی کار گروهی
انجام کار حسابداری و دفترداری مستلزم تلاش گروهی است. یک حسابدار برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید تعاملی مناسب با گروه حسابداری برقرار نماید. برای دستیابی به اهداف مدنظر سازمان، حسابدار باید به راحتی بتواند مستقیماً با صاحبکار ارتباط برقرار کند و در انجام وظایف با بقیه گروه هماهنگ باشد.
ویژگی های یک شغل خوب
شغل حسابداری یک شغل خوب است و پردرآمد است. مهارت های یک حسابدار به او کمک میکند تا در کارش درآمد بیشتری هم داشته باشد. اما خوب بودن شغل حسابداری، تنها به دلیل درآمد آن نیست. قبل از اینکه مهارتهای مورد نیاز و اینکه یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد را بررسی کنیم، باید ببینیم که ویژگی های یک شغل خوب چیست.
- شغلی خوب است که بتواند حداقل درآمد مورد نیاز برای زندگی راحت را به شما بدهد.
- شغلی خوب است که امکان رشد و ارتقای شغلی را به شما بدهد. ویژگی های یک حسابدار موفق این است که در کارش میتواند پیشرفت کند.
- شغلی خوب است که مهارت و تواناییهای شما را افزایش بدهد. یک حسابدار حرفه ای، هیچ زمانی دست از تلاش برنمیدارد و هر روز به دنبال کسب مهارتها و دانش بیشتر است.
یک حسابدار باید چه چیزهایی بلد باشد
یک حسابدار برای موفقیت در حرفه خود به طیف وسیعی از مهارتها نیاز دارد. منظور از مهارتها صرفاً برخورداری از مدارج حرفهای نیست، بلکه این امر شامل ویژگیهای تعاملی نیز میشود. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، به چند مورد از این مهارتها اشاره میکنیم.
التزام قوی به اخلاقیات
صداقت و درستکاری از جمله ویژگیهای ارزشمندی هستند که یک حسابدار باید از آنها برخوردار باشد. حسابدار باید بتواند خوب و بد را بهدرستی از یکدیگر تشخیص دهد و همواره صداقت و درستکاری را سرلوحه کار حرفهای خود قرار دهد.
یادگیری مداوم
یک حسابدار باید از دانش بسیار قوی درمورد مبانی کار خود برخوردار باشد، اما آموزش مفاهیم اولیه حسابداری لزوماً کافی نیست. یک حسابدار باید همواره نسبت به بهروزرسانی دانش و مهارتهای خود کوشا باشد. با توجه به اینکه همواره تغییراتی در اصول، قوانین و مقررات رخ میدهد، این تغییرات مستقیماً حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار میدهند.
یک حسابدار باید شناختی کامل از آخرین اخبار و تغییرات رخدادها در حوزههای کاری خود داشته باشد. امروزه تکنولوژی نقشی انکارناپذیر و بااهمیتتر از قبل در حرفه ایفا میکند و یک حسابدار باید نسبت به روندهای نوظهور در حرفه خود کاملاً آگاه باشد. حسابداری که نسبت به یادگیری و آموزش حسابداری بیتفاوت است، در بلندمدت نمیتواند یک دارایی سودمند برای سازمان خود باشد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی هم میتواند به عنوان گام بعدی حسابداران ساده شناخته شود.
آزمون حسابدار رسمی نیازمند دانش بالاتر و توانایی بیشتر است که باید برای آن آمادگی کافی را داشته باشید. مزیتهای شغلی حسابدار رسمی باعث میشود که بتوانید ارتقا پیدا کنید و بهتر شوید.
دقت بسیار بالا
عنصر دقت نقشی بسیار کلیدی در کار حسابداری ایفا میکند. بهعنوان مثال، اشتباه در نگارش یک رقم یا قراردادن یک ویرگول در جای نادرست ممکن است یک سازمان را با ریسکهای مالی بسیار مهمی مواجه کند. از این رو، یک حسابدار باید با هوش بالا همواره به جزئیات توجه نماید و دقت در انجام امور محوله را سرلوحه کار خود سازد. در دوره مدیریت ریسک، یاد میگیرید که چطور ریسکها و موانع موجود در سیستم را کنترل کنید. یکی از مهمترین اهداف برگزاری دوره آموزش حسابداری مالیاتی در مؤسسه ما ، افزایش سطح دانش و مهارت های مشاورین و موکلین مالیاتی می باشد
مهارتهای سازمانی
یک حسابدار روزانه با حجم انبوهی از اسناد، ارقام و دادهها سر و کار دارد؛ در نتیجه، برای آنکه بتواند نسبت به کلیه جزئیات مربوط به این موارد آگاهی داشته باشد و به روشی صحیح به اطلاعات مناسب دسترسی یابد، باید از مهارتهای سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشد. گذراندن دورههای حسابداری مالی مختلف، به شما برای کسب مهارتهای بیشتر کمک میکند.
پاسخگویی
یک حسابدار خوب کسی است که نتایج کار خود و هرگونه نقصانی که در عملکرد وی مشاهده شده است را بپذیرد. حسابدار خوب باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و اطمینان دهد که این اشتباه مجدداً تکرار نمیشود.
توانایی کار گروهی
انجام کار حسابداری و دفترداری مستلزم تلاش گروهی است. یک حسابدار برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید تعاملی مناسب با گروه حسابداری برقرار نماید. برای دستیابی به اهداف مدنظر سازمان، حسابدار باید به راحتی بتواند مستقیماً با صاحبکار ارتباط برقرار کند و در انجام وظایف با بقیه گروه هماهنگ باشد.