خبرهای کلیکسب و کار برتر

چگونه به کیش سفر کنیم؟

این روزها سفر به کیش خیلی رایج شده است، هم شیک و مدرن است هم یک شهر ساحلی فوق‌العاده. در واقع سفر به کیش یک گزینه ایده‌آل برای جایگزین‌کردن سفرهای خارجی با هزینه پایین است. تور کیش هم که از زمین و آسمان می‌بارد. در شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌ها همه‌جا شما را با تور ارزان کیش به این سفر دعوت می‌کنند. برای اینکه خیالتان راحت باشد که آیا سفر کیش واقعا ارزان است یا نه، بهتر است ضمن آشنایی با راهنمای سفر به کیش مقاله را بخوانید.

پردیس |مجلسی

اگر هم نخواهید با به این جزیره سفر کنید، کافی است بلیط کیش را بخرید، و رزرو هتل کنید، چمدانتان را ببندید و راهی شوید. حالا در این مقاله از زیر و بم کیش، تفریح‌های کیش و خلاصه هر کاری که باید در این جزیره انجام بدهید برای شما می‌گوییم.

مراکز خرید پردیس ۱ و ۲، مرکز خرید دامون، پانیذ، ونوس، مروارید و… از جمله مراکز خرید کیش هستند.

رستوران‌های کیش کدام است؟

فودکورت دامون، رستوران کوه سنگی، رستوران رویال استار، فست فود بومرنگ، رستوران خاطره، رستوران عمو اکبر و رستوران ساحلی توتی فروتی و… از بهترین رستوران‌های کیش محسوب می‌شوند.

مراکز تفریحی کیش کدام است؟

آکواریوم کیش، دلفیناریوم، باغ پرندگان کیش و… از جمله مراکز تفریحی کیش هستند.

هتل ترنج، هتل مارینا، هتل داریوش، هتل صدف، هتل آرامیس، هتل فلامینگو و… از هتل‌های خوب کیش به شمار می‌آیند.

تاریخچه کیش

گفته بودیم که از زیر و بم کیش برای شما خواهیم گفت، به خاطر همین معرفی کیش را از گذشته و تاریخ آن شروع می‌کنیم. کتاب‌های تاریخی می‌گویند که جزیره کیش از زمان هخامنشیان بخشی از ایران بوده تا اینکه با گسترش اسلام خلفای اموی بر این جزیره مسلط می‌شوند

در دوران حکومت آل‌بویه، جزیره کیش باز هم به تسلط ایرانیان درآمد و در دوره سلجوقیان به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج‌فارس تبدیل شد. جزیره کیش مانند جزیره هرمز مدت‌ها دست پرتغالی‌ها افتاد تا اینکه امام قلی خان، سپهسالار شاه عباس خلیج‌فارس و بحرین و همه جزایر آن را فتح کرد. از آن زمان تاکنون کیش به‌عنوان یکی از جزایر ایرانی خلیج‌فارس شناخته می‌شود.

در آغاز حکومت محمدرضا پهلوی، کیش به‌عنوان مرکزی برای صید ماهی و تجارت مروارید خلیج‌فارس شناخته می‌شد. بعد از واردکردن مروارید ژاپن به ایران، تجارت مروارید کیش از رونق افتاد و از آن پس کیش کم کم اهمیت خود را از دست داد.

در دوره محمدرضا شاه بود که پتانسیل گردشگری کیش شناخته شد. وقتی مشاوران ایرانی و آمریکایی جزیره کیش را به خاطر زیبایی‌های طبیعی، و آب‌های کریستالی به‌عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب کردند، حکومت سرمایه‌گذاری روی جزیره کیش را آغاز کرد. بدین ترتیب زیرساخت‌های مدرن ازجمله هتل کیش، فرودگاه، نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین اقامتگاهی برای خانواده سلطنتی در کیش ساخته شد.

در سال ۱۳۶۱ کیش اولین منطقه آزاد اقتصادی ایران معرفی شد و در حال حاضر رونق اقتصادی جزیره بر پایه گردشگری و تجارت است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد به دست بیاورید.

جغرافیای کیش

کیش یکی از ۲۱ جزیره ایرانی است که در خلیج‌فارس خانه کرده است. هیچ رودخانه دائمی در جزیره کیش وجود ندارد و آب جزیره از منابع آب شیرین زیرزمینی تامین می‌شود.

آب‌وهوای کیش

آب‌وهوای کیش گرم و مرطوب است و میانگین دمای آن به ۲۶ درجه می‌رسد. بارندگی در جزیره بسیار کم است و فقط در ماه‌های زمستان بارش پراکنده دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به کیش

فصل زمستان بهترین زمان سفر به جزیره کیش است که با هوای معتدل بهاری آن می‌توان از شناکردن و تفریح‌های آبی لذت برد و از طرف دیگر از گرمای آزاردهنده و رطوبت و شرجی تابستان هم خبری نیست. در هر راهنمای سفر به کیش این فصل بهترین زمان سفر به کیش محسوب می‌شود.

آب‌وهوای جزیره کیش گرم و مرطوب است و میزان بارندگی آن چندان زیاد نیست و معمولا به‌شکل رگبار در پاییز و زمستان جلوه‌گر می‌شود. معمولا دمای کیش در طول سال بین ۲۱ تا ۳۳ درجه متغیر است و میانگین دمای سالیانه این جزیره با ۲۷ درجه سانتی‌گراد برابری می‌کند. در این جزیره خبری از آب‌وهوای چهار فصل نیست و با دو نوع اقلیم گرم و معتدل روبه‌رو هستید.

بهار کیش تقریبا تا اواسط اردیبهشت معتدل است و بعد از آن هوا رو به گرمی می‌رود. در تابستان کیش به سرزمین خورشید تبدیل می‌شود و با همدستی دریا، آب‌وهوایی شرجی پدید می‌آورد. باران و رگبار پاییز هوای جزیره را خنک‌تر می‌کند و زمستان با رگبار، شب‌های سرد و روزهای معتدل، بهترین آب‌وهوای کیش را به مسافران نشان می‌دهد.

  • از اوایل دی تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان سفر به کیش، از نظر شرایط آب‌وهوایی است. در این مدت میانگین دمای این جزیره در حدود ۱۹ درجه سانتی‌گراد است و برای یک منطقه‌ شرجی، بهترین دمای جزیره محسوب می‌شود.
  • میانگین دمای هوا از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ۲۴ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیر ۲۹٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط تیر تا اواسط شهریور ۳۲٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط شهریور تا اواسط آبان ۲۸٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط آبان تا اواسط دی ۲۱ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط دی تا اواسط اسفند ۱۶٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط اسفند تا اواسط فروردین ۲۰ درجه سانتی‌گراد

ارزان‌ترین زمان سفر به کیش

اگرچه زمستان مناسب‌ترین زمان سفر برای کیش است اما قطعا ارزان‌ترین زمان سفر نیست. ازآنجاکه همیشه در فصل‌های کم سفر استقبال از جزیره کم است، هواپیمایی‌ها و هتل‌ها سعی می‌کنند با پیشنهاد تخفیف‌های ویژه مسافران را به سفر به جزیره ترغیب کنند. همچنین می‌توانید از راهنمای هم استفاده کنید.

حمل و نقل در کیش

رفت‌وآمد به از طریق هوایی یعنی فرودگاه بین‌المللی کیش و همچنین به‌صورت دریایی از طریق بندر کیش انجام می‌شود. اغلب تورهای کیش  مسافران را با هواپیما به جزیره می‌رسانند. اگر نخواهید با به جزیره سفر کنید خودتان می‌توانید را از وب‌سایت تهیه کنید. در وب‌سایت علی‌ بابا شما می‌توانید قیمت بلیط هواپیما کیش از ایرلاین‌های مختلف را مقایسه کنید و با استفاده از فیلتر قیمت به‌سادگی بلیط ارزان کیش را پیدا کنید.

فرودگاه بین‌المللی کیش

در ۷آبان۱۳۵۶، با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در این فرودگاه و با حضور سران حکومت پهلوی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی افتتاح شد. پروازهای شبانه فرودگاه در سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه به چراغ‌های مخصوص پرواز در شب، آغاز شد.

فرودگاه کیش دو ترمینال دارد که یکی از آن‌ها ویژه پروازهای داخلی و دیگری ویژه پروازهای خارجی است. در حال حاضر فرودگاه کیش به ۲۰ مقصد داخلی و دو مقصد خارجی یعنی مسقط و دبی پرواز دارد.

تاکسی

کیش جزیره کوچکی است که گردشگران و ساکنان آن را از مترو و اتوبوس‌های شهری برای جابه‌جایی بی‌نیاز می‌کند. ازاین‌رو تاکسی مهم‌ترین وسیله‌نقلیه در جزیره است. تاکسی‌های کیش اغلب خودروهای گران‌قیمت و باکیفیتی هستند و در دو رنگ زرد و سفید دیده می‌شوند. تاکسی‌های زردرنگ تاکسی‌های خطی هستند و تاکسی‌های سفیدرنگ به صورت تاکسی دربست و تاکسی‌تلفنی فعالیت می‌کنند.

اگر هم بخواهید می‌توانید به جای استفاده از تاکسی ماشین اجاره کنید. در این حالت هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد، اما در نهایت احساس راحتی بیشتری دارید.

مینی‌بوس

یکی دیگر از بخش‌های راهنمای سفر به کیش برای استفاده از مینی‌بوس است. در جزیره تاکسی‌ها آن‌قدر راحت در دسترس هستند که کمتر نیاز به رفت و آمد با مینی‌بوس‌ها احساس می‌شود. مینی‌بوس‌رانی جزیره از دو خط تشکیل شده است که خط اول با ۱۳ ایستگاه و خط دو با ۴۲ ایستگاه مسافران را به هر نقطه‌ای از جزیره می‌رسانند.

اجاره خودرو بدون راننده

برای کسانی که عاشق خودروهای لوکس و گران قیمت هستند، کیش درست مثل بهشت است. با رونق گردشگری جزیره شرکت‌های هم در آن شروع به فعالیت کرده‌اند که خودروهای لوکس و وارداتی را در بازه‌های قیمتی مختلف به گردشگران کرایه می‌دهند.

برای کسانی که با هواپیما به کیش سفر کرده‌اند و خودروی شخصی‌شان را در اختیار ندارند و از طرفی هم همیشه ترجیح می‌دهند در شهر مقصد خودرو در اختیار داشته باشند، گزینه کرایه خودرو بسیار مناسب است. حتی می‌توان خودروی با راننده در جزیره کیش اجاره کرد.

راهنمای سفر به کیش و جاذبه های تاریخی کیش

هرچند جزیره کیش را به‌عنوان یک مقصد توریستی تاریخی نمی‌شناسیم و به بیشتر به هوای تفریح‌های آبی و خرید راهی این جزیره مدرن و لوکس می‌شویم اما دیدن یادگاری‌های تاریخی آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بازدید از جاذبه های تاریخی کیش یکی از توصیه‌های مهم در در راهنمای سفر به کیش است. بناها و اماکن تاریخی در فهرست جاهای دیدنی کیش حال‌وهوای جذاب جنوب را در طول تاریخ برایتان به تصویر می‌کشند و فرصت خوبی است تا با این جزیره از دریچه‌ای دیگر آشنا شوید. در ادامه مهم‌ترین جاذبه های تاریخی کیش را به شما معرفی خواهیم کرد.

درخت سبز کیش

درخت سبز یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاذبه های تاریخی کیش است که می‌توان آن را در فهرست جاذبه های طبیعی کیش نیز گنجاند. این درخت قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد و در میان بومیان بسیار حرمت دارد. تکه پارچه‌های رنگارنگی که روی هر گوشه این درخت بسته شده است، نشان از اعتقاد مردم محلی به قداست این درخت و برآورده‌کردن حاجات دارد.

این درخت با شمایلی عجیب‌وغریب در جزیره رشد می‌کند و ریشه‌های آن به‌جای فروروفتن در زمین، سر از خاک بیرون می‌آورند. این درخت از دسته درختان لور است و به بهانه وجود آن یک بوستان شهری دایر شده است و به پارک درخت سبز معروف است.

آب‌انبار کیش

در این قسمت از راهنمای سفر به کیش قصد داریم که آب‌انبار دوقلوی کیش را به شما معرفی کنیم. آب‌انبار دوقلو از جاذبه های تاریخی کیش است که بنای آن به سبک‌وسیاق معماری شهر یزد بسیار شباهت دارد. در ساختار این دو بنا با پنج بادگیر روبه‌رو خواهید شد و تصور خواهید کرد که در کوچه‌پس‌کوچه‎‌های یزد هستید. دو گنبد در کنار این بادگیرها دیده می‌شوند که سبب زیبایی بیشتر بنای آب‌انبار شده‌اند.

لازم به ذکر است که ساخت این بنا به دوره معاصر برمی‌گردد و در سال ۷۲ ساخته شده است. این بنا روی آب‌انباری قدیمی ساخته شده و در گذشته از آن برای ذخیره آب و خنک نگهداشتن دمای آب از طریق بادگیرها استفاده می‌شده است. اما امروزه چنین کاربردی ندارد و مدرنیته جایگزین آن شده است. آنچه امروز در این بنا قابل‌توجه است، سبک معماری منحصربه‌فرد آن نسبت به بافت سایر نقاط جزیره است و در آن دیگر خبری از ذخایر آبی و هوای خنک حاصل از بادگیرها نیست.

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی از جاذبه های تاریخی کیش است که در شهر باستانی حریره واقع شده است. شهر حریره قدمتی برابر با ۸۰۰ سال دارد و اکنون بسیاری از قسمت‌های آن برای بازدید در دسترس است. خانه اعیانی از تماشایی‌ترین قسمت‌های شهر باستانی حریره است و مساحت آن گنجایش اسکان چند خانوار را داشته است.

این بنا شامل دو خانه شمالی و جنوبی است که قسمت شمالی آن مساحت بیشتری دارد. کشف کاشی‌های ستاره‌ای در این خانه یکی از مستندات اعیان‌نشین‌بودن این خانه است. همچنین بازمانده سکوهای ورودی و خرابه‌های تالار شاه‌نشین از دیگر سرنخ‌هایی است که به ثروتمندبودن ساکنان آن اشاره می‌کند. کارگاه‌های صنعتی، مسجد، حمام حریره، بندرگاه، قنات و آب‌انبار از دیگر بخش‌های شهر باستانی حریره است.

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش

خانه مردم‌شناسی بومیان کیش از زیباترین جاذبه‌های تاریخی کیش است که قدمت آن در حدود ۲۰۰ سال تخمین زده شده است. این خانه از زیباترین جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود و در راهنمای سفر به کیش  نمی‌توان از معرفی آن غفلت کرد. این خانه قدیمی با مساحتی در حدود ۱۲۰۰ متر مربع در محله تاریخی سفین واقع شده است.

اولین صاحب این خانه، از تاجران مروارید به نام حاج عبدالله بوده است. این خانه شامل اتاق‌های زمستانه و تابستانه، حیاط مجلسی مخصوص مهمانان، حیاط خانوادگی مخصوص اعضای خانواده، انبار، حلقه‌های چاه آب، مطبخ و… است. این خانه در سال ۹۳ به موزه مردم‌شناسی کیش تبدیل شد. در این خانه با قهوه محلی و خرما از مهمانان پذیرایی می‌کنند و همچنین سوغات محلی نیز در یکی از اتاق‌های این خانه فروخته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا