خبرهای کلیسلامت و دانشکسب و کار برتر

تجهیزات آزمایشگاه هماتولوژی

انواع تجهیزات هماتولوژی – کلیه تجهیزات آزمایشگاهی و ماشین های متصل به خون در آزمایشگاه تشخیص، تجهیزات هماتولوژی محسوب می شوند. در ادامه به چند نمونه از این دستگاه ها می پردازیم.

اعصاب از بانک خون

بافت زنده هنگام جدا شدن از محیط آن به سرعت بدتر می شود. بنابراین بدون استثنا از این قاعده، برای اینکه نمونه خون گرفته شده از بیمار دچار پوسیدگی و تغییر عناصر نشود، سعی می کنیم از تجهیزاتی برای حفظ و حفظ خواص خون استفاده کنیم.

یخچال بانک خون چگونه کار می کند؟

اصول کلی عملکرد این دستگاه مشابه یخچال های خانگی است، هرچند از نظر کاربری در بسیاری از ویژگی ها با هم تفاوت دارند. به طور کلی یخچال بانک خون از اجزای زیر تشکیل شده است:

کمپرسور: وظیفه فشرده سازی مایع مورد استفاده در یخچال را بر عهده دارد.

کندانسور: به این سیستم خنک کننده مایع می گویند.

فشار شکن: مسئول کاهش فشار یک سیال متوسط ​​یا مشابه است

اواپراتور: به آن محیط داخلی یخچال گفته می شود.

این قطعات توسط لوله هایی به یکدیگر متصل می شوند که مایع از طریق آنها جریان می یابد به این ترتیب مایعی که در محیط داخلی جریان دارد توسط هدایت حرارتی یخچال به جوش آمده و خنک می شود. و پس از خروج از اتاق داخل، مایع با ورود به کندانسور خنک می شود. و از بخار داغ به مایع تبدیل می شود موتور یخچال وظیفه جریان مایع در لوله ها و تداوم این مدار را بر عهده دارد.

آنالایزر گاز خون

همانطور که از نام آن پیداست، دستگاه آنالایزر گاز خون یکی از انواع دستگاه های هماتولوژی است که برای آنالیز و اندازه گیری گازهای موجود در خون مانند فشار اکسیژن O2، دی اکسید کربن CO2 و نیتروژن N2 استفاده می شود. از این دستگاه علاوه بر اندازه گیری گازهای محلول در خون، برای اندازه گیری pH یا اسیدیته خون و اندازه گیری سطح الکترولیت های خون نیز استفاده می شود. نمونه خون مورد نیاز برای این آزمایشات از یک سرخرگ گرفته می شود و باید بلافاصله آزمایش شود، در مواردی که امکان آزمایش بلافاصله پس از گرفتن ذات الریه وجود ندارد، نمونه روی یخ نگهداری می شود.

فشار خون چگونه کار می کند؟

اصل عملکرد آنالیز گازهای خون یا آنالیز گازهای خون بر اساس استفاده از مواد شیمیایی و جریان الکتریکی است. مانیتور گاز خون دارای مجموعه ای جداگانه از الکترودها برای هر پارامتری است که باید آزمایش شود. نحوه کار هر الکترود بر اساس قانون اهم است و ولتاژ و اختلاف جریان بین انتهای مثبت و منفی هر الکترود را اندازه گیری می کند.

انواع تجهیزات هماتولوژی – پلاسما اکسترکتور

استخراج کننده ها معمولاً برای جداسازی ذرات و تولید فرآورده های خونی استفاده می شوند. عملکرد این دستگاه بر اساس اعمال فشار دوره ای است. به این ترتیب کیسه ای حاوی خون در داخل دستگاه و بین دو بازوی صفحه قرار می گیرد و سپس فشار متناوب وارد می شود.

ویژگی های استخراج پلاسما

دستگاه استخراج پلاسما ویژگی های زیر را دارد:

کاسه استیل ضد زنگ ثابت

یک صفحه نمایش متحرک و شفاف که به شما امکان می دهد ضمن ایجاد فشار، جدا شدن پلاسما از خون را مشاهده و کنترل کنید.

دسته ای که برای اعمال فشار استفاده می شود.

دارای مکانیزم قفل برای جلوگیری از حرکت ناخواسته در هنگام فشار دادن.

انواع دستگاه های هماتولوژی سروفیوژ (سروفوژ)

این شبیه به ماشین های سانتریفیوژ است که کوچکتر هستند و برای اهداف آزمایشگاهی استفاده می شوند. اساس کار این دستگاه بر اساس نیروی گریز از مرکز، به نحوه قرار دادن لوله های حاوی نمونه خون در دستگاه تعبیه شده و سپس با روشن کردن دستگاه و راه اندازی پس از اعمال تنظیمات لازم است. برای تغییر سریع و در اطراف یک مکان خاص. این عمل به ذرات سنگین اجازه می دهد تا به انتهای لوله آزمایش حرکت کنند و سلول ها و ذرات پراکنده در خون را جدا کنند. به همین دلیل به این دستگاه سانتریفیوژ شستشوی سلولی نیز می گویند.

شعله فتومتر

فتومتر فیلم یکی از انواع تجهیزات هماتولوژی آزمایشگاهی است که برای تشخیص عناصر گروه های 1 و 2 جدول تناوبی در یک مخلوط همگن، به عنوان مثال، خون و آب میوه استفاده می شود. اساس کار این دستگاه بر اساس طیف سنجی اتمی، یکی از قدیمی ترین روش های شناسایی مواد است.

روش طیف سنجی چیست؟

روش طیف‌سنجی بر این اصل استوار است که عناصر و ذرات تمایل دارند در حالت پایدار باقی بمانند، بنابراین اگر انرژی به آنها اعمال شود، پس از مدت کوتاهی به حالت پایدار خود که در سطح انرژی پایین‌تری قرار داشت، باز می‌گردند. و انرژی اضافی خود را به صورت نور آزاد می کنند

اجزاء و نحوه عملکرد یک فتومتر فیلم

دوربین فیلمبرداری از بخش های زیر تشکیل شده است:

منبع گرما: مسئول تولید گرما و انرژی حرارتی مورد نیاز برای تحریک عنصر است. نکته اصلی در مورد منبع گرما این است که باید در طول آزمایش مقدار ثابتی داشته باشد تا بتوان عناصر را به درستی شناسایی کرد.

همزن: از آنجا که منبع گرما باید در دمای ثابت باشد ، این گرما باید به طور مساوی در کل نمونه توزیع شود. برای این منظور ، ما از یک همزن استفاده می کنیم که به طور مداوم نمونه را تحریک می کند و به انتقال گرما به طور مساوی به همه نمونه ها کمک می کند.

نبولایزر: برای اینکه چیزی بسوزد و آتش بگیرد، علاوه بر سوخت و منبع حرارت، به اکسیژن نیز نیاز داریم. نبولایزر جایی است که هوا به محلول وارد می شود و امکان احتراق را فراهم می کند.

سیستم نوری: مجموعه ای از آینه محدب، فیلتر و عدسی است که وظیفه تقسیم نور و هدایت آن به آشکارساز را بر عهده دارد.

آشکارساز: آشکارساز نور ساطع شده از ذره را به دلیل تفاوت بین دو سطح انرژی به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که طول موج نور را تشخیص داده و نوع عنصر و ذره را به ما می گوید. هرچه غلظت یونها بیشتر باشد ، نور روشن تر و در نتیجه سیگنال قوی تر می شود.

دکمه بازگشت به بالا