اقتصادیکسب و کار برتر

تفاوت آجر سفال با آجر رسی چیست؟

آجرهای رسی از خاک رس (آلومینا)، ماسه، آهک، اکسید آهن و منیزیم ساخته می‌شوند.  آجر سفال از مخلوطی از خاکستر بادی، آهک، سیمان، گچ و عامل هوادهی ساخته می‌شوند. آجرهای سفالی قرمز و کوچک‌تر از بلوک آجر رسی هستند. آجر سفال خاکستری هستند و در اندازه بزرگ‌تر تولید می‌شوند. لایه بالایی خاک برای ساخت آجر رس استفاده می‌شود. ازاین‌رو، سازگار با محیط‌زیست نیست.

خاکستر بادی که برای تولید آجر سفالی استفاده می‌شود، یک محصول زباله غیرسمی است که از نیروگاه‌های حرارتی بازیافت می‌شود. ازاین‌رو، آجر سفال سازگار با محیط‌زیست هستند. آجرهای سفالی سنگین هستند (۲٫۵ تا ۷٫۵ کیلوگرم)؛ بنابراین بار مرده سازه اصلی را افزایش می‌دهند. آجر تیغه‌ای سبک‌تر از آجرهای سنتی (۳ تا ۴ کیلوگرم) هستند که باعث کاهش بار مرده سازه می‌شود.

چگالی خشک آجرهای رسی قرمز بین ۱۶۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب تا ۱۹۲۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است. چگالی خشک آجرهای رسی قرمز بین ۴۵۱ کیلوگرم بر مترمکعب تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است. مقاومت فشاری آجرهای رسی قرمز در محدوده ۲٫۵ تا ۳٫۵ N/mm2 است.  مقاومت فشاری آجر سفال ۳ تا ۴٫۵ نیوتن بر میلی‌مترمربع پیش‌بینی‌شده است.

آجرهای رسی در برابر نیروهای زلزله پایداری کمتری دارند. آجرهای سفال در مقایسه با سازه‌های آجری سفالی در برابر نیروهای زلزله پایدارتر هستند. ساخت آجر به دلیل کوچک‌تر بودن آجرها و درزهای بیشتر وقت‌گیر است. آجر سفال به دلیل اندازه بزرگ‌تر، وزن کم و اتصالات کمتر به ساخت سریع می‌رسند. با شناخت تفاوت آجر سفال با آجر رسی می‌توان متناسب باتوجه‌به عوامل مختلف تصمیم‌گیری کرد.برای خرید انواع آجر ها و خرید اجر رسی نما میتوانید به سایت ما مراجعه کنید و با کارشناس های ما در ارتباط باشید.

What is the difference between clay brick and clay brick?

ساختار دیوار بنای آجری متراکم خواص عایق صوتی خوبی را ارائه می‌دهد. وجود حفره‌های هوا در آجرهای سفال و ساختار سبک آن باعث کاهش صدای خوبی در مقایسه با آجرهای قرمز می‌شود. آجرهای رسی در برابر موریانه مقاوم نیستند؛ زیرا از مواد آلی ساخته شده‌اند. آجر سفال از مواد معدنی و مقاوم در برابر حشرات ساخته شده‌اند که از حملات موریانه‌ها جلوگیری می‌کند.

رسانایی حرارتی آجرهای سفالی بین ۶ تا ۱ W/mK متغیر است. هدایت حرارتی آجرهای سفال بین ۰٫۲۱ تا ۰٫۴۲ W/mK متغیر است. ازاین‌رو، نسبت به حرارت مقاوم هستند.ابتدا باید توجه داشت که آجر سفالی و بلوک بتنی هر دو مصالح مستحکم هستند. آنها در برابر آتش مقاوم هستند و می‌توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد. اما این واقعیت که از مواد اولیه مختلف تولید می‌شوند باعث می‌شود که خواص ساختاری آنها متفاوت باشد.

آجر سفالی از اختلاط ماسه، آهک و مصالح بتن به دست می‌آید. انواع و رنگ‌های مختلف را می‌توان با مخلوط‌کردن خاک رس با باریم، منگنز و برخی مواد افزودنی به دست آورد.از سوی دیگر، بلوک بتنی از سنگ‌دانه‌های متشکل از ماسه یا سنگ خرد شده تولید می‌شود. محصولی با استحکام بالا بدون نیاز به افزودن مواد مختلف به دست می‌آید.

تفاوت آجر سفال با آجر رسی را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • مقاومت فشاری بلوک‌های بتنی بیشتر از آجرهای سفالی است.
  • بلوک‌های بتنی مقاومت بسیار بالاتری در برابر آب دارند. آنها آب را جذب نمی‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که ضد آب هستند.
  • بتن عمر مورد انتظار کمتری نسبت به آجر سفالی دارد. بلوک‌های بتنی تا ۱۰۰ سال نتایج کارآمدی می‌دهند. آجرهای سفالی می‌توانند به ۱۰۰۰ سال برسد.
  • بلوک‌های بتنی محصولات سازگار با محیط‌زیست نبودند تا زمانی که فناوری بتن سبز ظهور کرد. اما اکنون می‌توان آنها را از مواد قابل‌بازیافت تولید کرد.
  • از منظر معماری، آجر سفالی می‌تواند ظاهر زیبایی‌شناختی تری داشته باشد. اما بلوک‌های بتنی همیشه قوی‌تر هستند و کاربردهایی وجود دارد که ظاهر زیبایی به نمای بیرونی آن می‌بخشد
  • بلوک‌های بتنی را می‌توان به‌راحتی رنگ‌آمیزی کرد. آجرهای رسی شوره می‌زنند که باعث کم‌رنگ‌شدن می‌شود.

تفاوت آجر سفال با آجر رسی را می‌توان از نظر ظرفیت تحمل بار آن‌ها، وزن آن‌ها، اندازه، تراکم، ظرفیت جذب آب و هدایت حرارتی مقایسه کرد. هر دوی این آجرها از مصالح ساختمانی مهم به شمار می‌روند.با این‌که هر دو آجر هستند، اما به خاطر تفاوت‌هایی که دارند، نمی‌توان آن‌ها را به جای هم استفاده کرد و هر کدام کاربرد خودش را دارد.  آجرهای سفالی و آجرهای رسی از مصالح پراستفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند و از انواع مهم آجر به شمار می‌روند. آجرهای رسی به شکل بلوک‌هایی توپر ساخته می‌شوند، اما آجرهای سفالی بر روی خود سوراخ‌دارند و در نوع ، در وسط آن‌ها تکه‌ای فوم یونولیت قرار دارد.

 به جز ظاهر، تفاوت آجر سفال با آجر رسی را می‌توان از چند منظر و به شرح زیر بررسی کرد:

مواد اولیه

مواد اولیه تشکیل دهنده آجر رسی خاک رس، ماسه، آهک، منیزیم و اکسید آهن هستند. در حالی که برای ساخت از مخلوط سیمان، آهک، خاکستر بادی و گچ استفاده می‌کنند.

رنگ و اندازه

دیگر تفاوت آجر سفال با آجر رسی، رنگ و اندازه آن‌هاست. آجر رسی به رنگ قرمز و در اندازه‌هایی کوچک‌تر از آجر سفال تولید می‌شود. بزرگ‌تر است و رنگ آن هم معمولا زرد است. (البته در رنگ‌های متمایل به قرمز هم تولید می‌شود.)

سازگاری با محیط زیست

ماده اصلی ترکیب خاک رسی، خاکستر بادی است. این ماده از نیروگاه‌های حرارتی بازیافت می‌شود و یک زباله غیرسمی به شمارمی‌رود. از همین حیث نیز دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شود. اما در تولید خاک رس از لایه‌ی بالایی خاک استفاده می‌شود که این کار سازگار با محیط زیست نیست.

وزن 

دیگر تفاوت آجر سفال با آجر رسی را می‌توان مربوط به وزن آن‌ها دانست. آجرهای سفال چون بزرگ‌تر هستند، ممکن است وزن بیشتری هم داشته باشند (حدود 2.5 تا 7.5 کیلوگرم) و بار مرده‌ی سازه را افزایش می‌دهند. وزن آجرهای رسی معمولا بین 3 تا 4 کیلوگرم است و بار مرده را آنچنان افزایش نمی‌دهند.

چگالی

تفاوت آجر سفال با آجر رسی از نظر چگالی، به خاطر سوراخ‌های روی آجرهای سفالی است. چگالی خشک آجرهای سفالی حدود 694 تا 788 کیلوگرم بر مترمکعب است. اما چگالی خشک آجرهای رسی تا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب هم می‌رسد.

مقاومت فشاری

مقاومت فشاری آجرهای رسی حدود 2.5 تا 3.5 نیوتن بر میلی‌مترمربع است. اما این مقدار برای آجرهای سفالی بیشتر است و به 3 تا 4.5 نیوتن بر مترمربع می‌رسد.

مقاومت در برابر زلزله

در مقایسه آجر سفال با آجر رسی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله باید بگوییم که مقاومت آجرهای رسی پایین است. اما آجرهای سفالی مقاومت به نسبت بهتری در برابر نیروهای زلزله دارند.

سرعت دیوارچینی

چون آجرهای رسی کوچک‌تر هستند، دیوارچینی با آن‌ها زمان بیشتری می‌برد و درزهای بیشتری برای پر کردن دارند. اما چون آجرهای سفالی اندازه بزرگ‌تری دارند، وزن آن‌ها کم است و درزهای کمتری هم برای پر کردن دارند، دیوارچینی با آن‌ها سریعتر پیش می‌رود.

نفوذ حشرات

یکی دیگر از تفاوت آجر سفال با آجر رسی که می‌توان به آن اشاره کرد، مقاومت در برابر نفوذ حشرات است. آجرهای رسی چون از مواد آلی ساخته شده‌اند، مقاومت خوبی در برابر نفوذ حشرات ندارند. اما آجرهای سفالی از مواد معدنی ساخته شده‌اند و می‌توانند جلوی حمله موریانه‌ها رابگیرند.جهت دیدن ویدئو میتوانید به پروفایل میهن ویدئو ما مراجعه کنید و آگاهی های لازم را نسبت به انواع اجر کسب کنید.

مزایای بلوک های بتنی

  • خرید و تدارکات می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد.
  • آنها را می‌توان با بازیافت زباله‌های مختلف مانند خاکستر بادی تولید کرد.
  • در برابر بلایایی مانند طوفان، زلزله، سیل و آتش‌سوزی مقاوم است.
  • عایق صدا هستند.

مزایای آجر سفالی

  • جرم حرارتی آجرها زیاد است. بنابراین در طول روز گرما را جذب می کنند و در شب آن را آزاد می کنند. این سازه را سردتر یا گرم تر می کند.
  • آنها از مواد قابل‌بازیافت ساخته شده‌اند.
  • در برابر آتش مقاوم هستند.

جمع‌بندی

آجر سفالی و رسی هر دو از انواع مهم آجر هستند، اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در این مقاله سعی کردیم به مبحث تفاوت آجر سفال با آجر رسی بپردازیم. و آن‌‌ها را از نظر شکل ظاهری، اندازه، رنگ، وزن، چگالی، مواد اولیه، سازگاری با محیط زیست، مقاومت فشاری، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر نفوذ حشرات و سرعت دیوارچینی بررسی کردیم.

منبع:

https://www.istgah.com

دکمه بازگشت به بالا