جامعهکسب و کار برتر

شکایت حقوقی چقدر طول میکشد

پرونده ملکی چه زمانی به نتیجه میرسد؟ چقدر زمان طول میکشد تا حکم صادر شود؟ زمان اجرای حکم در یک پرونده ملکی چه زمانیست؟ وکیل ملکی چه نقشی در زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی ایفا میکند؟ با وکیل ملکی همراه باشید.

چقدر طول میکشد تا حکم پرونده ملکی صادر شود؟

بیان میدارد: خوب است بدانید اینکه چقدر زمان صرف میشود تا پرونده ملکی شما به نتیجه برسد یا حکم قطعی در خصوص آن صادر گردد به عوامل متعددی بستگی دارد. در ذیل چند نمونه از این عوامل مورد بررسی قرار میگیرد.

۱) نوع دعوای ملکی شما چیست؟ آیا از راه حقوقی اقدام نموده اید یا از راه کیفری شکایت طرح کرده اید؟ زیرا این دو راه با یکدیگر تفاوتهای بسیاری دارند.

۲) چه ادله ای را در اختیار دارید؟ ادعا و خواسته شما مستند به چه ادله ای میباشد؟ آیا باید اصالت اسناد مورد استناد شما نیز به اثبات برسد؟ یا مستند شما یک سند رسمی بی شائبه است؟

۳) آیا دعوای شما نیاز به نظر کارشناسی دارد؟ آیا در روند پرونده متوجه میشوید که نظر کارشناس بر ضرر شماست و میبایست به آن اعتراض نمایید؟ همه این موارد نیازمند صرف وقت و هزینه میباشد.

۴) آیا توانایی پرداخت هزینه دادرسی را دارید؟ آیا میخواهید دعوا اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را طرح نمایید؟ وکیل ملکی می افزاید: ادعای اعسار موجب تشکیل یک پرونده تمام عیار است که کلیه مراحل بدوی و تجدیدنظر را طی مینماید.

۵)  آیا به مناسبت موضوع دعوا و اوراق و محتویات پرونده نیاز به استعلام از مراجع و ادارت خاصی لازم است؟ پس در زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی این موارد را نیز مدنظر قرار دهید.

۶) آیا میخواهید به پرونده دیگری استناد نمایید؟ هر یک از طرفین پرونده میتوانند بنا بر اینکه موضوعی سابقا طرح و مورد رسیدگی قرار گرفته و یا هم زمان با این دعوا در جریان رسیدگی قرار دارد، به آن استناد نمایند. محکمه از مرجع صالح میخواهد که بدلی از آن پرونده را تهیه نماید و به محکمه کنونی ارسال کند. این مورد نیز نیازمند صرف زمان تا وصول پرونده استنادی است.

۷) آیا به رای بدوی اعتراض دارید؟ هر یک از طرفین میتوانند به دادنامه بدوی اعتراض نموده و پرونده را برای رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال نمایند.

وکیل متخصص ملکی میگوید: موارد مذکور در کنار سایر جزییات دیگر که در هر پرونده مختص به خود میباشد، موجب صرف زمان و بعضا اطاله دادرسی میگردد. لذا خوب است بدانید که عوامل بسیاری در  زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی دخیل میباشند.

وکیل مربوط به امور املاک بنا بر تخصص وتجربه خود میگوید: میتوان بازه زمان نسبی را در اینخصوص ارائه داد تا موکل آگاهانه و با علم و اطلاع کافی نسبت به طرح دعوا و اقدام قانونی و حقوقی لازمه اقدام نماید. میتوان برای زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی، مدت زمان تقریبی ۶ ماه تا ۲ سال را در نظر گرفت.که همین مدت مذکور نیز ممکن است کمتر و یا بیشتر گردد. لذا خوانندگان عزیز آگاه باشند و فریب دلالان و اشخاص دروغگویی را که به دلایل مختلف مدعی اخذ نتیجه در کمترین زمان هستند را نخورده و از بروز خسارات مالی جلوگیری نمایند.

زمان اجرای حکم در پرونده ملکی

چه زمانی حکم صادر شده در یک پرونده ملکی به مرحله اجرا میرسد؟ وکیل متخصص انواع دعاوی ملکی میگوید: فارغ از اینکه دعوای ملکی حقوقی باشد یا کیفری، پس از قطعیت حکم، میتوان وارد مرحله اجرا شد. حال سوال این است که حکم پرونده ملکی چه زمانی قطعی است؟ اگر محکمه بدوی حکم را صادر نماید، و به آن اعتراض نشود، و مهلت تجدیدنظر خواهی آن بگذرد و منقضی شود، حکم قطعی شده است و میتوان وارد مرحله اجرا شد.اگر پس از صدور حکم از مرحله بدوی، هرکدام از طرفین یا احد از ایشان به دادنامه نخستین اعتراضی داشته باشد، تجدیدنظرخواهی میکند و در این مرحله، حکمی که از تجدیدنظر صادر میشود، قطعی بوده و قابلیت اجرا دارد.

نقش وکیل در زمان به نتیجه رسیدن پرونده ملکی

خوب است بدانید که وکیل بنا بر شغل و حرفه خود، همه روزه به مراجع قضایی مراجعه مینماید. رجوع به مراجع قضایی و پیگیری پرونده بصورت مستمر یکی از مهمترین وظایف هر وکیل است. لذا وکیل ملکی میتواند دستورات مقام قضایی را در اسرع وقت انجام داده و اگر نیاز به ارائه اسناد و مدارک و پاسخ استعلاماتی باشد که از عهده وکیل برآید، ایشان در کمترین زمان ممکن به انجام این مهمات میپردازد. همچنین ممکن است وکیل به دلیل اشراف داشتن بر این مسائل بتواند به روند رسیدگی کمک شایان توجهی نماید.

5 نکته که قبل از شکایت باید در مورد آن ها فکر کنید

در ادامه 5 نکته مهم وجود دارد که باید قبل از طرح شکایت از یک شرکت یا شخص در دادگاه مدنی، باید به آن ها فکر کنید.

آیا مدارک مستندی در پرونده دارید؟

برای اینکه بدانید شکایت چند ورز طول می کشد، باید مطمئن باشید که مدارک مستند شما برای ادعای حق در پرونده کامل هستند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برای اینکه دادگاه از موضع شما حمایت کند، باید یک ادعای حقوقی یا “علت اقدام” واقعی داشته باشید.برای مثال، صرف این واقعیت که ممکن است در یک فروشگاه قفسه ای به روی شما افتاده باشد، به این معنی نیست که اگر تصمیم به پیگیری ادعای “عدم ایمنی” داشته باشید، لزوما موفق خواهید شد. عناصر چنین ادعایی باید ثابت شود، از جمله تقصیر صاحب فروشگاه در عدم اطمینان از ایمنی شما.

در مثالی دیگر، شاید فردی برای تعمیر یک وسیله به خانه شما مراجعه کند و کار خود را به کُندی و یا با ضعف انجام دهد. ممکن است نوع کار او نقض قرارداد نباشد زیرا کار تکمیل شده است، فقط عملکرد او در این وضعیت ضعیف انجام شده است.در برخی موارد، ممکن است نتوانید از شخصی برای نوع پرونده ای که فرض می کنید حق با شماست، شکایت کنید. اما راه های دیگری وجود دارد که می توانید وضعیت را برطرف کنید. شما ممکن است خارج از دادگاه با آن ها توافق کنید و در مقابل، موافقت کنید که از وضعیت ادامه پیدا نکند.

آیا خطای فرد مقابل را به او گفته اید؟

این مرحله نیز بدیهی به نظر می رسد، اما اغلب توسط مردم نادیده گرفته می شود. اگر افراد مقابل شما بدانند که مقصر هستند و می توانند وضعیت را درست کنند، در اکثر موارد به جای کشاندن کار به دادگاه، هر کاری که می توانند برای حل این موضوع انجام می دهند. اگر کسب‌ و کار به تقاضای شما پاسخ ندهد، اغلب می‌توان شکایتی علیه کسب‌ و کارها ارائه کرد.اگر شرکتی مشکلی را حل نمی کند، به دفتر تجاری بهتر یا واحد حمایت از مشتری آن ها مراجعه کنید. در صورتی که مصمم هستید که باید از آن افراد شکایت کرد، بدانید که قبل از طرح شکایت شما، آن ها از همه چیز آگاه هستند تا مسیر کاملا مشخص باشد.

How long does a lawsuit take

آیا سعی کرده اید اختلاف را با سازش حل کنید؟

نگاهی واقع بینانه به دیدگاه طرف مقابل بیندازید. شاید او استدلال معتبری در مورد موضوع یا حتی ادعای احتمالی علیه شما داشته باشد. اگر چنین است، موقعیت خود را بر این اساس تنظیم کنید.اگر تهیه مبلغ مالی که به عنوان دیه مشخص شده برای او مشکل است، ممکن است بخواهید در مورد کاهش این مبلغ، فکر کنید.

آیا زمان و منابعی برای اختصاص دادن به دعوی دارید؟

یک دعوی قضایی ممکن است زمان و انرژی زیادی را صرف کند و از نظر احساسی خسته کننده باشد. به یاد داشته باشید که ممکن است متوجه شوید که زمان و انرژی کمتری برای اختصاص دادن به کار، تجارت، زندگی خانوادگی و اجتماعی خود در طول مدت دعوا دارید.این پرونده ممکن است شامل تکمیل دادخواست و مدارک، تشکیل پرونده در دادسرا، انتظار در دادگاه تا نوبت صحبت کردن شما و انجام هر یک از دستورات قاضی باشد. پس بهتر از قبل از طرح دعاوی، بدانید که چند روز طول می کشد.

از کجا می توانید شکایت کنید؟

اطلاعات لازم در مورد مکان های معتبر برای طرح شکایت را پیدا کنید. باید بدانید که شکایت کیفری در دادسرا انجام می شود یا در دادگاه.در یک توضیح کوتاه باید بگوییم که قبل از ورود پرونده با دادگاه، تحقیق و تعقیب های لازم در دادسرا انجام می شود. همچنین برای طرح شکایت مالی کمتر از 20 میلیون باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. رجوع به هر کدام از این مراجع اطلاعات مشخصی را لازم دارد تا بدانید شکایت چند روز طول می کشد.

به طور کلی طرح شکایت چند روز طول می کشد؟

برای پاسخ دادن به این سؤال باید به نوع طرح دعاوی خود نگاه کنید. بهتر است برای یافتن  جواب قطعی و درست از بهترین وکیل کرج کمک بخواهید.  اگر پرونده شما یک مورد بسیار مهم مانند قتل و یا تجاوز است، به بررسی های بسیار زیادی لازم دارد. این مسئله شاید روز را به سال هم تبدیل کند.از طرفی اگر طرح شکایت شما در یک وضعیت مالی قابل اغماض است، شاید در همان مراحل اولیه تصمیم به بخشش بگیرید.

به بیان دیگر، باید بدانید:

  • از چه چیزی؟
  • با داشتن چه مدارکی؟
  • یه کجا؟

شکایت می کنید. دانستن پاسخ این سه سؤال به شما کمک می کند تا بدانید شکایت چند روز طول می کشد. ر ضمن باید به این موضوع نیز توجه کنید که شما شاکی هستید یا کسی که از او شکایت شده.برای مثال اگر اطمینان دارید که از شما به عنوان مزاحم تلفنی شکایت شده، تنها دو هفته وقت لازم است که ابلاغیه مربوطه را دریافت کنید.همچنین ممکن است شما به حکم صادر شده اعتراض داشته باشید و یا درخواست تجدید نظر بدهید. تمام این مراحل در روند کلی پرونده تا مختومه شدن، نقش مهمی دارند.

برای مثال مدت زمان لازم برای طلاق از طرف زن، با توجه به مراحل مختلف و مدارک لازم آن، می تواند بین سه ماه تا یک سال به طول انجامد. این مسئله نیازمند این است که فرد در سامانه تصمیم ثبت نامه کرده و حداقل 5 جلسه مشاوره را پشت سر بگذارد که چیزی حدود 45 روز زمان لازم دارد.در ضمن مهم است که بدانید نوع شکایت شما کیفری است و یا حقوقی. در یک دعاوی کیفری، دادگاه برای فرد یا افراد خاطی، حکمی را تعیین کرده که به موجب آن فرد مجازات خواهد شد. اما در دعاوی حقوقی فرد ملزم است تا حق ضایع شده افراد را به آنها برگرداند.

در نهایت باید بدانید که طول زمان در روند پرونده تاثیر خاصی دارد. اگر زمان وقوع جرم مدت معلومی گذشته باشد، احتمال اینکه نتوانید شکایت کنید، وجود دارد. اجازه دهید این مهم را در ادامه بررسی کنیم.

تا چه زمانی می توان شکایت کرد؟

در متن قانون مجازات های اسلامی، فصل چهارم، مسئله مرور زمان بر جرم بررسی شده است. لازم است که قبل از و بررسی این مهم که شکایت چند روز طول می کشد، بدانیم که آیا مرور زمان بر مسئله پیش آمده تأثیری دارد یا خیر. مطابق ماده 105 این قانون «مرور زمان، در صورتی تعقیب جرائم موجب تعزیر را موقوف می کند که از تاریخ وقـوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این مواعـد بـه صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد:

  • جرائم تعزیری درجه یک تا سه با انقضای پانزده سال
  • جرائم تعزیری درجه چهار با انقضای ده سال
  • جرائم تعزیری درجه پنج با انقضای هفت سال
  • جرائم تعزیری درجه شش با انقضای پنج سال
  • جرائم تعزیری درجه هفت و هشت با انقضای سه سال

همچنین دو تبصره مهم این ماده به این شرح هستند که:

تبصره 1: اقدام تعقیبی یا تحقیقی، اقدامی است که مقامات قضایی در اجرای یک وظیفه قانونی از قبیل احضار، جلب، بازجویی، استماع اظهارات شهود و مطلعان، تحقیقات یا معاینه محلی و نیابت قضایی انجام می دهند.

تبصره 2: در مورد صدور قرار اناطه، مرور زمان تعقیب از تاریخ قطعیت رای مرجعی کـه رسیدگی کیفری منوط به صدور آن است، شروع می شود.

دکمه بازگشت به بالا