خبرهای کلیکسب و کار برتر

نحوه استفاده از مترو دبی

دبی یکی از زیباترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان است و سفر به این شهر حتما خاطرات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. برای اینکه با کلیت دبی آشنا شوید، می‌توانید را در وبلاگ علی بابا بخوانید.

یکی از مهم‌ترین مسائل سفر به دبی، حمل و نقل درون شهری است. برای جابه‌جایی‌های درون شهری در دبی دو راه دارید، یا مترو سوار شوید یا تاکسی بگیرید. البته اگر گواهی‌نامه‌ بین‌المللی دارید، می‌توانید خودرو کرایه کنید که در یک پست جداگانه درباره‌ آن خواهیم گفت.

ساعت کار مترو دبی از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۱:۳۰ شب است. مترو دبی ۲ خط دارد: خط قرمز و خط سبز. خط قرمز ۵۲کیلومتر طول و ۲۹ ایستگاه دارد که منطقه‌ی راشدیه در شرق دبی را به منطقه‌ جبل‌علی درغرب وصل می‌کند. بیشتر طول این مسیر روگذر است اما در بخش‌هایی هم زیر زمین است. برای دسترسی به مراکز خرید و فرودگاه می‌توانید از این خط استفاده کنید.

چند نکته برای استفاده از مترو در دبی

  1. هر نفر باید برای خودش یک کارت مترو داشته باشد و دونفر نمی‌توانند هم زمان از یک کارت استفاده کنند.
  2. برای استفاده از مترو بهتر است از کارت نقره‌ای رنگ استفاده کنید. قیمت خود کارت ۵ درهم است و می‌توانید آن را شارژ کنید. در این روش در هر مسیر با توجه به مسافت طی شده، مبلغی از شارژ کارت شما کم می‌شود. در صورتی که بیشتر از نیازتان شارژ کرده باشید، در پایان سفر مبلغ باقی‌مانده را از کارت‌تان، به‌جز ۵ درهمی که بابت خود کارت پرداخته‌اید، به شما برمی‌گردانند. در سفرهای بعدی می‌توانید از این کارت دوباره استفاده کنید یا می‌توانید آن را به دوستان و آشنایانی که قصد سفر به دبی دارند، بدهید.
  3. اگر تنها یک روز یک روز می‌خواهید با مترو جابه‌جا شوید، از کارت‌های قرمز رنگ یک‌روزه استفاده کنید. قیمت این کارت‌ها ۱۶ درهم و مدت اعتبار آن‌ها یک‌روزه است. بدون توجه به مسافت طی‌شده، به‌طور نامحدود در یک روز می‌توانید با این کارت از مترو استفاده کنید.

چه کارهایی در مترو دبی ممنوع است و جریمه داد؟

آدامس جویدن و خوردن و آشامیدن در مترو دبی ممنوع است. در صورت رعایت‌نکردن این، مبلغ ۱۰۰ درهم جریمه می‌شوید. همچنین قرار دادن پا روی صندلی‌ها ۵۰۰ درهم و کشیدن بدون دلیل ترمز اضطراری ۱۰۰۰ درهم جریمه دارد که درصورت تخلف همان‌جا داخل واگن از مسافر دریافت می‌کنند. چرت‌زدن و خوابیدن نیز در مترو ممنوع است و ۵۰۰ درهم جریمه دارد.

اپلیکیشن مترو دبی |اتوبوس دبی به شارجه

  • ایستگاه ترمینال ۱ و ایستگاه ترمینال ۲ فرودگاه (Airport Terminal1) و (Airport Terminal2): فرودگاه دبی بسیار بزرگ است و فاصله‌ ترمینال‌های آن از هم بسیار زیاد است. آژانس‌های مسافرتی خودشان از فرودگاه و بالعکس ترانسفر دارند ولی مسافرانی که تهیه کرده اند و خودشان سفر می‌کنند یا بلیط ترانزیت از فرودگاه دبی دارند می‌توانند از متروی دبی استفاده کنند. ایستگاه‌های ترمینال ۱ و ترمینال ۳ فرودگاه دبی در همین خط قرمز قرار دارد که از راشدیه که شروع می‌شود.
  • ایستگاه دیره سیتی‌سنتر (Deira City Senter): مرکز خرید محبوب ایرانی‌ها یعنی سیتی‌سنتردر این ایستگاه قرار دارد و درست از داخل خود ایستگاه به داخل مرکزخرید راه دارد و می‌توانید با کمک تابلوها و خطوط راهنما ورودی آن را پیدا کنید. این ایستگاه زیرزمینی است و اگر پله‌های آن را بالا بروید، توی خیابان درست روبه‌روی ایستگاه شعبه‌ جدید فروشگاه DAY TO DAY را هم می‌بینید.
  • ایستگاه الرقه (Al Rigga): این ایستگاه همان‌ طور که از نامش پیداست در خیابان رقه است. در خیابان رقه هم تا دل‌تان بخواهد فروشگاه‌های اجناس چینی زیاد است. همچنین این خیابان شب‌های شلوغی دارد و برنامه‌های شبانه‌ زیادی در آن اجرا می‌شود.
  • ایستگاه الاتحاد (Union): این ایستگاه به مرکز شهر و میدان جمال یا بنی‌یاس خیلی نزدیک است. از دسترسی به سبخه از میدان جمال آسان است که از محلات قدیمی شهر است. بازار مرشد در سبخه است که خودش چند خیابان و مرکز خرید دارد. همچنین بازار معروف طلا و ادویه‌جات نیز در سبخه قرار دارد.
  • ایستگاه خالدبن ولید (Khalid Bin Waleed): خیابان معروفی است که تمام بانک‌ها در آن شعبه دارند و برای همین به BANK STREET هم معروف است. همچنین در این خیابان دو مرکز معروف فروش لوازم کامپیوتری هم وجود دارد به نام‌های «خلیج سنتر» و «العین سنتر» که در تقاطع خالدبن ولید و خیابان منخول است. در ادامه ی خالدبن ولید خیابانی به نام الفهیدی هست که مرکز فروش لوازم صوتی و تصویری و الکتریکی است. در سمت دیگر خیابان هم راسته‌ پارچه‌فروش‌ها است.
  • ایستگاه کرامه (Al Karama): منطقه‌ کرامه پر است از فروشگاه‌های لباس و کیف وکفش که تنوع کیفیت و قیمت‌شان هم بالاست.
  • ایستگاه نخیل (Nakheel): این ایستگاه نزدیک جزیره‌ مصنوعی و مشهور دبی است که نخل دبی یا دبی پالم (Dubai Palm) نام دارد. دبی پالم ویلاهای اعیانی اعراب و اروپایی‌نشین دبی را در خود جا داده است. هتل معروفِ آاتلانتیس هم در انتهای نخل قرار دارد.
  • ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina): اگر در این ایستگاه پیاده شوید و به آن سمت اتوبان بروید، بعد از طی مسیری به JBR می‌رسید که یک پلاژ عمومی و رایگان است و اطرافش پر است از برج‌های بلند و کافه و رستوران که غروب‌ها هم محل دور دور ماشین‌های مدل‌بالا است. برای رسیدن به این منطقه دو راه دارید؛ یا بعد از خروج از ایستگاه به آن سمت اتوبان بروید و ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید، یا این‌که با مبلغ ۱۰ درهم تاکسی بگیرید و بگویید شما را به JBR ببرد
  • ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta): درست روبه‌روی این ایستگاه بازار سنتی ابن بطوطه قرار دارد. برای رفتن به بازار ابن بطوطه لارم نیست از اتوبان رد شوید، چون از داخل خود سالن ایستگاه می‌توانید به بازار ابن بطوطه وارد شوید.

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

هنگام سوار شدن به تاکسی در دبی می‌توانید درخواست فیش کنید. کافی است به راننده بگویید: فیش. خودش متوجه می‌شود. این فیش‌ها به این درد می‌خورند که اگر وسیله‌ای را در تاکسی جا گذاشتید، بتوانید از طریق فیش آن را پیدا کنید.

کرایه‌ تاکسی در دبی گران است. فقط هزینه‌ ورود به تاکسی ۳ درهم است و باقی مسیر با تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. تاکسی‌های کرم‌رنگ از بقیه‌ تاکسی‌ها ارزان‌ترند.

این مسیرهای دبی را نمی‌توانید با مترو بروید و باید حتما تاکسی بگیرید: مرکاتو، باغ وحش، مدینه الجمیرا، پارک آبی وایلد وادی، ورودی برج العرب، پارک ساحلی جمیرا، نخل دبی یا هتل آتلانتیس.

برای این‌که هزینه‌ تاکسی‌تان کمتر شود، می‌توانید با مترو به ایستگاه‌های نزدیک این مکان‌ها بروید و بقیه‌ مسیر را تاکسی بگیرید.

تاکسی‌های اینترنتی در دبی

درست همانند سرویس‌های اسنپ و تپ‌سی در کشور خودمان، در دبی هم سرویس‌های مشابهی وجود دارد. شما هم به‌صورت انفرادی و هم گروهی می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. که مهم‌ترین آنها موارد زیر است:

  • اوبر (Uber): اوبر یکی از معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در سراسر دنیاست که در بیش از ۶۷ کشور دنیا فعالیت می‌کند. دبی هم یکی از این کشورهاست.

اجاره خودرو در دبی

همان طور که گفته شد دبی یکی از شهرهای پرطرفدار برای سفر بوده و انتخاب بهترین وسیله نقلیه برای تردد در شهر و بازدید از مراکز تفریحی، در کاهش هزینه های سفر بسیار کمک کننده خواهد بود. در شهر دبی امکان اجاره خودروهای مدرن و لوکس وجود داشته که هر مسافری را ترغیب به اجاره ماشین سواری در دبی مورد علاقه خود خواهد کرد.

با وجود هزینه های بالای کرایه تاکسی در شهر دبی، اجاره خودرو در دبی، علاوه بر کاهش هزینه ها، سفر هیجان انگیزی را برای گردشگران رقم خواهد زد. دلایل دیگری نظیر رفت و آمد راحت در شهر، تجربه متفاوت با خودروهای لوکس و … تمایل گردشگران را برای اجاره خودرو در دبی بیشتر کرده است.

نقشه مترو دبی

اگر قصد دانلود نقشه مترو دبی رادارید، تصویر پایین مناسب در ابعاد مناسبی ارائه شده است. البته برای آگاهی از زمان‌بندی حرکت قطارهای مترو دبی و اطلاع از قیمت بلیط مترو و نشانی ایستگاه‌های مترو دوبی و ارتباط با مسئولان مترو این شهر می‌توانید نسخه IOS اپلیکیشن مترو دبی را نیز دانلود و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.
یادتان باشد که برای اطلاع از بهترین و آگاهی از نظرات مشتریان بین‌المللی این مکان، به هشتگ #DUBAI اینستاگرام مراجعه کرده و از طریق سایت Tripadvisor در جریان میلیون‌ها نظرات گردشگران خارجی این شهر رؤیایی و پرنشاط قرار بگیرید.

آشنایی با زون های مترو دبی

مترو دبی دارای چندین زون است. ورود به هر زون، نیازمند پرداخت شارژ مشخصی است که نرخ آن هرسال تغییر می‌کند. لذا اطلاع از قیمت ورود به هر زون، از طریق سایت مترو دبی در دسترس شما خواهد بود. در ادامه این گفتار، به معرفی ایستگاه‌های هر زون در مترو دبی و مهم‌ترین اماکن گردشگری و تفریحی و خرید و تجاری نزدیک هر یک به تفکیک خطوط قرمز رنگ و سبز رنگ مترو دوبی پرداختیم تا اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربران مجله گردشگری سفرمارکت قرار دهیم.

راهنمای خرید بلیط مترو دبی

خرید بلیط مترو دبی، بهترین اقدام برای در اختیار داشتن حمل‌ونقلی آسان، ارزان و در دسترس به‌منظور تردد در نقاط مختلف شهر آسمان‌خراش‌های خاورمیانه است. به‌منظور دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی نیویورک خاورمیانه، کافی است که کارت‌هایی موسوم به NOL را خریداری کنید.
کارت نول، یک کارت الکترونیکی است که به‌منظور پرداخت هزینه مترو دبی استفاده می‌شود و می‌توان آن را شارژ کرد. برای پرداخت هزینه پارکینگ‌های سطح شهر و هم‌چنین خرید از سوپرمارکت‌های واقع در زوم‌ها نو نیز کاربرد دارد.

دقت کنید که در دبی، پنج نوع NOL در دسترس سفرمارکت قرار دارد. هر یک مزایایی دارد و قیمت‌های متفاوتی برای خرید آن باید پرداخت کنید که در ادامه این گفتار مجله گردشگری سفرماکت به آن اشاره می‌کنیم:

کارت طلایی NOL: در واقع بهترین نوع کارت نول، همین کارت طلایی است. کارتی که به VIP هم شهرت دارد. امکانات خوبی را در اختیار دارنده کارت قرار می‌دهد که از آن جمله می‌توان به استفاده از واگن‌های اول قطار اشاره کرد. در هنگام استفاده از این کارت از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهید شد و از مزایای استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری دبی نیز بهره‌مند خواهید گشت.

از دیگر امتیازات کارت طلایی دبی آن است که ۶۰ ماه اعتبار دارد و می‌توان تا پنج هزار درهم آن را شارژ کرد. هزینه خرید کارت طلایی نول در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیست و پنج درهم یا ۲۵ AED و شش درهم هزینه صدور کارت و نوزده درهم نیز موجودی آن است. شما می‌توانید با دستگاه‌های الکترونیکی واقع در ایستگاه‌های مترو و فرودگاه دبی، نسبت به خرید و شارژ کارت نول اقدام کنید.

به‌منظور خرید NOL GOLD می‌توانید از دستگاه‌های ماشین خودکار تعبیه شده و غرفه‌های فروش کارت در کلیه ایستگاه های مترو دبی استفاده کنید. دسترسی به اتوبوس درون‌شهری، ترام‌های شهری و اتوبوس‌های بیرون شهر از جمله خدمات نول گلد دبی برای دارنده این کارت ارزشمند است.
از دیگر انواع کارت نول، کارت نقره‌ای است. در واقع NOL SILVER امکان استفاده از کابین‌های استاندارد مترو دبی را برای شما فراهم می‌کند و هزینه خرید این کارت نیز مثل کارت طلایی، بیست و پنج درهم است. اما توجه کنید که با این کارت امکان استفاده از واگن‌های وی آی پی را ندارید و اینترنت وای فای در ایستگاه‌های مترو دبی در اختیار شما نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا