خبرهای کلیکسب و کار برتر

نحوه تعمیر قفل پنجره دوجداره

انواع دستگیره پنجره دو جداره

یکی از ویژگی های پنجره­ های دوجداره یو پی وی سی (UPVC) سهولت باز و بسته شدن آنها است. مکانیزم های موجود (یراق آلات) در سیستم های پنجره های دوجداره به منظور قفل شدن به نحوی طراحی شده است که ضمن ایجاد یک تکیه گاه مستحکم به منظور ایمنی، به سادگی نیز باز و بسته می شوند. یکی از اجزای یراق آلات درب و پنجره دو جداره دستگیره ها است که نقش یک اهرم حرکت اسپانیولت پنجره را به عهده دارد.

انواع قفل درب دوجداره |باز نشدن قفل درب دوجداره

شکل های مختلفی از دستگیره پنجره های یو پی وی سی  وجود دارند که با توجه به طراحی و جنس بکار رفته در ساخت آن، از کیفیت های متفاوتی نیز برخوردار هستند. مهم است که متریال بکار رفته در ساخت دستگیره ها از چه نوعی باشد چرا که تمام نیروی مورد نیاز به منظور بسته شدن پنجره ابتدا به دستگیره وارد می شود و در صورت عدم انتخاب متریال مناسب، پس از مدتی شاهد شکسته شدن دستگیره پنجره یا از کار افتادگی آن خواهیم شد. در دستگیره ها لازم است اهرم یا نشیمنگاه دست از یک ساختار مستحکم نظیر آلومینیوم ساخته شود تا ضمن برخورداری از قابلیت رنگ شدن مقاومت لازم به منظور باز و بسته شدن شدن را دارا باشد.

دستگیره در پنجره ها یکی از اجزایی است که به لحاظ تنوع رنگ می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی بخشی به پنجره ها داشته باشد. دستگیره های پنجره دوجداره اغلب در رنگ های سفید، قهوه ای تیره، طوسی، برنز و طلایی موجود هستند.

دستگیره هچگونگی تعمیر قفل پنجره دوجداره

امروزه استفاده از پنجره دوجداره با استقبال زیادی رو به رو شده است چرا که مزیت ها زیادی نسبت به پنجره آهنی و چوبی دارد. از جمله برتری ها آن می توان به ذخیره انرژی و کاهش سر و صدا به داخل اشاره کرد. از جمله بخش های مهم و تشکیل دهنده پنجره ها دوجداره می توان قفل را نام برد که نقش مهمی را ایفا می کند. تعمیر قفل پنجره دوجداره در نگاه عمومی مردم کار ساده ای به نظر می رسد.

در صورتی که برخلاف آن باید حتما فرد کارشناس و ماهر در حوزه انجام شود. چرا که در صورت نداشتن تجربه کافی سبب آسیب رسیدن به دیگر بخش ها درب و پنجره دوجداره می شود.

اگر از قفل با کیفیت در پنجره استفاده شده باشد بازه زمانی که احتیاج به تعمیر قفل دارید بیشتر خواهد بود و مدت زمان بیشتری بدون خرابی کار خواهد کرد. روش تعمیر قفل پنجره دوجداره به این صورت است که باید به خرابی قفل دقت کرد که قفل مورد نظر باکیفیت است یا از کیفیت پایینی برخوردار است. در صورتی که کیفیت قفل مورد قبول باشد باید آن را تعمیر کرد اما اگر کیفیت پایینی داشت تعویض آن گزینه بهتری است.

حل مشکلات قفل پنجره بخش قابل توجهی در تعمیر با جا به جایی زاماک و یا تعویض اسپانیولت امکان پذیر است که هر دو آنها جزء یراق آلات فلزی به شمار می روند. در رابطه باپوسیدگی و بی کیفیت بودن یراق ها باید گفت پنجره دوجداره سبب حل مشکل می شود. در واقع همان تنظیم قطعات است و برای اینکه بتوان عملکرد بهینه ای داشت ارائه می شود.

خرابی زاماک و اسپانیولت

خرابی دو قطعه زاماک و اسپانیولت ممکن است در سال های اولیه استفاده از درب و پنجره های دوجداره رخ دهد و کارکرد آن را با اختلال رو به رو کند. در اغلب موارد در صورت خرابی زاماک آن را تعویض می کنند در صورتی که آن را می توان تعمیر نیز کرد. با تعویض زاماک خیالتان برای چندین سال راحت خواهد بود. اسپانیولت که در زاماک بسته می شود، قطعه دیگری است که تعمیر خاصی ندارد و باید تعویض شود.

اگر شک داشتید که این دو قطعه خراب شده اند یا نه قفل درب را با باز کنید و کمی روغن کاری کنید. در صورتی که مشکل حل نشد باید آن را باز کرد.

سوئیچ مخصوصی در قفل های استاندارد تعبیه شده است که برای افزایش ایمنی می باشد. که در زمان تعمیرات قفل پنجره دوجداره با دقت بالایی بررسی می شود به دلیل آلیاژ خاصی که در تولید آن لحاظ شده است. امکان شکنندگی بالایی دارند سیستم قفل و دستگیره در پنجره دوجداره در مدل ها متنوع تولید می شوند. که بهترین آن اسپانیولت و یراق پیچیده تری را شامل می شود. البته نوعی از آن است که با چرخاندن دستگیره به سمت بالا قفل مرکزی درب فعال شده و زاماک به سطح بالا انتقال پیدا می کند و حتی نیاز به چرخش کلید نیست.

قفل پنجره دوجداره و امنیت خانه

قفل ها یکی از مهمترین اجزاء پنجره ها دوجداره هستند که با توجه به نوع و سبک این نوع پنجره ها تفاوت زیادی با پنجره ها قدیمی دارند. هر چند که پنجره ها قدیمی قفل متمرکز ندارند که می توان گفت با ورود پنجره دوجداره تحول عظیمی در امنیت خانه ها ایجاد شد. در قفل ها مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که از چه جنس و متریالی ساخته شده است.

در صورت بروز مشکل در این قسمت حتما با کارشناسان متخصص تماس بگیرید. چرا که اگر خودتان اقدام کنید ممکن است آسیب بیشتری وارد نمایید یا اینکه پنجره را از رگلاژ خارج کنید. چرا که قفل و دستگیره تمامی بخش های چهار طرف پنجره را درگیر خود می کند. برای این تغییر نیاز است که حتما متخصص این حرفه باشید.

یکی دیگر از انواع دستگیره ها در پنجره های دوجداره، دستگیره هم سطح یا پنهان بوده که نامگذاری آن هم به علت سطح شدن دستگیره با سطح پروفیل لنگه پنجره است. یکی از ویژگی های شاخص این نوع دستگیره این است که پس از بسته شدن با سطح پروفیل مماس شده و مانعی برای باز و بسته شدن پرده های کرکره ای ایجاد نمیکند.

نکته قابل توجه این است که نشیمنگاه این دستگیره است در زمان تولید پنجره در کارگاه ایجاد شود تا قابلیت مونتاژ را داشته باشد. از این رو امکان مونتاژ این دستگیره در سایر پنجره ها با دستگیره های معمولی وجود ندارد. دستگیره های هم سطح یا پنهان نیز در رنگ های مختلفی همچون سفید،  قهوه ای و طوسی نیز موجود است.

دستگیره اهرم بلند یا فلوکس واگنی

یکی دیگر از انوع دستگیره ها دستگیره های اهرم بلند یا فلوکس واگنی می باشد که به دلیل داشتن اهرم بلند تر مناسب پنجره های دوجداره با یراق فلوکس واگنی می باشد. اهرم بلندتر این نوع از دستگیره ها سبب می شود پنجره با ابعاد بزرگ به سادگی باز و بسته شوند.

دستگیره اهرم بلند

گاهی لازم است سطح ایمنی پنجره های یو پی وی سی (upvc) در مکانهایی همچون مهد کودک ها، مدرسه ها، محیط های آموزشی خردسالان، بیمارستان ها و … به ایجاد تمهیداتی افزایش یابد لازم است که باز شدن پنجره صرفا توسط مسئول بخش انجام یا پنجره به میزان کم به منظور تبادل گردش و تهویه هوا باز شود.

یکی از انواع قفل ایمنی پنجره میتوان به دستگیره های کلید خور پنجره اشاره کرد که با توجه به تعبیه کلید امکان باز شدن صرفا با داشتن کلید مربوطه انجام می شود. از انواع دیگر قفل ایمنی می توان به ثابت کننده پلاستیکی اشاره کرد که معمولا آن را در یک ارتفاع بالاتر از دستگیره نصب کرده تا به راحتی باز نشود.

قفل شدن درب دو جداره

امروزه در کنار پنجره های دوجداره یو پی وی سی (upvc) از درب های ساخته شده از پروفیل های یو پی وی سی نیز استفاده چشم گیری می شود. از درب های دوجداره اغلب به عنوان درب تراس یا درب های سرویس های بهداشتی استفاده می شود. با توجه به اهمیت  امنیت در درب ها به منظور جلوگیری از ورود سارقین از طریق تراس منازل لازم است ضریب امنیت در آنها از مقدار بالاتری برخوردار باشد تا امکان ورود به سادگی میسر نباشد. قفل شدن درب های یو پی وی سی توسط اسپانیولت قفل دار سوئیچی قفل درب انجام می شود.

در این سیستم با حرکت دستگیره سمت بالا و چرخش کلید درب کاملا قفل شده و فقط با چرخش مجدد کلید به سمت بالعکس و حرکت دستگیره به سمت پایین درب باز خواهد شد. اسپانیولت قفل دار سوئیچی در ابعاد 160-180 و 200 سانتیمتر تولید و متناسب با ابعاد ارتفاع درب نصب میشود. فاصله بین مرکز دستگیره و مرکز دایره محل نصب سوئیچی نیز یکی دیگر از مشخصه های فنی اسپانیولت قفل دار می باشد که لازم است در هنگام خرید به این موضوع نیز دقت شود.

آموزش تعمیر قفل درب دو جداره

قبل از آنکه به تشریح این موضوع بپردازیم لازم است است بدانید که عموما هیچ یک از یراق آلات بکار رفته در درب یا پنجره های دوجداره قابلیت تعمیر نداشته ولی لازم است قبل از اقدام به خرید یراق اطمینان حاصل کنیم که کدامیک از قطعات بکار رفته معیوب و نیاز به خرید دارد تا پروسه نصب و جایگزینی قطعه با کمترین هزینه و صرف زمان کمتر انجام گیرد. اسپانیولت قفل درب از جمله قطعاتی است که ممکن است به علت هایی همچون کیفیت پایین قطعات یا فرسودگی قطعات نیاز به تعویض داشته باشد.

از آنجایی که مکانیزم یا همان اسپانیولت قفل درب در کنار سایر یراق آلات همچون مغزی سوئیچی و دستگیره استفاده میگردد ممکن است عیب یا عیوب پیش آماده از این یراق آلات نیز باشد لذا در صورت مشاهده عملکرد ناقص در سیستم قفل درب موارد ذیل به دقت بررسی گردد:

  • اطمینان حاصل کنید که مغزی سوئیچی نصب شده سالم و عملکرد صحیحی دارد. مغزی یا سوئیچی را از محل خود خارج و آن را تست کنید.

اسپانیولت قفل درب

  • اطمینان حاصل کنید دستگیره معیوب نبوده و عملکرد صحیحی دارد. لازم است دستگیره مونتاژ و مورد بازبینی قرار گیرد.

مغزی قفل

  • اطمینان حاصل کنید که بین قطعات متحرک اسپانیولت جسمی نفوذ نکرده باشد و مانعی برای حرکت اسپانیولت وجود ندارد.

قطعات اسپانیولت

  • لازم است رگلاژ درب کاملا مورد بازبینی قرار گیرد. عدم رگلاژ یا افتادگی لنگه درب نیز میتواند یکی از عوامل در این موضوع باشد

قفل اسپانولت

  • مکمل قفل اسپانولت نیز لازم است بازدید و مورد بررسی قرار گیرد ممکن است ایرادات متوجه این قطعه باشد.

مکمل قفل اسپانولت

همانطور که توضیح دادیم بررسی علت ایراد به وجود امده در سیستم درب های یو پی وی سی یک موضوع کاملا تخصصی میباشد که لازم است بررسی موضوع توسط افراد مجرب و آموزش دیده انجام گیرد. لذا هرگونه دستکاری و تعمیر و یا حتی خرید یراق آلات بدون بررسی تخصصی ویا بازدید ممکن است یاعث انجام هزینه بیشتر در تعمیر درب منزل یا محل کار شما شود.

با وجود اینکه قیمت پنجره دوجداره هافمن ریلی (کشویی) گران تر از پنجره لولایی هست، ولی عایق بندی پنجره لولایی بیشتره و اگه میخواهین آرامش بیشتری رو تجربه کنید باید پنجره لولایی وین تک رو انتخاب کنید که کاملا ضد صدا است.

 

دکمه بازگشت به بالا