سلامت و دانشکسب و کار برتر

پروتئین اصلی شیر چیست؟

پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها عناصر اصلی مواد غذایی روزانه ما را تشکیل می‌دهند. پروتئین پگاه مهمترین ماده در تشکیل توده عضلات شما هستند و کمبود آن شما را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.مصرف پروتئین به ‌مقدار کافی برای سلامت استخوان‌ها، عضلات، سیستم گوارشی و کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.

منابع حیوانی اصلی‌ترین منبع دریافت پروتئین هستند و شیر مهمترین آنها است. نوشیدن شیر نه تنها به دریافت کلسیم بدن کمک می‌کند، بلکه مقدار زیادی پروتئین در آن وجود دارد که برای رشد و سلامت انسان ضروری است.جالب است بدانید که شیر انواع مختلفی از پروتئین را دارد که در این مقاله شما را با آنها بیشتر آشنا می‌کنیم.

انواع پروتئین شیر

پروتئین شیر گاو انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها اسیدآمینه‌های خاص خود را دارند. تحقیقات نشان‌می‌دهند که 22 اسید آمینه مختلف، زنجیره‌های پروتئین شیر را تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که بدن انسان 9 اسیدآمینه ضروری را نمی‌تواند بسازد و شیر بهترین منبع برای دریافت آنها است.نوع پروتئین و اسیدآمینه‌های شیر، به نژاد گاو بستگی دارد و ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند. اگر می‌خواهید بدانید که پروتئین شیر گاو چیست، باید گفت که شیر دو نوع پروتئین اصلی دارد.

80 درصد شیر از پروتئین غیرمحلول در آن، به ‌نام کازئین تشکیل شده است. کازئین خود نوعی پروتئین آلفا کازئین محسوب می‌شود و فایده زیادی برای بدن دارد.نوعی پروتئین حلال در شیر هم وجود دارد که تنها 20 درصد از آن را تشکیل می‌دهد. پروتئین وی یا آب پنیر منبع غنی از اسیدآمینه‌های لوسین، والین و ایزولوسین است. مصرف این نوع پروتئین به کنترل فشار خون بدن کمک می‌کند و باعث عضله‌سازی و حفظ استحکام استخوان‌ها در کودکان و ورزشکاران می‌شود.برای آشنایی با پروتئین وی یا همان آب پنیر، حتما به مقاله بروید. این مقاله اطلاعات کاملی درباره تاثیر آن بر عضلات، به شما می‌دهد.

What is the main protein of milk?

پروتئین اصلی شیر چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیشترین مقدار پروتئین شیر را کازئین تشکیل می‌دهد. کازئین توانایی بدن را در جذب کلسیم و فسفر افزایش می‌دهد. تحقیقات در زمینه تغذیه سالم نشان‌ می‌دهند، در صورتی‌که مصرف پروتئین روزانه را از 15 درصد به 30 درصد برسانید، تاثیر زیادی بر کنترل وزن شما خواهد داشت.

مهمترین مزیت پروتئین شیر این است که می‌تواند شما را به ‌مدت طولانی سیر نگه دارد، اشتهای شما را کم کند و به تغذیه سالم شما کمک کند. نوشیدن شیر به مقدار کافی نه‌تنها استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد، بلکه سوخت‌وساز بدن شما را زیاد می‌کند و باعث چربی‌سوزی بدن می‌شود.

مقدار فسفات موجود در پروتئین کازئین به آن اجازه می‌دهد تا با کلسیم ارتباط داشته و نمک‌های کلسیم فسفات را تشکیل دهد. مقدار زیاد فسفات همچنین باعث می‌شود که شیر، مقدار بیشتری کلسیم محلول داشته باشد، بنابراین پروتئین‌های کازئین منبع فراوان‌تری از کلسیم هستند.مصرف شیر برای رشد و سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و سیستم عصبی کودکان بسیار ضروری است. شما می‌توانید مقاله را بخوانید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

پروتئین سرمی شیر چیست؟

برای اینکه بدانید سرم یا پلاسمای شیر چیست، ابتدا لازم است اجزای تشکیل‌دهنده شیر را بررسی کنیم. شیر ترکیبی از آب، چربی، لاکتوز، پروتئین‌ها و مواد معدنی است. مقدار کمی گاز، پیگمنت، آنزیم، ویتامین و فسفولیپید هم در شیر وجود دارد.شیر را طی فرآیند اولترا فیلتراسیون از یک فیلتر مخصوص عبور می‌دهند و در نتیجه لاکتوز، ویتامین‌ها و مواد معدنی از چربی و پروتئین شیر جدا می‌شوند.

به پروتئین و چربی باقیمانده از این فرآیند، سرم یا پلاسمای شیر می‌گویند.پروتئین وی یا آب پنیر هم در اثر این فرآیند، به‌صورت پودر جدا می‌شود و از آن برای تولید مکمل‌های غذایی و ورزشی استفاده می‌کنند. این سوال معمولا مطرح می‌شود که پودر پروتئین شیر چیست؟ لازم است بگوییم که پودر وی، همان پودر پروتئین شیر است که در این فرآیند جدا می‌شود.

درصد لاکتوز موجود در سرم شیر به نوع شیر و حتی نژاد دامی که شیر از آن گرفته شده، بستگی دارد، اما معمولا بین ۶۵ تا ۸۵ درصد است.فیلتراسیون شیر معمولا برای تنظیم میزان چربی موجود در شیر انجام می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای اندازه‌گیری ترکیبات موجود در شیر و تامین استاندارد محصول نهایی این فرآیند را انجام می‌دهند.

سرم یا پلاسمای شیر، مایع زرد رنگ مایل به سبز و نسبتا شفافی است و مواد معدنی و گروه ویتامین‌های ب به مقدار قابل‌توجهی در این محصول وجود دارند. سرم شیر یک محصول پرفایده است و برخلاف تصور بیشتر افراد، یک افزودنی خارجی نیست. هر بار که شما شیر می‌نوشید به همراه آن سرم شیر را هم مصرف می‌کنید.اگر به مقاله سر بزنید، با پروتئین شیر گیاهی هم آشنا می‌شوید. شیر گیاهی جایگزین خوبی برای افراد حساس به لاکتوز موجود در شیر گاو است.

کنسانتره پروتئین شیر گاو چیست؟

کنسانتره پروتئین شیر یا پودر پروتئین تغلیظ شده ماده‌ای است که در مقایسه با شیر مقدار بیشتری پروتئین وی و کازئین دارد. این ماده را از شیر خالص گاو تهیه می‌کنند و یک منبع طبیعی برای تامین نیاز بدنسازان، ورزشکاران، سالمندان و کودکان است.از این ماده در تهیه شیر خشک، مکمل‌های رژیمی، غذایی، بدنسازی و انواع دسر استفاده می‌شود. پروتئین شیر در بدنسازی به حفظ و افزایش حجم عضلات ورزشکاران کمک می‌کند.

در تولید این محصول، پس از پاستوریزاسیون، شیر را در یک دستگاه جداکننده یا خامه‌گیر می‌ریزند. تمام چربی شیر از آن جدا می‌شود و شیر اسکیم یا فاقد چربی به‌دست می‌آید. شیر اسکیم را از یک فیلتر عبور داده و پروتئین آن را کاملا جدا می‌کنند.در مرحله بعد، فرآیند رطوبت‌زدایی باعث می‌شود پروتئین به صورت پودر دربیاید، در حالی‌که هیچ تغییری در ماهیت آن به‌وجود نمی‌آید.

این فرایند، پروتئین شیر را تقریبا 60 تا 80 درصد غلیظ می‌کند.کنسانتره شیر بسیار سبک است و به‌راحتی در آب حل نمی‌شود. قند و چربی آن حذف شده و طعم خاصی ندارد. این محصول کاملا طبیعی و بدون هرگونه افزودنی درست می‌شود. هضم کنسانتره پروتئین آسان است، به‌همین دلیل این محصول برای تولید مکمل‌های غذایی کودکان و سالمندان کاربرد دارد.

کلام آخر

شیر یکی از مهمترین منابع دریافت کلسیم و پروتئین برای بدن است. پروتئین موجود در شیر انواع مختلفی دارد که هرکدام اسیدآمینه‌های مختلفی را برای بدن تامین می‌کنند. پروتئین شیر به حفظ عضلات و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و کمبود آن مشکلات جدی برای بدن به‌وجود می‌آورد.کودکان، سالمندان و ورزشکاران با مصرف شیر به سلامت بیشتری می‌رسند. این نوشیدنی سالم و طبیعی به حفظ تناسب اندام و کاهش وزن شما هم کمک زیادی می‌کند. در این مقاله شما را با انواع پروتئین شیر و فرآورده‌های حاصل از آن آشنا کردیم.

سوالات متداول:

پروتئین موجود در شیر چه اثری بر لاغری دارد؟

شما را به‌ مدت طولانی سیر نگه می‌دارد، اشتها را کم می‌کند و باعث افزایش سوخت‌وساز و چربی‌سوزی می‌شود.

سرم پروتئین شیر چیست؟

طی فرآیند اولترا فیلتراسیون، لاکتوز، ویتامین‌ها و مواد معدنی شیر را از چربی و پروتئین آن جدا می‌کنند. چربی و پروتئین باقیمانده همان سرم شیر است.

کنسانتره پروتئین شیر چه کاربردی دارد؟

این محصول در انواع مکمل‌های غذایی، رژیمی و بدنسازی کاربرد دارد. از آن در تهیه شیر خشک و انواع دسر هم استفاده می‌شود. یکی از مکمل‌های محبوب برای عضله‌سازی، پروتئین کازئین است. این مکمل، یک پروتئین باکیفیت و در‌دسترس است. کازئین شامل بخش زیادی از پروتئین موردنیاز روزانه ورزشکاران می‌شود. در این مطلب از فیتامین، همه چیزهایی را که باید در مورد مکمل کازئین بدانید از جمله نحوه عملکرد، فواید، میزان و نحوه مصرف آن را توضیح خواهیم داد.

دکمه بازگشت به بالا