خبرهای کلیکسب و کار برتر

نگهداری از گیاه قاشقی – علت سیاه شدن برگ و ساقه گل قاشقی

نام علمی گل قاشقی Peperomia magnoliaefolia است و در انگلیسی نیز Desert privet نامیده می‌شود. این گل در زبان فارسی به “پیرومیا” یا “قاشقی” معروف است. این گیاه از خانواده پی‌پراسه بوده و منشأ آن برزیل و جنگل‌های آمازون است. برگ‌های آن دارای شکل قلبی، با بافت گوشتی و رنگ‌های متنوع سفید کرمی و سبز می‌باشند. محل زادگاه این گیاه جنگل‌های نسبتا تاریک بوده و به همین دلیل می‌تواند در شرایط کم نور آپارتمانی به خوبی رشد کند.

گل قاشقی گیاهی زیبا و آپارتمانی است که برگ‌های پهن و گوشتی دارد. برخی نمونه‌های آن دارای برگ‌های سبز و برخی دیگر دارای برگ‌های ابلق می‌باشند. مراقبت از گل قاشقی به راحتی قابل انجام است و این گیاه در شرایط محیطی مختلف مقاوم است، با این حال برخی از افراد ممکن است در نگهداری از آن مشکلاتی داشته باشند. در ادامه به شرایط صحیح نگهداری از گیاه قاشقی و برخی از کارهایی که باعث نجات گیاه قاشقی در شرایط بحرانی می‌شود؛ اشاره خواهد شد.

پرپشت شدن گل قاشقی |تقویتی برای گل قاشقی

شرایط نگهداری از گیاه قاشقی

نور مناسب گیاه قاشقی: برگ قاشقی از گیاهانی است که می‌توانند در شرایط نور کم به خوبی رشد کنند. این گیاه اصلی‌ترین محیط رشد خود را در جنگل‌های تاریک دارد و به همین دلیل می‌تواند در محیط‌های کم نور مانند آپارتمان‌ها رشد کند. در نگهداری از گیاه قاشقی، پنجره‌های جهت‌های شمالی، شرقی و غربی بهترین گزینه‌ها هستند. اگر گلدان را در کنار پنجره‌های جنوبی قرار می‌دهید، سعی کنید فاصله یک متری بین گلدان و پنجره را حفظ کنید. نیاز نوری پپرومیای سبز کمتر از پپرومیای ابلق است. اگر نور کافی به گیاه نرسد، ممکن است رشد آن کند شود و در نهایت، موجب توقف کامل رشد آن گردد.

دمای مناسب گیاه قاشقی: این گیاه در شرایط حداکثر 25 درجه سانتیگراد و حداقل 18 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد، حتی در دماهای پایین تر تا 10 درجه نیز می‌تواند مقاومت نشان دهد. اما به‌طور کلی، دماهای پایین‌تر می‌تواند باعث ریزش برگ‌ها، سیاه شدن ساقه و برگ‌ها و در نتیجه از بین رفتن گیاه شود. پس تنظیم دمای محیط نقش مهمی در نگهداری از گیاه قاشقی دارد.

آبیاری گیاه قاشقی: به جرات می‌توان گفت آبیاری این گیاه، یکی از اساسی‌ترین مراحل در نگهداری از گیاه قاشقی به شمار می‌رود. گیاه پپرومیا، آب را در ساقه و برگ‌های خود ذخیره می‌کند و آبیاری بیش از حد ممکن است به پوسیدگی ریشه آن منجر شود، بنابراین این گیاه به آبیاری کمی نیاز دارد. در فصل زمستان می‌توانید هر دو هفته یک بار و در فصل تابستان هفته‌ای یک یا دو بار این گیاه را آبیاری کنید، اما توجه کنید که آبیاری به محیط و شرایط محل قرارگیری گیاه نیز بستگی دارد.

در مناطق گرمسیر، می‌توان تعداد دفعات آبیاری را افزایش داد، در حالی‌که در مناطق سردسیر باید تعداد دفعات آبیاری را کمتر کرد. زمان مناسب برای آبیاری این گیاه، هنگامی است که حدود ۷۰٪ خاک گلدان خشک شده باشد. آبیاری این گیاه می‌تواند از طریق زیر گلدان هم انجام شود، این روش می‌تواند به گیاه کمک کند تا سالم باقی بماند و از بروز بیماری‌های گیاهی جلوگیری کند. آبیاری زیاد می‌تواند به بروز بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ساقه منجر شود. در شرایط بحرانی، ممکن است مشاهده کنید که برگ‌ها و ساقه‌ها سیاه شده‌اند که برای نجات گیاه قاشقی از این مشکلات می‌توانید از قارچ‌کش‌های موجود در بازار استفاده کنید.

رطوبت مناسب گیاه قاشقی: میزان رطوبت مورد نیاز برای رشد این گیاه حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است. برای تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه قاشقی، می‌توانید از روش غبارپاشی استفاده کنید. در فصل گرما، توصیه می‌شود هفته‌ای دو بار و در فصل سرما هفته‌ای یکبار برگ‌های آن را غبارپاشی کنید.

این گیاه به دنبال رطوبت است، بنابراین می‌توانید با قرار دادن آن کنار گیاهان دیگر یا ایجاد جزیره رطوبت، شرایط رطوبتی مورد نیاز آن را فراهم کنید و رشد آن را بهبود بخشید. هر چند اگر میزان رطوبت و دما از حد مورد نیاز این گیاه بیشتر شود، ممکن است باعث ظاهر شدن لکه‌هایی بر روی برگ‌های آن شود.

خاک مناسب گیاه قاشقی: برای گل قاشقی، خاکی با زهکشی مناسب بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از ترکیب دو قسمت پیت ماس، دو قسمت ماسه شسته شده، و دو قسمت خاک برگ یا خاک باغچه برای خاک این گیاه استفاده کنید. خاکی که به راحتی آب را از خود عبور داده و دارای زهکش مناسبی باشد، مثل خاک لیمونی همراه با خاک برگ و پرلیت، برای گیاه قاشقی مناسب است.

حتماً توجه داشته باشید خاکی که برای این گیاه استفاده می‌کنید باید سبک باشد. می‌توانید در ته گلدان، کمی سنگ‌ریزه یا ماسه‌ی درشت قرار دهید تا از پوسیدگی ریشه و سیاه شدن برگ و ساقه گیاه جلوگیری کنید. همچنین مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک لیمونی برای کشت این گیاه مناسب است.

پرپشت شدن گل قاشقی |تقویتی برای گل قاشقی

کود مناسب گل قاشقی: اگر برگ‌های گیاه شما کمرنگ شده و رشد آنها کاهش یافته باشد، در این شرایط استفاده از کود نقش به‌سزایی در نجات گیاه قاشقی ایفا خواهد کرد. برای تقویت گل قاشقی، می‌توانید از کودهای مخصوص گیاهان زینتی یا کودهای مایع یا جامد که دستورالعمل مخصوص به آن‌ها روی بسته محصول نوشته شده، استفاده کنید. هر دو هفته یکبار، گیاه خود را با این کودها تغذیه کنید.

در فصل‌های سرد سال، تقویت گل قاشقی باید ماهی یک بار انجام شود، اما در فصل‌های گرم سال می‌توانید هر دو هفته با استفاده از کودهای کامل گیاهی، گیاهان خود را تقویت کنید.

زمان تعویض گلدان  گل قاشقی: به دلیل ریشه‌های ریز و سطحی گل قاشقی، این گیاه به یک گلدان کوچک نیاز دارد. تعویض گلدان به صورت مکرر ممکن است به ریشه‌های گیاه آسیب برساند و ممکن است گیاه با شرایط جدید سازگاری نداشته باشد. برای نجات گیاه قاشقی و حفظ سلامت آن، بهتر است هر سال یا حداقل هر دو سال یک بار اقدام به تعویض گلدان گل قاشقی کنید. بهترین زمان برای انجام این کار، فصل بهار است.

تمیز کردن برگ‌های گل قاشقی: برگ‌های این گیاه بسیار شکننده و حساس هستند. برای تمیز کردن برگ‌های گیاه، از یک دستمال مرطوب با حواصل تمیزی ملایم استفاده کنید. به علاوه، سایت خانم گل توصیه می‌کند عمل غبارپاشی را جزو روال مراقبتی گیاه‌های خود قرار دهید.

علت سیاه شدن برگ و ساقه گل قاشقی

بخاطر برگ‌های پهن و شکل قلبی‌اش، این گیاه بسیار زیباست، اما گاهی اوقات ممکن است برگ‌ها یا حتی ساقه‌های آن سیاه شوند. این امر معمولا به دلیل آبیاری اضافی است که موجب پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود و باعث تیرگی برگ‌ها و ساقه می‌شود. راه نجات گیاه قاشقی در این موارد، اصلاح روش آبیاری گیاه است. به این منظور بهتر است اجازه دهید تا خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهید.

سخن پایانی

گیاه قاشقی، نه تنها به دلیل زیبایی برگ‌های براق و خاصش، بلکه به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری که دارد مانند توانایی تصفیه کنندگی هوا و نگهداری آسان، به عنوان یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. این گیاه با انواع مختلفی که دارد، از جمله پپرومیای ابلق و سبز، جذابیت و تنوع بسیاری به فضاهای داخلی می‌بخشد.

نگهداری از گیاه قاشقی، با توجه به شرایط ساده‌ای که به آن نیاز است، برای هر فردی قابل انجام است. این گیاه از آب ذخیره در برگ‌های خود استفاده می‌کند، بنابراین برای آبیاری آن، لازم است که اجازه داده شود خاک گلدان کاملاً خشک شود و سپس آب داده شود. با شناخت این اطلاعات، نگهداری از گیاه قاشقی می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و آسان برای هر فرد علاقه‌مند به گل و گیاه تبدیل شود.

منبع: باغ ارم – bagheeram.com

دکمه بازگشت به بالا