خبرهای کلیکسب و کار برتر

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله گالوانیزه گرم یک نوع لوله است که از جنس فولاد تولید می‌شود و به دلیل پوشش زیستی (گالوانیزه) که بر روی آن اعمال می‌شود، در مقابل اکسیداسیون (زنگ زدگی) مقاوم می‌شود. این لوله‌ها به صورت سرد تولید شده و سپس گالوانیزه می‌شوند. اما معمولاً از لوله‌های گرم گالوانیزه برای انجام پروسه‌های حرارتی خاصی نیز استفاده می‌شود.

در فرآیند گالوانیزه کردن، لوله‌ها به آهن یا فولاد زنگ‌آهن غوطه‌ور شده و سپس با روش‌های خاصی به آن‌ها پوششی از رویه را به وسیله رویه زینک می‌دهند. این لایه زینک به لوله‌ها مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی فراهم می‌کند. لوله گالوانیزه گرم به دلیل مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی، برای استفاده در محیط‌هایی که با شرایط جوی سخت و یا تماس با مواد شیمیایی خورنده مواجه هستند، بسیار مناسب است. از این نوع لوله‌ها برای انتقال سیالات مختلف از جمله آب، گاز، و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد |جدول سایز لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه گرم چه ویژگی هایی دارد؟

در سال ۱۸۳۶، فرانسه به عنوان یکی از اولین کشورهایی بود که از لوله‌های گالوانیزه در صنایع خود استفاده کرد. این لوله‌ها به مرور زمان با توسعه و گسترش صنایع، به عنوان سازه‌های گلخانه مورد استفاده قرار گرفتند و به لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای شناخته شدند.

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای از لوله‌های فولادی است که از طریق فرآیند گالوانیزاسیون و آبکاری گرم تولید می‌شوند. عمق نفوذ فلز روی در این لوله‌ها حدوداً از ۳۵ تا ۶۵ میکرون است. این مقدار بسیار بیشتر از لوله‌های گالوانیزه سرد یا براق مبلی است که حداکثر تا ۱۵ میکرون عمق فلز روی آنها می‌رسد.

با توجه به شرایط محیطی که لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای در آن استفاده می‌شوند، میزان عمر مفید این لوله‌ها معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سال تخمین زده می‌شود. ادغام مولکول‌های قلع و فولاد در دمای ۴۲۰ درجه سانتیگراد باعث افزایش قابل توجه در طول عمر لوله‌های گالوانیزه گرم می‌شود.

لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای گرم به دلیل کیفیت بالا و مقاومت خوب، در محیط‌های گلخانه با دمای نسبتاً گرم و فضای مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند و از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کنند.

روش گالوانیزاسیون گرم، با ادغام عناصر فلز زینک با فولاد لوله، آنها را به لوله‌های گالوانیزه ضد زنگ و ضد خوردگی تبدیل می‌کند. این روش همچنین از خوردگی و زنگ زدگی لوله‌های گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

عمل گالوانیزه گرم لوله فولادی باعث افزایش مقاومت لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای شده و در برابر ضربه و خوردگی مقاومت خوبی دارد. طول عمر لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای که به روش آبکاری گرم گالوانیزه شده‌اند، تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. این تفاوت در فرآیند گالوانیزاسیون گرم و سرد باعث اختلاف در قیمت میان لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای شده و آبکاری سرد می‌شود. با این حال، این اختلاف قیمت از استفاده از لوله‌های گالوانیزه سرد در ساخت گلخانه‌ها جلوگیری نمی‌کند.

کاربردهای لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در انواع مختلف صنایع و بخش‌های مختلف برای مصارف مختلف به کار می‌رود. به موارد زیر می‌توان به کاربردهای لوله گالوانیزه گرم اشاره کرد:

  1. انتقال گاز زغال سنگ و بخار:

   – لوله گالوانیزه گرم در صنایع معدنی برای انتقال گاز زغال سنگ و همچنین برای انتقال بخار به کار می‌رود.

  1. پوشش دهی در فضاهای باز:

   – برای پوشش دهی قطعاتی که در فضاهای باز قرار دارند، از لوله گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. این شامل:

      – دکل‌های مخابراتی

      – دکل‌های فشار قوی برق

      – لوله‌های آب با ضخامت بالا

      – گارد ریل جاده‌ها

      – تیرهای برق

  1. محافظت در برابر پوسیدگی و مواد خورنده:

   – در محیط‌هایی که با پوسیدگی و مواد خورنده روبرو هستند، لوله‌های گالوانیزه گرم به عنوان یک راهکار موثر برای محافظت از قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. انتقال آب:

   – در گذشته از لوله‌های گالوانیزه گرم برای انتقال آب استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و محدودیت‌های عمر مفید، به دلیل زنگ زدگی و مشکلات دیگر، استفاده از آنها برای انتقال آب در سال ۱۹۶۰ ممنوع شد.

کلیه این کاربردها نشان از ویژگی‌های متنوع و مفید لوله گالوانیزه گرم در مقابل شرایط محیطی مختلف دارد و نشانگر اهمیت آن در صنایع مختلف است.

دکمه بازگشت به بالا