اقتصادیکسب و کار برتر

روش نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

آپارتمان نشینی مشکلات زیادی دارد و این مشکلات گاه به‌ بحث‌هایی بین اهالی ساختمان می انجامد. اساسی‌ترین مشکلی که با آپارتمان نشینی و البته در ساختمان‌های شلوغ وجود دارد، فشار آب ورودی به هر واحد است. اکثر خانوار‌هایی که در طبقات سوم به بعد سکونت دارند، همیشه از فشار کم آب ناراضی‌اند. خصوصا زمانی که در طبقه‌های پایین آب در استفاده باشد. یک راه برای کاهش بار روانی که جریان آب کم‌فشار را از روی افراد برمی‌دارد، استفاده و بدون مخزن است.

این مشکل تا زمانی که فقط خودتان در منزل هستید شاید قابل تحمل باشد. اما اگر زمان‌هایی از سال را که دیدوبازدید در آن زیاد است را درنظر بگیرید، به مشکلاتی که این فشار کم برای افراد ایجاد می کند، پی‌خواهیدبرد. در ادامه همراه ما باشید تا روش نصب پمپ ساختمان آب بدون مخزن را یاد بگیرید.

پمپ آب خانگی بدون مخزن چیست؟

جریان آب کم‌فشار پمپ‌های آب مخزن‌دار، ساکنین طبقات فوقانی در آپارتمان‌ها را ناگزیر به نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن می‌کند. این سیستم آبیاری برای تامین آب مورد‌نیاز واحدهای فوقانی آپارتمان‌ها کاربرد دارد. این نوع از پمپ‌ها بدون نیاز به مخزن آب جهت ذخیره این امکان را دارند تا به طور‌مستقیم آب را از منبع آن به مصرف ساکنین برسانند.

این پمپ‌های بدون مخزن به‌دلیل نداشتن مخزن ذخیره آب فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این مزیتی است که در واحدهایی با متراژ کم بدون نگرانی کمبود فضا بتوان به استفاده از آن پرداخت. همچنین به‌این دلیل که نصب ساده‌ای دارند و کارکردن با این‌ها راحت است می توان به‌راحتی در محیط‌هایی که با کمبود فشار آب مواجه هستند، از آن بهره برد.

How to install a domestic water pump without a tank

معایب نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

نصب پمپ آب بدون مخزن نصب پمپ آب بدون مخزن جهت رفع مشکل کم فشاری آب در آپارتمان‌ها و بیشتر در واحد‌های فوقانی رخ می‌دهد. این راه‌حل؛ گرچه مشکل گشا است، اما بدون مشکل هم نیست.

غیرمجاز بودن نصب پمپ آب بدون مخزن

این کار امری غیر‌مجاز و غیرقانونی است و در صورت مشاهده توسط شرکت آب، جریمه به‌دنبال دارد. این غیرقانونی بودن هم بی‌دلیل نیست. نصب این نوع پمپ به‌صورت مستقیم به لوله ورودی ساختمان منجر به قطع آب در ساعات پیک مصرف برای طبقات زیرین آپارتمان می گردد.

احتمال آلودگی آب

این نوع پمپ‌ها که به‌طور مستقیم آب را از منبع اصلی آن به مصرف ساکنین می رسانند، ممکن است که آبی آلوده را انتقال بدهند. به این صورت که با مکش آب آلوده و انتقال آن به درون شبکه آب شرب به آلودگی آن منجر شوند.با مصرف آبی آلوده توسط ساکنین، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های گوارشی قرار بگیرند. همچنین با ایجاد فشار منفی ناشی از مکش این پمپ‌ها، آب هدر رفت لوله های انتقال آب به داخل جریان آب شرب بازمی‌گردند. آبی خروجی از لوله‌ها به دلایل مختلف که اصطلاحا هدر رفت نام دارد، آبی آلوده است.

افزایش هزینه قبوض آب

داشتن جریان آب پرفشار بر هزینه قبوض شما می‌افزاید. در اثر مکش قوی این پمپ جهت افزایش فشار آب سبب خروج هوای درون شبکه انتقال آب به همراه آب می‌شود. کنتور شمارشگر آب قادر به تمییز دادن این مسئله نیست و تنها بر جریان خروجی تمرکز دارد. درنتیجه، در هنگام محاسبه حجم هوای درون لوله و آب را به‌طور‌کل حجم آب درنظر می گیرد. ازاین‌رو، مقداری از بهای آب واقعی نیست و صرفا به‌دلیل نصب کنتور محاسبه شده است.

کاهش فشار آب همسایگان

گاهی کاهش فشار آب در منطقه به‌دلیل عواملی چون قطر کم لوله‌های شبکه شهری یا کم فشار بودن آب منطقه است. درنتیجه، در مواردی که ساکنین به‌دلیل نارضایتی از فشار آب مصرفی‌شان اقدام به نصب پمپ آب بدون مخزن می‌کنند، درواقع؛ این فشار بیشتر را از آب همسایگان دارند.در ساعاتی که پیک مصرف آب در یک منطقه است، حتی با نصب پمپ آب بدون مخزن نیز تفاوتی در فشار آب ایجاد نخواهد شد. همچنین علاوه‌بر مواردی که آورده شد، ذکر این نکته نیز پراهمیت است که استفاده از این پمپ‌ها بر کنتور و پمپ فشار زیادی وارد می‌کند.

نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

روش نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ‌های آب خانگی بدون مخزن کار دشواری نیست و این پمپ‌ها نصبی راحت دارند. اما به‌هرحال انجام درست همان مراحل ساده نیز برای جلوگیری از بروز حادثه مهم است. آنچه که شما برای نصب پمپ‌های بدون مخزن لازم است بدانید، شامل ابزار مورد‌نیاز، نحوه نصب و نقشه نصب می‌شود.

ابزار موردنیاز به‌منظور نصب پمپ آب خانگی

اگر قصد دارید که خودتان اقدام به نصب پمپ آب بدون مخزن منزلتان را انجام دهید، بهتر است تا به طور کامل مجهز باشید. برای نصب این پمپ شما به لیستی از ابزار و تجهیزات احتیاج دارید که ما آن را برای شما فراهم کرده‌ایم.

مغزی؛ لوله‌های کوچکی که برای اتصالات لوله‌ها بکار می‌روند.

مهره و ماسوره؛ نوعی دیگر از اتصالات، در اتصال بخش‌هایی که شیر قطع کننده دارند.

واشر؛ نوعی از اتصالات که جهت آب بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پنج راهی
  • شیر یکطرفه خودکار
  • سوپاپ
  • لوله آب با قطری مناسب
  • ست کنترل

اتصالاتی که در بالا آورده‌ایم برای اتصال راحت بخش‌های مختلف و جلوگیری از نشتی ضروری هستند. همچنین با استفاده از آن‌ها علاوه‌بر اطمینان از عملکرد صحیح پمپ، می‌توانید از امنیت آن نیز اطمینان حاصل کنید.

نحوه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

برای نصب پمپ آب بدون مخزن نیازی به انجام لوله‌کشی  زیادی ندارید و تنها انجام لوله‌کشی است. مکانی را برای نصب پمپ انتخاب کنید که سرپوشیده و به‌دور از تابش مستقیم نور‌خورشید است. همچنین دقت کنید که سطحی که قرار است پمپ روی آن نصب شود، باید یکدست باشد. این پمپ در مواقعی که بیش‌تر از نیم اسب بخار قدرت دارد، صدایی تولید می‌کند. بهتر است از عایق کردن مکان نصب پمپ غافل نشوید تا آسایش همسایگان‌تان را خراب نکنید.

نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و مخزن‌دار تنها در لوله‌کشی‌های مربوط به مخزن آب تفاوت دارند.

تصویری از نقشه لوله‌کشی پمپ آب خانگی

باتوجه‌به نقشه می‌بینید که دو مسیر لوله‌کشی جهت انتقال آب به مخزن و از مخزن به ورودی پمپ آب خانگی استفاده شده است. برای رسیدن به نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن تنها کافی است، لوله ورودی به مخزن را حذف کنید. همچنین برای ورودی و خروجی پمپ ورودی آب خانگی را به ورودی پمپ، خروجی آب خانگی را به خروجی پمپ هدایت کنید.

قیمت پمپ آب خانگی بدون مخزن

پمپ‌های آب بدون مخزن خانگی بسته به کارایی و نیاز مشتری انواعی دارد. این تنوع بی‌تاثیر در آن نیست.

  • پمپ آب بدون مخزن بشقابی
  • پمپ آب بدون مخزن پروانه‌ای
  • پمپ آب بدون مخزن جتی

تمامی این پمپ‌ها که به‌راحتی قابل نصب در واحد‌های مسکونی هستند، در قدرتی معادل با 0.5 اسب بخار به‌فروش می روند. برای تهیه هریک از این پمپ‌ها می‌توانید به‌صورت اینترنتی اقدام کنید که هزینه واسطه‌گری ازبین می‌رود.

روش نصب پمپ آب داخل آپارتمان

در ابتدا کاری که انجام آن بر دیگر مراحل تقدم دارد، این است که مکان نصب پمپ را مشخص کنید. سپس، به تعیین جریان ورودی و خرجی اقدام کنید. تشخیص جریان آب ورودی و خروجی ازطریق فلشی که برای تعیین جهت چرخش پره‌موتور بکار رفته، ممکن است. راه دیگر از طریق کلید برق نمایش دهنده جهت خروج می‌توانید به جهت جریان پی‌ببرید.

پس از انتخاب مکان مناسب، باید لوله اصلی آب را قطع و پمپ را به‌طور مستقیم به لوله آب اصلی کنتور اتصال دهید. لوله آب را با یک مهره و ماسوره از طرفی به لوله آب اصلی و از طرفی دیگر به ورودی پمپ وصل کنید. در مرحله بعد، پس از خروجی پمپ یک شیر یکطرفه نصب کنید. ست کنترل را بر لوله آب خروجی پمپ نصب کنید. اکنون لوله آب خروجی پمپ را توسط مهره و ماسوره به لوله اصلی ورودی آب ساختمان متصل کنید.

جمع بندی

کاهش فشار جریان آب در آپارتمان‌ها مشکلی شایع است که به‌کمک پمپ آب خانگی می‌توان بر آن غلبه کرد. نصب این پمپ‌ها گرچه از نظر اخلاقی و اصولی درست نیست، اما اجتناب ناپذیر است. در شرایطی که با کمبود فضا و بودجه دچار هستیم راه دیگری باقی نمی‌ماند. همچنین لازم‌به‌ذکر است که این پمپ‌ها عمری کم‌تر از پمپ‌های مخزن‌دار دارند و فشار زیادی را بر کنتور و پمپ آب وارد می‌کنند.

بااینکه این پمپ روش نصب پیچیده‌ای ندارد، اما اصول و لوازمی که برای نصب آن نیاز دارید را می‌توانید، در این مقاله بیابید. امیدواریم تا توانسته باشیم سوالاتی که پیرو پمپ آب خانگی بدون مخزن و داشته‌اید را پاسخ دهیم.فشار کم آب می‌تواند شما را هربار به وقت مصرف غافگیر کند، این اتفاق حتی در خانه‌های نوساز هم رخ می‌دهد. برای رفع این معضل اما راه حل مشخص است؛ استفاده از پمپ آب.هر چند بهتر است قبل از نصب پمپ با دقت مسیر لوله کشی ساختمان را بررسی کنید تا از عدم گرفتگی مطمئن شوید. در بسیاری از موارد با رفع گرفتگی‌های مسیر لوله کشی احتمال افزایش فشار آب وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا