جامعهکسب و کار برتر

طلاق از مرد بی مسئولیت

راه های طلاق برای زنان

با توجه به این که بیشتر وکلای گروه پارسای متخصص در دعاوی خانوادگی می باشند در مراجعات حضوری و تلفنی بسیار در مورد روند طلاق، راه های گرفتن طلاق سوال پرسیده می شود که امید داریم این متن مختصر بتواند جوابگوی سوالات هموطنان عزیز در مورد روش طلاق گرفتن باشد. با در نظر گرفتن این که مخاطب این گونه سوال خانم ها می باشند باید گفت در قانون ما اختیار طلاق با شوهر است و اوست که حتی بی دلیل می تواند با پرداخت حقوق همسرش او را طلاق دهد اما درخواست طلاق زن در صورت مخالفت شوهر، پروسه طلاق طولانی دارد و نیازمند ارائه دلیل اصطلاحا محکمه پسند به دادگاه است.

خصوصیات مردان بی مسئولیت |طلاق از شوهر بی مسئولیت نی نی سایت

گذشته از طلاق توافقی که نیازمند رضایت و تمایل هر دوی زن و شوهر می باشد اگر زوج مخالف طلاق باشد و زن وکالت در طلاق نداشته باشد ناگزیر باید پس از دادن دادخواست طلاق – که حتما توصیه می شود با وکیل باشد – یکی از موارد ۱۲ گانه شروط ضمن عقد – در فرض امضاء از طرف زوج – و یا عسر و حرج خود را به دادگاه اثبات نماید.

دعاوی خانواده که معمولا زیاد هم اتفاق می افتد، به دعاوی گفته می شود که در رابطه با موضوعات و امور مرتبط با خانواده و طلاق باشد که جهت رفع اختلافات در این زمینه و رسیدگی به چنین پرونده هایی، می توان از بهترین وکیل دادگستری در تهران کمک خواست که با توجه به اهمیت موضوع، به آن پرداخته می شود.

بهتر است قبل از هر اقدامی و حتی قبل از مراجعه به وکیل و دادگاه از مشاوره صاحبان تجربه و ترجیحا مشاورین خانواده برای برطرف کردن مشکلات خود با همسر کمک بگیرید زیرا به کرات گفته شده است که طلاق اولین راه بر حل مشکلات زوجین نیست اما اگر چاره کار را در نهایت جدایی تشخیص دادید بدون این که به تنهایی دادخواستی به دادگاه تقدیم کنید در ابتدا از مشاوره وکیل خانواده بهره مند شوید. پرونده های طلاق از طرف زوجه به تعبیر ما بسیار فنی است و علاوه بر تجربه وکالت نیازمند آشنایی کامل با قوانین، رویه قضایی و نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه دارد.

راههای طلاق برای زنان چیست؟( ۴ را مهم و اصلی طلاق از طرف زن)

جواب به این سوال طولانی و بسیار گسترده است اما اجمالا این که در قانون طلاق ایران مربوط به مسلمانان طلاق به دست مرد است و مرد هر وقت که بخواهد با پرداخت حقوق مالی زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق کند ولی در خصوص زنان موضوع کاملا متفاوت است اگر طلاق زن توافقی نباشد و اگر زن حق طلاق (وکالت در طلاق) از شوهر نداشته باشد درخواست طلاق یکطرفه از جانب او از دو طریق کلی قابل پیگیری است:

۱-  در صورتی که زوج (مرد) چاپی سند ازدواج را امضاء کرده باشد و زوجه برای دادگاه اثبات نماید که یکی از شروط محقق شده است. خوبی طلاق از این طریق این است که در صورت اثبات و احراز یکی از دوازده مورد سند ازدواج – اگر توسط مرد امضا شده باشد – امکان طلاق با مهریه به درخواست زن فراهم است.

بهترین توصیه و جواب ما این است که برای طلاق زن به مشاوره اطلاعات ناقص و جسته و گریخته اطرافیان، دوستان و اقوام بسنده نکنیم. بهتر است برای مشاوره حضوری به نزد وکیل خانواده مجرب مراجعه کرد و با تعریف جزئیات مختلف زندگی – که ممکن است در نظر شما در طلاق تاثیری نداشته باشد – از او ارائه طریق بخواهید، شاید موقع دادن دادخواست طلاق نباشد شاید نیاز به دادن دادخواست دیگری در ابتدا باشد و …

مطمئنا وکیل خبره طلاق با پرسیدن سئوالات متعدد و پی بردن به زوایای آشکار و پنهان زندگی و روابط زوجین آنچه مناسب ارائه به دادگاه برای گرفتن طلاق باشد پیدا خواهد کرد و چه بسا که صادقانه موکل را با واقعیت رو به رو کند که درصد موفقیت کم است! چون میدانیم که سخت ترین نوع طلاق ،دادخواست طلاق از طرف زن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی حساب شده پیش رفت و دلایل محکمه پسند برای در اولین جلسه دادگاه طلاق به قاضی ارائه کرد این نکته را فراموش نکنید که بر طبق قوانین فعلی و جاری کشور طلاق زن بدون دلیل میسر نیست.

دعوای طلاق از جانب زوجه دارای جزئیات فراوان است و در هر پرونده شخصیت و شرایط زوجین برای به دست آوردن طلاق زن از شوهر بسیار تاثیرگذار است. نسخه ای در این مختصر و یا هر نوشته دیگر نمی توان برای همه پرونده های طلاق پیچیده موارد عسر و حرج با توجه به سن، تحصیلات، شخصیت و خانواده زوجه متفاوت باشد و بستگی به تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده دارد.

بعضی به سادگی تصور می کنند مثلا علی رغم مخالفت مرد (زوج) با گذشتن از حقوق مالی دادخواستشان حتما به نتیجه منجر خواهد شد اگر چه که گذشتن از تمام یا قسمتی از مهریه بی شک در تصمیم گیری قاضی در طلاق زن از شوهر موثر است ولی این همه راه نیست اما بدیهی است که اگر زوجه بخواهد طلاق را به دست آورد و عمده حقوق مالی او هم پا بر جا باشد نیاز به دادخواستی دقیقی و محاسبه شده است.

شهادت شهود، گزارش مددکاری، سوابق طرفین و … نقش بسزایی دارند. اثبات هر نوع اعتیادی از زوج مثل مواد مخدر، الکل، قمار، همچنین اثبات خیانت، ازدواج مجدد (دائم یا موقت)، ندادن نفقه، بیماری اعصاب و روان، بیماری جسمی حاد، نازایی (عقیم بودن)، سوء رفتار، سوء معاشرت، تهدید، توهین، پرخاشگری مستمر، هتک حرمت، رابطه زناشویی طولانی نداشتن، ارتباط کلامی طولانی نداشتن (قهر)، محکومیت های کیفری، ورشکستگی، ترک منزل، بیکاری تعمدی، مشکل اخلاق،، رابطه زناشویی نامتعارف، بی احترامی های مکرر و … در این راه موثر است. طلاق، پرونده ای طولانی و فوق العاده فنی است. راه های طلاق برای زنان کم نیست…

موارد زیر، زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق کند و از راه های طلاق محسوب میشود

– عدم پرداخت نفقه زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه.
– بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان.
– بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
– بیماری روانی شدید مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد.
– اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌‌زند.
– محکومیت به حبس در حال اجرا از ۵ سال به بالا در شرایطی که مرد در زندان باشد.
– اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد شود.
– ترک بدون علت خانواده یا غیبت یکسره به مدت ۶ ماه بدون دلیل موجه.
– محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرمی، که اجرای مجازاتش آبرو و موقعیت زن را به خطر بیاندازد.
– بچه‌‌دار نشدن مرد پس از ۵ سال زندگی مشترک.
– مفقودالاثر شدن زوج به مدت طولانی به طوری که مدت ۶ ماه از زمان مراجعه زوجه به دادگاه گذشته باشد.

در بند «الف» این عقد نامه‌ها آمده است: ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبود، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند.

در بند «ب» آن نیز ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد که زن در صورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق کند.

شروط ضمن عقد نکاح شامل 12 شرط است که به آن شروط دوازده گانه عقد نکاح می‌گویند. این شروط عبارتند از :

1- زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.

2- دومین شرط ذکر شده در عقدنامه که به زن اجازه طلاق می‌دهد، بدرفتاری زوج است به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.

3- سومین شرطی که با وجود آن زن اختیار طلاق دارد، بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.

4- شرط چهارم دیوانه بودن مرد است در زمانی که امکان فسخ وجود ندارد.

5- پنجمین شرط مندرج در عقدنامه، اشتغال مرد به کاری است که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.

6- محکومیت شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد نیز یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح است که به زن امکان مطلقه شدن را می‌دهد.

7- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

8- هشتمین شرطی است که به استناد آن زن حق طلاق می‌یابد. چنانچه زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا اینکه 6 ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت کند.

9- از جمله مواردی که دادگاه تقاضای زن را برای طلاق می‌پذیرد و در عقدنامه نیز ذکر شده، محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

10- دهمین شرط از شروط دوازده گانه عقد نکاح، بچه‌دار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است که در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.

11- همچنین چنانچه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود نیز دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

12- آخرین شرطی که زوج در عقدنامه آن را امضا می کند و اختیار طلاق را به همسرش می‌دهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می‌گیرد.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی که مخالف اقتضای عقد نکاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

با تحقق یکی از شرایط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند.

در مواردی هم اتفاق می‌افتد که مرد و زن بر سر داشتن حق طلاق زن بدون هیچ پیش‌شرطی رضایت دارند یا زنانی در پی دریافت این حق هستند که این مورد خارج ار این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی «وکالت در طلاق» را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

 

دکمه بازگشت به بالا