خبرهای کلیکسب و کار برتر

فیلتر داکت اسپلیت چه عملکردی دارد؟

داکت اسپلیت یکی از سیستم های تهویه مطبوع است که کاربرد زیادی دارد. این سیستم دارای اجزای مختلفی است که هرکدام کارایی خاص خود را دارند. فیلتر داکت اسپلیت، یکی از مهمترین اجزای این دستگاه است که اهمیت بسیار بالایی دارد. محل قرارگیری این فیلتر ممکن است در دستگاه های مختلف متفاوت باشد. در دستگاه های داخلی می توانید از طریق دریچه بازدید داکت اسپلیت به آن دسترسی پیدا کنید.

فیلتر داکت اسپلیت چیست؟

فیلتر داکت اسپلیت یکی از اجزای مهم این دستگاه است که در ارتقای سطح کیفی هوا نقش مهمی دارد و باعث توزیع هوای پاک در فضای داخلی می شود. برای مشاوره و خرید فیلتر داکت به  تارا تهویه مراجعه کنید. در اطراف ما بسیاری آلایندگی وجود دارد که نفوذ آن ها به همره ذرات معلق گرد و غبار، کاهش کیفیت هوار را در بر دارد. همچنین این آلودگی ها بستر مناسبی برای انواع بیماری های تنفسی مانند آسم و آلرژی فراهم می کند.

فیلترها با تجهیزات پاکسازی هوا، امکان انتشار و توزیع هوای عاری از آلودگی را به وجود می آورند و با فیلتراسیون قوی، از ورود آلودگی، گرد و غبار، ویروس و میکروب ها جلوگیری می کند. بنابراین هوایی تمیز و حاوی اکسیژن پاکیزه در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

انواع فیلتر سیستم داکت اسپلیت

فیلترهای داکت اسپلیت انواع مختلفی دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

فیلتر هوای فایبرگلاس

فایبرگلاس، جزو فیلترهای یک بار مصرف است که به عنوان مانعی برای ذرات مضر عمل می کند و به دلیل هزینه کمی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فیلتر هوای Plisse

این فیلترها، به فیلترهای فایبرگلاس شباهت دارند و از پلی استر یا دیگر مواد پارچه ای برای فیلتراسیون استفاده می کنند. این فیلترها از توانایی بیشتری برای به دام انداختن جریان گرد و غبار در اتاق برخوردار هستند. پارچه پلی استر به صورت آکاردئونی چین خورده است و آن ها را متراکم تر از فیلترهای تخت می کند. از این رو سطح بزرگتر، مقاومت کمتری در جریان هوا اعمال می کند و یاعث عمر طولانی تر آن ها می شود.

فیلتر هپا

فیلتر هپا جزو فیلترهای معروف است که می توانند تا 99.97 درصد ذرات میکروبی را فیلتر کنند. این فیلترها از توانایی بالایی برای به دام انداختن گرد و غبار برخوردارند؛ اما مشکلی که در رابطه با این فیلترها وجود دارد این است قیمت بالایی دارند و برای نصب به یک پیمانکار حرفه ای نیاز دارند.

فیلترهای قابل شست و شو

فیلترهای قابل شست و شو، فیلترهایی هستند که از پارچه تشکیل شده اند و می توان آن ها را شست و دوباره استفاده کرد. هنگام تمیز کردن این فیلتر باید مواظب بود تا به آن آسیب وارد نشود.

اهیمت فیلتر داکت اسپلیت

فیلتر داکت اسپلیت معمولا در بخش یونیت داخلی این سیستم و در مسیر خروجی هوا قرار دارند. عملکرد این قطعه باعث افزایش سطح کیفی هوای ورودی به محیط می شود. این فیلتر در صنعت تهویه مطبوع، نقش برجسته ای ایفا می کند و افزایش لطافت و سلامت هوا را به همراه دارد.

کارکرد مداوم و مستمر این قطعه، باعث کاهش کارایی و بازدهی فیلتر تصفیه می شود و  در راندمان سیستم اثر نا مطلوبی دارد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است فیلتر در بازه های مشخص مورد ارزیابی شود. این ارزیابی معمولا به صورت ماهانه است. در صورت کثیف شدن لایه های فیلتر، لازم است برای تمیزی آن اقدام شود و در صورت مشاهده فرسودگی، باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

نحو تمیز کردن فیلتر داکت اسپلیت

سیستم را خاموش کنید

قبل از شروع فرآیند مکان یابی و تمیز کردن فیلتر مینی اسپلیت، مهم است که دستگاه را خاموش کنید. هرچند که خارج کردن فیلتر کار خطرناکی نیست، اما خاموش کردن سیستم به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی برای کمک به جلوگیری از خطر برق گرفتگی عمل می‌کند.

فیلتر را پیدا کنید

در حالی که محل فیلتر مینی اسپلیت ممکن است بسته به دستگاه متفاوت باشد، اکثر فیلترها در زیر پانل جلوی تهویه مطبوع دیواری بدون کانال یا یونیت داخلی قرار دارند.

به فیلتر دسترسی پیدا کنید

برای دسترسی به فیلتر مینی اسپلیت، پنل جلوی سیستم را باز کنید و یا بردارید. هنگام انجام این کار، مطمئن شوید که از دست زدن به قطعات فلزی خودداری کرده و سپس، ناحیه مورد نظر را با یک پارچه نرم و خشک پاک کنید. پس از انجام این کار، باید بتوانید به راحتی فیلتر را بیرون بکشید.

فیلتر را تمیز کنید

هنگامی که فیلتر را خارج کردید، آن را با یک شوینده ملایم و یک اسپری آب بشویید تا هرگونه گرد و غبار یا ذرات دیگر پاک شود. سپس فیلتر را با آب کاملاً بشویید تا مطمئن شوید که تمام مواد شوینده را پاک کرده‌اید. پس از تمیز کردن فیلتر، اجازه دهید در فضایی سایه دار و در هوای آزاد خشک شود.

فیلتر را دوباره داخل واحد قرار دهید

پس از خشک شدن کامل فیلترها، می‌توانید آنها را دوباره در محل اصلی خود در مینی اسپلیت قرار دهید. برای انجام این کار، پانل جلویی را باز کنید یا دوباره آن را بردارید. سپس فیلتر را در مسیر تعیین شده خود بلغزانید و دو سر فیلتر را فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد. در برخی از مدل‌ها، ممکن است زبانه‌های کوچکی در پایین وجود داشته باشد تا بتوانید به درستی فیلتر را در جای خود قرار دهید. پس از نصب مجدد فیلترها، پانل جلویی را دوباره روی واحد داخلی قرار دهید؛ اکنون همه چیز آماده است!

چرا تعویض فیلتر هوای کولر گازی ضروری است؟

فیلترهای هوا ذرات مضر و آلاینده‌های هوا را به دام می‌اندازند و اجازه می‌دهند هوای تمیز و تازه در اتاق حرکت کند. در صورت نداشتن فیلتر داکت اسپلیت، قبض برق بالاتری خواهید داشت و راندمان تهویه مطبوع در پایان ماه کاهش می‌یابد. گرفتگی فیلترهای کولر گازی می‌تواند قبض برق شما را تا حدود 15 درصد افزایش دهد.

مشکل دیگر فیلترهای کثیف، ورود مجدد ذرات مضر به هوا است. با توجه به تعداد زیاد آلاینده‌های محبوس شده در فیلتر، احتمال زیادی وجود دارد که برخی از آلاینده‌ها راه خود را باز کرده و هوای داخل خانه را کثیف کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که به طور منظم فیلترهای کولر گازی خود را تعویض یا تمیز کنید.

فیلتر هوا چند روز یبکار باید نظافت شود؟

تمیز کردن منظم فیلتر هوا مهم است، اما دفعات تمیز کردن به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. توصیه می‌کنیم فیلترهای هوای داکت اسپلیت خود را هر دو هفته یکبار تمیز کرده و هر 3 تا 4 ماه یکبار آنها را تعویض کنید. همچنین می‌توانید از کنترلر هوشمند کولر گازی برای نظارت بر وضعیت فیلتر هوای خود استفاده کنید تا از زمان دقیق تمیز کردن آن مطلع شوید.

گرفتگی فیلتر می‌تواند بار روی فن‌ها را افزایش دهد و باعث شود کولر گازی همیشه با سرعت بالا کار کند؛ اگر فیلتر از قبل کاملاً مسدود شده باشد، دیگر نمی‌تواند کثیفی و گرد و غبار را به دام بیندازد و به منبع فعال آلاینده‌ها در سیستم НVАС (به ویژه در سیستم‌های مرکزی/کانالی) تبدیل می‌شود. در واقع فیلترهای کثیف قبض برق شما را افزایش می‌دهند؛ زیرا تهویه مطبوع با خروجی بالاتری کار می‌کند.

اطلاعات اولیه در مورد خرید فیلتر داکت اسپلیت

هنگام خرید فیلتر مینی اسپلیت بدون داکت خود باید فیلترها را به درستی بشناسید. آنها قیمت بسیار مناسبی دارند و نیاز به تعویض سالانه خواهندداشت. اما خوشبختانه هزینه اولیه بالاتر فیلتر هوا با راندمان بالاتر با صرفه جویی در طولانی مدت جبران می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر، شما در هزینه نگهداری و تعویض فیلتر خود صرفه جویی می‌کنید و در عین حال قبض انرژی خود را نیز کاهش می‌دهید.

همچنین چندین اصطلاح وجود دارد که باید هنگام خرید فیلتر هوا بدانید، مانند MERV، MPR و HEPA

MERV به معنای فیلتراسیون دقیق تر است. یک فیلتر بالا باید MERV بیشتر از 10 داشته باشد.

MPR به معنای رتبه‌بندی عملکرد میکروذره است که توانایی گرفتن ذرات کوچکتر از یک میکرون را ارزیابی می‌کند. یک MPR ایده آل بین 1500 تا 1900 است.

فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) از یک بار الکتریکی برای به دام انداختن ذرات و کاهش گرد و غبار دمیده شده در سیستم استفاده می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا