خبرهای کلیکسب و کار برتر

مزایای تعویض لوازم مصرفی خودرو

آشنایی با قطعات مصرفی خودرو : یکی از نکات مهم در حفظ و نگهداری خودرویتان ، شناخت  بخصوص قطعات مصرفی خودرو و زمان تعویض این قطعات می باشد.شما به عنوان یک راننده وظیفه ی حفظ جان سرنشینان خودرو را برعهده دارید . یکی از موارد ضروری جهت ایمنی ، توجه به وضعیت اتومبیلتان می باشد و شما نیاز است تا بدانید تا چه زمانی کدام قطعه خودرویتان نیازمند بازرسی و تعویض می باشد. ما انواع لوازم یدکی کیا را به شما عرضه می‌کنیم و شما به راحتی می‌توانید محصول دلخواه خود را در سایت ما بیابید.

راهنمای جامع زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو - همراه مکانیک

به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی لیست قطعاتی مصرفی زیر و زمان تعویض این قطعات پرداخته ایم . لیست قطعات و لوازم پر مصرف خودرو عبارتند از :

  • روغن موتور
  • روغن ترمز
  • روغن هیدرولیک
  • روغن واسکازین
  • فیلتر روغن
  • فیلتر هوا
  • فیلتر اتاق
  • فیلتر بنزین
  • لنت ترمز
  • شمع خودرو
  • ضد یخ و آب رادیاتور
  • آب مخزن شیشه شوی
  • تسمه دینام
  • تسمه تایم
  • گاز کولر
  • دیسک و صفحه کلاچ
  • واشر سرسیلندر
  • لاستیک
  • استپر موتور
  • سنسور اکسیژن
  • باتری
  • تیغه برف پاک کن

لیست قطعات و لوازم مصرفی خودرو و زمان تعویض آن ها

روغن موتور ( مورد اول از لیست قطعات مصرفی خودرو )

یکی از مهم ترین موارد در لیست قطعات پر مصرف خودرو روغن موتور بوده که وظیفه ی آن کاهش اصطکاک بین قطعات ، خنک کردن قطعات موتور و افزایش طول عمر قطعات موتور است.روغن موتور را باید بین 5 هزار تا 10 هزار کیلومتر کارکرد تعویض کرد که زمان دقیق تعویض آن بستگی به نوع و مدل خودرویتان و کیفیت روغن موتور اتومبیلتان بستگی دارد.

روغن ترمز ( مورد دوم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

روغن ترمز یک سیال هیدرولیک بوده که درون لوله های سیستم ترمز اتومبیل شما وجود دارد و هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید ، روغن ترمز نیروی وارده را به چرخ های اتومبیل منتقل کرده و سبب کم شدن سرعت و یا توقف کامل خودرویتان می گردد.اگر روغن ترمز تمام شود ماشین توقف نمی کند. بنابراین حتما حواستان به این قطعه مصرفی باشد.روغن ترمز هر 50 هزار کیلومتر و یا هر دو سال یکبار تعویض گردد.

روغن هیدرولیک ( مورد سوم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

روغن هیدرولیک در خودرو های جدید و دارای فرمان هیدرولیکی وظیفه ی چرخش روان فرمان خودرو و انتقال قدرت به بقیه ی قسمت های هیدرولیکی خودرو را برعهده دارد.خودرو های قدیمی دارای فرمان مکانیکی نیازی به روغن هیدرولیک ندارند.در خودرو های با فرمان هیدرولیکی باید سالی یکبار روغن هیدرولیک را تعویض نمود.

روغن واسکازین ( مورد چهارم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

روغن واسکازین یا همان گیربکس برای روغنکاری بخش های متحرک خودرو در گیربکس ماشین بکار رفته تا قطعاتی که در گیربکس قرار دارند بخوبی کار کنند.روغن گیربکس باید بین 70 تا 100 هزار کیلومتر بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد.

فیلتر روغن ( مورد پنجم از لیست قطعات مصرفی خودرو)

یکی دیگر از قطعات پر مصرف خودرو فیلتر روغن بوده که وظیفه ی تصفیه و پاکسازی روغن موتور را برعهده داشته و لازم است تا بعد از هر بار تعویض روغن موتور ، فیلتر روغن را هم تعویض کنید یا حداکثر هر دوباری که روغن موتور را تعویض می کنید حتما فیلتر روغن را تعویض کنید.فیلتر روغن کثیف دیگر وظیفه ی خود را به درستی انجام نمی دهد و روغن کثیف در موتور جریان می یابد.

فیلتر هوا ( مورد ششم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

وظیفه ی فیلتر هوا پاک کردن و تصفیه ی هوا از آلودگی ها و رساندن هوای کافی به موتور خودرو است . درواقع از زمان روشن شدن تا زمان خاموش شدن اتومبیلتان فیلتر هوا در حال کار است. زمان دقیق تعویض فیلتر هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بهترین زمان تعویض فیلتر هوا هر 12 ماه می باشد. با اینحال اگر محل زندگیتان منطقه ای خاکی و پر گرد و خاک بود بهتر است تا فیلتر هوای خودرویتان را هر 6 ماه یکبار تعویض کنید.

فیلتر اتاق ( مورد هفتم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

از دیگر قطعات مصرفی خودرو در این لیست قطعات پر مصرف خودرو ، فیلتر اتاق بوده که وظیفه ی آن تمیز کردن هوای داخل کابین خودرو به منظور حفظ سلامت سرنشینان خودرو می باشد.زمان تعویض فیلتر اتاق خودرو سالی یکبار می باشد.

اما توجه داشته باشید در شهری مثل تهران که هوای آلوده ای داشته و شما هم مدام از اتومبیلتان استفاده می کنید پس نیاز است تا زودتر فیلتر اتاق خودرویتان را بررسی و تعویض کنید.در مقابل فردی که در یک روستا زندگی کرده و خیلی کم از اتومبیل خود استفاده می کند شاید تا چندین سال دیگر هم نیازی به تعویض فیلتر اتاق نداشته باشد.

فیلتر بنزین ( مورد هشتم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

وظیفه ی فیلتر بنزین تصفیه و پاکسازی بنزین بوده و اگر بموقع تعویض نشود ، پمپ بنزین و سیستم انژکتور خودرو آسیب می بیند.زمان تعویض فیلتر بنزین بین 10 هزار تا 30 هزار کیلومتر کارکرد می باشد.توجه داشته باشید از آنجایی که کیفیت بنزین موجود در ایران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد پس بهتر است فیلتر بنزین را بین 7 هزار تا 10 هزار کیلومتر تعویض نمایید.

لنت ترمز ( مورد نهم از لیست قطعات پر مصرف خودرو)

از مهم ترین و حساس ترین قطعات در لیست قطعات مصرفی خودرو بوده که با ایجاد اصطکاک ، نیروی جنبشی چرخ های متحرک خودرو را به نیروی حرارتی تبدیل کرده و سبب توقف خودرو می گردد. حتما حتما باید به تعویض به موقع لنت ترمز اهمیت دهید چرا که تاثیر مستقیم روی امنیت و سلامتی سرنشینان خودرو دارد.

زمان تعویض لنت های ترمز جلو با لنت های ترمز عقب متفاوت بوده و شما نیاز دارید تا لنت های ترمز جلو را زودتر از لنت های ترمز عقب تعویض کنید.زمان تعویض لنت ترمز چرخ های جلو بین 20 هزار تا 30 هزار کیلومتر و زمان تعویض لنت چرخ های عقب بین 70 هزار تا 100 هزار کیلومتر می باشد.

توجه کنید که اگر در شما در شهر پرترافیک و شلوغی مانند تهران زندگی کرده و مدام پایتان را روی پدال ترمز فشار می دهید پس در مدت زمان کمتری باید لنت ترمز خودرویتان را تعویض کنید.

شمع خودرو ( مورد دهم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

از لوازم پر مصرف بوده که با ایجاد جرقه سبب روشن شدن موتور اتومبیلتان می گردد.زمان تعویض شمع خودرو بین 50 هزار تا 100 هزار کیلومتر کارکرد می باشد.

ضد یخ و آب رادیاتور ( مورد یازدهم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

رانندگان باید در فصل تابستان سطح آب رادیاتور خودرو را بازبینی نمایند که اگر کم شده باشد نیاز به اضافه کردن آب و ضد یخ دارد .در بعضی از خودروها مثل خودروی پراید، اضافه کردن “آب و مایع ضد یخ رادیاتور“، نیاز به هواگیری نخواهد داشت ولی در خودروهای موتور پژو، پس از اینکه راننده مشاهده کرد آب رادیاتور کم شده است و به آن، آب اضافه کرد بایستی عمل هوا گیری را هم انجام دهد.توجه داشته باشید که باید در رادیاتور خودرو نصف آب ( که بهتر است آب تصفیه شده باشد ) و نصف ضد یخ بریزید.

آب مخزن شیشه شوی ( مورد دوازدهم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

یکی از مواردی که باید رانندگان باید به آن توجه داشته باشند این است که اگر مشاهده کردند که در هنگام استفاده از برف پاک کن مخزن شیشه شوی آن خالی شد آن را پر کنند. یک راننده حرفه ای ، راننده ای است که هیچ موقع اجازه نمی دهد آب مخزن شستشوی شیشه ماشینش کم شود.

یک نکته هم بگوییم که البته یک سری مایع شستشوی مخصوص شیشه وجود دارد که کارایی بهتری نسبت به آب خالی دارد و در زمستان هم یخ نمی زند. آب خالی در زمستان یخ میزد و نمی توان از برف پاک کن خودرو استفاده کرد.

تسمه دینام خودرو ( مورد سیزدهم از لیست قطعات پر مصرف خودرو )

تسمه دینام یا همان تسمه ی پروانه ای وظیفه ی انتقال نیروی گشتاور موتور به قطعاتی مانند واتر پمپ ، سیستم تهویه مطبوع ، اویل پمپ و دینام را برعهده دارد.تسمه دینام خودرو باید هر 30 هزار کیلومتر چک شده و در صورت خوردگی ، پارگی و یا تکه تکه شدن تعویض گردد.

اگر جزو آن دسته از رانندگانی هستید که مسافرت خارج از شهر زیادی دارید بهتر است یک تسمه دینام زاپاس در خودروی خود داشته باشید که در صورت پارگی و حرکت نکردن خودرو بلافاصله تسمه دینام را تعویض نمایید.

تسمه تایم خودرو ( مورد چهاردهم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

تسمه تایم از قطعات مصرفی خودرو بوده که وظیفه ی تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها را برعهده دارد.تسمه تایم خودرو باید بین 60 هزار تا 80 هزار کیلومتر تعویض گردد.توجه داشته باشید هنگامی که زمان تعویض تسمه تایم خودرو فرا رسید حتما اقدام به تعویض آن نمایید چرا که پارگی تسمه تایم در خودروهایی مانند پژو سبب آسیب به کل موتور شده و هزینه ی زیادی را روی دست راننده می گذارد.

گاز کولر ( مورد پانزدهم از لیست قطعات مصرفی خودرو )

زمان تعویض گاز کولر ماشین بین 2 تا 5 سال است.اینکه شما پس از چه مدت زمانی باید گاز کولر خودرویتان را تعویض کنید بستگی به عواملی مانند میزان استفاده و مدت زمان استفاده از خودرویتان دارد.بعنوان مثال فردی که در شهر اهواز زندگی می کند  قطعا از کولر خودرویش بیشتر از فردی که در اردبیل زندگی می کند استفاده کرده و باید زودتر اقدام به تعویض گاز کولر نمایند.

 

تیتر و عناوین این خبر مخفی کن
1 لیست قطعات و لوازم مصرفی خودرو و زمان تعویض آن ها
دکمه بازگشت به بالا