خبرهای کلیکسب و کار برتر

مقدار نیکوتین سیگار چقدر است؟

درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) دارویی است که نیکوتین را به مغز می‌رساند. این دارو به صورت پچ‌های پوستی، آدامس جویدنی، اسپری‌های بینی و خوراکی، اسپری‌های استنشاقی، قرص مکیدنی و قرص موجود هستند. هدف NRT جایگزین کردن نیکوتینی است که معمولا افراد سیگاری از سیگار دریافت می‌کنند، بنابراین میل به سیگار کشیدن کاهش می‌یابد و می‌توانند کاملا سیگار را ترک کنند. می‌دانیم که NRT شانس فرد را برای ترک سیگار افزایش داده و افراد از آن برای ترک سیگار استفاده می‌کنند. مناسبترین قیمت پاد اکسراس ۳ ویپرسو را از ما بخواهید.

نیکوتین قلیان بیشتر است یا سیگار؟ چند نخ سیگار معادل یک ساعت قلیان کشیدن است؟ | کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دیگر

ما به دنبال چه یافته‌ای بودیم؟

NRT را می‌توان به اشکال بسیار مختلف، در دوزهای مختلف و برای مدت زمان‌های مختلف استفاده کرد. برخی از افراد پیش از ترک سیگار شروع به استفاده از NRT می‌کنند، در حالی که افراد دیگر تا روز ترک صبر می‌کنند. این مرور به اشکال مختلف، دوزها، مدت زمان و برنامه‌های NRT مورد استفاده برای کمک به افراد برای ترک سیگار می‌پردازد،

بنابراین بهتر می‌توانیم بفهمیم کدام یک از این موارد برای کمک به افراد به منظور ترک سیگار به مدت شش ماه یا بیشتر بهتر از موارد دیگر است. هم‌چنین می‌خواستیم بدانیم که هر یک از این درمان‌ها با عوارض قلبی (مرتبط با قلب) یا تاثیرات ناخواسته جدی همراه هستند یا خیر، و اینکه کسی به دلیل استفاده از درمان NRT توصیه شده، شرکت فرد را در مطالعه متوقف کرد یا خیر.

ما چه کاری را انجام دادیم؟

در جست‌وجوی مطالعاتی بودیم که به استفاده از NRT برای کمک به افراد در ترک سیگار پرداخته و افراد را حداقل به مدت شش ماه پیگری کردند.

آنچه که ما به دست آوردیم

تعداد 68 مطالعه تکمیل شده را شامل 43,327 شرکت‌کننده پیدا کردیم. بیشتر شرکت‌کنندگان بزرگسالانی بودند که می‌خواستند سیگار کشیدن را ترک کنند.

نتایج اصلی

افرادی که سیگار می‌کشند شانس یکسانی برای ترک موفقیت‌آمیز آن دارند، خواه از پچ نیکوتین برای ترک سیگار استفاده کنند یا از نوع دیگری از NRT، مانند آدامس، قرص مکیدنی یا اسپری بینی. استفاده از پچ‌های نیکوتین و نوع دیگری از NRT (مانند آدامس یا قرص مکیدنی) با هم، احتمال ترک موفقیت‌آمیز سیگار را در افراد به میزان 17% تا 37% بیشتر از استفاده از یک نوع NRT تنها افزایش می‌دهند.

افرادی که از پچ‌های نیکوتین با دوز بالاتر (استفاده از پچ‌های حاوی 25 میلی‌گرم به مدت 16 ساعت، یا پچ‌های 21 میلی‌گرمی به مدت 24 ساعت) استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که از پچ‌هایی با دوز پائین‌تر استفاده کردند (استفاده از پچ‌های حاوی 15 میلی‌گرم به مدت 16 ساعت یا پچ‌های 14 میلی‌گرمی به مدت 24 ساعت) احتمال بیشتری برای ترک موفقیت‌آمیز سیگار داشتند.

با این حال، هیچ شواهد بارزی وجود نداشت که نشان دهد افرادی که از پچ‌های 42 یا 44 میلی‌گرم استفاده کردند، نسبت به افراد استفاده کننده از پچ‌های 21 یا 22 میلی‌گرم (24-ساعت)، احتمال بیشتری برای ترک سیگار داشتند.

شروع استفاده از NRT پیش از روز ترک نسبت به شروع فقط پس از روز ترک ممکن است به افراد بیشتری برای ترک سیگار کمک کند، اما شواهد بیشتری برای تقویت این نتیجه‌گیری مورد نیاز است.

هم‌چنین بررسی کردیم که NRT برای چه مدت باید استفاده شود، NRT باید طبق برنامه استفاده شود یا طبق خواسته فرد، و اینکه در صورت ارائه رایگان NRT در برابر اجبار به پرداخت هزینه برای آن، افراد بیشتری سیگار کشیدن را ترک می‌کنند یا خیر. برای پاسخ به این سوال، انجام پژوهش‌های بیشتری لازم است.بیشتر مطالعات بی‌خطری NRT را بررسی نکردند. در جایی که مطالعات بی‌خطری مداخله را بررسی کردند، تعداد بسیار کمی از افراد دچار تاثیرات منفی شدند.

این نتایج تا چه میزان قابل‌ اعتماد هستند؟

شواهدی با قطعیت بالا نشان می‌دهد که:

– ترکیب NRT بهتر از یک فرم واحد از NRT عمل می‌کند؛ و
– هیچ تفاوتی میان تاثیر انواع مختلف NRT (مانند آدامس یا پچ) وجود ندارد.

این بدان معنی است که پژوهش‌های آینده بسیار بعید است که نتیجه‌گیری‌ها را تغییر دهند. به این دلیل که شواهد بر اساس تعداد زیادی شرکت‌کننده بنا شده، و مطالعات به خوبی انجام شدند.

با این حال، سطح قطعیت شواهد برای همه سوالات دیگری که بررسی کردیم، در حد متوسط، پائین یا بسیار پائین بود. یعنی، یافته‌های ما ممکن است با انجام پژوهش‌های جدید تغییر کنند. در بیشتر موارد، به این دلیل است که مطالعات کافی وجود نداشتند، مشکلاتی در طراحی مطالعاتی وجود داشت، و/یا این مطالعات بسیار کوچک بودند.

از نظر بی‌خطری روش‌های مختلف استفاده از NRT، شواهد مربوط به این پیامد را با قطعیت پائین یا بسیار پائین رتبه‌بندی کردیم، زیرا بسیاری از مطالعات در مورد بی‌خطری مداخله گزارشی را ارائه ندادند. مطالعات بزرگی که در یک مرور جداگانه پوشش داده شدند، شواهدی را با قطعیت بالا مبنی بر اینکه استفاده از NRT برای ترک سیگار بی‌خطر است، ارائه کردند.

این شواهد تا چه زمانی به‌روز است؟

این مرور، در واقع مرور قبلی ما را به‌روز می‌کند. شواهد تا اپریل 2022 به‌روز است.اگر این شواهد را مفید یافتید، لطفاً کمک مالی به کاکرین را در نظر بگیرید. ما یک موسسه خیریه هستیم که شواهد قابل دسترسی را برای کمک به مردم در تصمیم گیری درباره سلامت و مراقبت تولید می‌کنیم.

نیکوتین چه بلایی سرمان می آورد؟

وقتی از نیکوتین استفاده می کنیم خودمان تصمیم می گیریم که چه مقدار از آن را به چه روشی وارد بدن مان کنیم. (با کشیدن سیگار سبک یا سنگین و یا جویس هایی با درصد نیکوتین کم و زیاد) حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که از اندازه نیکوتینی که معمولا استفاده می کردید بیشتر بکشید و مشکلاتی برای تان پیش بیاید. فرقی نمی کند این نیکوتین از طریق سیگار به بدن تان منتقل شود یا ویپ. در هر صورت تاثیرات آن یکسان است. برخی از عوارض نیکوتین زیاد عبارت است از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • بیخوابی
  • تپش قلب
  • اضطراب و…

از آنجایی که بدن مان می داند چه مقدار نیکوتین کافی است معمولا باعث می شود ما این کار را متوقف کنیم یا دیر تر سراغ نخ بعدی سیگار برویم. برای افرادی که مدت هاست از سیگار و ویپ استفاده می کنند این اتفاق به صورت ناخودآگاه رخ می دهد.

آیا در سیگار فقط تنباکو وجود دارد؟

سیگار علاوه بر تنباکو دارای مواد شیمیایی دیگری هم هست که باعث ایجاد دود و انتقال نیکوتین بیشتر می شوند. یعنی نیکوتین موجود در سیگار تنها از تنباکوی آن نشأت نمی گیرد بلکه موادی مثل آمونیاک درصد نیکوتین را افزایش می دهند.

وجود این مواد شیمیایی یکی از مواردی است که باعث می شود افراد دستگاه های ویپینگ را جایگزین سیگار کنند زیرا با این دستگاه ها نیکوتین خالص بدون هیچ افزودنی مضری به بدن منتقل می شود و عوارض آن تا 90% کمتر از سیگار است.

چه می شد اگر سیگار بدون نیکوتین ساخته می شد؟

حدود 4 سال پیش سازمان غذا و دارو FDA اعلام کرد تحقیقات مربوط به کاهش نیکوتین موجود در سیگار و رساندن آن به سطح غیر اعتیاد آور را شروع کرده است. البته این ایده جدید نیست و دانشمندان از سال ها قبل در تلاش اند نیکوتین داخل سیگار را کاهش دهند اما همواره با چالش های بسیاری روبرو هستند.

بازار سیاه سیگارهایی با نیکوتین بالا و صنعت سیگار از مهم ترین عواملی هستند که از این امر جلوگیری می کنند. به هر حال از آنجایی که این سازمان هنوز موفق به توقف تولید سیگار های پر ضرر نشده بهترین راه برای رساندن نیکوتین به بدن و حفظ سلامتی، استفاده از دستگاه های ویپینگ است.

جمع بندی

همان طور که در بالا هم گفتیم جویس هایی برای استعمال در این دستگاه ها استفاده می شوند نیکوتین را به روش سالم تری وارد بدن تان می کنند و باعث حذف مواد شیمیایی از زندگی شما خواهند شد.

جویس هایی با درصد نیکوتین 0 هم وجود دارند که می توانند در سالم ترین حالت ممکن حس کشیدن سیگار و قلیان را برای تان تداعی کنند. نداشتن بوی بد، خداحافظی با سرگیجه و تپش قلب و اضطراب و… هم از دیگر مزایای جایگزینی سیگار با ویپ ها هستند.

دکمه بازگشت به بالا