سلامت و دانشکسب و کار برتر

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید + رژیم غذایی

غذایی که می خورید بر غده تیروئید و نیز توانایی بدن برای استفاده از هورمون تیروئید تاثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید باید رژیم غذایی کم کاری تیروئید داشته باشد.غذاهای خاصی مثل گوشت پرچرب و سبزیجات خانواده کلم ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. کم کاری تیروئید می تواند به یک بیماری پیچیده تبدیل شود به گونه ای که مدیریت و کنترل آن به سختی انجام شود. برخی غذاها بشدت بر کارکرد غده تیروئید اثرگذارند و غذاهای خاصی نیز می توانند توانایی بدن را برای جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید مصرف می شوند، کاهش دهند.

خوراکی‌های مفید رژیم غذایی کم کاری تیروئید

تخم‌مرغ: تخم‌مرغ کامل بهتر است، زیرا یّد و سلنیوم زیادی در زرده تخم مرغ وجود دارد و سفیده هم غنی از پروتئين است.

گوشت: تمام گوشت‌ها از جمله، گوشت بره، گوشت گاو و مرغ

ماهی: انواع غذاهای دریایی از جمله سالمون، ماهی تُن، هالیبوت (لوزی ماهی) و میگو

سبزیجات: همه‌ی سبزیجات خوب هستند بجز سبزیجات خانواده‌ی کلم که به صورت خام باید کم مصرف شوند.

میوه‌ها: همه نوع میوه، ازجمله توت‌ها، موز، پرتقال

غلات و دانه‌های بدون گلوتن: برنج، گندم سیاه، کینوآ، دانه‌ی چیا و تخم کتان

لبنیات: تمام محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست

نوشیدنی‌‌ها: آب و دیگر نوشیدنی‌های بدون کافئين

ویتامین‌ها و مواد معدنی: یُد، سلنیوم، روی (زینک)

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

همانند سایر بیماری ها، برخی عوامل اعم از سابقه خانوادگی و محیط پیرامون خارج از کنترل شما هستند. اما میوه های مضر برای کم کاری تیروئید نقش مهمی بازی می کند و از آنجایی که شما مسئول بشقاب غذایتان هستید، پس می توانید درمورد خوردن غذاهایی که برای کارکرد تیروئید مناسب است، تصمیم بگیرید. برخی اقلام غذایی در این لیست ممکن است عجیب به نظر بیایند مثل فیبر و قهوه زیرا در برخی رژیم های غذایی، این اقلام جزو خوراکی های سالم و بی ضرر محسوب می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید اما متعادل کردن مصرف موادغذایی هنگام مدیریت و کنترل هیپوتیروئیدیسم بسیار مهم است. برخی موادغذایی که در هیچ گروه غذایی قرار نمی گیرند، باید کنار گذاشته شوند و یا کمتر مصرف شوند.

این غذاها شامل فست فود و غذاهای آماده سرخ شده، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک، خوراکی های شیرین مثل کیک، کوکی و بستنی و مصرف زیاد مشروبات الکلی.  بنابراین درحالیکه هیچ کاری بجز رژیم غذایی هیپوتیروئیدیسم نمی تواند به شما احساس خوبی دهد اما خوردن موادغذایی مناسب با وجود داشتن این بیماری می تواند احساس شما را بهتر کند. دراینجا مواد غذایی که باید هنگام مدیریت و کنترل هیپوتیروئیدیسم از مصرف آنها پرهیز کنید و یا مصرف آنها را کمتر کنید را به شما معرفی می کنیم:

نگرانی هایی نسبت به اثرات منفی ترکیبات موجود در سویا بنام ایزوفلاوین بر تیروئید وجود دارد. برخی محققان بر این باورند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر ابتلا به هیپوتیروئیدیسم را افزایش دهد. یک مطالعه که در ماه مارس 2019 در مجله علمی scientific reports منتشر شد، نشان داد که سویا هیچ اثری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون تحریک کننده تیروئید را نیز بالا می برد. بنابراین هیچ دستورالعمل رژیمی خاصی وجود ندارد اما برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف سویا ممکن است در توانایی بدن برای جذب داروی تیروئید اختلال ایجاد کند. به همین دلیل است که باید بعد از خوردن غذاهای حاوی سویا 4 ساعت صبر کنید و سپس دوز دارو را مصرف کنید. بهتر است درمورد مصرف سویا با پزشکتان مشورت کنید.

به گزارش ایلنا،کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن بدن هورمون های تیروئید کافی تولید نمی کند. هورمون های تیروئید به کنترل رشد، ترمیم سلول ها و متابولیسم کمک می کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، احساس سرما، و احساس ضعف و بسیاری از علائم دیگر را تجربه کنند. کم کاری تیروئید 1 تا 2 درصد از افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال ابتلای زنان به آن 10 برابر بیشتر از مردان است. غذاها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کنند. با این حال، ترکیبی از مواد مغذی مناسب و دارو می تواند به بازیابی عملکرد تیروئید کمک کند و علائم شما را به حداقل برساند.

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل است که در نزدیکی قاعده گردن شما قرار دارد و هورمون های تیروئیدی را می سازد و ذخیره می کند که تقریباً بر تمام سلول های بدن شما تأثیر می گذارد. هنگامی که غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) دریافت می کند، هورمون های تیروئید را در جریان خون آزاد می کند. این مقاله بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید را شرح می دهد، از جمله اینکه کدام غذاها را باید بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید – همه بر اساس تحقیقات انجام شده است.

این سیگنال از غده هیپوفیز ارسال می شود، غده کوچکی که در پایه مغز شما وجود دارد، زمانی که سطح هورمون تیروئید پایین است. گاهی اوقات، غده تیروئید هورمون های تیروئیدی را ترشح نمی کند، حتی زمانی که TSH زیادی وجود دارد. این کم کاری تیروئید اولیه و شایع ترین نوع کم کاری تیروئید نامیده می شود. تقریباً 90 درصد از کم کاری تیروئید اولیه ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو است، یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی شما به اشتباه به غده تیروئید شما حمله می کند. سایر علل کم کاری تیروئید اولیه عبارتند از کمبود ید، یک اختلال ژنتیکی، مصرف برخی داروها و جراحی که بخشی از تیروئید را حذف می کند.

در موارد دیگر، غده تیروئید TSH کافی دریافت نمی کند. این زمانی اتفاق می افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند و کم کاری تیروئید ثانویه نامیده می شود. غذاهای مفید برای کم کاری تیروئید تنوع گسترده‌ای دارند و اگر بر اساس یک برنامه غذایی مدون و استاندارد از این مواد غذایی استفاده کنید، بهتر می‌توانید این بیماری را درمان و از مواد غذایی مضر برای کم کاری تیروئید اجتناب کنید. رژیم کم کاری تیروئید یک روش عالی برای پیشگیری و بهبود این بیماری است زیرا به طور معمول افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، بخش مهمی از مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را در بدن خود ندارند.

اختلال ترشح هورمون تیروئید یک بیماری شایع است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون نمی‌سازد. هورمون‌های تیروئید به کنترل تعدادی از عملکردهای بدن از جمله رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم کمک می‌کنند. در نتیجه، افراد مبتلا به این بیماری علائمی مانند خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، تغییرات خلقی و یبوست را در کنار بسیاری از علائم دیگر تجربه می‌کنند. ارتباط رژیم غذایی با کم کاری تیروئید پیروی از یک رژیم غذایی مغذی برای همه مهم است، اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی از غذاها می‌تواند مزایای خاصی برای افراد مبتلا به این اختلال داشته باشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات رژیم غذایی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو از طرق مختلف از جمله بهبود عملکرد تیروئید، ارتقاء وزن بدن سالم و کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید باشد. رژیم‌های بدون گلوتن، رژیم‌های حذف خودایمنی و رژیم‌های ضدالتهابی برخی از الگوهای غذایی هستند که نشان داده‌اند برای مبتلایان به بیماری هاشیموتو مفید هستند. رژیم‌های حذف کننده، مانند رژیم پالئوی اصلاح‌شده که غذاهایی مانند غلات و لبنیات را حذف می‌کند، می‌تواند به کاهش علائمی مانند خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری هاشیموتو کمک کند. پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و کنترل شده با کالری کم نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، چیزی که افراد مبتلا به بیماری تیروئید معمولا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا