خبرهای کلیکسب و کار برتر

اقدامات ضد نشت لوله فاضلاب پلی اتیلن

به نقل از شرکت ونوس پلیمر پارس  که میزان نفوذ آب زیرزمینی لوله‌های بتن مسلح جدید 210m³/(km·d)19.4 درصد از حجم فاضلاب شهری مورد استفاده این لوله‌ها را تشکیل می‌دهد. لوله های زهکشی شهری با سطح آب زیرزمینی بالا دارای مقدار زیادی نفوذ آب زیرزمینی هستند. هر چه سطح آب زیرزمینی بالاتر از کف لوله زهکشی بتن مسلح جدید باشد، میزان نفوذ آب زیرزمینی به لوله زهکشی بیشتر است.

علاوه بر این، با افزایش زمان استفاده از خط لوله، در اثر عوامل آسیب های مختلف، نازل ترک می خورد و حتی خط لوله یا سازه های کمکی از بین می رود و به ناچار میزان نفوذ افزایش قابل توجهی خواهد داشت. 24 شهر خارج از کشور اندازه گیری واقعی لوله های زهکشی قدیمی را با قطر انجام داده اند 150-980mmو میزان نفوذ آب زیرزمینی آن است 4.2-3100m³/(km·d).

نفوذ آب های زیرزمینی به خط لوله زهکشی، میزان فاضلابی را که حمل، برداشت و تصفیه می شود، افزایش می دهد و در نتیجه هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی بیشتری برای پروژه های زهکشی به همراه دارد. بنابراین، در شرایط اقتصادی مقرون به صرفه، میزان نفوذ آب زیرزمینی به لوله های زهکشی باید تا حد امکان کاهش یابد.

روش ضد نشت لوله فاضلاب پلی اتیلن

  1. کنترل کیفیت لوله ها

در انتخاب لوله‌ها، تمام لوله‌ها و متعلقات آن باید مطابق با نقشه‌های طراحی و مواد مورد نیاز محصول مشخص شده توسط کشور باشد. لازم است گواهی صلاحیت محصول کارخانه و مواد مربوط به لوله کامل باشد و فقط پس از گذراندن بازرسی قابل استفاده باشد. قبل از حمل خط لوله و پس از انتقال آن به محل، خطوط لوله باید یک به یک طبق استانداردها بررسی و پذیرش شوند.

برای بازرسی سطح داخلی، سطح بیرونی و اتصالات لوله ها و اتصالات لوله، کیفیت باید مطابق با الزامات باشد و هیچ گونه نشانه ای از آسیب وجود نداشته باشد. ظاهر حلقه لاستیکی باید عاری از حباب، ترک، چین و چروک و تغییر شکل باشد. در طول نگهداری از تماس با کلروفرم و حلال های معطر خودداری کنید. لوله ها و اتصالاتی که مشکلات کیفی دارند باید بازگردانده شوند.

ضد نشتی اتصالات لوله در حال حاضر، هم لوله های بتن مسلح و هم لوله های پلاستیکی می توانند اتصالات انعطاف پذیری را اتخاذ کنند. کاهش نشتی خط لوله رابط انعطاف پذیر را می توان از انتخاب حلقه لاستیکی رابط، استفاده از نوار لاستیکی و بهبود کیفیت آب بندی غیر قابل نفوذ حلقه لاستیکی در نظر گرفت.

  1. انتخاب حلقه لاستیکی

در حال حاضر، حلقه های لاستیکی متداول برای خطوط لوله شامل حلقه های لاستیکی نورد و حلقه های لاستیکی کشویی هستند. حلقه های لاستیکی نورد معمولی، حلقه های لاستیکی با سطح مقطع O شکل هستند. با این حال، هنگام نصب به راحتی در انتهای سوکت غلت می‌خورد، و به راحتی می‌پیچد که بر عملکرد آب‌بندی رابط تأثیر می‌گذارد. حلقه لاستیکی گوه ای شکل با مقطعی شبیه مثلث معمولا برای حلقه های لاستیکی کشویی استفاده می شود.

فرآیند ساخت حلقه لاستیکی کشویی پیچیده تر است و قیمت آن بالاتر است. در کاربردهای عملی، گاهی به دلیل کشش ناکافی، اثر آب بندی خوب نیست. اما به طور کلی، اثر استفاده از حلقه لاستیکی کشویی بهتر از حلقه لاستیکی نورد است، باید ترجیح داده شود.

  1. کاربرد نوارهای لاستیکی

نوار لاستیکی در صورت برخورد با آب از نظر حجم افزایش می یابد. در مقایسه با حلقه لاستیکی معمولی، می تواند سطوح و شکاف های نامنظم بیشتری را در محل اتصال لوله بتنی لمس کند و توانایی ضد نشتی قوی تری دارد. اما قیمت بیش از دو برابر حلقه لاستیکی عمومی است. علاوه بر این، در مقایسه با واتراستاپ های لاستیکی معمولی از نظر مقاومت در برابر حرارت، استحکام کششی، دمای شکنندگی و غیره، شکاف خاصی در عملکرد وجود دارد. از آسیب رسیدن به خط لوله به دلیل فونداسیون خط لوله جلوگیری کنید.

نتیجه:

با توجه به مطالب ارائه شده در مورد اقدامات ضد نشت برای لوله‌های فاضلاب پلی اتیلن، می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب و استفاده از مواد با کیفیت بالا، کنترل دقیق کیفیت هنگام انتخاب لوله‌ها، استفاده از حلقه‌های لاستیکی مناسب و اعمال نوارهای لاستیکی در نقاط اتصال، اقدامات اساسی هستند که به کاهش نفوذ آب زیرزمینی و افزایش ضد نشتی لوله‌های فاضلاب کمک می‌کنند. این اقدامات نقش مهمی در حفظ عملکرد و عمر مفید لوله‌های فاضلاب دارند و همچنین به کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی پروژه‌های زهکشی کمک می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا