اقتصادیکسب و کار برتر

درآمد و بازار کار شغل هوشمند سازی ساختمان در ایران

درآمد هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

این روزها با افزایش سطح رفاه مردم، شاهد تغییرات چشمگیر و پیشرفت های روزافزونی در زمینه ساختمان سازی و معماری ساختمان ها هستیم. یکی از مشاغلی که پیش بینی می شود تاثیرات شگفت انگیزی در این حوزه از خود بر جای بگذارد، به طور قطع هوشمند سازی ساختمان خواهد بود. به صورت کلی، هوشمند سازی ساختمان در ارتباط با سلسله مراتبی است که موجب افزایش سطح ایمنی ساختمان، کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از هدر رفت انرژی و بالا بردن قابلیت های هوشمند و خودکار ساختمان می شود.

هوشمند سازی ساختمان به صورت قابل توجهی باعث افزایش سطح کیفیت زندگی و راحتی خواهد شد. به همین علت با افزایش پیشرفت های عرصه تکنولوژی و نحوه افزایش تکنولوژی ساختمان بصورت آسان، تقاضا برای هوشمند سازی ساختمان نیز از سوی مردم بیشتر و بیشتر می شود. بنابراین این رشته، یکی از پردرآمدترین مشاغل مربوط به ساختمان در آینده ای نزدیک خواهد بود.

رشت |ساختمان

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

 تکنولوژی Building Management System یا به اختصار BMS یا همان هوشمند سازی ساختمان، شامل مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها است که به صورت کلی به منظور مانیتورنگ و کنترل کامل و هماهنگ بخش ها و سیستم های مورد اهمیت ساختمان مانند سیستم روشنایی، گرمایشی و سرمایشی و غیره طراحی و ساخته می شود. وظیفه اصلی این سیستم تنظیم عملکرد این تجهیزات و اعمال فرمان های متناسب با طراحی برنامه ریزی شده هر کدام از سیستم ها به آن ها است.

از اهداف اصلی ساخت و پردازش این سیستم، کاهش مصرف انرژی و ایجاد تدابیر لازم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی توسط سیستم های مختلف داخل ساختمان است. بنابراین این سیستم به مقدار بسیار چشمگیری به حفظ محیط زیست کمک می کند. به همین علت در چند سال اخیر، طرفداران بیشتری نیز برای خود پیدا کرده است.

طراحی این سیستم به گونه ای است که تمامی اعمال سیستماتیک اعم از روشنایی، باز و بسته شدن درب ها، آبیاری گیاهان، دمای ساختمان، سیستم های تهویه مطبوع، پرده ها، کرکره ها، پنجره ها و سیستم های صوتی و تصویری را به صورت کامل تحت کنترل درآورد و طبق برنامه ریزی دلخواه کاربر و بدون حضور و دخالت مستقیم او، فعالیت های مربوطه را به انجام برساند.

بازار کار هوشمند سازی ساختمان در ایران و جهان

هوشمند سازی ساختمان در راستای اهدافی همچون لوکس سازی ساختمان، افزایش سطح رفاه ساکنین و افزایش سطح امنیت خانه و ساختمان برای اولین بار مطرح شد و طبق پیش بینی ها، با استقبال به شدت زیادی نیز همراه شد. در گذشته امکانات رفاهی که به موجب شغل هوشمند سازی ساختمان روی کار آمده بود، فقط از سوی قشر مرفه جامعه مورد پذیرش قرار می گرفت؛ اما با گذشت زمان، سازمان ها متوجه اهمیت این امکانات شدند. به این ترتیب، به تدریج برخی از این امکانات تبدیل به جزئی جدا نشدنی از روزمرگی مردم شدند.

امروزه به دلیل رشد تکنولوژی و نفوذ بیشتر آن روی سبک زندگی مردم، افراد بسیار بیشتری به هوشمند سازی ساختمان های خود علاقه نشان می دهند. در واقع هوشمند سازی ساختمان می تواند به شما کمک کند تا خانه خود را کنترل کنید؛ حتی در زمانی که در خانه حضور ندارید. برای مثال می توانید پیش از حضور خود در خانه، فضای خانه تان را گرم یا خنک کنید یا به سیستم دستور آبیاری گیاهان داخل خانه را بدهید.

با تمامی این توصیفات متوجه می شویم که شغل هوشمند سازی ساختمان، نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. افرادی که در زمینه هوشمند سازی ساختمان فعالیت دارند، می بایست به مهارت های متنوع و وسیعی از جمله:

  • برقکاری ساختمان
  • پروتکل های استاندارد هوشمند سازی از قیبل Zwave,can-bus,S-bus,KNX
  • نصب تجهیزات هوشمند سازی ساختمان
  • روش های هوشمند سازی ساختمان
  • نرم افزار ETS
  • برنامه نویسی
  • برنامه ریزی و یکپارچه سازی خانه هوشمند
  • مانیتورینگ خانه هوشمند از طریق موبایل

مسلط باشند تا بتوانند به خوبی سیستمی هوشمند را برای تنظیم وضعیت ساختمان در نظر بگیرند.

چگونه وارد بازار کار هوشمند سازی ساختمان شویم؟

برای ورود به بازار کار این رشته باید با نحوه سیم کشی ساختمان، روش نصب دوربین های مدار بسته و دزدگیر ، همچنین شیوه نصب سیستم های اعلام حریق، برنامه نویسی و سخت افزار کامپیوتر اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید پروژه های هوشمند سازی ساختمان را پیاده کنید.

روش های مختلفی برای یاد گیری این حرفه وجود دارد. به طور مثال می توانید به عنوان شاگرد در کنار فردی که در زمینه تخصص دارد فعالیت کنید تا مراحل کار را یاد بگیرید. اما این روش زمان زیادی طول می کشد و از آن جایی که هوشمند سازی پروسه ی طولانی دارد ممکن است به راحتی و به سرعت نتوانید به عنوان متخصص وارد بازار کار شوید.

روش دیگر شرکت در دوره های آموزشی است که در آموزشگاه های فنی و حرفه ای توسط اساتید مجرب به صورت تئوری و عملی برگزار می شود و تمام مراحل کار را در محیطی شبیه به محیط واقعی به شما آموزش می دهند و در نهایت ازمونی برگزار می کنند که در صورت قبولی در آن آزمون گواهینامه پایان مهارت برای شما صادر می شود.

درآمد هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان پروژه ای تخصصی است و با گسترش صنعت ساختمان نیاز به متخصصین این رشته بیشتر است و به جرات می توان گفت بازار کار این رشته هنوز اشباع نشده است. از این رو درامد فرد رابطه مستقیمی با میزان مهارت او دارد. اما به طور میانگین هر فرد با ورود به بازار کار این رشته می تواند ماهانه حدود 10 تا 20 میلیون تومان درامد کسب کند.

عوامل زیادی بر روی درآمد هوشمند سازی ساختمان تاثیر دارد به طور مثال درآمد هوشمند سازی از ساختمانی با متراژ پایین تر مسلما کمتر از خانه های ویلایی و متراژ بالاتر است. همچنین سطح هوشمند سازی بر درآمد آن تاثیر می گذارد برخی افراد ترجیح می دهند فقط بخشی از سیستم های خانه هوشمند شود مثلا هوشمند سازی ساختمان را فقط برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی پیاده کنند اما گاهی فرد تمایل دارد همه ی سیستم ها هوشمند شود. این عوامل باعث اختلاف هزینه تمام شده فرد می شود. بنابراین مقدار دقیقی را برای درآمد سیستم هوشمند را نمی توان بیان کرد.

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

در حال حاضر تجهیزاتی که از کشور های چین و اروپا وارد می شود برای هوشمند سازی ساختمان ها به کار می رود علاوه بر این ایران هم توانسته دست به تولید این قطعات و تجهیزات بزند که در مقایسه با اجناس چینی و اروپایی کیفیت بالاتری دارد و از پشتیبانی بهتری بهره می ‎برند.

برخی از این تجهیزات ساختمان هوشمند عبارت اند از:

هسته مرکزی که بین سایر تجهیزات ارتباط برقرار می کند تا دستورات از پیش تعیین شده را اجرا کنند.

رله ها که در ساختمان های هوشمند وظیفه قطع و وصل جریان برق مصرفی سایر تجهیزات را بر عهده دارد.

سنسورها که همانند حواس پنج گانه انسان اطلاعات را از محیط می گیرند و به هسته مرکزی ارسال می کنند . ساختمان های هوشمند انواع مختلفی سنسور دارند مانند سنسور های حرکتی، سنسور های رطوبت، اکسس کنترل، سنسور های دما برای تعیین درجه حرارت، مکنت برای تشخیص باز و بسته بودن در، ارسال کننده های امواج مادون قرمز و رادیویی برای کنترل تلویزیون و درب پارکینگ، نشت آب و تشخیص گاز. سنسورها ورودی و خروجی های مختلفی دارند و سیگنال های آن به صورت آنالوگ، دیجیتال و خاص هستند.

پنل دیواری که به تجهیزاتی مانند سیستم ها گرمایشی و سرمایشی، روشنایی و غیره متصل می شود و در انواع مختلفی موجود است.

ترموستات که دمای خانه و مقدار مصرف انرژی سیستم های ساختمان هوشمند را کنترل می کند و به این وسیله باعث کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن می شود.

دکمه بازگشت به بالا