اقتصادیکسب و کار برتر

ساخت استخر با آجر بهتر است یا بلوک؟

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟(ساخت خانه با آجر و سیمان)

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ طبیعتا یکی از این دو مورد، باید نسبت به پروژه و هزینه انتخاب شود. اما کدام بهتر است آجر یا بلوک سیمانی؟ تفاوت بین آجر و بلوک سیمانی از نظر ترکیب و کاربرد بسیار زیاد است. ساخت خانه با آجر و سیمان و انتخاب مواد و بهترین مصالح از مهمترین نکات مرحله اول پروژه است. پس باید در مورد هر کدام از مصالح اطلاعات مناسبی کسب کنید.

تبریز |ساختمان

از آجر تا انواع بلوک سیمانی

ساخت خانه با آجر و سیمان پروسه ای چند ساله طی شده است. تا چند سال پیش تمامی ساخت و ساز ها با آجر بود. اما مردم خواهان دوام و پایداری بودند، همچنین آگاهی و حساسیت ها نسبت به محیط زیست هم بیشتر شد. تا اینکه صنعت ساختمان تصمیم گرفت متناسب با نیازها و سهولت دسترسی و ساخت به سمت بلوک های سیمانی گرایش پیدا کند. کوره های آجر پزی از این تصمیم ضربه سختی خوردند اما چاره ای نبود. مطالب زیر کمک شایانی در قضاوت برتری هر کدام این مصالح خواهد کرد.

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

آجر و بلوک سیمانی هر دو مواد محکمی هستند و مقاومت خوبی در برابر آتش دارند. هر دو مقاومت و طول عمر بالایی دارند. اما مواد اولیه و خصوصیات ساختاری آنها کاملا متفاوت می باشد. پس برای اینکه بدانیم استفاده از آجر بهتر است یا بلوک سیمانی، باید به تفاوت این دو محصول بپردازیم.

تفاوت آجرها با بلوک های سیمانی

۱- مقاومت فشاری آجر از بلوک سیمانی کمتر است.

۲- مقاومت بلوک سیمانی در آب خیلی بالاتر از آجر است، بلوک سیمانی تقریبا ضدآب است و بهترین گزینه برای آبندی استخر به شمار میرود.

۳- عمر بلوک بتنی یا سیمانی کمتر از آجر است. ۱۰۰ سال عمر را برای بلوک سیمانی و ۱۰۰۰ سال را برای آجر تخمین زده اند.

۴- بلوک های بتنی را می توان از مواد سازگار با محیط زیست نیز حساب کرد و جز مصالح سبز برشمرد. به‌طور مثال بلوک سبک یا بلوک پوکه ای در ساخت خود، از پوکه معدنی که از دل آتشفشان ها استخراج می شود، استفاده می کند.

۵- بلوک های بتنی به راحتی قابل رنگ آمیزی هستند اما آجرها، نمک های فلزی ترشح میکنند که باعث پوسته شدن رنگ می شود.

استفاده از آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟

اگر تا به اینجا پاسخش رو نگرفتید ادامه مقاله رو دنبال کنید.

مزایای آجر

۱- آجرها از جرم حرارتی بالایی برخوردار هستند و گرمای بیشتری نسبت به بلوک ها جذب می کنند. آجرها در طول روز گرما را جذب می کنند و در شب آزاد می کنند. پس آجر بهترین مصالح دیوارچینی برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان و گرم نگه داشتن خانه در زمستان است.

۲- آجر ها به راحتی قابل بازیافت هستند چون از جنس خود محیط زیست هستند. بلوک ها به اندازه آجر قابل بازیافت نیستند.

۳- آجرهای سنتی قرمز با دوام تر و سازه های ساخته شده با آنها مقاوم تر از بلوک سیمانی است.

۴- آجرها بالاترین درجه آتش‌سوزی را دارا هستند. زیرا جز مواد خاکی بسیار فشرده هستند. این فشرده سازی آنها را بسیار متراکم می کند. تراکم زیاد فضای کمی برای احتراق و گسترش احتراق می گذارد. پس مقاومت آجر در برابر آتش سنگین بسیار زیادتر از مقاومت بلوک سیمانی است.

۵- آجر نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، پس هزینه نگهداری و تعمیر طولانی مدت ندارند. اما سازه های بلوکی باید مراقبت شوند و الا از هم پاشیده می شوند.

مزایای آجر به تفصیل بیان شد، اکنون به مزایای بلوک سیمانی بپردازیم.

مخالف آجر

اگر که مخالف آجر هستید، حتما به گزینه های دیگر، اول از هم نیز به بلوک فکر کنید. ما با فردی که مخالف آجر و استفاده از آن است کاملا حق می دهیم و موافق نظرش نیز می باشیم. چرا که با این قیمت های سرسام آور، استفاده از آن صرفه ی زمانی و دستمزد ندارد و بهتر است از استفاده آن چشم پوشی کرد مخصوصا اگر کم حوصله باشید و بودجه ی کمی دارید.

ساخت خانه با آجر و سیمان

ساخت خانه با آجر و سیمان مزایا و معایب خودش را دارد، اما در کل کار راحتی نیست. نکات زیادی وجود دارد که در این باره باید حتما رعایت نمایید. به طور مثال باید آجرها را دور از باران و دیگر عناصر نگهداری کنید یا اگر منطقه ای که در آن می مانید مرطوب است، از استفاده آن تجدید نظر نمایید.

مزایای بلوک سیمانی

۱- بلوک سیمانی ارزان‌تر از آجر هست این مهمترین برتری بلوک سیمانی نسبت به آجر است. هزینه تمام شده دیوار بلوک سیمانی تقریبا یک سوم دیوار آجری است. خرید و تدارکات بلوک سیمانی به نسبت آجر بسیار کمتر است.

۲- بلوک های سیمانی از مواد قابل بازیافت موجود در طبیعت نیز قابل ساخت هستند و تقریبا جز مصالح سبز به شمار می روند. بلوک های سیمانی می توانند با بازیافت زباله های مختلف مثل خاکستر بادی تولید شوند. در حالی که آجر ها برای تولید از خاک موجود در طبیعت استفاده می کنند. خاک یک لایه محافظ ارزشمند در طبیعت می باشد. به همین دلیلی دادگاه ملی سبز بسیار مخالف آجر های قرمز می باشند.

۳- سبک بودن بلوک سیمانی یکی دیگر از ویژگی های متمایز این محصول می باشد. مخصوصا بلوک سبک سیمانی که از پوکه معدنی تولید می شود و به بلوک پومیس یا بلوک پوکه ای شناخته می شود. تخصص خانه بلوک در تولید بلوک سبک سیمانی با وزنی بسیار سبک از پوکه معدنی تبریز می باشد. با بلوک پوکه ای در لینک زیر کامل آشنا شوید.

سبکی بلوک سیمانی باعث افزایش انعطاف پذیری، دوام و قابلیت کارپذیری این محصول نسبت به آجر است. وزن و چگالی کم بلوک بتنی باعث کاهش بار مرده ساختمان و سازه ها می شود. پس بلوک سیمانی بهترین گزینه برای ساختمان های مدرن است.

مزیت های ساخت استخر با آجر

برخی از مهمترین و اصلی ترین مزیت هایی که با آجر دارد و شما باید به آنها دقت داشته باشید عبارت است از :

  1. شما در اندازه بزرگ و کوچک می توانید این نمونه از استخرها را طراحی کنید که این ویژگی یکی از اصلی ترین ویژگی های آنها می باشد.
  2. استفاده کردن از آجر برای طراحی استخر شکل های هندسی و طراحی های متنوعی را به شما ارائه می دهد. بنابراین شما می توانید هر یک از این طراحی ها و شکل های هندسی که برای ساخت استخر در نظر دارید را با استفاده از آجر پیاده سازید.
  3. فرایند ساخت استخر با استفاده از آجر بسیار ساده و آسان می باشد. در واقع شما قادر خواهید بود که در کمترین بازه زمانی به بهترین نحو ممکن استخرهای آجری را طراحی کنید.
  4. در صورتی که به صورت اصولی این نمونه از استخرها را طراحی کنید می توانید از آنها عمر بالایی نیز دریافت نمایید.
  5. هزینه طراحی استخر با استفاده از آجر از آنجایی که آجر در دسترس می باشد باید بدانید که کمتر از دیگر روش های طراحی استخر می باشد. به دلیل مزیت های بسیار زیادی که طراحی استخر دارد بسیاری از افراد امروزه از این روش برای طراحی استخر جهت زیباسازی باغ و خانه خود استفاده می کنند.

روش ساخت استخر با آجر

آجرهایی که در ساخت و طراحی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند قادر به مقاومت در برابر نیروهای فشاری هستند. به همین دلیل با توجه به نیروی همه جانبه ‌ای که وارد استخر می ‌شود آجر به تنهایی برای استفاده در  طراحی استخر مناسب نمی باشد. از سوی دیگر آجر به تنهایی قادر است که استانداردهای عایق کاری در برابر آب و رطوبت را برآورده نماید اما طول عمر کمتری خواهد داشت. برای برطرف کردن این موضوع از نقاط ضعف از میلگرد همراه آجر استفاده می گردد. در کشور ایران ساخت و طراحی سخت به دلیل در دسترس بودن محبوبیت زیادی دارد. روش های ساخت استخر با استفاده از آجر دو صورت می باشد که عبارت است از :

1.     ساخت استخرهای آجری با هسته بتن مسلح :

این روش در چندین مرحله خلاصه می گردد.

  • در ابتدا شیب ‌بندی و صاف کردن کف استخر را باید به درستی انجام دهید.
  • ساخت دیوارهای آجری ۱۰ سانتی متر پس از خاک باید باشد.
  • اجرا کردن یک شیوه مشبک از میلگرد در دیوار و کف استخر اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • ساختن لایه های آجری ۱۰ سانتی متری باید باشد.
  • بتن‌ ریزی و پرکردن شبکه‌های میلگرد در میان دو لایه آجر اهمیت زیادی دارد.
  • بازه انتظار برای خشک شدن کامل بتن در این روش دو شبانه روز می باشد.
  • سیمان کاری دیوار آجری یکی از مهم ترین مراحل ساخت استخر با هسته بتن مسلح می باشد.
  • عایق کاری با استفاده از روش ایزوگام یا قیرگونی درون این استخر انجام می شود.
  • رنگ کاری فضای درونی سخت با استفاده از رنگهای مخصوص است.

2.     ساخت استخرهای آجری با رویه پاششی بتنی :

اجرای این روش از ساخت استخر با آجر با توجه به هزینه نسبتاً بالایی که نسبت به روش بالایی دارد در کشور ایران کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شباهت های زیادی به روش ساخت استخر با هسته و بتن مسلح دارد که فرایند کلی ساختار آنها تا حدودی یکسان می‌ باشد. مراحل ساخت آن به شرح زیر است :

  • شیب‌ بندی و صاف کردن کف استخر در این مرحله هم انجام می‌شود.
  • اجرای یکی از بهترین شبکه های میلگرد روی کف استخر و دیواره ها از دیگر مراحل تولید و  طراحی استخر  استخر می باشد.
  • عایق کاری با استفاده از ایزوگام و قیرگونی است و بتن پاشی روی میلگرد ها و قطع کردن کامل میلگردها یکی از تفاوت های ساخت این روش با روش دیگر می باشد
  • پس از ثبت پروژه و اخذ کلیه مجوز های لازم برای احداث استخر بتنی، پروژه با طراحی استخر، تعیین ابعاد و محاسبات مختلف شروع خواهد شد. این مرحله از پروژه، از مهمترین بخش های آن است. چرا که کوچکترین خطایی در محاسبات ممکن است زمان و هزینه پروژه را افزایش دهد.
  • در این مرحله از ساخت استخر بتنی، اندازه گیری های مختلف انجام شده و اکثرا با اسپری علامت گذاری میشود. حتی حصار چینی ها و حاشیه استخر به همراه طرح مورد پسند کارفرما در این مرحله در نظر گرفته میشود که بسته به نوع پروژه میباشد.
  • در این مرحله، صفر تا صد پروژه و نحوه انجام آن بررسی و تعیین می‌شود.

3.     گودبرداری و تراز محل استخر

در مرحله بعدی، گودبرداری و خاک برداری صورت میگیرد که توسط لودر انجام میشود. پس از خاک برداری اولیه، شکل کلی استخر ایجاد میشود. مطمئن شوید که مجوزهای لازم را در اختیار و از خطوط آب و برق موجود در زمین اطلاع دارید. قطع خطوط برق یک چالش بزرگ است، بنابراین، یک پیمانکار را استخدام کنید تا از تمام خطوط برقی که نیاز به جابجایی دارند، مراقبت کند. برای اندازه گیری عمق استخر، از نوار اندازه گیری یا میله­ های اندازه گیری مشخص شده استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر استخر شما باید 6 فوت (1.8 متر) باشد، یک پایه 6 فوت (1.8 متر) برش دهید تا به عنوان مرجع استفاده شود و این نکته را به یاد داشته باشید که اگر خیلی پایین بروید، آیا همیشه قادر خواهید بود تا خاک را از داخل گود خارج کنید. اگر نمی­ توانید خاک را بوسیله دست بیرون بیاورید، از بیل یا ابزارهای جایگزین حفاری استفاده کنید. بعضی از مناطق برای تجهیزات سنگین قابل دسترسی نیستند و باید آنها را به روش قدیمی حفاری کرد.

خاک باقیمانده می­تواند فروخته، توسط یک پیمانکار دفع، یا برای پروژه­های دیگر، مانند بسترهای گیاهان، دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

اگر به این فکر ساخت استخر بتنی برای شنا کردن در ملک خود هستید، احتمالا از خود می­پرسید که چه چیزی در روند ساخت دخیل است. در این مقاله، ما هر یک از مراحل مربوط به ساخت استخر بتنی را شرح داده­ایم تا در روند ساخت با مشکلی روبرو نشوید و هیچ گونه شگفتی برای شما پیش نیاید.

بتون به عنوان یکی از مهمترین مواد برای ساخت با کیفیت­ ترین استخرهای شنا شناخته شده است. اگر استخر بتنی به درستی ساخته شود، می­تواند بدون نیاز به تعمیرات اساسی سالها دوام آورد.

اصولا ساخت استخر بتنی با استفاده از شاتکریت یا گانیت، مخلوطی از بتن یا شن و ماسه که روی قاب فلزی پاشیده می­شوند، انجام می­شود.

دکمه بازگشت به بالا