سلامت و دانشکسب و کار برتر

آنچه باید در مورد گن بدانید

هدف کمربندهای لاغری (گن لاغری) فشرده‌سازی بخش میانی بدنتان است تا اندام شما را به شکل ساعت شنی درآورند. اساساً، کمربندهای لاغری همان شکم‌بند (گن) با پیچ‌وتاب‌های امروزی هستند. به دلیل انتشار تصاویر و توصیه‌های پرشور از جانب افراد مشهور کمربند‌های لاغری تا حدودی به مد روز تبدیل شده‌اند. ممکن است افراد مشهور این کمربندهای لاغری را شدیداً توصیه کنند اما این لزوماً بدان معنا نیست که این کمربندها و استفاده از آنها اثربخش و بدون خطر هستند.  در ادامه، ما حقایق مربوط به کمربند‌های لاغری و اینکه آیا آنها خطراتی برای سلامتی دارند یا خیر را بررسی می‌کنیم.  گن لاغری آرتان ترکیه تشکیل شده از پارچه‌ای ضخیم و استخوان‌بندی فلزی سخت است.

کمربند لاغری دورِ کمر پیچیده می‌شود و با استفاده از یراق‌آلات، قلاب یا زیپ چسبی به سفتی بسته می‌شود. کمربند لاغری بسیار محکم‌تر از کمربند یا لباس زیر فرم دهنده بسته می‌شود تا کمر شما را باریک‌تر نشان دهد. درحالی‌که می‌توان نتیجه کمربند لاغری را سریعاً مشاهده کرد اما مثمر ثمر بودن کمربند لاغری مستلزم پوشیدن آن به‌صورت مکرر در طول چند ماه است.  شکم‌بند‌ها (کرست‌ها) حداقل از پنج قرن پیش وجود داشته‌اند. در اصل، شکم‌بند‌ها اندام زن بین سینه‌ها و باسن را پنهان می‌کردند. در دهه ۱۸۰۰ کرست‌ها تکامل یافتند تا اندام زنانه را برجسته سازند و هدف آنها ایجاد شکل بسیار محبوب ساعت شنی بود که مستلزم کمر باریک و باسن منحنی شکل بود. روزبه‌روز اندازه ایده‌آل دور کمر باریک‌تر شد تا زمانی که کرست‌ها به دلیل نگرانی‌های سلامتی و دردسرهایشان از مد افتادند.

فواید پوشیدن گن لاغری کدامند؟

شکل ساعت شنی بر اساس وبلاگ ، کمربند لاغری نمی‌تواند به طور چشمگیری شکل بدنتان را تغییر دهد. خرید گن لاغری آناماری یک گزینه عالی برای افرادی است که به دنبال راحتی و لاغری همزمان هستند . حتی اگر بدنتان از نوعی باشد که موقتاً شکل بگیرد؛ بعید است کمربند لاغری اثر ماندگاری داشته باشد.

کاهش وزن با گن لاغری؟

ممکن است موقتاً با بستن کمربند لاغری وزنتان کمی کاهش پیدا کند اما این کاهش وزن به دلیل ازدست‌رفتن مایعات از طریق تعریق است نه کاهش چربی. همچنین در زمان بستن کمربند لاغری احتمالاً کمتر غذا می‌خورید زیرا معده‌تان تحت‌فشار قرار دارد. استفاده از کمربند لاغری روش سالم یا پایداری برای کاهش وزن نیست. حتی شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده کمربند لاغری ورزش و رژیم غذایی سالم را به‌عنوان بخشی از برنامه کاهش وزنتان توصیه می‌کنند. در حالی که بعضی از طرف‌داران استفاده از کمربند لاغری توصیه می‌کنند در زمان ورزش حتماً این کمربند را ببندید اما این فکر ایده خوبی نیست زیرا شدیداً توانایی حرکت را محدود می‌کنند.

علاوه بر این، بافت‌ها و ماهیچه‌ها در حین ورزش به اکسیژن نیاز دارند. بستن کمربند لاغری باعث می‌شود تا تنفس عمیق دشوار شود و ادامه ورزش را بسیار سخت می‌کند.  مطالعه کوچکی در سال ۲۰۱۰ امکان‌سنجی و مقرون‌به‌صرفه بودن کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی کم کالری را بررسی کرد. این پژوهش بررسی کرد که آیا بستن گن فرم ایزی به کاهش وزن در بلندمدت کمک می‌کند یا خیر. محققان پی بردند که رژیم‌های غذایی کم کالری حتی پس از یک سال نتیجه‌بخش هستند. این محققان نتوانستند اثربخشی بستن گن را ارزیابی کنند زیرا اکثر شرکت‌کنندگان مطالعه به دلیل احساس ناراحتی ناشی از پوشیدن گن از بستن آن صرف‌نظر کردند.

گن لاغری و کاهش اشتها : این تصور وجود دارد که فشرده‌ شدن شکم باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید. این امر باعث می‌شود تا غذای کمتری بخورید. برای حفظ سلامت و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیازتان، مصرف مقدار کافی مواد مغذی اهمیت بسیار زیادی دارد. با کاهش مصرف غذا، رژیم غذایی‌تان قادر به حفظ سلامتی‌تان نیست.  وضعیت بدنی بهتر به نظر می‌رسد زمانی که کمربند لاغری می‌بندید، وضعیت بدنی‌تان بهتر می‌شود اما اگر زیاد از کمربند لاغری استفاده کنید، عضلات مرکزی‌تان ضعیف می‌شود و این امر منجر به کمردرد و وضعیت بدنی نامناسب می‌شود.

ضررهای بستن گن لاغری چیست؟

مشکلات تنفسی : به عقیده هیئت جراحی زیبایی آمریکا، بستن کمربند لاغری ۳۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت ریه‌تان را کاهش می‌دهد. بستن کمربند لاغری می‌تواند احساس ناراحتی ایجاد کند و انرژی‌تان را کاهش دهد. حتی محکم بستن بیش از حد آن باعث بیهوشی ناگهانی‌تان می‌شود. کمربند لاغری منجر به التهاب یا تجمع مایعات در ریه‌تان می‌شود. با گذشت زمان مشکلات تنفسی بر سیستم لنفاوی تأثیر می‌گذارد، سیستم لنفاوی به دفع سموم بدنتان کمک می‌کند.

مشکلات سیستم گوارشی : زمانی که کمربند لاغری می‌بندید، نه‌تنها به پوست و چربی‌هایتان فشار وارد می‌کنید بلکه اعضای داخلی‌تان را نیز لِه می‌کنید. این امر باعث می‌شود تا بخش‌هایی از دستگاه گوارشتان از جمله مری، معده و روده‌ها تحت تأثیر قرار گیرند. فشار وارد شده منجر به بازگشت اسید از معده به مری‌تان و باعث سوزش معده می‌شود. اگر دچار رفلاکس معده – مری (GERD) هستید، بستن کمربند لاغری اوضاع را بدتر می‌کند.

آسیب داخلی : زمانی که میان تنه خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید، اعضای داخلی مانند کبد و کلیه‌ها در شرایط غیرطبیعی قرار می‌گیرند. فشار بیش از حد بر اندام بر جریان خون تأثیر می‌گذارد و نحوه عملکرد اعضای بدن را تغییر می‌دهد. با گذشت زمان این فشار منجر به آسیب دائمی به اعضای بدن، کاهش قدرت عضلانی و حتی شکستگی دنده می‌شود.

چه زمانی بستن کمربند لاغری خطری ندارد؟

قطعاً می‌توانید یک گن سنتی را به‌عنوان یک لباس معمولی بپوشید. آن را خیلی سفت نبندید و باید با آن احساس راحتی کنید. درست مانند لباس فرم دهنده بدن یا شکم‌بند، می‌توانید هرازگاهی زیر یک لباس ویژه کمربند لاغری ببندید و تا زمانی که بیش از حد تنگ نباشد، ضرری ندارد. اگر دچار تنگی نفس و سرگیجه شدید، کمربند لاغری را شل کنید یا هر چه سریع‌تر آن را در بیاورید.  بدتر اینکه برای تبلیغ این قبیل محصولات، فروشندگان اقدام به ارائه آمار های ساختگی از درصد استقبال مردم و پزشکان در دنیا و ایران، لاغری در چهار هفته، چربی سوزی، کاهش وزن سریع می نمایند که هیچ یک از این اطلاعات واقعی نیستند.

تمامی تلاش ما در وب  که مرکز جامع کالا و خدمات آنلاین بازتوانی و تناسب اندام است، ارائه مطالب تخصصی و کاربردی در زمینه محصولات فشاری، گن، واریس و لنف ادم و تناسب اندام می باشد. پس چه کار کنیم ؟ بهتر است اصول کلی نحوه اثر و خاصیت تمامی محصولات فشاری (گن لاغری، گن پس از جراحی، گن بارداری، جوراب واریس، بانداژ های الاستیک و …) را بطور کلی بدانیم تا بتوانیم با دیدن هر تبلیغ، خود قضاوت کنیم که آیا واقعاً این گن و یا محصول فشاری به اندازه ای که می گویند موثر است یا نه؟

  1. هیچ گن یا لباسی در دنیا نمی تواند باعث چربی سوزی و کاهش وزن در زمان مشخص شود.
  2. گن های خوب، تنها ابزاری برای خوش فرم تر شدن بدن هستند.
  3. گن های خوب، با وارد کردن فشار مناسب به شکم باعث کاهش میل به غذا شده که می توانند از پر خوری جلوگیری کنند ولی لاغر کننده نیستند.

گن های لاغری خوب که از نظر علمی ساختار و عملکرد مناسبی داشته باشند می توانند در کاهش وزن تاثیر داشته باشند اما به شرط اینکه همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب استفاده شوند. نحوه اثر:تمامی محصولات فشاری استاندارد با اعمال فشار حداقل 10 میلی متر جیوه و حداکثر 40 میلی متر جیوه (بسته به کلاس فشاری محصول) به سیستم گردش خون و گردش لنف بدن کمک می کنند تا فرایند گردش خون و لنف بهتر و سریعتر در بدن انجام شود. لذا در صورتیکه محصول به صورت کاملا تخصصی و فنی طراحی شده باشد باعث کاهش تورم در اندام های بدن می شود اما چنانچه فشار های گن متناسب با آناتومی و فیزیولوژی سیستم گردش خون و لنف نباشد باعث بدتر شدن تناسب اندام و همچنین احساس درد و سنگینی در عضو می شود.

انواع گن

گن ها انواع مختلفی دارند که بسته به مورد استفاده آنها را دسته بندی می کنند:

  1. :که این گن ها همان گن هایی اند که می توان به صورت روزانه همراه با فعالیت و یا برای استفاده در مهمانی پوشیده شوند.
  2. گن های بعد از جراحی:این دسته از گن ها بسیار باید با دقت انتخاب شوند زیرا پس از عمل های جراحی مانند لیپوساکشن و … پوشیده می شوند و باید حتما فشار مناسبی را به بخش مورد نظر وارد کنند.
  3. گن های بارداری:این گن ها را خانم های باردار می توانند از ماه چهارم بارداری بپوشند که علاوه بر حمایت از ناحیه لگن باعث کاهش درد لگن و کاهش کمر درد های حین بارداری و همچنین کاهش ترک خوردگی پوست شکم پس از زایمان میشود.
  4. گن های سوختگی:در بیماران با سوختگی های شدید درجه دو و یا سه می تواند در فرم دهی بهتر پوست و اندام موثر باشد.
  5. گن های لنف ادم:در درمان بیماران مبتلا به ادم لنفاوی که می تواند عارضه درمان برخی از بیماری ها باشد موثر باشد.

چه ویژگی هایی را باید در هنگام انتخاب گن مناسب جستجو کنیم؟ حتما باید طراحی به گونه ای باشد که قابلیت تبادل هوا و رطوبت را داشته باشد که باعث رشد باکتری ها در سطح گن نشود. بهتر است گن در دو یا سه لایه طراحی شده باشد تا لایه درونی لایه لطیف تر جهت راحتی مصرف کننده و لایه خارجی محکم تر جهت استحکام و دوام بیشتر باشد.گن های دارای این قابلیت هستند. برخی از شرکت ها با تکنولوژی نانو، مواد خاص معدنی، آنتی اکسیدان و مواد گیاهی را بر روی لایه درونی گن قرار می دهند که علاوه بر معطر کردن گن می تواند در روند تاثیرگذاری، مفید تر باشد. طراحی: نحوه طراحی گن و یا محصولات فشاری باید به گونه ای باشد که عدم تناسب را در قسمت های مختلف بدن مانند ناحیه شکم بپوشاند اما انحنا های طبیعی بدن را نیز نمایان کند تا ظاهر فرد، زیبا تر به نظر برسد و همچنین در طراحی ناحیه فاق گن، راحتی در جهت اجابت مزاج در نظر گرفته شده باشد.

یراق آلات: باید تماما فلزی و مقاوم و ضد زنگ باشد تا در طول مصرف خم نشده و یا زنگ نزند. تعریق و تبادل هوا و رطوبت:گن و یا هر محصول فشاری مناسب بهتر است به صورتی طراحی شده باشد که حداقل تعریق را ایجاد کند زیرا تعریق زیاد باعث از دست رفتن حجم زیاد آب و نمک بدن می شود و می تواند در صورت عدم جایگزین مناسب آب و نمک، به کلیه ها آسیب بزند. پس گن هایی که باعث تعریق زیاد می شوند نه تنها مناسب نیستند که می توانند مضر باشند و علت کاهش وزن پس از استفاده از این گن ها، کاهش آب بدن است که پس از نوشیدن آب، جایگزین می شود. پس بطور خلاصه یک گن و یا یک محصول فشاری باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا بهترین اثر گذاری را نسبت به قیمت آن داشته باشد:

  1. طراحی آناتومیک
  2. طراحی جذاب و زیبا
  3. الیاف با قابلیت تبادل هوا و رطوبت
  4. مواد معدنی و گیاهی اضافه شده به الیاف
  5. لطیف و مقاوم

یکی از بهترین برندهای موجود گن در بازار ایران، برند کلمبیایی فاجات است که میتوانید این محصولات را در وبسایت مشاهده نمایید. سالم‌ترین و اثربخش‌ترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن از طریق دنبال‌کردن رژیم غذایی متوازن و ورزش منظم است. البته در صورتی که اضافه وزن شدیدی دارید یا این راهکارها برای شما اثربخش نبود، می‌توانید انجام دهید. پوشیدن گاه‌وبیگاه کمربند لاغری مشکلی ایجاد نمی‌کند البته به شرطی که زیاد تنگ بسته نشود. درباره امنیت و اثربخشی کمربند لاغری با پزشک خود صحبت کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا