اقتصادیکسب و کار برتر

انتخاب نام تجاری مناسب

هر وقت از برند و برندسازی صحبت می‌شود، انتخاب نام برند هم به عنوان یک دغدغه‌ی مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.همه می‌دانیم که برند، فراتر از یک نام است و برندسازی فرایندی زمان‌بر و چندوجهی است که انتخاب اسم برند صرفاً نخستین گام در این مسیر طولانی و دشوار محسوب می‌شود.با این حال نباید از اهمیت انتخاب نام مناسب هم غافل شویم. وقتی قرار است سال‌ها و شاید دهه‌ها با یک برند زندگی کرده و آن را در معرض چشم و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است در انتخاب نام برند وسواس به خرج دهیم و به سادگی از کنار این کار نگذریم.

انتخاب نام برند قاعده و فرایند مشخصی ندارد

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست.بر خلاف آن‌چه در برخی سایت‌ها یا کتاب‌ها می‌بینیم، نمی‌توانیم بگوییم انتخاب برند مثلاً سه یا پنج یا هفت مرحله دارد و اگر این مراحل را گام به گام طی کنید، نام تجاری شما ناگهان پدیدار می‌شود و می‌توانید آن را اعلام کنید.کافی است کمی به برندهای معروف ایران و نام‌هایی که برای برندها انتخاب شده نگاه کنید تا ببینید اصول انتخاب برند را نمی‌توان به سادگی در قالب یک چارچوب مشخص گنجاند و بیان کرد.

در انتخاب نام برخی برندها از واژه‌های ایرانی (فارسی یا زبان‌های سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است. در انتخاب برخی دیگر، واژه‌هایی با ریشه‌ی غیرایرانی به کار رفته است. برخی از نام خود برای برندسازی استفاده کرده‌اند. عده‌ای دیگر کوشیده‌اند از نام‌ خانوادگی و اسامی اشخاص فاصله بگیرند. گروهی به سراغ مخفف‌سازی رفته‌اند. گروهی دیگر ترجیح داده‌اند از واژه‌های مخفف استفاده نکنند. تعدادی از برندها واژه‌های مرتبط را به کار گرفته‌اند. تعدادی دیگر از برندهای تجاری نام‌هایی عمومی را انتخاب کرده‌اند که به شکل مستقیم ارتباطی با حوزه‌ی فعالیت برند ندارد.

با همه‌ی این اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها، در نهایت برندها توانسته‌اند در میان مخاطبان خود جایگاه پیدا کنند و در ذهن آن‌ها باقی بمانند.با این مقدمه، ما هم قصد نداریم نکات مد نظر خود را در قالب باید / نباید ارائه کنیم و اصرار کنیم که مجموعه‌ای از اصول نامگذاری برند وجود دارد. اتفاقاً‌معتقدیم که تجویز‌های قاطعانه در انتخاب نام تجاری و اسم برند، ناپخته و استثناپذیرند. بنابراین در ادامه صرفاً سعی خواهیم کرد چند پیشنهاد را مطرح کنیم که ممکن است هنگام تصمیم گیری به کارتان بیاید و به انتخاب نام تجاری مناسب کمک کند.

خدمات ثبتی

خدمات ثبتی به طیف وسیعی از خدمات اطلاق می‌شود که به منظور ثبت شرکت‌ها، موسسات، برندها و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی ارائه می‌شود.

برخی از خدمات ثبتی عبارتند از:

  • ثبت شرکت: ثبت شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی
  • ثبت موسسات: ثبت موسسات غیرتجاری مانند موسسات خیریه، فرهنگی و ورزشی
  • ثبت برند: ثبت برند و نام تجاری برای محصولات و خدمات
  • ثبت طرح صنعتی: ثبت طرح‌های صنعتی برای محصولات جدید
  • ثبت اختراع: ثبت اختراعات و نوآوری‌های جدید
  • اخذ کد اقتصادی: اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی و حقیقی
  • اخذ کارت بازرگانی: اخذ کارت بازرگانی برای انجام فعالیت‌های تجاری خارجی
  • انجام تغییرات ثبتی: انجام تغییرات در اطلاعات ثبتی شرکت‌ها و موسسات
  • انحلال شرکت: انحلال و پلمپ شرکت‌ها و موسسات

Choose the right brand

در انتخاب نام تجاری و اسم برند به یک الگو محدود نشوید

برای انتخاب نام تجاری یا نام برای برند سبک‌های بسیار متنوعی وجود دارد. اما ذهن بسیاری از ما روی یک شیوه‌ی خاص قفل می‌شود و شیوه‌ها و گزینه‌های دیگر را به دست فراموشی می‌سپاریم. فقط به عنوان چند نمونه به موارد زیر توجه کنید:

نام‌های توصیفی

یکی از گزینه‌ها در تعیین نام برند این است که به سراغ نام‌هایی برویم که فعالیت ما را توصیف می‌کنند.با شنیدن نام‌های توصیفی تا حد زیادی می‌توانید حوزه‌ی فعالیت برند را حدس بزنید. «ایران خودرو» و «ماشین‌سازی تبریز» و «ایسمینار» نمونه‌هایی از این نوع نام‌گذاری هستند.

مخفف‌سازی

گزینه‌ی دیگری که در انتخاب نام برند پیش روی شما قرار دارد مخفف‌سازی است.مخفف‌سازی در زبان فارسی و هم‌خانواده‌های آن به اندازه‌ی زبان‌هایی مثل انگلیسی و فرانسوی ساده و پذیرفته‌شده نیست. چون ما عادت جدا خواندن حروف را نداریم (به IBM و BMW و KFC فکر کنید). پس صرفاً وقتی می‌توانیم از مخفف استفاده کنیم که سرواژه‌ها در کنار یکدیگر، یک واژه‌ی قابل ‌تلفظ و مقبول تشکیل دهند.

با این حال اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، استفاده از مخفف‌ها هم‌چنان می‌تواند به عنوان یک گزینه مورد استفاده قرار گیرد:

  • محک: موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
  • مپنا: مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران
  • متمم: محل توسعه مهارتهای من

توضیح: بعضی سایت‌های فارسی پیشنهاد می‌کنند که ترجیحاً از مخفف استفاده نکنید. این توصیه، مستقیماً از منابع انگلیسی زبان ترجمه و نقل می‌شود و در مورد زبان فارسی مصداق ندارد. گروهی از کارشناسان برندینگ معتقدند که وقتی مثلاً برند FKC را ثبت می‌کنید باید در ذهن مخاطب با ده‌ها برند دیگر مثل KKC و KFC و CKF و CFK و … رقابت کنید.

این کار مستلزم هزینه‌ی سنگین برای تبلیغات و برندینگ است. ولی ما چون در فارسی با مخفف‌ها کلمه می‌سازیم، با چنین چالشی روبه‌رو نیستیم و آن توصیه، در فسوال مشترکی که بسیاری از مشتریان در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و همچنین در زمان ‌می‌پرسند این است که چه نامی را برای برند و سایت خود برگزینند. در این مقاله ۱۶ نکته مهم برای انتخاب اسم برند را بررسی خواهیم کرد که با توجه به این موارد می‌توانید یک نام تجاری ماندگار را انتخاب کنید.

خدمات ثبت شرکت

ثبت شرکت فرآیندی قانونی برای به رسمیت شناختن یک کسب و کار به عنوان یک شخص حقوقی مستقل است. این فرآیند شامل ارائه اطلاعات و مدارک لازم به مراجع ذیصلاح و اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت شرکت است.خدمات ثبت شرکت به طیف وسیعی از خدمات اطلاق می‌شود که به منظور تسهیل فرآیند ثبت شرکت ارائه می‌شود.

برخی از خدمات ثبت شرکت عبارتند از:

  • مشاوره در انتخاب نوع شرکت: مشاوره در مورد انتخاب نوع شرکت مناسب با توجه به نوع فعالیت و اهداف شرکت
  • تهیه و تنظیم مدارک ثبتی: تهیه و تنظیم مدارک لازم برای ثبت شرکت مانند اساسنامه، اظهارنامه و شرکت‌نامه
  • ارائه تقاضای ثبت شرکت: ارائه تقاضای ثبت شرکت به مراجع ذیصلاح
  • پیگیری مراحل ثبت شرکت: پیگیری مراحل ثبت شرکت تا اخذ مجوزهای لازم
  • اخذ کد اقتصادی: اخذ کد اقتصادی برای شرکت
  • اخذ کارت بازرگانی: اخذ کارت بازرگانی برای شرکت در صورت نیاز
  • انجام تغییرات ثبتی: انجام تغییرات در اطلاعات ثبتی شرکت در صورت نیاز
  • انحلال شرکت: انحلال و پلمپ شرکت در صورت نیاز

ارائه دهندگان خدمات ثبت شرکت:

  • دفترخانه‌های اسناد رسمی: دفترخانه‌های اسناد رسمی یکی از مراجع اصلی ارائه دهنده خدمات ثبت شرکت هستند.
  • موسسات ثبتی: موسسات ثبتی خصوصی نیز با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، خدمات ثبت شرکت ارائه می‌دهند.
  • سامانه‌های آنلاین: برخی از خدمات ثبت شرکت مانند ثبت شرکت و اخذ کد اقتصادی از طریق سامانه‌های آنلاین نیز قابل انجام است.

نکاتی برای انتخاب نام برند

شما زمانی را برای نوشتن یک برنامه تجاری صرف کرده‌اید، سپس ماه‌های طولانی به تحقیقات در بازار، ارائه نمونه‌های اولیه و تجزیه و تحلیل رقبای خود پرداخته‌اید و در نهایت آماده هستید تا طرح را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید.اما قبل از ادامه کار باید شرکتی که راه‌اندازی کرده‌اید را نام‌گذاری کنید. برای این نام‌گذاری ممکن است چند ایده داشته باشید. اما چگونه بفهمیم که آیا این نام برای شرکت ما کار خواهد کرد یا خیر؟

نام‌گذاری برای شرکت تازه تاسیس شما ممکن است کاری جزئی به نظر برسد اما درواقع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جنبه‌های کسب‌وکار شما است. این نام در سال‌های آینده تصویر برند شما را می‌سازد و باید آن را در ابتدا درست انتخاب کنید.در غیر این صورت اگر بخواهید در نیمه راه نام تجاری خود را تغییر دهید با چالش‌‌هایی روبرو خواهید شد و مطمئنا شما نمی‌خواهید دچار دردسر شوید.با این حساب ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه روند این نام‌گذاری را برای خود ساده کنید. در اینجا ۱۶ نکته برای نام‌گذاری یک استارت آپ برای شما آورده‌ایم.

شما می‌توانید قبل از نهایی کردن نام تجاری خود از این راهنما به عنوان مرجع استفاده کنید:

۱. نام برند خود را کوتاه انتخاب کنید

نام تجاری شما باید برروی زبان بنشیند. مردم نباید با گفتن نام شما به نفس زدن بیفتند. فقط کافی است به نام برخی از برندهای معتبر حاکم بر سراسر جهان فکر کنید. برندهایی مانند نایک، اپل، والمارت.طبق یک مطالعه جالب که توسط یک کارگزار بیمه انگلیس انجام شده است طول متوسط نام یک شرکت حداقل باید 22 کاراکتر باشد. بیش از نیمی از مشاغل نام تجاری خود را بین 17 تا 24 انتخاب کرده‌اند.در حالیکه این موارد ظاهرا طولانی‌تر از نام‌هایی مانند اپل یا نایک هستند همچنان پایین‌تر از این برندها قرار دارند.

کسب‌وکار شما نباید مانند یک جمله به نظر بیاید. مطمئنا در برخی موارد بهتر است شما از دو کلمه استفاده کنید اما این دو کلمه نیز بهتر است کوتاه باشد. به اسامی برندهایی مانند و یا حتی نگاه کنید. با وجود دو کلمه‌ای بودن اما هردوی آن‌ها کوتاه هستند و هنگام تلفظ زبان را اذیت نمی‌کنند.مهم‌تر از همه اینکه انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث می‌شود مصرف‌کنندگان آن را راحت‌تر یادآوری کنند و به خاطر بسپارند. این امر به طرز شگفت‌انگیزی در مبارزات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد.

۲. مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد

خودتان را در ذهن مصرف‌کننده قرار دهید و جای او بگذارید. به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند. سپس آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند اما نمی‌توانند شما را پیدا کنند زیرا املای صحیح نام تجاری شما را نمی‌دانند.بهتر است نام‌هایی انتخاب کنید که املای مشخص و دقیقی دارد. زیرا حتی اگر مصرف‌کننده نام تجاری عجیب  و غریب شما را که در جایی نوشته شده است ببیند بازهم ممکن است هنگام جستجو به خاطر نیاورد که آن را چگونه هجی کند.

۳. نام تجاری خود را به چیزی خاص محدود نکنید

در حال حاضر ممکن است استارت آپ شما روی محصول خاص یا مکان یا بازار خاصی هدف‌گذاری شده باشد. اما این به این معنی نیست که شما باید نام تجاری خود را به چیزی خاص اختصاص دهید. به عنوان مثال، تصور کنید که شما یک برند مد و فشن ایجاد می‌کنید که شلوار جین مردانه می‌فروشد. نام‌گذاری شرکت شما به عنوان «شلوار جین برای مردان» ایده بسیار بدی است.

یا مثلا شما در یک مکان براساس موقعیت فیزیکی فروشگاه خود نام‌گذاری را انجام داده‌اید اما اگر بخواهید این مکان را تغییر دهید چه اتفاقی برای نام تجاری شما خواهد افتاد؟ به جای این کار اگر می‌خواهید ارتباطی با منطقه محلی خود داشته باشید آن را بعد از کلمه‌ای مانند خیابان استفاده کنید و مطمئن شوید که املا و تلفظ راحتی دارد.

دکمه بازگشت به بالا